9 op de 10 bedrijven deden afgelopen jaar aan digitalisering
Erratum:
De cijfers en figuren in het bericht zijn op 8 februari 2024 aangepast. In een eerdere versie van dit nieuwsbericht was per figuur één antwoordoptie overschat door het gebruik van een verkeerde methode voor imputatie van non-respons. De originele versie is nog in te zien via deze link.
Ruim 5 op de 10 bedrijven ervaren (zeer) positieve impact van digitalisering
Niet voor alle bedrijven heeft digitalisering evenveel impact. Ruim een derde van de bedrijven gaf aan geen of nauwelijks impact te merken van het toegenomen gebruik van informatie- en communicatietechnologieën. Ruim 54 procent van alle ondervraagde bedrijven ervaarde de afgelopen 12 maanden een (zeer) positieve impact van digitalisering op de groei en ontwikkeling. Iets meer dan 9 procent van de bedrijven ondernam in het afgelopen jaar geen digitaliseringsinitiatieven.
Aanzienlijk positieve impact (% bedrijven) | Enigszins positieve impact (% bedrijven) | Geen of nauwelijks merkbare impact (% bedrijven) | Negatieve impact (% bedrijven) | Geen digitaliseringsinitiatieven ondernomen (% bedrijven) | |
---|---|---|---|---|---|
Totaal | 11,1 | 43,5 | 35,0 | 1,2 | 9,2 |
Bedrijfstak | |||||
Detailhandel (niet in auto's) | 11,0 | 54,6 | 25,8 | 2,0 | 6,6 |
Verhuur en handel van onroerend goed | 10,2 | 50,3 | 30,5 | 2,4 | 6,6 |
Vervoer en opslag | 7,0 | 53,4 | 31,5 | 1,1 | 7,0 |
Informatie en communicatie | 20,0 | 38,1 | 35,0 | 0,9 | 6,0 |
Zakelijke dienstverlening | 13,2 | 43,7 | 31,8 | 1,1 | 10,2 |
Autohandel en -reparatie | 8,5 | 44,8 | 27,8 | 4,9 | 14,0 |
Cultuur, sport en recreatie | 8,0 | 43,2 | 36,8 | 0,0 | 12,0 |
Industrie | 8,3 | 38,9 | 44,5 | 0,9 | 7,4 |
Horeca | 11,5 | 29,7 | 40,6 | 0,0 | 18,2 |
Overige dienstverlening | 9,4 | 29,1 | 41,3 | 3,1 | 17,1 |
Bedrijfsgrootte | |||||
5 tot 50 werkzame personen | 10,7 | 33,3 | 39,8 | 1,4 | 14,8 |
50 tot 250 werkzame personen | 12,0 | 40,2 | 38,5 | 1,1 | 8,2 |
250 of meer werkzame personen | 11,0 | 55,7 | 27,9 | 1,1 | 4,3 |
Bedrijven in detailhandel het vaakst positief
Van de detailhandelaren gaf ruim 65 procent aan dat digitalisering in de afgelopen 12 maanden een (aanzienlijk) positieve impact had op de groei of ontwikkeling van het bedrijf. Dit is het hoogste percentage van alle onderzochte bedrijfstakken.In de informatie en communicatie was het percentage iets lager (iets meer dan 58 procent), maar gaf 20 procent van de bedrijven aan aanzienlijke positieve impact te ervaren door digitalisering. Ook in de zakelijke dienstverlening (iets meer dan 13 procent) was de groep bedrijven die aanzienlijke impact ervaarden relatief groot. In de horeca speelde digitalisering het afgelopen jaar de kleinste rol. Iets meer dan 18 procent van de horecaondernemers nam geen initiatieven om te digitaliseren.
Grote bedrijven digitaliseren vaker dan kleine
Digitalisering had vaker positieve impact op de groei en ontwikkeling van grote bedrijven dan op kleine bedrijven. Bijna 67 procent van de grote bedrijven (met meer dan 250 werkzame personen) zagen enigszins positieve of aanzienlijk positieve impact. Dit gold voor 44 procent van de kleine bedrijven (5 tot 50 werkzame personen). Wel heeft een aanzienlijk groter deel van deze kleine bedrijven geen digitaliseringsinitiatieven ondernomen.Verhogen productiviteit belangrijkste reden om verder te digitaliseren
Voor ruim 5 op de 10 bedrijven is het verhogen van de efficiëntie of productiviteit de belangrijkste reden om verder te digitaliseren. Bijna 10 procent van de bedrijven zet ICT vooral in voor het verbeteren van de klantervaring. Dit geldt vooral voor bedrijven in de verhuur en handel in onroerend goed (ruim 27 procent). Ook het verbeteren van toegang tot informatie voor bijvoorbeeld besluitvorming was in deze bedrijfstak een relatief vaak genoemde reden (iets meer dan 17 procent). Gemiddeld gaf ruim 7 procent van alle bedrijven dit als belangrijkste reden om verder te digitaliseren. Bijna 16 procent van de bedrijven zegt geen verdere digitalisering toe te gaan passen. Dit geldt vooral voor kleine bedrijven (Bijna 27 procent).
