Auteur: Ingmar Scholte

Het historisch laag consumentenvertrouwen verklaard

Over deze publicatie

"De Nederlandse economie” is een reeks artikelen waarin actuele macro-economische fenomenen worden beschreven en geduid. Deze editie gaat over de achtergronden bij het historisch lage consumentenvertrouwen in 2022.

Samenvatting

Het consumentenvertrouwen in Nederland is sinds april 2022 historisch laag. De forse inflatie die ieder huishouden raakt is hierbij de stuwende factor. Door de samenstelling van het consumentenvertrouwen was een mild negatief sentiment al genoeg om tot dit historisch lage vertrouwen te komen. Desondanks bezuinigen huishoudens niet en ligt de consumptie hoger dan voor de coronacrisis. Dit komt met name door een hoger beschikbaar inkomen, dat wordt ingezet om weer intensief gebruik te maken van diensten die tijdens de coronacrisis niet toegankelijk waren.

1. Inleiding

Het CBS voert sinds april 1986 het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) onder Nederlandse consumenten uit. Met dit onderzoek wordt elke maand het consumentenvertrouwen bepaald. Deze indicator geeft een getal weer tussen de -100 en 100 en heeft als doel actuele informatie te geven over het sentiment onder Nederlandse consumenten. De resultaten van het CCO kunnen een indicatie geven over eventuele trendwijzigingen in het consumptiepatroon van huishoudens.

In april 2022 werd het diepterecord van het consumentenvertrouwen van maart 2013 verbroken en in de maanden juni tot en met september daalde het niveau van de indicator nog verder. In het verleden zijn er meer perioden geweest van laag consumentenvertrouwen. De drie recentste waren de kredietcrisis, de eurocrisis en de COVID-19-pandemie. Tijdens deze crises was sprake van perioden van recessie. Dit jaar is de consument dus somberder dan ooit, maar dat is niet terug te zien in een aantal belangrijke economische cijfers, zoals het bbp, de consumptieve bestedingen van huishoudens en de werkloosheid. Wat is de oorzaak van dit historisch lage consumentenvertrouwen en wat zijn de economische gevolgen?

In dit artikel wordt eerst ingegaan op de huidige periode van laag consumentenvertrouwen. De indicator van het consumentenvertrouwen wordt onder de loep genomen om het lage consumentenvertrouwen beter te kunnen plaatsen. Gekeken wordt hoe het sentiment van de consument wordt gevat en waardoor dit wordt beïnvloed. Daarna wordt er een vergelijking gemaakt met het Europese cijfer voor het consumentenvertrouwen. Ten slotte wordt gekeken hoe het consumentenvertrouwen kan doorwerken in de economie, met name op de consumptie.

2. Consumentenvertrouwen op historisch dieptepunt

In april 2022 werd het dieptepunt van maart 2013 met 7 punten verbroken en kwam het consumentenvertrouwen uit op -48. Dat was de laagste stand sinds het begin van het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) in 1986. Vervolgens daalde het consumentenvertrouwen vanaf juni nog verder, met in oktober het tot nu toe historische dieptepunt van -59 (CBS, 2022a).

2.1 Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
JaarMaandConsumentenvertrouwen
2007Oktober4
2007November1
2007December2
2008Januari1
2008Februari-4
2008Maart-5
2008April-7
2008Mei-12
2008Juni-16
2008Juli-26
2008Augustus-28
2008September-25
2008Oktober-25
2008November-26
2008December-26
2009Januari-27
2009Februari-28
2009Maart-30
2009April-26
2009Mei-22
2009Juni-19
2009Juli-19
2009Augustus-14
2009September-12
2009Oktober-14
2009November-11
2009December-7
2010Januari-4
2010Februari-6
2010Maart-6
2010April-7
2010Mei-9
2010Juni-13
2010Juli-11
2010Augustus-7
2010September-8
2010Oktober-7
2010November-3
2010December-7
2011Januari-4
2011Februari0
2011Maart1
2011April-2
2011Mei-4
2011Juni-6
2011Juli-8
2011Augustus-16
2011September-27
2011Oktober-34
2011November-35
2011December-36
2012Januari-37
2012Februari-36
2012Maart-36
2012April-32
2012Mei-34
2012Juni-37
2012Juli-33
2012Augustus-31
2012September-28
2012Oktober-29
2012November-33
2012December-38
2013Januari-37
2013Februari-41
2013Maart-41
2013April-37
2013Mei-32
2013Juni-33
2013Juli-35
2013Augustus-32
2013September-31
2013Oktober-26
2013November-16
2013December-11
2014Januari-6
2014Februari-2
2014Maart1
2014April4
2014Mei6
2014Juni6
2014Juli5
2014Augustus2
2014September-2
2014Oktober1
2014November-2
2014December-4
2015Januari-2
2015Februari-1
2015Maart7
2015April10
2015Mei11
2015Juni14
2015Juli13
2015Augustus13
2015September11
2015Oktober12
2015November14
2015December13
2016Januari11
2016Februari6
2016Maart2
2016April6
2016Mei7
2016Juni11
2016Juli9
2016Augustus9
2016September12
2016Oktober17
2016November20
2016December21
2017Januari21
2017Februari22
2017Maart24
2017April26
2017Mei23
2017Juni23
2017Juli25
2017Augustus26
2017September23
2017Oktober23
2017November22
2017December25
2018Januari24
2018Februari23
2018Maart24
2018April25
2018Mei23
2018Juni23
2018Juli23
2018Augustus21
2018September18
2018Oktober15
2018November13
2018December9
2019Januari1
2019Februari-2
2019Maart-3
2019April-3
2019Mei-3
2019Juni-1
2019Juli1
2019Augustus-1
2019September-2
2019Oktober-1
2019November-2
2019December-2
2020Januari-2
2020Februari-2
2020Maart-3
2020April-23
2020Mei-31
2020Juni-27
2020Juli-26
2020Augustus-29
2020September-28
2020Oktober-30
2020November-26
2020December-19
2021Januari-19
2021Februari-19
2021Maart-18
2021April-14
2021Mei-9
2021Juni-3
2021Juli-4
2021Augustus-6
2021September-5
2021Oktober-10
2021November-19
2021December-25
2022Januari-28
2022Februari-30
2022Maart-39
2022April-48
2022Mei-47
2022Juni-50
2022Juli-51
2022Augustus-54
2022September-59
2022Oktober-59

In de afgelopen vijftien jaar zijn er nog drie andere perioden geweest met een laag consumentenvertrouwen. De eerste betreft de kredietcrisis in 2008 en 2009, die werd ingezet na de val van de Lehman Brothers. Deze crisis werd gevolgd door de eurocrisis, van eind 2011 tot begin 2014. In deze periode bereikte het vertrouwen een voorlopig dieptepunt. De derde periode van laag consumentenvertrouwen begon in het voorjaar van 2020 na uitbraak van de coronacrisis. Tijdens de coronapandemie kwamen langdurige perioden voor waarin de samenleving op slot ging. Tijdens al deze crises was niet alleen het vertrouwen laag, maar kromp ook de economie. In het vervolg van dit artikel zullen de perioden van laag consumentenvertrouwen1) tijdens deze crises gearceerd worden in enkele grafieken.

Op dit moment spelen de zorgen van de coronacrisis niet meer zo sterk, is de samenleving weer ‘open’ en groeit de economie. Toch is het vertrouwen van de consument nog nooit zo laag geweest. Voordat wordt ingegaan op deze ogenschijnlijke tegenstrijdigheid, is het verstandig eerst dieper in te gaan op wat het consumentenvertrouwen precies meet en hoe het is opgebouwd.

1) De grens voor dit lage consumentenvertrouwen is gezet op -23. Deze grens is gekozen zodat deze perioden aaneengesloten zijn.

3. De opbouw van het consumentenvertrouwen

Het CBS voert sinds april 1986 maandelijks het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) uit (CBS, 2017). In dit onderzoek wordt aan een representatieve steekproef van 2 150 Nederlandse consumenten vragen gesteld met betrekking tot economische ontwikkeling in het algemeen en de financiële situatie van het eigen huishouden. Hiermee worden veranderingen in optimisme of pessimisme op korte termijn gesignaleerd, waarmee vroegtijdig een indicatie van een mogelijke trendwijziging van de particuliere consumptie beschikbaar is.

De indicator consumentenvertrouwen is gebaseerd op vijf vragen. Vier van de vijf vragen van het consumentenvertrouwen bestaan uit het oordeel van de consument over de economische en eigen financiële situatie in zowel de afgelopen als de komende twaalf maanden. De laatste vraag die onderdeel is van de indicator consumentenvertrouwen is of de consument het een gunstige tijd vindt voor grote (duurzame) aankopen zoals een auto, televisie of witgoed. Het ongewogen gemiddelde van de saldi van deze vijf vragen is het consumentenvertrouwen. Het gemiddelde van de saldi van de vragen over de economische situatie vormt tevens de indicator “economisch klimaat” en het gemiddelde van de saldi van de andere drie vragen vormt de indicator “koopbereidheid”.

