Prijs aardolie heeft grote invloed op ruilvoet

Na het uitbreken van de kredietcrisis in de herfst van 2008 verbeterde de ruilvoet van het goederenverkeer met het buitenland aanvankelijk fors. In de loop van 2009 sloeg de verbetering om in een verslechtering. Deze ontwikkeling hing onder meer samen met de aardolieprijs, die een grote invloed heeft op de invoerprijzen, en met enige vertraging ook op de uitvoerprijzen.

Ruilvoet

Ruilvoet

Uitvoerprijzen volgen invoerprijzen

Nederland voert veel meer aardolie in dan uit. Een plotselinge daling van de aardolieprijs heeft op de korte termijn dan ook een positief effect op de ruilvoet. Na verloop van tijd treedt er echter dikwijls weer een verslechtering op. Enerzijds komt dit doordat het enige tijd duurt voordat Nederlandse producenten de lagere olieprijzen doorberekenen aan hun afnemers. Anderzijds volgt de prijsontwikkeling van aardgas, waarvan Nederland meer exporteert dan importeert, de ontwikkeling van de olieprijs met enige vertraging.

Prijzen in- en uitvoer

Prijzen in- en uitvoer

Kleinere rol aardolieprijs in jaren negentig

Sinds het eind van de jaren negentig volgt de uitvoerprijs de invoerprijs doorgaans met enige vertraging. In de jaren negentig was dit patroon nog niet te zien. Dit hangt samen met de relatief lage aardolieprijs in die tijd. Van 1992 tot en met 1998 schommelde de aardolieprijs tussen de 10 en de 20 euro per barrel. Daarna is de olieprijs nooit meer zo laag geweest.

Door de hogere olieprijzen was de invoerwaarde van olie als percentage van de totale invoerwaarde in de eerste tien jaar van de 21e eeuw veel hoger dan in de jaren negentig. Het “aardolie-effect” op de ruilvoet is dus groter geworden. Desondanks was de ruilvoet in de eerste tien jaar van de 21e eeuw beter dan in de jaren negentig.

Aardolieprijs, North Sea Brent

Aardolieprijs, North Sea Brent

Wouter Jonkers

Bron:
StatLine, Ruilvoet van de buitenlandse goederenhandel