Emissies naar lucht op Nederlands grondgebied; mobiele bronnen
Bronnen | Emissies | Perioden | Emissies, Nederlands grondgebied (mln kg) |
---|---|---|---|
Mobiele bronnen; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2005 | 41.080,0 |
Mobiele bronnen; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2010 | 39.841,0 |
Mobiele bronnen; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2015 | 40.120,0 |
Mobiele bronnen; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2016 | 40.100,0 |
Mobiele bronnen; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2017 | 40.292,0 |
Mobiele bronnen; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2018 | 41.213,0 |
Mobiele bronnen; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2019* | 41.177,0 |
Mobiele bronnen; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2005 | 483,8 |
Mobiele bronnen; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2010 | 447,9 |
Mobiele bronnen; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2015 | 403,9 |
Mobiele bronnen; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2016 | 399,5 |
Mobiele bronnen; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2017 | 395,8 |
Mobiele bronnen; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2018 | 393,0 |
Mobiele bronnen; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2019* | 390,3 |
Mobiele bronnen; totaal | PM10 (fijn stof) | 2005 | 19,7 |
Mobiele bronnen; totaal | PM10 (fijn stof) | 2010 | 14,2 |
Mobiele bronnen; totaal | PM10 (fijn stof) | 2015 | 10,2 |
Mobiele bronnen; totaal | PM10 (fijn stof) | 2016 | 9,1 |
Mobiele bronnen; totaal | PM10 (fijn stof) | 2017 | 8,7 |
Mobiele bronnen; totaal | PM10 (fijn stof) | 2018 | 8,6 |
Mobiele bronnen; totaal | PM10 (fijn stof) | 2019* | 8,5 |
Totaal binnenlands verkeer en vervoer | Kooldioxide (CO2) | 2005 | 33.709,0 |
Totaal binnenlands verkeer en vervoer | Kooldioxide (CO2) | 2010 | 33.357,0 |
Totaal binnenlands verkeer en vervoer | Kooldioxide (CO2) | 2015 | 33.434,0 |
Totaal binnenlands verkeer en vervoer | Kooldioxide (CO2) | 2016 | 33.495,0 |
Totaal binnenlands verkeer en vervoer | Kooldioxide (CO2) | 2017 | 33.856,0 |
Totaal binnenlands verkeer en vervoer | Kooldioxide (CO2) | 2018 | 34.572,0 |
Totaal binnenlands verkeer en vervoer | Kooldioxide (CO2) | 2019* | 34.378,0 |
Totaal binnenlands verkeer en vervoer | Koolmonoxide (CO) | 2005 | 424,9 |
Totaal binnenlands verkeer en vervoer | Koolmonoxide (CO) | 2010 | 392,1 |
Totaal binnenlands verkeer en vervoer | Koolmonoxide (CO) | 2015 | 349,3 |
Totaal binnenlands verkeer en vervoer | Koolmonoxide (CO) | 2016 | 345,6 |
Totaal binnenlands verkeer en vervoer | Koolmonoxide (CO) | 2017 | 342,5 |
Totaal binnenlands verkeer en vervoer | Koolmonoxide (CO) | 2018 | 339,6 |
Totaal binnenlands verkeer en vervoer | Koolmonoxide (CO) | 2019* | 337,2 |
Totaal binnenlands verkeer en vervoer | PM10 (fijn stof) | 2005 | 10,9 |
Totaal binnenlands verkeer en vervoer | PM10 (fijn stof) | 2010 | 8,3 |
Totaal binnenlands verkeer en vervoer | PM10 (fijn stof) | 2015 | 6,1 |
Totaal binnenlands verkeer en vervoer | PM10 (fijn stof) | 2016 | 5,9 |
Totaal binnenlands verkeer en vervoer | PM10 (fijn stof) | 2017 | 5,7 |
Totaal binnenlands verkeer en vervoer | PM10 (fijn stof) | 2018 | 5,7 |
Totaal binnenlands verkeer en vervoer | PM10 (fijn stof) | 2019* | 5,6 |
Wegverkeer; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2005 | 29.807,0 |
Wegverkeer; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2010 | 29.384,0 |
