De sterke kanten van Nederlandse regio's

De laatste jaren is er steeds meer vraag naar regionale informatie. Vooral provincies en gemeentes willen zich graag vergelijken met andere regio’s. Daarnaast zoeken ze kansen om onder andere de werkgelegenheid en bedrijvigheid te bevorderen in hun eigen regio.
In het huidige regeerakkoord wordt veel aandacht besteed aan regionale bedrijvigheid. In februari 2011 is het ‘nieuwe bedrijfslevenbeleid’ aangeboden aan de voorzitter van de Tweede Kamer. Het doel van dit nieuwe bedrijfslevenbeleid is: ‘meer ruimte bieden voor ondernemers om te ondernemen en te groeien. Dit door meer te profiteren van de aantrekkende wereldhandel, het benutten van groeikansen in opkomende markten, duurzame economische groei bereiken en kiezen voor topsectoren’. Het is mogelijk dat deze topsectoren geconcentreerd zijn in bepaalde regio’s in Nederland. Een voorbeeld van een mogelijke concentratie van de topsectoren, zogenaamde clusters, wordt gegeven in figuur 1. De exacte definitie van de in figuur 1 weergegeven topsectoren is nog niet bekend. Daarom zal dit artikel 1) aan de hand van de Standaard Bedrijven Indeling (SBI 2008) een overzicht leveren van de verdeling van vestigingen van bedrijven en banen over Nederland. Op grond van de bevindingen kan daarna gekeken worden of de verdeling van figuur 1 benaderd wordt.