Samenstelling consumentenvertrouwenSamenstelling consumentenvertrouwen Economische situatie afgelopen 12 maanden Economische situatie komende 12 maanden Financiële situatie afgelopen 12 maanden Financiële situatie komende 12 maanden Koopbereidheid Economisch klimaat ConsumentenvertrouwenSamenstelling consumentenvertrouwenEconomische situatieafgelopen 12 maandenEconomische situatiekomende 12 maandenFinanciële situatieafgelopen 12 maandenFinanciële situatiekomende 12 maandenKoopbereidheidEconomisch klimaatConsumentenvertrouwen

Samenstelling consumentenvertrouwen

Respondenten van het onderzoek kunnen bij vier van de vijf vragen kiezen uit zes antwoordmogelijkheden. Als het oordeel bij een vraag een beetje positief of zeer positief is, dan wordt het antwoord als positief beschouwd. Is de situatie door de respondent beschreven als een beetje negatief of zeer negatief, dan wordt het antwoord als negatief beschouwd. Een respondent kan ook aangeven dat de situatie gelijk is gebleven of het niet weet. Dan wordt het antwoord als neutraal beschouwd. Bij de vraag ‘Gunstige tijd voor aankopen’ kan de respondent naast de neutrale antwoordopties alleen kiezen uit gunstig of ongunstig.

Per vraag wordt vervolgens voor elk antwoord het percentage berekend en het saldo van de percentages positieve antwoorden en negatieve antwoorden genomen. In de tabel staat een rekenvoorbeeld. Het saldo bij deze vraag is (5+25)-(30+10)=30-40=-10.

Wat vindt u van de algemene economische situatie in Nederland over de afgelopen 12 maanden?
AntwoordmogelijkheidAantalPercentage
Veel beter geworden605
Een beetje beter geworden30025
Hetzelfde gebleven30025
Een beetje slechter geworden36030
Veel slechter geworden12010
Weet niet605
Totaal1 200100

Vervolgens wordt dit cijfer nog gecorrigeerd voor seizoensinvloeden. In sommige maanden zijn consumenten doorgaans negatiever en vice versa. Om toch een goede vergelijking te kunnen maken tussen verschillende maanden worden de cijfers op basis van het seizoenpatroon naar boven of beneden bijgesteld (CBS, 2022b). 

In het CCO worden naast deze vijf vragen ook nog veertien andere vragen gesteld aan de consument. Deze gaan onder andere over prijzen, werkloosheid en spaargedrag. De antwoorden op deze vragen worden niet gecorrigeerd voor seizoeneffecten, maar kunnen wel meer context geven aan het consumentenvertrouwen.

3.1 Economisch klimaat

Het economisch klimaat is een vrij breed begrip, waar consumenten waarschijnlijk geen eenduidige opvatting over hebben. Het sentiment hierover kan, naast economische factoren (DNB, 2013), beïnvloed worden door bijvoorbeeld hun algemeen vertrouwen in de (geo)politiek (ESB, 2016). 

3.1.1 Indicatoren economisch klimaat, seizoengecorrigeerd
JaarMaandEconomische situatie afgelopen 12 maandenEconomische situatie komende 12 maandenConsumentenvertrouwen
2007Oktober10-74
2007November5-101
2007December9-62
2008Januari7-111
2008Februari-4-20-4
2008Maart-8-22-5
2008April-11-26-7
2008Mei-22-35-12
2008Juni-33-37-16
2008Juli-50-52-26
2008Augustus-57-50-28
2008September-53-41-25
2008Oktober-56-41-25
2008November-58-41-26
2008December-63-43-26
2009Januari-67-47-27
2009Februari-74-45-28
2009Maart-77-50-30
2009April-76-34-26
2009Mei-72-12-22
2009Juni-70-4-19
2009Juli-70-3-19
2009Augustus-6611-14
2009September-6520-12
2009Oktober-669-14
2009November-6120-11
2009December-5030-7
2010Januari-4634-4
2010Februari-4628-6
2010Maart-4225-6
2010April-3218-7
2010Mei-279-9
2010Juni-34-2-13
2010Juli-281-11
2010Augustus-216-7
2010September-227-8
2010Oktober-1812-7
2010November-1017-3
2010December-179-7
2011Januari-1220-4
2011Februari-5280
2011Maart-2261
2011April-321-2
2011Mei-714-4
2011Juni-123-6
2011Juli-14-1-8
2011Augustus-31-21-16
2011September-53-43-27
2011Oktober-66-57-34
2011November-68-61-35
2011December-71-60-36
2012Januari-73-59-37
2012Februari-72-50-36
2012Maart-71-49-36
2012April-67-36-32
2012Mei-70-38-34
2012Juni-74-44-37
2012Juli-67-32-33
2012Augustus-65-28-31
2012September-60-21-28
2012Oktober-59-18-29
2012November-64-31-33
2012December-71-44-38
2013Januari-73-43-37
2013Februari-77-46-41
2013Maart-78-42-41
2013April-75-30-37
2013Mei-70-15-32
2013Juni-69-15-33
2013Juli-71-22-35
2013Augustus-65-13-32
2013September-65-10-31
2013Oktober-601-26
2013November-4422-16
2013December-3333-11
2014Januari-2440-6
2014Februari-1539-2
2014Maart-8441
2014April0464
2014Mei6456
2014Juni8426
2014Juli8415
2014Augustus8292
2014September117-2
2014Oktober5211
2014November-215-2
2014December-615-4
2015Januari-819-2
2015Februari-618-1
2015Maart9357
2015April174310
2015Mei214211
2015Juni294714
2015Juli274113
2015Augustus264113
2015September233311
2015Oktober272812
2015November313114
2015December282713
2016Januari232211
2016Februari17156
2016Maart832
2016April1596
2016Mei18127
2016Juni232311
2016Juli22189
2016Augustus21199
2016September272512
2016Oktober333217
2016November403820
2016December413821
2017Januari434021
2017Februari464122
2017Maart494524
2017April514926
2017Mei474323
2017Juni474023
2017Juli504125
2017Augustus544326
2017September493823
2017Oktober474023
2017November443822
2017December494025
2018Januari484124
2018Februari474023
2018Maart484124
2018April534125
2018Mei513523
2018Juni523423
2018Juli533423
2018Augustus503021
2018September422618
2018Oktober371915
2018November321713
2018December2779
2019Januari16-101
2019Februari14-14-2
2019Maart9-15-3
2019April7-13-3
2019Mei7-11-3
2019Juni11-7-1
2019Juli13-11
2019Augustus8-10-1
2019September9-15-2
2019Oktober6-15-1
2019November5-16-2
2019December2-18-2
2020Januari3-17-2
2020Februari5-15-2
2020Maart10-29-3
2020April6-69-23
2020Mei-38-66-31
2020Juni-56-47-27
2020Juli-67-35-26
2020Augustus-73-44-29
2020September-75-40-28
2020Oktober-76-46-30
2020November-71-35-26
2020December-70-9-19
2021Januari-71-8-19
2021Februari-72-9-19
2021Maart-77-1-18
2021April-718-14
2021Mei-6214-9
2021Juni-5431-3
2021Juli-4525-4
2021Augustus-3815-6
2021September-3014-5
2021Oktober-312-10
2021November-38-17-19
2021December-50-27-25
2022Januari-55-31-28
2022Februari-61-31-30
2022Maart-60-57-39
2022April-73-65-48
2022Mei-78-58-47
2022Juni-77-62-50
2022Juli-81-61-51
2022Augustus-86-63-54
2022September-91-68-59
2022Oktober-89-62-59
 

Eind 2018 was er bijvoorbeeld een flinke daling in het consumentenvertrouwen, ondanks een gestage economische groei en andere voor huishoudens positieve economische factoren, zoals een krappe arbeidsmarkt. Er waren toen echter onzekerheden over de economische situatie door (de berichtgeving over) de Brexit (van Houdt, 2019). Ook kan het vertrouwen dalen doordat consumenten het gevoel hebben dat zij niet in dezelfde mate profiteren van de economische groei als bedrijven (CPB, 2020). Deze onzekerheden en onvrede, die met name op gevoel zijn gebaseerd, kunnen impact hebben op het consumentenvertrouwen. Deze gevoelskwesties zullen vooral de indicator economisch klimaat beïnvloeden.

Het oordeel van de consument over de economische situatie van de afgelopen twaalf maanden is over het algemeen gezien lager dan het oordeel over de komende twaalf maanden. De gemiddelden over de afgelopen vijftien jaar van beide indicatoren zijn respectievelijk -18 en 0. 

Het valt verder op dat de pieken en dalen van de twee indicatoren ongeveer op hetzelfde moment in de tijd liggen, terwijl het oordeel over twee niet overlappende perioden gaat. Daardoor lijkt het dat deze indicator door een algeheel gevoel van vertrouwen wordt ingegeven en de consument het betrekt op het verleden en de toekomst.

Een ander opvallend detail is dat de indicator die het oordeel over de afgelopen twaalf maanden beschrijft bijna altijd lager ligt dan het consumentenvertrouwen als deze negatief is, en bijna altijd hoger ligt dan het consumentenvertrouwen als deze positief is. Deze indicator heeft daardoor een vrij sterk effect op het consumentenvertrouwen: de correlatie tussen deze twee is hoger dan die van de andere vier deelvragen en door de sterke bewegingen drukt het een stevige stempel op het verloop van het consumentenvertrouwen.

Samenvattend is het economisch klimaat een brede indicator die ook gevoelig is voor algemene vertrouwenskwesties. Het is echter ook een erg bepalende factor voor het verloop van het consumentenvertrouwen. Met name de indicator over de afgelopen twaalf maanden laat een hoge correlatie zien. Dit maakt het economisch soms moeilijk te duiden waar het sentiment van de consument op deze indicator vandaan komt, terwijl het toch stevig zijn stempel drukt op het consumentenvertrouwen.