Wegverkeer; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2015 | 28.849,0 |
Wegverkeer; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2016 | 29.155,0 |
Wegverkeer; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2017 | 29.467,0 |
Wegverkeer; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2018 | 29.772,0 |
Wegverkeer; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2019* | 29.779,0 |
Wegverkeer; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2005 | 391,9 |
Wegverkeer; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2010 | 359,9 |
Wegverkeer; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2015 | 317,6 |
Wegverkeer; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2016 | 313,7 |
Wegverkeer; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2017 | 310,9 |
Wegverkeer; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2018 | 307,3 |
Wegverkeer; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2019* | 305,9 |
Wegverkeer; totaal | PM10 (fijn stof) | 2005 | 8,3 |
Wegverkeer; totaal | PM10 (fijn stof) | 2010 | 6,2 |
Wegverkeer; totaal | PM10 (fijn stof) | 2015 | 4,4 |
Wegverkeer; totaal | PM10 (fijn stof) | 2016 | 4,3 |
Wegverkeer; totaal | PM10 (fijn stof) | 2017 | 4,1 |
Wegverkeer; totaal | PM10 (fijn stof) | 2018 | 4,0 |
Wegverkeer; totaal | PM10 (fijn stof) | 2019* | 4,0 |
Binnenvaart; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2005 | 1.966,2 |
Binnenvaart; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2010 | 1.777,3 |
Binnenvaart; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2015 | 2.070,6 |
Binnenvaart; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2016 | 2.047,5 |
Binnenvaart; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2017 | 2.094,8 |
Binnenvaart; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2018 | 2.105,4 |
Binnenvaart; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2019* | 1.914,0 |
Binnenvaart; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2005 | 28,3 |
Binnenvaart; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2010 | 27,1 |
Binnenvaart; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2015 | 26,6 |
Binnenvaart; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2016 | 26,4 |
Binnenvaart; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2017 | 26,5 |
Binnenvaart; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2018 | 26,6 |
Binnenvaart; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2019* | 25,9 |
Binnenvaart; totaal | PM10 (fijn stof) | 2005 | 1,2 |
Binnenvaart; totaal | PM10 (fijn stof) | 2010 | 1,0 |
Binnenvaart; totaal | PM10 (fijn stof) | 2015 | 1,0 |
Binnenvaart; totaal | PM10 (fijn stof) | 2016 | 0,9 |
Binnenvaart; totaal | PM10 (fijn stof) | 2017 | 0,9 |
Binnenvaart; totaal | PM10 (fijn stof) | 2018 | 0,9 |
Binnenvaart; totaal | PM10 (fijn stof) | 2019* | 0,8 |
Visserij; Nederlands grondgebied | Kooldioxide (CO2) | 2005 | 271,8 |
Visserij; Nederlands grondgebied | Kooldioxide (CO2) | 2010 | 195,4 |
Visserij; Nederlands grondgebied | Kooldioxide (CO2) | 2015 | 160,5 |
Visserij; Nederlands grondgebied | Kooldioxide (CO2) | 2016 | 173,7 |
Visserij; Nederlands grondgebied | Kooldioxide (CO2) | 2017 | 145,7 |
Visserij; Nederlands grondgebied | Kooldioxide (CO2) | 2018 | 169,9 |
Visserij; Nederlands grondgebied | Kooldioxide (CO2) | 2019* | 169,9 |
Visserij; Nederlands grondgebied | Koolmonoxide (CO) | 2005 | 0,3 |
Visserij; Nederlands grondgebied | Koolmonoxide (CO) | 2010 | 0,2 |