Reden | Bedrijven (% bedrijven) |
---|---|
Verbetering van de efficiëntie/productiviteit van onze werkzaamheden | 53,0 |
Verbeterde klantervaring | 9,9 |
Vergroten of beter bereiken van onze afzetmarkt en klanten | 8,0 |
Verbeterde toegang tot informatie voor bijvoorbeeld besluitvorming | 7,4 |
Een nieuwe dienst of nieuw product ontwikkelen | 4,1 |
Anders | 1,8 |
N.v.t., ons bedrijf hoeft geen verdere digitale technologieën toe te passen | 15,8 |
Tekort aan personeel belangrijkste belemmering bij digitalisering
Voor iets meer dan 20 procent van de bedrijven gold dat een tekort aan vaardig of deskundig personeel binnen het bedrijf de belangrijkste belemmering was bij het digitaliseren. Vooral bedrijven in de verhuur en handel in onroerend goed (iets meer dan 38 procent) gaven dit aan. Ook hoge kosten vormden relatief vaak een obstakel voor bedrijven (bijna 18 procent). Van alle bedrijven ervaarde echter bijna 44 procent geen belemmeringen bij het digitaliseren van het bedrijf.
Vooral bij middelgrote en grote bedrijven vormt het gebrek aan vaardig en deskundig personeel binnen het bedrijf een belangrijke belemmering om te digitaliseren. Bij kleine bedrijven waren de hoge kosten vaker het voornaamste probleem.
We ervaren geen belemmeringen (% bedrijven) | We weten niet hoe we (nog meer) kunnen digitaliseren (% bedrijven) | Te hoge kosten (% bedrijven) | Tekort aan vaardig of deskundig personeel binnen ons bedrijf om digitalisering te realiseren (% bedrijven) | Onzekerheid over de beveiliging en privacy van digitale systemen en gegevens (% bedrijven) | Het levert voor ons bedrijf te weinig voordeel op (bijv. competitief of financieel) (% bedrijven) | Anders (% bedrijven) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | 43,9 | 2,7 | 17,8 | 20,1 | 2,4 | 5,2 | 7,9 |
Bedrijfstak | |||||||
Informatie en communicatie | 59,2 | 4,0 | 8,6 | 20,8 | 1,7 | 2,2 | 3,5 |
Zakelijke dienstverlening | 51,8 | 2,2 | 14,9 | 18,9 | 2,9 | 3,7 | 5,6 |
Overige dienstverlening | 48,8 | 3,5 | 9,5 | 20,3 | 0,0 | 3,4 | 14,5 |
Industrie | 42,7 | 2,3 | 15,7 | 25,1 | 3,2 | 4,9 | 6,1 |
Horeca | 42,7 | 4,5 | 19,4 | 10,4 | 0,9 | 16,8 | 5,3 |
Detailhandel (niet in auto's) | 41,2 | 2,2 | 24,5 | 6,3 | 1,7 | 4,2 | 19,9 |
Cultuur, sport en recreatie | 40,2 | 3,3 | 19,5 | 23,1 | 1,6 | 4,5 | 7,8 |
Autohandel en -reparatie | 35,4 | 3,9 | 19,2 | 26,8 | 6,2 | 2,0 | 6,5 |
Verhuur en handel van onroerend goed | 34,1 | 0,0 | 17,3 | 38,3 | 1,6 | 0,5 | 8,2 |
Vervoer en opslag | 26,3 | 2,9 | 25,9 | 31,5 | 2,1 | 5,6 | 5,7 |
Bedrijfsgrootte | |||||||
5 tot 50 werkzame personen | 46,6 | 4,6 | 16,4 | 15,2 | 2,3 | 8,2 | 6,7 |
50 tot 250 werkzame personen | 43,4 | 2,4 | 17,5 | 23,0 | 2,6 | 4,8 | 6,3 |
250 of meer werkzame personen | 41,6 | 1,2 | 19,4 | 22,8 | 2,4 | 2,6 | 10,0 |
Bronnen
- Website - Conjunctuurenquête Nederland
- Conjunctuurenquête Nederland - Onderzoeksbeschrijving