Een beetje slechter of veel slechter?

Bij het berekenen van het consumentenvertrouwen uit de individuele indicatoren van het CCO wordt dezelfde weging gegeven aan de antwoorden ‘veel …’ en ‘een beetje …’. Hoe positief of negatief iemand antwoordt heeft dus geen invloed op de indicator. Het kan echter wel meer duiding geven aan de cijfers als er relatief gezien meer mensen de situatie als veel slechter of veel beter beschouwen.

In 2017 is de methodiek van het CCO veranderd. Hierdoor is een methodebreuk ontstaan waardoor er verschillen kunnen zijn tussen de uitkomsten voor en na het nieuwe ontwerp. Dit geldt alleen voor de niet-seizoengecorrigeerde deelreeksen. (CBS, 2017)

3.1.2a Economische situatie afgelopen 12 maanden
JaarMaandVeel slechter geworden (%)Een beetje slechter geworden (%)
2007Oktober1214
2007November1514
2007December1612
2008Januari1215
2008Februari1518
2008Maart1518
2008April1618
2008Mei2023
2008Juni2424
2008Juli3427
2008Augustus2930
2008September2328
2008Oktober3526
2008November3231
2008December3830
2009Januari3432
2009Februari5026
2009Maart5324
2009April4829
2009Mei4329
2009Juni4429
2009Juli4924
2009Augustus3929
2009September3532
2009Oktober4228
2009November4029
2009December3327
2010Januari2928
2010Februari3326
2010Maart3125
2010April2923
2010Mei2423
2010Juni2825
2010Juli2421
2010Augustus1921
2010September2220
2010Oktober2020
2010November1717
2010December2123
2011Januari1520
2011Februari1619
2011Maart2017
2011April1918
2011Mei2316
2011Juni2415
2011Juli2117
2011Augustus2623
2011September3228
2011Oktober3929
2011November3829
2011December4031
2012Januari3733
2012Februari4329
2012Maart4627
2012April3929
2012Mei4330
2012Juni4928
2012Juli3928
2012Augustus4126
2012September3526
2012Oktober3630
2012November4327
2012December5126
2013Januari4526
2013Februari5425
2013Maart5524
2013April5127
2013Mei4626
2013Juni5223
2013Juli5124
2013Augustus4323
2013September4224
2013Oktober4423
2013November3322
2013December3022
2014Januari2617
2014Februari2516
2014Maart2016
2014April2015
2014Mei1612
2014Juni1812
2014Juli1613
2014Augustus1412
2014September1812
2014Oktober1512
2014November1916
2014December2015
2015Januari1814
2015Februari1916
2015Maart1310
2015April1312
2015Mei1212
2015Juni128
2015Juli1410
2015Augustus129
2015September1010
2015Oktober118
2015November1110
2015December1311
2016Januari1212
2016Februari1412
2016Maart1716
2016April1312
2016Mei1211
2016Juni1211
2016Juli1312
2016Augustus1112
2016September89
2016Oktober98
2016November77
2016December108
2017Januari310
2017Februari310
2017Maart38
2017April29
2017Mei39
2017Juni39
2017Juli27
2017Augustus35
2017September48
2017Oktober410
2017November211
2017December38
2018Januari38
2018Februari38
2018Maart38
2018April28
2018Mei37
2018Juni39
2018Juli27
2018Augustus310
2018September310
2018Oktober312
2018November514
2018December516
2019Januari620
2019Februari620
2019Maart623
2019April721
2019Mei623
2019Juni420
2019Juli619
2019Augustus421
2019September620
2019Oktober422
2019November821
2019December723
2020Januari620
2020Februari622
2020Maart619
2020April1219
2020Mei2830
2020Juni2838
2020Juli2843
2020Augustus3143
2020September3145
2020Oktober3246
2020November3243
2020December3244
2021Januari3441
2021Februari3642
2021Maart4141
2021April2943
2021Mei2542
2021Juni1945
2021Juli1642
2021Augustus1437
2021September1436
2021Oktober1737
2021November2438
2021December2344
2022Januari2341
2022Februari3042
2022Maart3041
2022April4041
2022Mei4142
2022Juni4636
2022Juli4838
2022Augustus5136
2022September6428
2022Oktober6524
In 2017 is de methodiek van het CCO veranderd. Hierdoor is een methodebreuk ontstaan waardoor er verschillen kunnen zijn tussen de uitkomsten voor en na het nieuwe ontwerp.

3.1.2b Economische situatie komende 12 maanden
JaarMaandVeel slechter worden (%)Een beetje slechter worden (%)
2007Oktober1321
2007November1421
2007December1418
2008Januari1223
2008Februari1227
2008Maart1123
2008April1527
2008Mei1532
2008Juni1829
2008Juli2734
2008Augustus1932
2008September1630
2008Oktober3029
2008November2535
2008December3029
2009Januari2930
2009Februari3424
2009Maart4024
2009April2324
2009Mei1319
2009Juni1922
2009Juli1923
2009Augustus1316
2009September1016
2009Oktober1824
2009November1216
2009December1213
2010Januari812
2010Februari1115
2010Maart915
2010April1915
2010Mei1619
2010Juni1617
2010Juli1417
2010Augustus1316
2010September1117
2010Oktober1419
2010November1217
2010December1619
2011Januari912
2011Februari913
2011Maart1115
2011April1018
2011Mei1315
2011Juni1519
2011Juli1418
2011Augustus1926
2011September3027
2011Oktober3630
2011November3930
2011December3728
2012Januari3329
2012Februari2928
2012Maart3626
2012April2624
2012Mei3025
2012Juni3526
2012Juli2422
2012Augustus2124
2012September2024
2012Oktober2425
2012November4024
2012December3728
2013Januari2626
2013Februari3025
2013Maart3024
2013April2322
2013Mei1719
2013Juni2422
2013Juli2523
2013Augustus1618
2013September2318
2013Oktober1717
2013November1313
2013December1211
2014Januari911
2014Februari911
2014Maart79
2014April88
2014Mei68
2014Juni68
2014Juli77
2014Augustus911
2014September1115
2014Oktober1013
2014November1215
2014December1215
2015Januari1111
2015Februari1112
2015Maart68
2015April69
2015Mei59
2015Juni510
2015Juli610
2015Augustus57
2015September89
2015Oktober1113
2015November912
2015December1013
2016Januari813
2016Februari913
2016Maart1417
2016April1012
2016Mei813
2016Juni810
2016Juli1013
2016Augustus811
2016September69
2016Oktober611
2016November510
2016December610
2017Januari28
2017Februari29
2017Maart18
2017April16
2017Mei28
2017Juni29
2017Juli27
2017Augustus26
2017September49
2017Oktober39
2017November313
2017December410
2018Januari26
2018Februari28
2018Maart19
2018April28
2018Mei210
2018Juni210
2018Juli110
2018Augustus211
2018September311
2018Oktober420
2018November519
2018December722
2019Januari827
2019Februari728
2019Maart827
2019April527
2019Mei523
2019Juni623
2019Juli422
2019Augustus629
2019September828
2019Oktober632
2019November932
2019December834
2020Januari729
2020Februari728
2020Maart1538
2020April5826
2020Mei4927
2020Juni3431
2020Juli2534
2020Augustus2834
2020September2434
2020Oktober3236
2020November2732
2020December1727
2021Januari1727
2021Februari2123
2021Maart1821
2021April1419
2021Mei1120
2021Juni614
2021Juli822
2021Augustus822
2021September621
2021Oktober1627
2021November1834
2021December1635
2022Januari1532
2022Februari1832
2022Maart3835
2022April3538
2022Mei2937
2022Juni3536
2022Juli3336
2022Augustus3437
2022September4730
2022Oktober4231
In 2017 is de methodiek van het CCO veranderd. Hierdoor is een methodebreuk ontstaan waardoor er verschillen kunnen zijn tussen de uitkomsten voor en na het nieuwe ontwerp.

Hoewel consumenten in de zomermaanden van 2022 vaker negatief antwoordden, was het aandeel van de respondenten dat heel negatief antwoordde wat lager dan in voorgaande perioden van laag vertrouwen. In september 2022 is dat beeld opeens gekanteld: consumenten waren toen in meerderheid opeens zeer negatief over zowel de economische situatie van de afgelopen 12 maanden, als die van de komende 12 maanden. In oktober 2022 gaf ruim 73 procent van de negatieve respondenten aan dat de economische situatie veel slechter is geworden. Nog nooit was dat percentage zo hoog.

3.2 Koopbereidheid

In de indicator koopbereidheid staat de persoonlijke financiële situatie en de koopkracht van de consument centraal. Persoonlijke omstandigheden, zoals het vinden of verliezen van een baan, de gezinssituatie, het hebben van een huis of spaargeld kunnen hierin een grote rol spelen (CPB, 2022). Er zijn echter ook economische ontwikkelingen, zoals veranderingen in prijzen of rentes, fluctuerende aandelenbeurzen, huizenprijzen en werkloosheid die direct invloed hebben op de koopbereidheid van de consument.

