Auteur: Math Akkermans, Judit Arends, Elianne Derksen, Carin Reep
Online Veiligheid en Criminaliteit 2022

2. Internetgebruik

In de periode dat het onderzoek is uitgevoerd (augustus – oktober 2022) telde Nederland 14,7 miljoen mensen van 15 jaar of ouder. Bijna iedereen van hen (99 procent) gaf aan in de afgelopen 12 maanden internet te hebben gebruikt. In dit hoofdstuk wordt als introductie op de volgende hoofdstukken over online veiligheid en criminaliteit, kort beschreven waarvoor Nederlanders internet gebruiken.

2.1 Activiteiten op internet

Nederlanders gebruiken het internet het vaakst om te e-mailen: in 2022 gaf 94 procent aan dit te hebben gedaan in de afgelopen 12 maanden. Ook voor het opzoeken van informatie/surfen op internet en voor internet- of mobiel bankieren werd het internet door ruim 90 procent gebruikt. Andere veelvoorkomende online activiteiten waren (WhatsApp)berichten versturen (87 procent), bellen of beeldbellen (79 procent) en socialemediagebruik (71 procent). Grofweg de helft gebruikte internet voor ontspanning, zoals het streamen van films of series (57 procent) of gamen/spelletjes spelen (41 procent). Van de onderzochte activiteiten was het percentage het laagst bij het bezoek van datingsites (5 procent) en goksites (3 procent).

2.1.1 Activiteiten op internet1) 2), 2022
Activiteiten2022 (%)
E-mailen93,5
Informatie zoeken, surfen92,3
Internetbankieren of mobiel bankieren90,4
Tekstberichten versturen86,8
Bellen of beeldbellen78,9
Sociale media70,8
Muziek luisteren of downloaden66,0
Films of series streamen57,4
Gamen of spelletjes spelen41,0
Datingsites bezoeken5,3
Goksites bezoeken2,8
Andere activiteit11,7
1) Het gaat om activiteiten in de periode van 12 maanden voorafgaand aan het onderzoek. 2) Meerdere antwoorden mogelijk.

2.2 Online kopen

Het online bestellen van producten of diensten is wijdverbreid in Nederland. In 2022 gaf 86 procent van de mensen van 15 jaar of ouder aan online aankopen te hebben gedaan in de afgelopen 12 maanden.

Kleding, sportartikelen of schoenen werden in 2022 het meest online gekocht, 80 procent van de online kopers deed dit. Daarna volgden toegangskaartjes, elektronica/huishoudelijke apparatuur, vakanties/reizen, en maaltijden bij een restaurant of snackbar met elk ruim 50 procent. Computers, mobiele telefoons en dergelijke werden door ruim 40 procent online gekocht, en (online) boeken, muziek, spellen of games, cosmetica of verzorgingsproducten, en boodschappen of levensmiddelen elk door bijna 40 procent.

2.2.1 Online gekochte producten of diensten1), 2022
Producten2022 (% online kopers)
Kleding, sportartikelen, schoenen79,6
Toegangskaartjes (tickets)54,9
Elektronica of huishoudelijke apparatuur54,1
Vakanties, reizen of vervoer53,0
Maaltijden bij een restaurant of snackbar50,8
Computers, tablets, mobiele telefoon42,1
(Online) boeken, muziek of spellen/games39,2
Cosmetica, parfum, verzorgingsproduct38,3
Boodschappen, levensmiddelen37,9
Meubels of woonaccessoires30,7
Apps- of in-app aankopen25,0
Digitale betaalmiddelen7,7
Andere producten of diensten8,1
1) Meerdere antwoorden mogelijk.
 

De meeste producten of diensten werden bij grote, bekende webshops gekocht: 93 procent van de online kopers deed dat in 2022. Bij kleine, minder bekende webshops heeft ruim de helft iets gekocht. Iets meer dan een kwart winkelde online bij niet-Nederlandse webshops. Op online handelsplatforms zoals Marktplaats of eBay kocht ruim 40 procent producten of diensten. Via sociale media zoals Facebook of LinkedIn deed 1 op de 10 mensen online aankopen.

5) In statistieken over internetgebruik in de EU wordt een andere leeftijdsafbakening gebruikt (16- tot 75-jarigen) dan in de statistieken over internetgebruik in Nederland (12 jaar of ouder). Hierdoor wijken de cijfers in de EU-statistieken af van die in de Nederlandse statistieken.