Saldo en schuld; overheidssectoren

Saldo en schuld; overheidssectoren

Institutionele sectoren Perioden Saldo en schuld in mln euro Opbouw saldo Saldo (mln euro) Saldo en schuld in mln euro Opbouw saldo Inkomsten (mln euro) Saldo en schuld in mln euro Opbouw saldo Uitgaven (-) (mln euro) Saldo en schuld in mln euro Schuld (EMU) (mln euro) Saldo en schuld in mln euro Opbouw mutatie schuld (EMU) Mutatie schuld (EMU) (mln euro) Saldo en schuld in mln euro Opbouw mutatie schuld (EMU) Tekort (EMU) (mln euro) Saldo en schuld in mln euro Opbouw mutatie schuld (EMU) Transacties in financiële activa (mln euro) Saldo en schuld in mln euro Opbouw mutatie schuld (EMU) Transacties in passiva, niet EMU-schuld (mln euro) Saldo en schuld in mln euro Opbouw mutatie schuld (EMU) Waarderingsverschillen (mln euro) Saldo en schuld in mln euro Opbouw mutatie schuld (EMU) Statistisch verschil (mln euro) Saldo en schuld in mln euro Aandeel overheidsschuld (mln euro) Saldo en schuld in % bbp Saldo (in % van bbp) Saldo en schuld in % bbp Schuld (EMU) (in % van bbp) Saldo en schuld in % bbp Aandeel overheidsschuld (in % van bbp)
Overheid 2020 4e kwartaal* -11.065 91.540 -102.605 434.795 -6.133 11.065 -11.888 -3.664 -1.192 -454 434.795 -3,7 54,3 54,3
Overheid 2020* -29.586 351.586 -381.172 434.795 40.226 29.586 17.654 -5.695 -1.285 -34 434.795 -3,7 54,3 54,3
Overheid 2021 1e kwartaal* -2.465 95.019 -97.484 439.245 4.450 2.465 2.206 -1.492 1.286 -15 439.245 -5,2 54,9 54,9
Overheid 2021 2e kwartaal* -9.343 93.780 -103.123 447.132 7.887 9.343 3.356 -1.137 -3.633 -42 447.132 -3,9 54,1 54,1
Overheid 2021 3e kwartaal* -7.615 87.472 -95.087 442.049 -5.083 7.615 -12.377 1.769 -1.311 -779 442.049 -3,6 52,5 52,5
Overheid 2021 4e kwartaal* -2.465 100.744 -103.209 448.110 6.061 2.465 8.118 -2.884 -2.510 872 448.110 -2,5 52,1 52,1
Overheid 2021* -21.888 377.015 -398.903 448.110 13.315 21.888 1.303 -3.744 -6.168 36 448.110 -2,5 52,1 52,1
Centrale overheid 2020 4e kwartaal* -10.037 58.333 -68.370 423.319 -15.177 10.037 -21.192 -2.286 -1.185 -551 396.613 -3,9 52,9 49,6
Centrale overheid 2020* -31.437 216.165 -247.602 423.319 46.591 31.437 19.199 -2.683 -1.313 -49 396.613 -3,9 52,9 49,6
Centrale overheid 2021 1e kwartaal* -3.856 63.394 -67.250 432.370 9.051 3.856 11.587 -7.730 1.277 61 397.911 -5,7 54,0 49,7
