Ondernemingsklimaat; functioneren van de overheid 1990-2012


Deze tabel geeft een internationale vergelijking van het functioneren van de overheid op basis van diverse aspecten. In essentie gaat het bij het functioneren van de overheid om twee rollen, te weten:
(1) de overheid als corrector van markten die niet goed werken. Dit komt tot uiting in de mate waarin de overheid invloed uitoefent op het economische verkeer (bijvoorbeeld door staatscontrole, ad hoc en sectorale staatssteun en regels voor het opstarten van een onderneming);
(2) de overheid als marktpartij, bijvoorbeeld als leverancier van digitale overheidsdiensten.

Let op: Om een internationale vergelijking mogelijk te maken is bij de bepaling van de hier gepresenteerde cijfers gebruikgemaakt van internationaal vergelijkbare definities, die soms afwijken van de normaal door het CBS gehanteerde definities. Hierdoor kunnen verschillen optreden tussen deze cijfers en elders op de CBS-website gepubliceerde nationale cijfers.

Gegevens beschikbaar vanaf 1990 tot en met 2012.

Status van de cijfers:
De externe bronnen van deze cijfers leveren regelmatig bijgestelde gegevens over voorgaande perioden. Deze bijgestelde gegevens worden in de tabel niet als zodanig aangemerkt.

Wijzigingen per 22 december 2017:
Geen, tabel is stop gezet.

Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Niet.