Visserij; Nederlands grondgebied | Koolmonoxide (CO) | 2015 | 0,1 |
Visserij; Nederlands grondgebied | Koolmonoxide (CO) | 2016 | 0,4 |
Visserij; Nederlands grondgebied | Koolmonoxide (CO) | 2017 | 0,1 |
Visserij; Nederlands grondgebied | Koolmonoxide (CO) | 2018 | 0,1 |
Visserij; Nederlands grondgebied | Koolmonoxide (CO) | 2019* | 0,1 |
Visserij; Nederlands grondgebied | PM10 (fijn stof) | 2005 | 0,2 |
Visserij; Nederlands grondgebied | PM10 (fijn stof) | 2010 | 0,1 |
Visserij; Nederlands grondgebied | PM10 (fijn stof) | 2015 | 0,1 |
Visserij; Nederlands grondgebied | PM10 (fijn stof) | 2016 | 0,1 |
Visserij; Nederlands grondgebied | PM10 (fijn stof) | 2017 | 0,1 |
Visserij; Nederlands grondgebied | PM10 (fijn stof) | 2018 | 0,1 |
Visserij; Nederlands grondgebied | PM10 (fijn stof) | 2019* | 0,1 |
Railverkeer; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2005 | 105,6 |
Railverkeer; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2010 | 105,3 |
Railverkeer; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2015 | 90,1 |
Railverkeer; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2016 | 89,8 |
Railverkeer; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2017 | 84,2 |
Railverkeer; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2018 | 73,0 |
Railverkeer; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2019* | 73,0 |
Railverkeer; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2005 | 0,3 |
Railverkeer; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2010 | 0,3 |
Railverkeer; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2015 | 0,3 |
Railverkeer; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2016 | 0,3 |
Railverkeer; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2017 | 0,3 |
Railverkeer; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2018 | 0,2 |
Railverkeer; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2019* | 0,2 |
Railverkeer; totaal | PM10 (fijn stof) | 2005 | 0,1 |
Railverkeer; totaal | PM10 (fijn stof) | 2010 | 0,1 |
Railverkeer; totaal | PM10 (fijn stof) | 2015 | 0,0 |
Railverkeer; totaal | PM10 (fijn stof) | 2016 | 0,0 |
Railverkeer; totaal | PM10 (fijn stof) | 2017 | 0,0 |
Railverkeer; totaal | PM10 (fijn stof) | 2018 | 0,0 |
Railverkeer; totaal | PM10 (fijn stof) | 2019* | 0,0 |
Luchtvaart | Kooldioxide (CO2) | 2005 | 682,2 |
Luchtvaart | Kooldioxide (CO2) | 2010 | 672,1 |
Luchtvaart | Kooldioxide (CO2) | 2015 | 738,3 |
Luchtvaart | Kooldioxide (CO2) | 2016 | 773,0 |
Luchtvaart | Kooldioxide (CO2) | 2017 | 800,6 |
Luchtvaart | Kooldioxide (CO2) | 2018 | 816,2 |
Luchtvaart | Kooldioxide (CO2) | 2019* | 806,0 |
Luchtvaart | Koolmonoxide (CO) | 2005 | 3,6 |
Luchtvaart | Koolmonoxide (CO) | 2010 | 3,7 |
Luchtvaart | Koolmonoxide (CO) | 2015 | 3,5 |
Luchtvaart | Koolmonoxide (CO) | 2016 | 3,6 |
Luchtvaart | Koolmonoxide (CO) | 2017 | 3,6 |
Luchtvaart | Koolmonoxide (CO) | 2018 | 3,8 |
Luchtvaart | Koolmonoxide (CO) | 2019* | 3,6 |
Luchtvaart | PM10 (fijn stof) | 2005 | 0,0 |
Luchtvaart | PM10 (fijn stof) | 2010 | 0,0 |
Luchtvaart | PM10 (fijn stof) | 2015 | 0,0 |
Luchtvaart | PM10 (fijn stof) | 2016 | 0,0 |
Luchtvaart | PM10 (fijn stof) | 2017 | 0,0 |
Luchtvaart | PM10 (fijn stof) | 2018 | 0,0 |
Luchtvaart | PM10 (fijn stof) | 2019* | 0,0 |
Mobiele werktuigen; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2005 | 3.210,8 |
Mobiele werktuigen; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2010 | 3.062,2 |
Mobiele werktuigen; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2015 | 3.096,7 |