Centrale overheid 2021 2e kwartaal* -19.215 49.383 -68.598 454.140 21.770 19.215 10.746 -4.448 -3.633 -110 414.340 -5,0 55,0 50,2
Centrale overheid 2021 3e kwartaal* -7.682 56.790 -64.472 452.898 -1.242 7.682 -16.542 9.702 -1.311 -773 424.477 -4,8 53,8 50,4
Centrale overheid 2021 4e kwartaal* 247 67.137 -66.890 448.258 -4.640 -247 -2.112 -661 -2.506 886 424.363 -3,5 52,1 49,3
Centrale overheid 2021* -30.506 236.704 -267.210 448.258 24.939 30.506 3.679 -3.137 -6.173 64 424.363 -3,5 52,1 49,3
Rijksoverheid 2020 4e kwartaal* -9.597 55.867 -65.464 428.715 -15.255 9.597 -20.778 -2.268 -1.187 -619 399.435 -3,9 53,6 49,9
Rijksoverheid 2020* -31.530 206.875 -238.405 428.715 47.900 31.530 20.144 -2.410 -1.315 -49 399.435 -3,9 53,6 49,9
Rijksoverheid 2021 1e kwartaal* -4.256 61.121 -65.377 438.185 9.470 4.256 11.607 -7.731 1.277 61 401.052 -5,7 54,7 50,1
Rijksoverheid 2021 2e kwartaal* -19.858 47.009 -66.867 460.568 22.383 19.858 10.754 -4.486 -3.633 -110 418.127 -5,0 55,8 50,6
Rijksoverheid 2021 3e kwartaal* -7.590 54.668 -62.258 459.831 -737 7.590 -15.963 9.720 -1.311 -773 428.636 -4,9 54,6 50,9
Rijksoverheid 2021 4e kwartaal* 859 64.924 -64.065 454.101 -5.730 -859 -2.562 -689 -2.506 886 427.529 -3,6 52,8 49,7
Rijksoverheid 2021* -30.845 227.722 -258.567 454.101 25.386 30.845 3.836 -3.186 -6.173 64 427.529 -3,6 52,8 49,7
Overige centrale overheid 2020 4e kwartaal* -440 7.179 -7.619 4.762 -320 440 -742 -86 0 68 -2.822 0,0 0,6 -0,4
Overige centrale overheid 2020* 93 28.726 -28.633 4.762 -22 -93 778 -708 1 0 -2.822 0,0 0,6 -0,4
Overige centrale overheid 2021 1e kwartaal* 400 7.519 -7.119 4.862 100 -400 593 -93 0 0 -3.141 0,0 0,6 -0,4
Overige centrale overheid 2021 2e kwartaal* 643 8.534 -7.891 4.829 -33 -643 619 -9 0 0 -3.787 0,0 0,6 -0,5
Overige centrale overheid 2021 3e kwartaal* -92 7.527 -7.619 4.962 133 92 153 -112 0 0 -4.159 0,1 0,6 -0,5
Overige centrale overheid 2021 4e kwartaal* -612 7.665 -8.277 4.865 -97 612 -687 -22 0 0 -3.166 0,0 0,6 -0,4
Overige centrale overheid 2021* 339 31.245 -30.906 4.865 103 -339 678 -236 0 0 -3.166 0,0 0,6 -0,4
Lokale overheid 2020 4e kwartaal* -1.959 26.961 -28.920 56.169 483 1.959 969 -2.574 -6 135 38.849 -0,3 7,0 4,9
Lokale overheid 2020* -2.301 109.696 -111.997 56.169 -1.352 2.301 -1.153 -2.544 29 15 38.849 -0,3 7,0 4,9
Lokale overheid 2021 1e kwartaal* 988 28.633 -27.645 56.891 722 -988 1.401 376 9 -76 38.565 -0,2 7,1 4,8