3.2.1 Indicatoren koopbereidheid, seizoengecorrigeerd
JaarMaandFinanciele situatie afgelopen 12 maandenFinanciele situatie komende 12 maandenGunstige tijd voor grote aankopenConsumentenvertrouwen
2007Oktober61004
2007November49-21
2007December19-22
2008Januari0901
2008Februari08-1-4
2008Maart17-4-5
2008April06-4-7
2008Mei-13-6-12
2008Juni-20-10-16
2008Juli-7-5-18-26
2008Augustus-8-5-21-28
2008September-7-1-21-25
2008Oktober-4-2-24-25
2008November-3-3-26-26
2008December-1-3-21-26
2009Januari0-3-19-27
2009Februari0-3-17-28
2009Maart1-6-16-30
2009April-1-6-16-26
2009Mei-5-3-16-22
2009Juni-6-2-14-19
2009Juli-7-1-13-19
2009Augustus-81-9-14
2009September-91-8-12
2009Oktober-101-7-14
2009November-103-7-11
2009December-115-6-7
2010Januari-108-7-4
2010Februari-108-10-6
2010Maart-108-11-6
2010April-116-14-7
2010Mei-133-19-9
2010Juni-111-20-13
2010Juli-91-19-11
2010Augustus-92-15-7
2010September-110-17-8
2010Oktober-111-16-7
2010November-101-12-3
2010December-12-2-12-7
2011Januari-13-1-14-4
2011Februari-122-120
2011Maart-123-121
2011April-143-16-2
2011Mei-152-15-4
2011Juni-132-13-6
2011Juli-122-13-8
2011Augustus-13-2-13-16
2011September-16-7-17-27
2011Oktober-18-12-18-34
2011November-16-12-17-35
2011December-18-15-19-36
2012Januari-17-16-19-37
2012Februari-19-16-22-36
2012Maart-21-17-23-36
2012April-21-14-22-32
2012Mei-21-18-23-34
2012Juni-22-21-24-37
2012Juli-22-17-25-33
2012Augustus-22-16-26-31
2012September-21-16-24-28
2012Oktober-22-17-29-29
2012November-21-23-28-33
2012December-21-25-28-38
2013Januari-20-23-26-37
2013Februari-28-26-28-41
2013Maart-32-27-27-41
2013April-31-23-24-37
2013Mei-34-18-24-32
2013Juni-37-16-26-33
2013Juli-37-17-27-35
2013Augustus-38-16-28-32
2013September-37-16-26-31
2013Oktober-35-15-20-26
2013November-32-9-20-16
2013December-31-4-20-11
2014Januari-270-18-6
2014Februari-213-15-2
2014Maart-196-161
2014April-197-164
2014Mei-179-156
2014Juni-179-146
2014Juli-167-145
2014Augustus-164-142
2014September-161-13-2
2014Oktober-151-101
2014November-150-10-2
2014December-17-1-8-4
2015Januari-160-7-2
2015Februari-150-5-1
2015Maart-123-27
2015April-123-210
2015Mei-113-111
2015Juni-105114
2015Juli-95213
2015Augustus-106113
2015September-106211
2015Oktober-96712
2015November-781014
2015December-871113
2016Januari-971111
2016Februari-10466
2016Maart-7172
2016April-6196
2016Mei-50107
2016Juni-32911
2016Juli-3179
2016Augustus-5-199
2016September-411112
2016Oktober-151617
2016November171720
2016December071821
2017Januari-171521
2017Februari081622
2017Maart-191724
2017April0111826
2017Mei-191623
2017Juni1101823
2017Juli3111925
2017Augustus4111926
2017September291823
2017Oktober2101923
2017November1102022
2017December2112225
2018Januari1102124
2018Februari092123
2018Maart-1102124
2018April0112225
2018Mei-192123
2018Juni-192023
2018Juli091923
2018Augustus091821
2018September071718
2018Oktober-251515
2018November-341513
2018December-52129
2019Januari-5-261
2019Februari-7-21-2
2019Maart-9-20-3
2019April-9-21-3
2019Mei-11-22-3
2019Juni-1003-1
2019Juli-9041
2019Augustus-7-16-1
2019September-805-2
2019Oktober-727-1
2019November-636-2
2019December-445-2
2020Januari-635-2
2020Februari-544-2
2020Maart051-3
2020April4-16-38-23
2020Mei5-17-39-31
2020Juni6-10-29-27
2020Juli-2-6-22-26
2020Augustus-3-2-23-29
2020September-50-22-28
2020Oktober-71-22-30
2020November-73-18-26
2020December-75-16-19
2021Januari-66-18-19
2021Februari-68-17-19
2021Maart-68-15-18
2021April-39-11-14
2021Mei010-6-9
2021Juni212-4-3
2021Juli010-9-4
2021Augustus-28-12-6
2021September-48-12-5
2021Oktober-73-15-10
2021November-14-3-24-19
2021December-16-6-28-25
2022Januari-17-7-28-28
2022Februari-21-8-30-30
2022Maart-23-18-36-39
2022April-33-24-44-48
2022Mei-33-16-50-47
2022Juni-37-20-53-50
2022Juli-37-21-56-51
2022Augustus-41-24-56-54
2022September-48-30-61-59
2022Oktober-50-31-62-59

De drie indicatoren waar koopbereidheid uit bestaat slaan minder extreem uit dan de indicatoren waar het economisch klimaat uit bestaat. De financiële situatie voor de komende 12 maanden is bijvoorbeeld nog nooit lager geweest dan -31. De andere twee indicatoren komen zelden onder -30. Het sentiment over de eigen financiële situatie blijkt dus stabieler dan die over de algemene economische situatie. 

Een beetje slechter of veel slechter?

Net als bij het oordeel over de economische situatie kunnen respondenten ook gradaties aanbrengen in het oordeel over de eigen financiële situatie. De indicator grote aankopen heeft dat onderscheid niet; deelnemers kunnen alleen aangeven of het een gunstige of ongunstige tijd was voor grote aankopen.

3.2.2a Financiële situatie afgelopen 12 maanden
JaarMaandVeel slechter geworden (%)Een beetje slechter geworden (%)
2007Oktober1014
2007November1112
2007December1215
2008Januari1112
2008Februari1213
2008Maart1114
2008April1115
2008Mei916
2008Juni1114
2008Juli1317
2008Augustus1115
2008September1215
2008Oktober1014
2008November1015
2008December914
2009Januari813
2009Februari812
2009Maart1010
2009April1014
2009Mei1214
2009Juni1111
2009Juli1112
2009Augustus1112
2009September1012
2009Oktober915
2009November1113
2009December1313
2010Januari912
2010Februari1114
2010Maart1213
2010April1215
2010Mei1114
2010Juni1014
2010Juli1014
2010Augustus1015
2010September1413
2010Oktober1215
2010November1112
2010December1017
2011Januari1115
2011Februari1114
2011Maart1415
2011April1418
2011Mei1417
2011Juni1214
2011Juli1115
2011Augustus1316
2011September1317
2011Oktober1220
2011November1016
2011December1319
2012Januari1315
2012Februari1418
2012Maart1719
2012April1519
2012Mei1518
2012Juni1518
2012Juli1418
2012Augustus1517
2012September1518
2012Oktober1422
2012November1418
2012December1618
2013Januari1316
2013Februari2324
2013Maart2223
2013April2122
2013Mei2324
2013Juni2323
2013Juli2122
2013Augustus2321
2013September2319
2013Oktober2320
2013November1921
2013December2021
2014Januari1717
2014Februari1616
2014Maart1818
2014April1818
2014Mei1817
2014Juni1815
2014Juli1616
2014Augustus1517
2014September1518
2014Oktober1716
2014November1518
2014December1519
2015Januari1415
2015Februari1616
2015Maart1515
2015April1615
2015Mei1416
2015Juni1414
2015Juli1315
2015Augustus1514
2015September1316
2015Oktober1414
2015November1315
2015December1415
2016Januari1215
2016Februari1415
2016Maart1117
2016April1615
2016Mei1416
2016Juni1213
2016Juli1115
2016Augustus1218
2016September1015
2016Oktober1113
2016November1213
2016December914
2017Januari620
2017Februari619
2017Maart523
2017April718
2017Mei821
2017Juni518
2017Juli617
2017Augustus517
2017September620
2017Oktober519
2017November521
2017December620
2018Januari519
2018Februari622
2018Maart719
2018April519
2018Mei523
2018Juni619
2018Juli519
2018Augustus520
2018September521
2018Oktober522
2018November723
2018December624
2019Januari621
2019Februari528
2019Maart727
2019April626
2019Mei826
2019Juni725
2019Juli725
2019Augustus524
2019September626
2019Oktober525
2019November626
2019December824
2020Januari625
2020Februari624
2020Maart521
2020April517
2020Mei618
2020Juni517
2020Juli721
2020Augustus520
2020September720
2020Oktober622
2020November623
2020December621
2021Januari618
2021Februari721
2021Maart820
2021April717
2021Mei817
2021Juni718
2021Juli622
2021Augustus523
2021September624
2021Oktober824
2021November931
2021December928
2022Januari927
2022Februari1131
2022Maart1029
2022April1435
2022Mei1137
2022Juni1338
2022Juli1435
2022Augustus1639
2022September1945
2022Oktober1841
In 2017 is de methodiek van het CCO veranderd. Hierdoor is een methodebreuk ontstaan waardoor er verschillen kunnen zijn tussen de uitkomsten voor en na het nieuwe ontwerp.

