Auteur: Chris de Blois, Anne-Peter Alberda en Harm Jan Boonstra
De goederenstromen van de provincies in 2015-2022

Technische toelichting

De cijfers over in-, uit-, wederuit- en doorvoer en intraregionaal vervoer in dit artikel zijn gebaseerd op een integratie van de statistieken van internationale handel in goederen, de transportstatistieken voor zes vervoerwijzen, de aanbod- en gebruiktabellen (CBS, 2023b) en regionale productie- en verbruiksgegevens. De gegevens over internationale handel zijn daarbij geregionaliseerd met behulp van locatiegegevens van bedrijven uit het Algemeen Bedrijven Register (ABR) en regionale cijfers over productie en intermediair verbruik. De laatstgenoemde bron is ook de basis voor de regionalisatie van de aanbod- en gebruikgegevens. De waarden uit de aanbod- en gebruiktabellen zijn vertaald naar brutogewichten met waarde-gewichtratio’s die zijn afgeleid op basis van de internationale handelsstatistieken. Met dezelfde waarde-gewichtratio’s zijn de brutogewichten uit de transportstatistieken vertaald naar waarden.

In een aantal gevallen zijn andere definities gehanteerd dan in de bronstatistieken. Bijvoorbeeld, anders dan in de aanbod- en gebruiktabellen valt de invoer van goederen uit het buitenland in dit artikel onder de definitie van het gebruik van goederen. Een vergelijkbaar verschil geldt voor de uitvoer van goederen naar het buitenland: deze valt in dit artikel onder de definitie van het aanbod van goederen, terwijl de uitvoer in de aanbod- en gebruiktabellen als onderdeel van het gebruik wordt gezien.

Om de bewerkte gegevens afkomstig uit verschillende databronnen op elkaar af te stemmen, is een Bayesiaans macro-integratiemodel ontworpen en toegepast. Het model past daarbij de data binnen vooraf bepaalde betrouwbaarheidsmarges aan, zodanig dat de gegevens zoveel mogelijk aan een aantal vastgestelde logische restricties voldoen. Tegelijkertijd bepaalt het model nieuwe, meestal kleinere marges.

Ter illustratie toont onderstaande figuur de 95-procent-betrouwbaarheidsmarges van het geschatte brutogewicht van de goederenstromen voor de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland en Noord-Brabant. Voor deze provincies variëren de marges van 4 tot 13 procent van het geschatte brutogewicht van de goederenstroom. Voor de geschatte gewichten en waarden per goederenstroom van alle provincies geldt dat het overgrote deel (118 van de 120) van de 95-procent-betrouwbaarheidsmarges tussen 3 procent en 22 procent van de schatting ligt. Voor twee provinciale stromen zijn de relatieve marges groter: 31 en 43 procent.

Brutogewicht van goederenstromen, 2022
CategorieZuid-Holland (mld kg)Zuid-Holland, marge (mld kg)Noord-Holland (mld kg)Noord-Holland, marge (mld kg)Noord-Brabant (mld kg)Noord-Brabant, marge (mld kg)
Doorvoer253242 - 2645951 - 665047 - 54
Invoer voor regionaal gebruik113106 - 1205753 - 614239 - 45
Intraregionaal7571 - 784441 - 466461 - 68
Uitvoer van regionaal product107101 - 1134137 - 462421 - 26
Wederuitvoer5956 - 622119 - 23109 - 11

Concluderend kan worden gesteld dat de gebruikte gegevens in dit artikel niet exact zijn maar schattingen met betrouwbaarheidsmarges. Dit, als gevolg van onnauwkeurigheden en onvolledigheden in de meting van de waarde en het brutogewicht van de verschillende goederenstromen met hun kenmerken en de diverse gemaakte aannames bij het afstemmen en integreren van de data. Hierdoor en door definitieverschillen kunnen er verschillen ontstaan tussen de schattingen in dit artikel en de data uit andere bronnen, waaronder de aanbod- en gebruiktabellen en de internationale handels- en transportstatistieken.

Meer gedetailleerde schattingen van de goederenstromen inclusief hun betrouwbaarheidsmarges zijn te vinden in de maatwerktabel Provinciale goederenstromen 2015-2022; waarde, gewicht, goederen. Deze tabel bevat een indeling in 25 goederengroepen.

De genoemde maatwerktabel en dit artikel bevatten voorlopige cijfers. De cijfers kunnen later door CBS worden aangepast op basis van nadere validatie, naar aanleiding van het beschikbaar komen van nieuw of geactualiseerd bronmateriaal of op basis van nieuwe inzichten op het terrein van handel, transport en logistiek.