Lokale overheid 2021 2e kwartaal* 438 30.324 -29.886 54.948 -1.943 -438 -656 -917 0 68 32.996 -0,1 6,7 4,0
Lokale overheid 2021 3e kwartaal* 1.903 29.672 -27.769 54.807 -141 -1.903 1.266 502 0 -6 31.068 0,2 6,5 3,7
Lokale overheid 2021 4e kwartaal* -1.786 28.851 -30.637 56.273 1.466 1.786 529 -831 -4 -14 34.054 0,2 6,5 4,0
Lokale overheid 2021* 1.543 117.480 -115.937 56.273 104 -1.543 2.540 -870 5 -28 34.054 0,2 6,5 4,0
Gemeenten 2020 4e kwartaal* -413 16.142 -16.555 42.112 246 413 1.723 -1.945 -6 61 36.338 -0,1 5,3 4,5
Gemeenten 2020* -1.073 63.859 -64.932 42.112 -2.169 1.073 -1.537 -1.723 2 16 36.338 -0,1 5,3 4,5
Gemeenten 2021 1e kwartaal* -105 16.136 -16.241 42.757 645 105 -370 906 9 -5 37.105 -0,1 5,3 4,6
Gemeenten 2021 2e kwartaal* -68 16.597 -16.665 40.963 -1.794 68 -1.183 -687 0 8 33.514 0,0 5,0 4,1
Gemeenten 2021 3e kwartaal* 1.364 17.009 -15.645 40.300 -663 -1.364 143 567 0 -9 32.905 0,1 4,8 3,9
Gemeenten 2021 4e kwartaal* -464 16.391 -16.855 41.401 1.101 464 1.575 -918 -4 -16 34.803 0,1 4,8 4,0
Gemeenten 2021* 727 66.133 -65.406 41.401 -711 -727 165 -132 5 -22 34.803 0,1 4,8 4,0
Gemeenschappelijke regelingen 2020 4e kwartaal* -117 3.264 -3.381 3.010 33 117 -240 161 0 -5 -286 0,0 0,4 0,0
Gemeenschappelijke regelingen 2020* 58 12.438 -12.380 3.010 14 -58 546 -501 27 0 -286 0,0 0,4 0,0
Gemeenschappelijke regelingen 2021 1e kwartaal* 60 3.218 -3.158 2.993 -17 -60 673 -565 0 -65 -746 0,0 0,4 -0,1
Gemeenschappelijke regelingen 2021 2e kwartaal* 95 3.549 -3.454 3.003 10 -95 232 -191 0 64 -749 0,0 0,4 -0,1
Gemeenschappelijke regelingen 2021 3e kwartaal* 76 3.309 -3.233 2.959 -44 -76 -329 358 0 3 -1.010 0,0 0,4 -0,1
Gemeenschappelijke regelingen 2021 4e kwartaal* -143 3.464 -3.607 2.979 20 143 -425 301 0 1 -639 0,0 0,3 -0,1
Gemeenschappelijke regelingen 2021* 88 13.540 -13.452 2.979 -31 -88 151 -97 0 3 -639 0,0 0,3 -0,1
Provincies 2020 4e kwartaal* -203 1.372 -1.575 755 75 203 320 -450 0 2 -8.705 -0,1 0,1 -1,1
Provincies 2020* -587 5.812 -6.399 755 19 587 -698 130 0 0 -8.705 -0,1 0,1 -1,1
Provincies 2021 1e kwartaal* -167 1.387 -1.554 737 -18 167 -132 -47 0 -6 -8.630 -0,1 0,1 -1,1
Provincies 2021 2e kwartaal* 72 1.581 -1.509 703 -34 -72 42 0 0 -4 -9.347 -0,1 0,1 -1,1
Provincies 2021 3e kwartaal* 66 1.630 -1.564 753 50 -66 139 -23 0 0 -9.446 0,0 0,1 -1,1