3.2.2b Financiële situatie komende 12 maanden
JaarMaandVeel slechter worden (%)Een beetje slechter worden (%)
2007Oktober812
2007November614
2007December812
2008Januari512
2008Februari511
2008Maart611
2008April412
2008Mei713
2008Juni614
2008Juli816
2008Augustus415
2008September513
2008Oktober618
2008November717
2008December718
2009Januari415
2009Februari512
2009Maart815
2009April615
2009Mei512
2009Juni611
2009Juli610
2009Augustus59
2009September511
2009Oktober510
2009November512
2009December510
2010Januari39
2010Februari49
2010Maart57
2010April912
2010Mei510
2010Juni710
2010Juli613
2010Augustus611
2010September715
2010Oktober615
2010November815
2010December815
2011Januari612
2011Februari511
2011Maart69
2011April610
2011Mei512
2011Juni512
2011Juli511
2011Augustus612
2011September914
2011Oktober1119
2011November917
2011December1321
2012Januari920
2012Februari1015
2012Maart1118
2012April915
2012Mei1321
2012Juni1419
2012Juli1014
2012Augustus915
2012September1218
2012Oktober1320
2012November1924
2012December1320
2013Januari721
2013Februari1723
2013Maart1319
2013April1017
2013Mei914
2013Juni816
2013Juli1116
2013Augustus1114
2013September1418
2013Oktober1319
2013November915
2013December813
2014Januari613
2014Februari710
2014Maart59
2014April610
2014Mei68
2014Juni610
2014Juli611
2014Augustus611
2014September813
2014Oktober1013
2014November1012
2014December913
2015Januari811
2015Februari611
2015Maart712
2015April513
2015Mei510
2015Juni510
2015Juli69
2015Augustus59
2015September511
2015Oktober613
2015November613
2015December611
2016Januari510
2016Februari713
2016Maart712
2016April714
2016Mei614
2016Juni812
2016Juli611
2016Augustus613
2016September511
2016Oktober612
2016November512
2016December412
2017Januari213
2017Februari314
2017Maart213
2017April312
2017Mei412
2017Juni313
2017Juli212
2017Augustus113
2017September216
2017Oktober116
2017November215
2017December317
2018Januari214
2018Februari216
2018Maart212
2018April212
2018Mei114
2018Juni312
2018Juli212
2018Augustus313
2018September216
2018Oktober320
2018November319
2018December323
2019Januari422
2019Februari419
2019Maart321
2019April318
2019Mei420
2019Juni218
2019Juli319
2019Augustus219
2019September319
2019Oktober319
2019November317
2019December319
2020Januari318
2020Februari217
2020Maart316
2020April726
2020Mei524
2020Juni420
2020Juli420
2020Augustus218
2020September516
2020Oktober419
2020November318
2020December317
2021Januari314
2021Februari313
2021Maart214
2021April312
2021Mei311
2021Juni113
2021Juli315
2021Augustus215
2021September116
2021Oktober422
2021November426
2021December423
2022Januari521
2022Februari423
2022Maart731
2022April630
2022Mei328
2022Juni829
2022Juli727
2022Augustus729
2022September1334
2022Oktober1234
In 2017 is de methodiek van het CCO veranderd. Hierdoor is een methodebreuk ontstaan waardoor er verschillen kunnen zijn tussen de uitkomsten voor en na het nieuwe ontwerp.

Negatieve respondenten oordelen gemiddeld gematigder over hun eigen financiële situatie dan over de algemene economische situatie. Het aandeel zwaar pessimisten onder de negatieve respondenten op de vraag over de eigen financiële toekomst is doorgaans zelfs erg klein. Net als bij het oordeel over de algehele economische situatie waren negatieve respondenten in voorgaande perioden van laag vertrouwen vaker erg pessimistisch over hun financiële situatie dan in de laatste maanden het geval is. In september is het aandeel zwaar pessimisten wel wat gestegen, maar nog niet op het niveau van voorgaande crises.

4. Economische oorzaken van het lage consumentenvertrouwen

In het CCO wordt niet gevraagd waarom men positief of negatief antwoordt op een vraag. Het is daarom lastig om de redenen van het lage vertrouwen aan te wijzen. Het vertrouwen van de consument kan door veel zaken beïnvloed worden. Van bepaalde sentimenten is de invloed moeilijk te duiden, maar er zijn zeker een aantal economische factoren die het huidige vertrouwen van de consument kunnen aantasten.

4.1 Inflatie

Op dit moment zorgt de oorlog in Oekraïne voor extra druk op de prijzen, bovenop de prijsstijgingen die ontstonden door het snelle herstel van de economie na de coronacrisis. De energieprijzen zijn enorm gestegen door met name de schaarste aan (uit Rusland afkomstig) gas.

Prijsstijgingen van goederen en diensten hebben direct effect op de financiële situatie van huishoudens. Met hetzelfde inkomen kan immers minder gekocht worden, waardoor de koopkracht daalt (ECB, 2022). 

De inflatie wordt elke maand gemeten als de stijging van de consumentenprijsindex (CPI) ten opzichte van dezelfde maand in het voorgaande jaar. De consumentenprijsindex geeft het prijsverloop weer van een pakket goederen en diensten zoals dit gemiddeld wordt aangeschaft door de Nederlandse huishoudens. Een inflatie van 14,5 procent in september 2022 betekent dat de prijzen van consumentenproducten 14,5 procent hoger zijn dan in september 2021. De inflatie van 14,5 procent in september komt dus niet bovenop de inflatie van 12,0 procent in augustus.

4.1.1 Inflatie
JaarMaandInflatie (% verandering van de consumentenprijsindex t.o.v. een jaar eerder)
2007September1,3
2007Oktober1,6
2007November1,9
2007December1,9
2008Januari2
2008Februari2,2
2008Maart2,2
2008April2
2008Mei2,3
2008Juni2,6
2008Juli3,2
2008Augustus3,2
2008September3,1
2008Oktober2,8
2008November2,3
2008December1,9
2009Januari1,9
2009Februari2
2009Maart2
2009April1,8
2009Mei1,6
2009Juni1,4
2009Juli0,2
2009Augustus0,3
2009September0,4
2009Oktober0,7
2009November1
2009December1,1
2010Januari0,8
2010Februari0,8
2010Maart1
2010April1,1
2010Mei1
2010Juni0,8
2010Juli1,6
2010Augustus1,5
2010September1,6
2010Oktober1,6
2010November1,6
2010December1,9
2011Januari2
2011Februari1,9
2011Maart2
2011April2,1
2011Mei2,3
2011Juni2,3
2011Juli2,6
2011Augustus2,6
2011September2,7
2011Oktober2,6
2011November2,6
2011December2,4
2012Januari2,5
2012Februari2,5
2012Maart2,5
2012April2,4
2012Mei2,1
2012Juni2,1
2012Juli2,3
2012Augustus2,3
2012September2,3
2012Oktober2,9
2012November2,8
2012December2,9
2013Januari3
2013Februari3
2013Maart2,9
2013April2,6
2013Mei2,8
2013Juni2,9
2013Juli3,1
2013Augustus2,8
2013September2,4
2013Oktober1,6
2013November1,5
2013December1,7
2014Januari1,4
2014Februari1,1
2014Maart0,8
2014April1,2
2014Mei0,8
2014Juni0,9
2014Juli0,9
2014Augustus1
2014September0,9
2014Oktober1,1
2014November1
2014December0,7
2015Januari0
2015Februari0,2
2015Maart0,4
2015April0,6
2015Mei1,1
2015Juni1
2015Juli1
2015Augustus0,8
2015September0,6
2015Oktober0,6
2015November0,7
2015December0,7
2016Januari0,6
2016Februari0,6
2016Maart0,6
2016April0
2016Mei0
2016Juni0
2016Juli-0,2
2016Augustus0,2
2016September0,1
2016Oktober0,4
2016November0,6
2016December1
2017Januari1,7
2017Februari1,8
2017Maart1,1
2017April1,6
2017Mei1,1
2017Juni1,1
2017Juli1,3
2017Augustus1,4
2017September1,5
2017Oktober1,3
2017November1,5
2017December1,3
2018Januari1,5
2018Februari1,2
2018Maart1
2018April1,1
2018Mei1,7
2018Juni1,7
2018Juli2,1
2018Augustus2,1
2018September1,9
2018Oktober2,1
2018November2
2018December2
2019Januari2,2
2019Februari2,6
2019Maart2,8
2019April2,9
2019Mei2,4
2019Juni2,7
2019Juli2,5
2019Augustus2,8
2019September2,6
2019Oktober2,7
2019November2,6
2019December2,7
2020Januari1,8
2020Februari1,6
2020Maart1,4
2020April1,2
2020Mei1,2
2020Juni1,6
2020Juli1,7
2020Augustus0,7
2020September1,1
2020Oktober1,2
2020November0,8
2020December1
2021Januari1,6
2021Februari1,8
2021Maart1,9
2021April1,9
2021Mei2,1
2021Juni2
2021Juli1,4
2021Augustus2,4
2021September2,7
2021Oktober3,4
2021November5,2
2021December5,7
2022Januari6,4
2022Februari6,2
2022Maart9,7
2022April9,6
2022Mei8,8
2022Juni8,6
2022Juli10,3
2022Augustus12
2022September14,5

De huidige inflatie wordt breed gedragen. Veel producten zijn meer dan 2 procent duurder geworden dan een jaar eerder. Bijna alle consumenten hebben er dus in meer of mindere mate mee te maken. Dit is terug te zien in het oordeel van de consument over de mate van prijsstijging over de afgelopen 12 maanden.