Ondernemingsklimaat; functioneren van de overheid 1990-2012

Landen Perioden Staatscontrole (score op schaal van 0-6) Digitale publieke diensten (% van elementaire publieke diensten) Opstarten nieuwe ondernemingBenodigd aantal dagen (aantal dagen) Opstarten nieuwe ondernemingAantal procedures (aantal procedures) Opstarten nieuwe ondernemingErvaren regellast (score op schaal van 1-7) Effectiviteit van de overheid (score op schaal van 0-100) Adhoc en sectorale staatssteun (% van het bruto binnenlands product) Vennootschapsbelasting (% van netto inkomsten)
België 2003 2,58 35 56 7 . 96,1 0,06 34,0
België 2004 . 35 56 7 3,7 94,6 0,08 34,0
België 2005 . . 34 4 . 93,2 0,13 34,0
België 2006 . 47 34 4 . 94,6 0,11 34,0
België 2007 . 63 27 4 . 91,7 0,11 34,0
België 2008 2,53 . 4 3 . 87,9 0,11 34,0
België 2009 . 69 4 3 . 92,8 0,13 34,0
België 2010 . 79 4 3 . 93,3 0,09 34,0
België 2011 . . 4 3 . 93,8 . 34,0
België 2012 . . 4 3 . . . 34,0
Denemarken 2003 1,34 72 7 5 4,7 99,0 0,15 30,0
Denemarken 2004 . 61 7 5 4,7 100,0 0,18 30,0
Denemarken 2005 . . 7 5 . 99,5 0,12 28,0
Denemarken 2006 . 66 6 4 . 100,0 0,13 28,0
Denemarken 2007 . 61 6 4 . 100,0 0,14 25,0
Denemarken 2008 1,37 . 6 4 . 99,5 0,12 25,0
Denemarken 2009 . 84 6 4 . 100,0 0,12 25,0
Denemarken 2010 . 95 6 4 . 99,0 0,10 25,0
Denemarken 2011 . . 6 4 . 99,5 . 25,0
Denemarken 2012 . . 6 4 . . . 25,0
Duitsland 2003 2,13 40 45 9 4,3 89,8 0,25 40,2
Duitsland 2004 . 47 45 9 4,1 90,2 0,23 38,9
Duitsland 2005 . . 45 9 . 90,7 0,20 38,9
Duitsland 2006 . 49 24 9 . 91,7 0,16 38,9
Duitsland 2007 . 72 24 9 . 93,2 0,14 38,9
Duitsland 2008 1,96 . 18 9 . 91,3 0,13 30,2
Duitsland 2009 . 74 18 9 . 92,3 0,12 30,2
Duitsland 2010 . 95 18 9 . 91,9 0,11 30,2
Duitsland 2011 . . 15 9 . 91,9 . 15,8
Duitsland 2012 . . 15 9 . . . 15,8
Finland 2003 2,01 61 31 3 5,6 100,0 0,94 29,0
Finland 2004 . 69 31 3 5,6 99,0 0,94 29,0
Finland 2005 . . 14 3 . 100,0 0,99 26,0
Finland 2006 . 64 14 3 . 99,5 0,92 26,0
Finland 2007 . 65 14 3 . 97,6 0,82 26,0
Finland 2008 1,75 . 14 3 . 99,0 0,71 26,0
Finland 2009 . 86 14 3 . 99,0 0,76 26,0
Finland 2010 . 95 14 3 . 99,5 0,71 26,0
Finland 2011 . . 14 3 . 100,0 . 26,0
Finland 2012 . . 14 3 . . . 24,5
Nederland 2003 1,87 26 9 7 5,0 98,0 0,23 34,5
Nederland 2004 . 33 9 7 4,7 97,1 0,21 34,5
Nederland 2005 . . 9 7 . 98,0 0,20 31,5
Nederland 2006 . 56 9 7 . 95,6 0,13 29,6
Nederland 2007 . 63 8 6 . 94,7 0,17 25,5
Nederland 2008 1,71 . 8 6 . 94,7 0,16 25,5
Nederland 2009 . 71 8 6 . 95,2 0,16 25,5
Nederland 2010 . 95 8 6 . 94,3 0,20 25,5
Nederland 2011 . . 8 6 . 96,7 . 25,0
Nederland 2012 . . 8 6 . . . 25,0
Verenigd Koninkrijk 2003 1,28 50 13 6 5,3 92,7 0,09 30,0
Verenigd Koninkrijk 2004 . 59 13 6 5,6 92,7 0,09 30,0
Verenigd Koninkrijk 2005 . . 13 6 . 93,7 0,07 30,0
Verenigd Koninkrijk 2006 . 68 13 6 . 93,2 0,07 30,0
Verenigd Koninkrijk 2007 . 78 13 6 . 92,7 0,06 30,0
Verenigd Koninkrijk 2008 1,50 . 13 6 . 93,7 0,06 28,0
Verenigd Koninkrijk 2009 . 93 13 6 . 90,9 0,07 28,0
Verenigd Koninkrijk 2010 . 98 13 6 . 92,3 0,06 28,0
Verenigd Koninkrijk 2011 . . 13 6 . 92,4 . 26,0
Verenigd Koninkrijk 2012 . . 13 6 . . . 24,0
Verenigde Staten 2003 1,19 . 6 6 5,8 91,2 . 39,3
Verenigde Staten 2004 . . 6 6 5,6 92,2 . 39,3
Verenigde Staten 2005 . . 6 6 . 91,2 . 39,3
Verenigde Staten 2006 . . 6 6 . 89,8 . 39,3
Verenigde Staten 2007 . . 6 6 . 90,8 . 39,3
Verenigde Staten 2008 1,10 . 6 6 . 89,3 . 39,3
Verenigde Staten 2009 . . 6 6 . 88,5 . 39,1
Verenigde Staten 2010 . . 6 6 . 90,0 . 39,2
Verenigde Staten 2011 . . 6 6 . 88,6 . 35,0
Verenigde Staten 2012 . . 6 6 . . . 35,0
Zweden 2003 2,77 69 15 3 . 98,5 0,09 28,0
Zweden 2004 . 76 15 3 5,4 97,6 0,09 28,0
Zweden 2005 . . 15 3 . 97,1 0,10 28,0
Zweden 2006 . 76 15 3 . 96,6 0,13 28,0
Zweden 2007 . 75 15 3 . 98,1 0,11 28,0
Zweden 2008 2,38 . 15 3 . 98,1 0,09 28,0
Zweden 2009 . 95 15 3 . 98,6 0,14 26,3
Zweden 2010 . 100 15 3 . 98,6 0,09 26,3
Zweden 2011 . . 15 3 . 98,6 . 26,3
Zweden 2012 . . 15 3 . . . 26,3
Bron: CBS.
Verklaring van tekens