Provincies 2021 4e kwartaal* -310 1.419 -1.729 877 124 310 153 -344 0 5 -8.956 0,0 0,1 -1,0
Provincies 2021* -339 6.017 -6.356 877 122 339 202 -414 0 -5 -8.956 0,0 0,1 -1,0
Waterschappen 2020 4e kwartaal* 24 953 -929 8.387 110 -24 252 -119 0 1 7.699 0,0 1,0 1,0
Waterschappen 2020* -129 3.613 -3.742 8.387 745 129 598 19 0 -1 7.699 0,0 1,0 1,0
Waterschappen 2021 1e kwartaal* -79 844 -923 8.470 83 79 81 -77 0 0 7.883 0,0 1,1 1,0
Waterschappen 2021 2e kwartaal* -170 901 -1.071 8.396 -74 170 -177 -67 0 0 7.729 0,0 1,0 0,9
Waterschappen 2021 3e kwartaal* -53 881 -934 9.018 622 53 635 -66 0 0 7.752 0,0 1,1 0,9
Waterschappen 2021 4e kwartaal* 183 1.151 -968 9.219 201 -183 237 152 0 -5 7.942 0,0 1,1 0,9
Waterschappen 2021* -119 3.777 -3.896 9.219 832 119 776 -58 0 -5 7.942 0,0 1,1 0,9
Overige lokale overheden 2020 4e kwartaal* -1.250 9.112 -10.362 7.756 21 1.250 -1.031 -274 0 76 3.803 -0,1 1,0 0,5
Overige lokale overheden 2020* -570 38.308 -38.878 7.756 66 570 -105 -400 1 0 3.803 -0,1 1,0 0,5
Overige lokale overheden 2021 1e kwartaal* 1.279 10.623 -9.344 7.763 7 -1.279 1.048 238 0 0 2.953 0,0 1,0 0,4
Overige lokale overheden 2021 2e kwartaal* 509 11.129 -10.620 7.765 2 -509 523 -12 0 0 1.849 0,0 0,9 0,2
Overige lokale overheden 2021 3e kwartaal* 450 10.363 -9.913 7.738 -27 -450 531 -108 0 0 867 0,1 0,9 0,1
Overige lokale overheden 2021 4e kwartaal* -1.052 10.225 -11.277 7.779 41 1.052 -1.103 91 0 1 904 0,1 0,9 0,1
Overige lokale overheden 2021* 1.186 42.340 -41.154 7.779 23 -1.186 999 209 0 1 904 0,1 0,9 0,1
Socialezekerheidsfondsen 2020 4e kwartaal* 931 37.500 -36.569 24.736 -1.292 -931 -2.954 2.631 0 -38 -667 0,5 3,1 -0,1
Socialezekerheidsfondsen 2020* 4.152 152.375 -148.223 24.736 -1.131 -4.152 8.871 -5.850 0 0 -667 0,5 3,1 -0,1
Socialezekerheidsfondsen 2021 1e kwartaal* 403 37.061 -36.658 32.483 7.747 -403 7.212 938 0 0 2.769 0,7 4,1 0,3
Socialezekerheidsfondsen 2021 2e kwartaal* 9.434 48.956 -39.522 37.812 5.329 -9.434 15.666 -903 0 0 -204 1,2 4,6 0,0
Socialezekerheidsfondsen 2021 3e kwartaal* -1.836 34.443 -36.279 26.445 -11.367 1.836 -9.558 -3.645 0 0 -13.496 1,1 3,1 -1,6
Socialezekerheidsfondsen 2021 4e kwartaal* -926 37.266 -38.192 21.866 -4.579 926 -5.402 -103 0 0 -10.307 0,8 2,5 -1,2
Socialezekerheidsfondsen 2021* 7.075 157.726 -150.651 21.866 -2.870 -7.075 7.918 -3.713 0 0 -10.307 0,8 2,5 -1,2
Bron: CBS.
Verklaring van tekens