4.1.2 Prijzen sterk gestegen
JaarMaandPrijzen sterk gestegen (% Antwoord op de vraag ' Wat vindt u van de prijzen over de afgelopen 12 maanden? ')
2007September20
2007Oktober19
2007November26
2007December27
2008Januari26
2008Februari27
2008Maart32
2008April30
2008Mei35
2008Juni40
2008Juli47
2008Augustus38
2008September39
2008Oktober27
2008November26
2008December21
2009Januari15
2009Februari14
2009Maart13
2009April14
2009Mei12
2009Juni12
2009Juli12
2009Augustus10
2009September10
2009Oktober10
2009November11
2009December11
2010Januari8
2010Februari10
2010Maart11
2010April11
2010Mei12
2010Juni11
2010Juli10
2010Augustus13
2010September12
2010Oktober11
2010November10
2010December13
2011Januari15
2011Februari17
2011Maart25
2011April24
2011Mei28
2011Juni24
2011Juli22
2011Augustus21
2011September21
2011Oktober19
2011November18
2011December18
2012Januari15
2012Februari18
2012Maart21
2012April21
2012Mei20
2012Juni19
2012Juli16
2012Augustus20
2012September17
2012Oktober19
2012November21
2012December19
2013Januari18
2013Februari22
2013Maart22
2013April19
2013Mei19
2013Juni20
2013Juli19
2013Augustus22
2013September17
2013Oktober16
2013November15
2013December14
2014Januari13
2014Februari12
2014Maart15
2014April12
2014Mei13
2014Juni11
2014Juli11
2014Augustus11
2014September11
2014Oktober9
2014November9
2014December10
2015Januari8
2015Februari9
2015Maart8
2015April9
2015Mei9
2015Juni7
2015Juli8
2015Augustus9
2015September6
2015Oktober7
2015November6
2015December9
2016Januari5
2016Februari7
2016Maart7
2016April7
2016Mei8
2016Juni9
2016Juli8
2016Augustus6
2016September6
2016Oktober7
2016November7
2016December8
2017Januari9
2017Februari11
2017Maart13
2017April12
2017Mei14
2017Juni12
2017Juli13
2017Augustus12
2017September18
2017Oktober14
2017November15
2017December16
2018Januari14
2018Februari15
2018Maart16
2018April18
2018Mei21
2018Juni25
2018Juli20
2018Augustus24
2018September23
2018Oktober23
2018November22
2018December23
2019Januari21
2019Februari30
2019Maart37
2019April37
2019Mei40
2019Juni36
2019Juli40
2019Augustus37
2019September37
2019Oktober32
2019November30
2019December29
2020Januari32
2020Februari33
2020Maart25
2020April18
2020Mei15
2020Juni18
2020Juli21
2020Augustus22
2020September18
2020Oktober18
2020November16
2020December17
2021Januari16
2021Februari19
2021Maart21
2021April19
2021Mei24
2021Juni33
2021Juli40
2021Augustus37
2021September43
2021Oktober48
2021November53
2021December55
2022Januari57
2022Februari66
2022Maart67
2022April71
2022Mei73
2022Juni77
2022Juli79
2022Augustus81
2022September85
In 2017 is de methodiek van het CCO veranderd. Hierdoor is een methodebreuk ontstaan waardoor er verschillen kunnen zijn tussen de uitkomsten voor en na het nieuwe ontwerp.

Ruim 80 procent van de respondenten gaf in september 2022 aan dat ze vonden dat de prijzen sterk waren gestegen, geheel in lijn met de inflatiecijfers. De consument is zich dus zeer bewust van de prijsstijgingen, wat mogelijk doorwerkt in het algehele vertrouwen in de economie en in de eigen financiën.

4.2 Werkloosheid

Ook werkloosheid heeft direct invloed op het consumentenvertrouwen. Bij werkloosheid daalt het inkomen, waardoor de consumptie onder druk komt te staan. Uiteraard zorgt dit direct voor een lager vertrouwen. Bij een stijgende of al hoge werkloosheid zullen meer consumenten daarnaast minder vertrouwen hebben in de eigen baan- en inkomenszekerheid en daardoor de CCO-enquête negatiever invullen. De koopbereidheid staat dus onder druk bij oplopende en hoge werkloosheid.

4.2.1 Werkloosheid t.o.v. de totale beroepsbevolking, seizoengecorrigeerd
JaarMaandWerkloosheidspercentage (% )
2007September5,2
2007Oktober5,1
2007November5,1
2007December5
2008Januari5
2008Februari4,7
2008Maart4,7
2008April4,8
2008Mei4,8
2008Juni4,8
2008Juli4,7
2008Augustus4,7
2008September4,8
2008Oktober4,7
2008November4,7
2008December4,8
2009Januari4,8
2009Februari4,9
2009Maart5
2009April5,2
2009Mei5,2
2009Juni5,3
2009Juli5,5
2009Augustus5,6
2009September5,7
2009Oktober5,8
2009November5,9
2009December6,1
2010Januari6,2
2010Februari6,2
2010Maart6,2
2010April6,1
2010Mei6,1
2010Juni6,2
2010Juli6,2
2010Augustus6,1
2010September6
2010Oktober6
2010November5,9
2010December5,9
2011Januari5,8
2011Februari5,9
2011Maart5,7
2011April5,8
2011Mei5,8
2011Juni5,7
2011Juli6
2011Augustus6
2011September6,2
2011Oktober6,4
2011November6,6
2011December6,5
2012Januari6,6
2012Februari6,5
2012Maart6,5
2012April6,8
2012Mei6,7
2012Juni6,7
2012Juli6,8
2012Augustus6,8
2012September6,9
2012Oktober7
2012November7,2
2012December7,4
2013Januari7,5
2013Februari7,7
2013Maart7,9
2013April8
2013Mei8,1
2013Juni8,3
2013Juli8,5
2013Augustus8,5
2013September8,5
2013Oktober8,5
2013November8,4
2013December8,5
2014Januari8,6
2014Februari8,7
2014Maart8,7
2014April8,6
2014Mei8,5
2014Juni8,3
2014Juli8,2
2014Augustus8,1
2014September8
2014Oktober8,1
2014November8,1
2014December8,2
2015Januari8,3
2015Februari8,1
2015Maart8,1
2015April8,1
2015Mei8
2015Juni7,9
2015Juli7,7
2015Augustus7,7
2015September7,8
2015Oktober7,9
2015November7,7
2015December7,6
2016Januari7,4
2016Februari7,5
2016Maart7,4
2016April7,4
2016Mei7,2
2016Juni7,1
2016Juli7
2016Augustus6,8
2016September6,7
2016Oktober6,6
2016November6,6
2016December6,4
2017Januari6,4
2017Februari6,3
2017Maart6,2
2017April6,1
2017Mei6,1
2017Juni6
2017Juli5,9
2017Augustus5,7
2017September5,7
2017Oktober5,5
2017November5,4
2017December5,4
2018Januari5,2
2018Februari5,1
2018Maart5
2018April4,9
2018Mei4,9
2018Juni4,9
2018Juli4,9
2018Augustus4,9
2018September4,8
2018Oktober4,7
2018November4,6
2018December4,6
2019Januari4,6
2019Februari4,4
2019Maart4,4
2019April4,3
2019Mei4,3
2019Juni4,4
2019Juli4,4
2019Augustus4,5
2019September4,5
2019Oktober4,5
2019November4,5
2019December4,3
2020Januari4,1
2020Februari4
2020Maart4,1
2020April4,5
2020Mei4,6
2020Juni5,4
2020Juli5,5
2020Augustus5,5
2020September5,4
2020Oktober5,3
2020November5
2020December4,9
2021Januari4,7
2021Februari4,7
2021Maart4,6
2021April4,5
2021Mei4,4
2021Juni4,2
2021Juli4,1
2021Augustus4,2
2021September4,1
2021Oktober3,9
2021November3,7
2021December3,8
2022Januari3,6
2022Februari3,4
2022Maart3,3
2022April3,2
2022Mei3,3
2022Juni3,4
2022Juli3,6
2022Augustus3,8
2022September3,8

In de drie voorgaande crises steeg het werkloosheidspercentage of was deze al net daarvoor begonnen met stijgen. Aan het begin van de coronacrisis was in korte tijd een erg sterke stijging te zien. Veel ondernemers moesten hun zaak sluiten en ondanks subsidies vanuit de overheid zijn toen vooral werknemers met tijdelijke contracten en uitzendkrachten ontslagen. Aan het begin van de huidige periode van het lage consumentenvertrouwen daalde het werkloosheidpercentage en was het percentage ook nog eens historisch laag. Het werkloosheidpercentage stijgt sinds juli 2022 weer licht, maar er zijn nog steeds veel openstaande vacatures en minder dan 4 procent van de beroepsbevolking is werkloos.

