Auteur: Hermine Molnár-in 't Veld, Lolke Schakel, Coen van Heukelingen
ODiN 2020 Noordvleugel

5. Deelname aan het verkeer

Andere belangrijke indicatoren zijn de verkeersdeelname in het algemeen en de deelname aan het openbaar vervoer in het bijzonder. Het eerste wordt berekend met verplaatsingsinformatie en voor het tweede wordt ritinformatie gebruikt.

5.1 Verkeersdeelname

Volgens de gehanteerde definitie bij ODiN neemt een persoon die één of meerdere reguliere verplaatsingen per dag maakt, deel aan het verkeer. Ook personen die enkel serieverplaatsingen of enkel vakantieverplaatsingen hebben gemaakt, tellen mee bij het bepalen van de verkeersdeelnemers. Uitzondering daarop vormen personen met uitsluitend (beroepsmatig) wegvervoer met een zwaar vrachtvoertuig; deze tellen niet mee voor de bepaling van verkeersdeelname. Ook geheel in het buitenland gemaakte verplaatsingen tellen niet mee voor het vaststellen van verkeersdeelname.

In tabel 5.1.1 is te zien dat de verkeersdeelname van inwoners van Noordvleugel van 6 jaar of ouder in ODiN 2020 significant lager is dan in ODiN 2019. In 2020 nam 71 procent van de inwoners van Noordvleugel deel aan het verkeer. In 2019 was dat nog bijna 82 procent. De verkeersdeelname is zowel onder mannen als vrouwen significant gewijzigd, beiden namen in 2020 zo'n 13 procent minder deel aan het verkeer dan in 2019.

5.1.1 Verkeersdeelname van inwoners van Noordvleugel van 6 jaar of ouder in procenten naar geslacht per jaar1)
201820192020verschil 2020 t.o.v. 2019 (%)
Totaal83,581,5*70,9*-13
Mannen83,482,071,4*-13
Vrouwen83,581,0*70,5*-13
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar.
1) Verkeersdeelname behelst minimaal één reguliere verplaatsing of serieverplaatsing per dag. Daarbij tellen personen met uitsluitend (beroepsmatig) wegvervoer met een zwaar vrachtvoertuig niet mee.

In tabel 5.1.2 is de verkeersdeelname (van uitsluitend reguliere verplaatsingen) weergegeven naar werkdagen en weekend- en feestdagen.

5.1.2 Verkeersdeelname van inwoners van Noordvleugel van 6 jaar of ouder in procenten naar type dag per jaar1)
201820192020verschil 2020 t.o.v. 2019 (%)
Totaal83,581,5*70,9*-13
Totaal doordeweekse dagen exclusief feestdagen85,784,073,1*-13
Totaal weekenddagen plus doordeweekse feestdagen78,375,866,1*-13
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar.
1) Verkeersdeelname behelst minimaal één reguliere verplaatsing of serieverplaatsing per dag. Daarbij tellen personen met uitsluitend (beroepsmatig) wegvervoer met een zwaar vrachtvoertuig niet mee.

Uit tabel 5.1.2 blijkt dat in 2020 op elk type dag er een significant verschil is in verkeersdeelname (-13 procent) vergeleken met ODiN 2019. Uit beide onderzoeken volgt dat het percentage inwoners dat deelneemt aan het verkeer op werkdagen hoger is dan op weekend- en feestdagen.

5.2 Deelname openbaar vervoer

In tabel 5.2.1 is de deelname aan het openbaar vervoer weergegeven. De deelname aan het openbaar vervoer in ODiN houdt in dat er minstens één reguliere rit of minstens één serieverplaatsing in Nederland gemaakt is met een rit in het openbaar vervoer op de invuldag.

5.2.1 Deelname aan het openbaar vervoer van inwoners van Noordvleugel van 6 jaar of ouder in procenten naar geslacht per jaar1)
201820192020verschil 2020 t.o.v. 2019 (%)
Totaal15,214,47,2*-50
Mannen13,612,76,6*-48
Vrouwen16,816,07,8*-51
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar.
1) Deelname aan het openbaar vervoer behelst minimaal één reguliere verplaatsing of serieverplaatsing per dag met trein, bus, tram of metro.

Uit tabel 5.2.1 blijkt dat de deelname aan het openbaar vervoer door inwoners van Noordvleugel van 6 jaar of ouder gehalveerd is in 2020 ten opzichte van 2019. Van de mannen daalde de deelname aan trein en bus, tram en metro met 48 procent en bij vrouwen met 51 procent. Het verschil in verkeersdeelname aan het openbaar vervoer tussen mannen en vrouwen in 2020 is niet significant.