Tabeltoelichting


Deze tabel toont de ontwikkeling van het saldo en de schuld van de overheid (ook wel EMU-saldo respectievelijk EMU-schuld genoemd) in Nederland. EMU staat voor Economische en Monetaire Unie. In deze tabel worden jaar- en kwartaalramingen gegeven van de overheid, opgesplitst naar de bijdrage per subsector van de overheid.

In deze tabel wordt daarnaast de aansluiting tussen het saldo en de veranderingen in de schuld getoond. De schuld wordt gepresenteerd in faciale waarde (het oorspronkelijke schuldbedrag).

Het saldo en de schuld van de sector overheid zijn binnen de Europese Unie de belangrijkste indicatoren voor de gezondheid van de overheidsfinanciën. In het Verdrag van Maastricht en het daaruit voortvloeiende Stabiliteits- en Groeipact is bepaald dat een tekort niet meer dan 3 procent van het bruto binnenlands product (bbp) mag bedragen en de schuld niet meer dan 60 procent van het bbp. Indien de normen overschreden worden en hier geen bijzondere omstandigheden aan ten grondslag liggen, kan de Europese Commissie sancties opleggen.

De cijfers sluiten aan bij het stelsel van de Nationale Rekeningen. Er kunnen tijdelijke verschillen met de publicaties van de Nationale rekeningen optreden doordat de gepubliceerde cijfers van de overheidsrekeningen soms actueler zijn. Door het verschil in waarderingsgrondslag is de som van de schuldtitels van de overheidsschuld (faciale waarde) niet gelijk aan de som van de schuldtitels in de nationale rekeningen (marktwaarde). De schuld bestaat uit de titels: deposito's, kortlopende schuldbewijzen, langlopende schuldbewijzen, kortlopende leningen en langlopende leningen.

Gegevens beschikbaar vanaf:
Jaargegevens vanaf 1995, kwartaalgegevens vanaf 1999.

Status van de cijfers:
De cijfers in deze tabel hebben voor de periode 1995-2018 de status definitief. De kwartalen van 2019 hebben de status voorlopig. De jaarcijfers van 2019 hebben de status definitief. De cijfers van 2020 en 2021 hebben de status voorlopig.

Wijzigingen per 25 maart 2022:
Cijfers over het vierde kwartaal van 2021 en het jaar 2021 zijn beschikbaar. Daarnaast zijn cijfers over 2020 en de eerste drie kwartalen van 2021 aangepast. De aanpassingen over 2020 zijn nog niet verwerkt in de Nationale rekeningen. Hierdoor sluiten de gegevens tijdelijk niet volledig aan bij de publicaties van de Nationale rekeningen. Cijfers over 2020 zijn aangepast, met name als gevolg van actuele informatie over coronasteunmaatregelen. De aanpassingen worden toegelicht in een nieuwsbericht op 25 maart 2022. Saldo, inkomsten, uitgaven, transacties in financiële activa en transacties in passiva, niet EMU-schuld zijn aangepast.
De cijfers van de overheidsfinanciën en de Nationale rekeningen sluiten weer volledig aan bij het eerstvolgende publicatiemoment, per 24 juni 2022.

Wanneer komen er nieuwe cijfers?
De eerste cijfers van het meest recente kwartaal worden drie maanden na afloop van een kwartaal gepubliceerd. Vervolgens kunnen in september het eerste kwartaal, in december het tweede kwartaal en in maart de eerste drie kwartalen worden bijgesteld. De eerste jaarcijfers worden drie maanden na afloop van het verslagjaar gepubliceerd. Vervolgens worden de jaarcijfers twee maal bijgesteld: zes en achttien maanden na afloop van het verslagjaar. Hiernaast kunnen er tussentijdse actualisaties plaatsvinden om eind maart en eind september de meest actuele gegevens over de overheid aan de Europese Commissie te verstrekken. De gegevens over de kwartalen worden aangesloten op de bijgestelde jaarcijfers. De bijgestelde jaar- en kwartaalcijfers worden elk jaar eind juni gepubliceerd. Informatie over het revisiebeleid van Nationale rekeningen is te vinden onder paragraaf 3 'relevante artikelen'.

Toelichting onderwerpen

Saldo en schuld in mln euro
Het saldo en de geconsolideerde schuld van de overheid (gewaardeerd tegen de faciale waarde) exclusief de transitorische schuld en schuld op de titel financiële derivaten, uitgedrukt in miljoenen euro's.

Het saldo is het saldo van de uitgaven en inkomsten van de overheid. Dit is gelijk aan het vorderingensaldo van de overheid in de nationale rekeningen.

De schuld is geconsolideerd. Dit wil zeggen dat schulden en vorderingen tussen overheden uit dezelfde sector onderling niet meetellen in de schuld van deze sector.
Opbouw saldo
Het saldo van uitgaven en inkomsten van de overheid.
Saldo
Het saldo van uitgaven en inkomsten van de overheid. Een positief getal betekent een overschot en een negatief getal een tekort. Dit is gelijk aan het vorderingensaldo van de sector overheid in de nationale rekeningen.
Inkomsten
De inkomsten van de sector overheid bestaan uit belastinginkomsten, ontvangen sociale premies, inkomsten uit productieactiviteiten, overige lopende inkomsten en ontvangen kapitaaloverdrachten.