4.2.2 Indicator werkloosheidsverwachting
JaarMaandWerkloosheidsverwachting komende 12 maanden
2007Oktober22
2007November20
2007December23
2008Januari21
2008Februari9
2008Maart10
2008April6
2008Mei9
2008Juni2
2008Juli2
2008Augustus-8
2008September-15
2008Oktober-39
2008November-65
2008December-77
2009Januari-80
2009Februari-84
2009Maart-87
2009April-82
2009Mei-73
2009Juni-77
2009Juli-81
2009Augustus-72
2009September-63
2009Oktober-74
2009November-64
2009December-54
2010Januari-49
2010Februari-58
2010Maart-56
2010April-49
2010Mei-35
2010Juni-37
2010Juli-32
2010Augustus-18
2010September-21
2010Oktober-18
2010November-12
2010December-27
2011Januari2
2011Februari11
2011Maart4
2011April-3
2011Mei-9
2011Juni-17
2011Juli-10
2011Augustus-21
2011September-48
2011Oktober-58
2011November-66
2011December-75
2012Januari-71
2012Februari-73
2012Maart-73
2012April-64
2012Mei-74
2012Juni-73
2012Juli-66
2012Augustus-67
2012September-64
2012Oktober-68
2012November-77
2012December-83
2013Januari-77
2013Februari-84
2013Maart-84
2013April-79
2013Mei-74
2013Juni-79
2013Juli-79
2013Augustus-64
2013September-65
2013Oktober-61
2013November-54
2013December-50
2014Januari-40
2014Februari-61
2014Maart-43
2014April-48
2014Mei-26
2014Juni-29
2014Juli-18
2014Augustus-9
2014September-7
2014Oktober-8
2014November-18
2014December-24
2015Januari-17
2015Februari-26
2015Maart-2
2015April-3
2015Mei-1
2015Juni11
2015Juli-1
2015Augustus13
2015September3
2015Oktober-13
2015November-9
2015December-13
2016Januari-26
2016Februari-13
2016Maart-36
2016April-16
2016Mei-19
2016Juni2
2016Juli-3
2016Augustus2
2016September7
2016Oktober2
2016November13
2016December23
2017Januari36
2017Februari43
2017Maart38
2017April42
2017Mei34
2017Juni37
2017Juli36
2017Augustus45
2017September41
2017Oktober49
2017November45
2017December50
2018Januari53
2018Februari51
2018Maart52
2018April52
2018Mei45
2018Juni49
2018Juli46
2018Augustus46
2018September46
2018Oktober36
2018November38
2018December28
2019Januari25
2019Februari25
2019Maart25
2019April21
2019Mei28
2019Juni29
2019Juli23
2019Augustus11
2019September12
2019Oktober5
2019November-11
2019December-13
2020Januari-6
2020Februari0
2020Maart-14
2020April-78
2020Mei-81
2020Juni-76
2020Juli-79
2020Augustus-83
2020September-77
2020Oktober-87
2020November-79
2020December-69
2021Januari-61
2021Februari-59
2021Maart-51
2021April-38
2021Mei-14
2021Juni13
2021Juli14
2021Augustus14
2021September26
2021Oktober20
2021November13
2021December7
2022Januari7
2022Februari20
2022Maart9
2022April3
2022Mei15
2022Juni22
2022Juli21
2022Augustus16
2022September1
2022Oktober-15

In het CCO wordt ook een vraag gewijd aan de werkloosheidsverwachting. De indicator was tot september 2022 nog positief (het aantal mensen dat verwacht dat de werkloosheid zal dalen is groter dan het aantal dat verwacht dat de werkloosheid zal stijgen) en leek er nauwelijks vrees voor het verliezen van een baan. De indicator was de afgelopen maanden wel erg volatiel en werd in oktober 2022 negatief.

4.3 Conclusie

De oorlog in Oekraïne en de bijkomstige economische gevolgen spelen een grote rol in de onzekerheid van de consument. Het consumentenvertrouwen begon echter al te dalen voordat de oorlog uitbrak. De inflatie was aan het eind van 2021 al hoger dan 5 procent terwijl het consumentenvertrouwen een flinke daling inzette. Toen de inflatie nog verder steeg daalde het consumentenvertrouwen naar het laagste niveau ooit gemeten.

4.3 Consumentenvertrouwen en inflatie
JaarMaand% InflatieConsumentenvertrouwen
2021September2,7-5
2021Oktober3,4-10
2021November5,2-19
2021December5,7-25
2022Januari6,4-28
2022Februari6,2-30
2022Maart9,7-39
2022April9,6-48
2022Mei8,8-47
2022Juni8,6-50
2022Juli10,3-51
2022Augustus12,0-54
2022September14,5-59

De werkloosheid en de inflatie geven een goede duiding aan de aard van de negatieve antwoorden van de indicatoren van het consumentenvertrouwen. Veel consumenten zijn pessimistisch, maar antwoordden nog lange tijd dat het een beetje slechter gaat dan tijdens voorgaande dieptepunten van het consumentenvertrouwen. Grote financiële veranderingen na bijvoorbeeld baanverlies hebben een grote impact op het vertrouwen, maar daar is in de huidige tijd niet vaak sprake van. De inflatie lijkt daarom een zeer bepalende factor achter het huidige uitzonderlijk lage consumentenvertrouwen. 

5. Internationale consumentenvertrouwen

De Europese commissie publiceert elke maand het consumentenvertrouwen van de afzonderlijke lidstaten. De Europese manier om het consumentenvertrouwen voor de verschillende landen samen te stellen is echter anders dan de methode die het CBS hanteert voor het samenstellen van het Nederlandse consumentenvertrouwen.

Net als bij de Nederlandse methode maakt de Europese methode gebruik van de antwoorden uit het CCO. De indicatoren worden echter anders berekend. Waar elke indicator in Nederland gelijk is aan het saldo van de positieve en negatieve antwoorden, wordt in Europa een andere weging gegeven aan de verschillende antwoordmogelijkheden. Alle ‘veel slechter’ en ‘veel beter’ antwoorden tellen twee keer zo zwaar mee als de ‘beetje slechter’ en ‘beetje beter’ antwoorden. Om elke indicator wel op een getal tussen -100 en 100 uit te laten komen, wordt het resultaat gehalveerd:

indicator = 0,5 × (2(veel beter – veel slechter) + (beetje beter – beetje slechter))

Verder is het Europese consumentenvertrouwen op andere vragen gebaseerd uit het CCO dan het CBS-consumentenvertrouwen. Het Europese vertrouwen wordt samengesteld uit het ongewogen gemiddelde van de volgende vier indicatoren:

  • de verwachting voor de economische situatie in komende 12 maanden;
  • de verwachting voor de eigen financiële situatie voor de komende 12 maanden;
  • het oordeel over de eigen financiële situatie van de afgelopen 12 maanden;
  • het oordeel over of de komende 12 maanden een gunstige periode is voor het doen van grote aankopen.

Het verleden speelt een minder grote rol in het Europese cijfer door het ontbreken van het oordeel over de economische situatie van de afgelopen 12 maanden. Daarnaast gaat de Europese indicator over grote aankopen over de komende 12 maanden in plaats van het heden. De indicator voor grote aankopen die in Nederland wordt gebruikt is volatieler dan die van het Europese consumentenvertrouwen.

5.1 Indicatoren CCO over het doen van grote aankopen
JaarMaandGunstige tijd voor grote aankopenAankoop duurzame artikelen komend jaar
2007Oktober0-11
2007November-2-11
2007December-2-12
2008Januari0-14
2008Februari-1-16
2008Maart-4-16
2008April-4-17
2008Mei-6-17
2008Juni-10-14
2008Juli-18-22
2008Augustus-21-16
2008September-21-19
2008Oktober-24-21
2008November-26-15
2008December-21-18
2009Januari-19-15
2009Februari-17-16
2009Maart-16-16
2009April-16-22
2009Mei-16-18
2009Juni-14-21
2009Juli-13-19
2009Augustus-9-22
2009September-8-20
2009Oktober-7-17
2009November-7-17
2009December-6-14
2010Januari-7-14
2010Februari-10-16
2010Maart-11-17
2010April-14-23
2010Mei-19-16
2010Juni-20-16
2010Juli-19-19
2010Augustus-15-13
2010September-17-19
2010Oktober-16-19
2010November-12-18
2010December-12-21
2011Januari-14-15
2011Februari-12-19
2011Maart-12-17
2011April-16-14
2011Mei-15-18
2011Juni-13-20
2011Juli-13-15
2011Augustus-13-18
2011September-17-22
2011Oktober-18-26
2011November-17-15
2011December-19-23
2012Januari-19-23
2012Februari-22-19
2012Maart-23-20
2012April-22-19
2012Mei-23-21
2012Juni-24-23
2012Juli-25-18
2012Augustus-26-22
2012September-24-21
2012Oktober-29-22
2012November-28-25
2012December-28-26
2013Januari-26-21
2013Februari-28-25
2013Maart-27-21
2013April-24-21
2013Mei-24-22
2013Juni-26-21
2013Juli-27-21
2013Augustus-28-22
2013September-26-18
2013Oktober-20-22
2013November-20-19
2013December-20-20
2014Januari-18-17
2014Februari-15-13
2014Maart-16-13
2014April-16-18
2014Mei-15-19
2014Juni-14-15
2014Juli-14-16
2014Augustus-14-15
2014September-13-17
2014Oktober-10-18
2014November-10-16
2014December-8-19
2015Januari-7-15
2015Februari-5-14
2015Maart-2-15
2015April-2-16
2015Mei-1-11
2015Juni1-13
2015Juli2-15
2015Augustus1-13
2015September2-13
2015Oktober7-12
2015November10-13
2015December11-13
2016Januari11-8
2016Februari6-14
2016Maart7-12
2016April9-10
2016Mei10-13
2016Juni9-13
2016Juli7-13
2016Augustus9-15
2016September11-14
2016Oktober16-13
2016November17-12
2016December18-11
2017Januari15-12
2017Februari16-14
2017Maart17-16
2017April18-14
2017Mei16-16
2017Juni18-18
2017Juli19-12
2017Augustus19-15
2017September18-11
2017Oktober19-12
2017November20-16
2017December22-14
2018Januari21-12
2018Februari21-15
2018Maart21-12
2018April22-11
2018Mei21-16
2018Juni20-13
2018Juli19-12
2018Augustus18-18
2018September17-15
2018Oktober15-15
2018November15-18
2018December12-17
2019Januari6-18
2019Februari1-21
2019Maart0-24
2019April1-18
2019Mei2-21
2019Juni3-17
2019Juli4-19
2019Augustus6-16
2019September5-21
2019Oktober7-16
2019November6-14
2019December5-20
2020Januari5-20
2020Februari4-12
2020Maart1-16
2020April-38-29
2020Mei-39-24
2020Juni-29-21
2020Juli-22-20
2020Augustus-23-19
2020September-22-20
2020Oktober-22-19
2020November-18-15
2020December-16-18
2021Januari-18-12
2021Februari-17-12
2021Maart-15-4
2021April-11-5
2021Mei-6-6
2021Juni-4-2
2021Juli-9-9
2021Augustus-12-12
2021September-12-12
2021Oktober-15-13
2021November-24-19
2021December-28-14
2022Januari-28-13
2022Februari-30-20
2022Maart-36-20
2022April-44-24
2022Mei-50-26
2022Juni-53-29
2022Juli-56-26
2022Augustus-56-28
2022September-61-35
2022Oktober-62-38