Mobiele werktuigen; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2016 | 3.099,7 |
Mobiele werktuigen; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2017 | 3.021,3 |
Mobiele werktuigen; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2018 | 3.220,7 |
Mobiele werktuigen; totaal | Kooldioxide (CO2) | 2019* | 3.379,2 |
Mobiele werktuigen; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2005 | 54,8 |
Mobiele werktuigen; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2010 | 52,4 |
Mobiele werktuigen; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2015 | 50,6 |
Mobiele werktuigen; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2016 | 50,0 |
Mobiele werktuigen; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2017 | 49,4 |
Mobiele werktuigen; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2018 | 49,2 |
Mobiele werktuigen; totaal | Koolmonoxide (CO) | 2019* | 49,0 |
Mobiele werktuigen; totaal | PM10 (fijn stof) | 2005 | 2,3 |
Mobiele werktuigen; totaal | PM10 (fijn stof) | 2010 | 1,3 |
Mobiele werktuigen; totaal | PM10 (fijn stof) | 2015 | 1,0 |
Mobiele werktuigen; totaal | PM10 (fijn stof) | 2016 | 0,9 |
Mobiele werktuigen; totaal | PM10 (fijn stof) | 2017 | 0,8 |
Mobiele werktuigen; totaal | PM10 (fijn stof) | 2018 | 0,8 |
Mobiele werktuigen; totaal | PM10 (fijn stof) | 2019* | 0,7 |
Bron: CBS. |
Tabeltoelichting
Deze tabel bevat cijfers over de feitelijke emissies naar lucht door mobiele bronnen op of boven Nederlands grondgebied en het Nederlands deel van het Continentaal Plat (NCP) (zie paragraaf 2). Het betreft de emissies door het verbranden van (motor)brandstoffen, de emissies door verdamping van brandstof en ladingresten (VOS) en de (PM10-)emissies door de slijtage van banden, remvoeringen en wegdek en door de slijtage van bovenleidingen en stroomafnemers bij de spoorwegen.
De emissies zijn berekend door vermenigvuldiging van activiteitsgegevens, zoals voertuigkilometers en brandstofverbruik.
Gegevens beschikbaar vanaf: 1990.
Status van de cijfers:
De cijfers over 2019 zijn voorlopig, alle andere jaren zijn defintief. Om een samenhangende en consistente tijdreeks te verkrijgen wordt ieder jaar de complete tijdreeks (her)berekend, zodat de laatste inzichten, met name ten aanzien van de emissiefactoren, in de berekeningen kunnen worden meegenomen.
Wijzigingen per 1 september 2020:
Toevoeging voorlopige cijfers 2019. Er is een technische aanpassing gedaan. De publicatiestrategie stond abusievelijk aangevinkt op nee, terwijl die er wel is. De eerste cijfers over een jaar altijd worden altijd als voorlopig gepubliceerd.
Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Defintieve cijfers over 2019 worden in maart 2021 gepubliceerd.
Toelichting onderwerpen
- Emissies, Nederlands grondgebied
- De feitelijke emissies naar lucht door mobiele bronnen op of boven Nederlands grondgebied en het Nederlands deel van het Continentaal Plat (NCP) (gebied dat zich bevindt tussen de laagwaterlijn en een waterdiepte van 200 meter, maar maximaal 200 mijl uit de kust).
Het betreft de emissies door het verbranden van (motor)brandstoffen, de emissies door verdamping van brandstof en ladingresten (VOS) en de (PM10-)emissies door de slijtage van banden, remvoeringen en wegdek en door de slijtage van bovenleidingen en stroomafnemers bij de spoorwegen.
De emissies zijn berekend door vermenigvuldiging van activiteitsgegevens, zoals voertuigkilometers en brandstofverbruik.