Vertrouwen consument neemt in mei verder af

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
© Hollandse Hoogte / Luuk van der Lee Fotografie
Door de coronacrisis liep het vertrouwen van consumenten in april een historische deuk op. In mei neemt het consumentenvertrouwen verder af en komt uit op -31. Consumenten oordelen fors negatiever over het economisch klimaat in de afgelopen 12 maanden. De koopbereidheid daarentegen verandert niet.

Met -31 ligt het consumentenvertrouwen in mei ver onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-5). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).

Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
jaarmaandsaldo (gemiddelde van de deelvragen)
2016juni11
2016juli9
2016augustus9
2016september12
2016oktober17
2016november20
2016december21
2017januari21
2017februari22
2017maart24
2017april26
2017mei23
2017juni23
2017juli25
2017augustus26
2017september23
2017oktober23
2017november22
2017december25
2018januari24
2018februari23
2018maart24
2018april25
2018mei23
2018juni23
2018juli23
2018augustus21
2018september18
2018oktober15
2018november13
2018december9
2019januari0
2019februari-2
2019maart-4
2019april-3
2019mei-3
2019juni0
2019juli2
2019augustus0
2019september-2
2019oktober-1
2019november-2
2019december-2
2020januari-3
2020februari-2
2020maart-2
2020april-22
2020mei-31

Opnieuw negatiever over het economische klimaat

Consumenten oordelen negatiever over de economie dan in april. De deelindicator economisch klimaat gaat van -31 naar -52. Dat komt doordat het oordeel over de economie in de afgelopen 12 maanden fors negatiever is. Het oordeel van consumenten over de economische situatie in de komende 12 maanden verandert vrijwel niet en blijft historisch laag.

Koopbereidheid onverminderd laag

De koopbereidheid wijzigt in mei niet en blijft op -17 staan. Het oordeel van consumenten over hun financiële situatie in de afgelopen 12 maanden en het oordeel van consumenten over hun financiële situatie in de komende 12 maanden veranderen nagenoeg niet. Ook vinden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen vrijwel even ongunstig dan in de voorgaande maand.