Vertrouwen consument neemt in mei verder af
Met -31 ligt het consumentenvertrouwen in mei ver onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-5). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).
jaar | maand | saldo (gemiddelde van de deelvragen) |
---|---|---|
2016 | juni | 11 |
2016 | juli | 9 |
2016 | augustus | 9 |
2016 | september | 12 |
2016 | oktober | 17 |
2016 | november | 20 |
2016 | december | 21 |
2017 | januari | 21 |
2017 | februari | 22 |
2017 | maart | 24 |
2017 | april | 26 |
2017 | mei | 23 |
2017 | juni | 23 |
2017 | juli | 25 |
2017 | augustus | 26 |
2017 | september | 23 |
2017 | oktober | 23 |
2017 | november | 22 |
2017 | december | 25 |
2018 | januari | 24 |
2018 | februari | 23 |
2018 | maart | 24 |
2018 | april | 25 |
2018 | mei | 23 |
2018 | juni | 23 |
2018 | juli | 23 |
2018 | augustus | 21 |
2018 | september | 18 |
2018 | oktober | 15 |
2018 | november | 13 |
2018 | december | 9 |
2019 | januari | 0 |
2019 | februari | -2 |
2019 | maart | -4 |
2019 | april | -3 |
2019 | mei | -3 |
2019 | juni | 0 |
2019 | juli | 2 |
2019 | augustus | 0 |
2019 | september | -2 |
2019 | oktober | -1 |
2019 | november | -2 |
2019 | december | -2 |
2020 | januari | -3 |
2020 | februari | -2 |
2020 | maart | -2 |
2020 | april | -22 |
2020 | mei | -31 |
Opnieuw negatiever over het economische klimaat
Consumenten oordelen negatiever over de economie dan in april. De deelindicator economisch klimaat gaat van -31 naar -52. Dat komt doordat het oordeel over de economie in de afgelopen 12 maanden fors negatiever is. Het oordeel van consumenten over de economische situatie in de komende 12 maanden verandert vrijwel niet en blijft historisch laag.
Koopbereidheid onverminderd laag
De koopbereidheid wijzigt in mei niet en blijft op -17 staan. Het oordeel van consumenten over hun financiële situatie in de afgelopen 12 maanden en het oordeel van consumenten over hun financiële situatie in de komende 12 maanden veranderen nagenoeg niet. Ook vinden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen vrijwel even ongunstig dan in de voorgaande maand.
Bronnen
- StatLine - Consumentenvertrouwen
Relevante links
- Korte onderzoeksbeschrijving - Consumenten Conjunctuuronderzoek
- Dossier - Conjunctuur