Het transactiemoment bepaalt het moment van boeken.
Uitgaven (-)
De uitgaven van de sector overheid bestaan uit intermediair verbruik, beloning van werknemers, betaalde rente, sociale uitkeringen en (aangekochte) natura overdrachten, betaalde subsidies, overige lopende uitgaven en overige kapitaaluitgaven.

Het transactiemoment bepaalt het moment van boeken.
Schuld (EMU)
De geconsolideerde schuld van de overheid, exclusief de transitorische schuld en de schuld op de titel financiële derivaten. Geconsolideerd wil zeggen dat schulden tussen overheden uit dezelfde sector onderling niet meetellen in de schuld van deze sector. De schuldtitels zijn gewaardeerd tegen faciale waarde.
Opbouw mutatie schuld (EMU)
Toe- of afname van de schuld. De mutatie bestaat uit het tekort of -overschot, de mutaties in financiële activa en passiva en het statistisch verschil.
Mutatie schuld (EMU)
Toe- of afname van de schuld. De mutatie bestaat uit het tekort of -overschot, de mutaties in financiële activa en passiva en het statistisch verschil.
Tekort (EMU)
Het negatieve saldo van inkomsten en uitgaven van de overheid. Dit is gelijk aan het saldo, echter met een tegengesteld teken. Een positief getal betekent een tekort en een negatief getal een overschot.
Transacties in financiële activa
Transacties in financiële activa zijn mutaties in chartaal geld en deposito's, schuldbewijzen, leningen, aandelen en deelnemingen, financiële derivaten en overige vorderingen die het gevolg zijn van afspraken tussen twee eenheden.
Transacties in passiva, niet EMU-schuld
Transacties in financiële passiva die niet tot de EMU-schuld definitie behoren. Transacties zijn een gevolg van afspraken tussen twee eenheden.

Transacties in passiva die niet tot de EMU-schuld definitie behoren zijn:
- Transacties in deelnemingen.
- Transacties in financiële derivaten.
- Overige schulden.
Waarderingsverschillen
Veranderingen in schulden die het gevolg zijn van veranderingen in waarde, bijvoorbeeld door valutaveranderingen.
Statistisch verschil
Het verschil tussen het saldo berekend vanuit de inkomsten en de uitgaven (+), en het saldo van de transacties op de activa en passiva (-).

In theorie zijn de saldi aan elkaar gelijk. In de praktijk kunnen echter verschillen voorkomen, bijvoorbeeld doordat er verschillende bronnen worden gebruikt.
Aandeel overheidsschuld
Aandeel van de subsector in de overheidsschuld (EMU).

Per subsector wordt het aandeel van de totale overheidsschuld weergegeven, uitgedrukt in miljoenen euro's. Het betreft de schuld van de overheid (gewaardeerd tegen de faciale waarde) exclusief de transitorische schuld en de schuld op de titel financiële derivaten. Het aandeel van een subsector in de overheidsschuld wordt berekend als de schuld van de betreffende subsector minus de vorderingen van de betreffende subsector op andere subsectoren van de overheid. Hierdoor tellen de hier gepresenteerde schuldcijfers van de subsectoren op naar de schuld van de overheid. Een negatief getal betekent dat de betreffende subsector van de overheid per saldo een vordering heeft op ander subsectoren van de overheid. De andere subsectoren van de overheid dragen dan extra bij aan de overheidsschuld.
Saldo en schuld in % bbp
Het saldo en de geconsolideerde schuld van de overheid (gewaardeerd tegen de faciale waarde) exclusief de transitorische schuld en de schuld op de titel financiële derivaten, uitgedrukt als percentage van het bruto binnenlands product (bbp).

Het saldo is het saldo van de uitgaven en inkomsten van de overheid.
Dit is gelijk aan het vorderingensaldo van de overheid in de nationale rekeningen.

De schuld is geconsolideerd. Dit wil zeggen dat schulden en vorderingen tussen overheden uit dezelfde sector niet meetellen in de schuld van deze sector.
Saldo
Het saldo van uitgaven en inkomsten van de overheid, uitgedrukt als percentage van het bruto binnenlands product (bbp). Een positief getal betekent een overschot en een negatief getal een tekort. Dit is gelijk aan het vorderingensaldo van de sector overheid in de nationale rekeningen.

Het bbp is het eindresultaat van de productieve activiteiten van de ingezeten productie-eenheden. Het is gelijk aan de toegevoegde waarde tegen basisprijzen van alle bedrijfsklassen samen, aangevuld met enkele transacties die niet naar bedrijfsklassen worden verdeeld.

Het saldo per kwartaal in procenten van het bbp is een voortschrijdend jaartotaal. Het wordt berekend als de som van het saldo in het verslagkwartaal plus de drie voorafgaande kwartalen, gedeeld door de som van het bbp in het verslagkwartaal plus de drie voorafgaande kwartalen. Het cijfer voor het vierde kwartaal is gelijk aan het jaarcijfer.
Schuld (EMU)
De geconsolideerde schuld van de overheid, exclusief de transitorische schuld en de schuld op de titel financiële derivaten, uitgedrukt als percentage van het bruto binnenlands product (bbp). Geconsolideerd wil zeggen dat schulden tussen overheden uit dezelfde sector niet meetellen in de schuld van deze sector. De schuldtitels zijn gewaardeerd tegen faciale waarde. De schuld als percentage van het bbp heet ook wel de schuldquote.

Het bbp is het eindresultaat van de productieve activiteiten van de ingezeten productie-eenheden. Het is gelijk aan de toegevoegde waarde tegen basisprijzen van alle bedrijfsklassen samen, aangevuld met enkele transacties die niet naar bedrijfsklassen worden verdeeld.

De schuld per kwartaal in procenten van het bbp is een voortschrijdend jaartotaal. Het wordt berekend als de schuld aan het eind van het verslagkwartaal, gedeeld door de het bbp in het verslagkwartaal plus de drie voorafgaande kwartalen. Het cijfer voor het vierde kwartaal is gelijk aan het jaarcijfer.
Aandeel overheidsschuld
Aandeel van de subsector in de overheidsschuld (EMU) in percentage van het bbp.

Per subsector wordt het aandeel van de totale overheidsschuld weergegeven, uitgedrukt als percentage van het bruto binnenlands product (bbp). Het betreft de schuld van de overheid (gewaardeerd tegen de faciale waarde) exclusief de transitorische schuld en de schuld op de titel financiële derivaten. Het aandeel van een subsector in de overheidsschuld wordt berekend als de schuld van de betreffende subsector minus de vorderingen van de betreffende subsector op andere subsectoren van de overheid. Hierdoor tellen de hier gepresenteerde schuldcijfers van de subsectoren op naar de schuld van de overheid. Een negatief getal betekent dat de betreffende subsector van de overheid per saldo een vordering heeft op ander subsectoren van de overheid. De andere subsectoren van de overheid dragen dan extra bij aan de overheidsschuld.

Het bruto binnenlands product is het eindresultaat van de productieve activiteiten van de ingezeten productie-eenheden. Het is gelijk aan de toegevoegde waarde tegen basisprijzen van alle bedrijfsklassen samen, aangevuld met enkele transacties die niet naar bedrijfsklassen worden verdeeld.

Het aandeel overheidsschuld per kwartaal in procenten van het bbp is een voortschrijdend jaartotaal. Het wordt berekend als het aandeel overheidsschuld aan het eind van het verslagkwartaal, gedeeld door de het bbp in het verslagkwartaal plus de drie voorafgaande kwartalen. Het cijfer voor het vierde kwartaal is gelijk aan het jaarcijfer.