Door het ontbreken van de meest bepalende vraag in het Nederlandse consumentenvertrouwen, een minder volatiele indicator voor grote aankopen en de hogere weging aan de antwoorden ‘veel beter/slechter’ slaat het Nederlandse consumentenvertrouwen volgens de Europese definitie minder extreem uit dan de CBS-indicator. Desondanks is het ook volgens de Europese definitie in Nederland het laagste vertrouwen sinds het begin van de metingen.

5.2 Consumentenvertrouwen volgens de Europese definitie
JaarMaandNederlandEU gemiddelde
2007September-4,2-8,5
2007Oktober-2,3-8,5
2007November-2,7-10,7
2007December-3,7-10,9
2008Januari-5,8-12,7
2008Februari-7,8-12,9
2008Maart-6,0-13,0
2008April-10-13,7
2008Mei-10,9-15,2
2008Juni-10,8-18,4
2008Juli-19,1-20,0
2008Augustus-13,7-18,5
2008September-11,6-17,3
2008Oktober-14,3-19,4
2008November-13,8-19,3
2008December-14,1-20,1
2009Januari-14,1-19,9
2009Februari-13,7-21,1
2009Maart-17,0-20,7
2009April-12,8-19,0
2009Mei-8,2-17,8
2009Juni-9,5-16,6
2009Juli-9,7-15,5
2009Augustus-5,7-14,3
2009September-4,5-13,1
2009Oktober-7,0-12,0
2009November-2,8-11,9
2009December-1,6-11,3
2010Januari0,2-11,8
2010Februari-2,6-13
2010Maart-2,8-12,8
2010April-8,9-12
2010Mei-7,3-15,2
2010Juni-7-15,7
2010Juli-7,4-14,1
2010Augustus-4,6-12,4
2010September-6,8-12
2010Oktober-5,5-12,4
2010November-4,7-11,6
2010December-8,6-12,4
2011Januari-3-13
2011Februari-2,7-12,8
2011Maart-4-13,6
2011April-4,8-14,6
2011Mei-6,6-14,6
2011Juni-8,3-14,2
2011Juli-6,7-14,1
2011Augustus-13-16,2
2011September-18,4-16,8
2011Oktober-23,3-17,6
2011November-18,9-17,1
2011December-22,8-18,2
2012Januari-22,4-18,3
2012Februari-19-17,9
2012Maart-21,7-16,9
2012April-16,7-17,8
2012Mei-21,4-18,3
2012Juni-24-18,2
2012Juli-15,7-18,3
2012Augustus-17,2-18,8
2012September-15,5-20,1
2012Oktober-16,6-19,8
2012November-24,1-19,9
2012December-23,6-20,4
2013Januari-18-18,9
2013Februari-26,4-18,7
2013Maart-22,8-18,5
2013April-17,4-17,8
2013Mei-16-18,4
2013Juni-19,1-17,6
2013Juli-20,5-16,6
2013Augustus-17-15,5
2013September-16,8-13,9
2013Oktober-13,5-14,3
2013November-7,3-13,4
2013December-7,1-13,1
2014Januari-4-12,5
2014Februari-2,5-12,2
2014Maart-0,4-11
2014April-2,3-11,1
2014Mei-2-10,4
2014Juni-2-10,3
2014Juli-2,5-10,3
2014Augustus-5,2-11,2
2014September-6,4-11,6
2014Oktober-4,2-11
2014November-5,3-11,1
2014December-6,3-10,5
2015Januari-3,6-9,5
2015Februari-4,9-7,7
2015Maart-0,6-6,4
2015April-1,8-6,4
2015Mei-0,5-7,3
2015Juni0,1-7,7
2015Juli-0,4-8,3
2015Augustus0,7-7,7
2015September-0,1-7,5
2015Oktober-1,3-7,1
2015November0,7-6,6
2015December-0,9-6
2016Januari-0,2-6,4
2016Februari-4,3-7,1
2016Maart-5,1-7,7
2016April-3,1-7,4
2016Mei-3,6-7,8
2016Juni-0,7-7,3
2016Juli-3,4-7,6
2016Augustus-3,9-7,8
2016September-0,9-7,6
2016Oktober2,6-6,8
2016November2,6-6,1
2016December1,9-6
2017Januari3,1-5,5
2017Februari3,3-6,5
2017Maart4,4-5,5
2017April5,4-5,1
2017Mei1,2-5
2017Juni2,6-4,4
2017Juli4,7-4,1
2017Augustus4,3-4
2017September2,5-3,8
2017Oktober5,6-3,2
2017November3,4-2,9
2017December4,1-2,4
2018Januari4,5-2,6
2018Februari2,1-3,3
2018Maart4,1-3,6
2018April4-3,5
2018Mei1,2-4,4
2018Juni2,5-4,4
2018Juli3,8-4,4
2018Augustus1-4,8
2018September1-5,3
2018Oktober-0,9-4,9
2018November-1,8-5,3
2018December-4,4-6,5
2019Januari-8,2-6
2019Februari-7,3-6
2019Maart-8,1-5,3
2019April-7-6
2019Mei-8,5-5,6
2019Juni-5,8-6,1
2019Juli-5,6-5,6
2019Augustus-7,3-6,3
2019September-7,9-6
2019Oktober-5,3-6,3
2019November-6-5,7
2019December-6,8-6,4
2020Januari-8,2-6,1
2020Februari-5,3-5,5
2020Maart-8,1-11
2020April-25-24,7
2020Mei-21-21,2
2020Juni-15,6-16,3
2020Juli-13,8-15,5
2020Augustus-14,2-15
2020September-13,1-14,3
2020Oktober-15-15
2020November-9,8-17
2020December-5,8-13
2021Januari-5,8-14
2021Februari-6,8-13,4
2021Maart-2,7-10,4
2021April-0,8-10,3
2021Mei0,9-6,2
2021Juni6,3-4,2
2021Juli-0,2-5,4
2021Augustus-2,1-6,6
2021September-0,6-5,8
2021Oktober-6,5-7
2021November-13,2-9,9
2021December-11,7-10,4
2022Januari-11,2-11,3
2022Februari-14,9-11,7
2022Maart-23,1-20,9
2022April-26,7-21,9
2022Mei-22,8-22,4
2022Juni-28,3-24,2
2022Juli-26,7-27,3
2022Augustus-29,2-26,4
2022September-36,2-29,9

Het consumentenvertrouwen in Nederland is over het algemeen wat volatieler dan het gemiddelde van alle EU-landen en ligt meestal ook wat hoger. In tijden van optimisme worden de verschillen groter, maar in tijden van pessimisme liggen de cijfers dicht bij elkaar. De voornaamste oorzaak is het oordeel over de economische situatie, die in tijden van optimisme in Nederland aanzienlijker positiever is dan het EU gemiddelde (CBS, 2017).

6. Doorwerking van het consumentenvertrouwen

Het consumentenvertrouwen komt aan het eind van elke maand beschikbaar en geeft informatie over diezelfde maand. Daarmee is deze indicator veel sneller beschikbaar dan andere economische cijfers, zoals de consumptie van huishoudens. De consumptie komt bijvoorbeeld pas twee maanden na afloop van de verslagmaand beschikbaar. Het consumentenvertrouwen is hierdoor een eerste indicatie van een mogelijke trendwijziging van de particuliere consumptie of de economische groei. 

Het consumentenvertrouwen wordt niet alleen als voorlopende indicator beschouwd omdat deze eerder beschikbaar is dan de consumptie, maar ook doordat het een voorspellende waarde heeft. CBS-onderzoek uit 2003 wees uit dat met name de koopbereidheid een grote samenhang vertoont met de consumptie van drie à vier kwartalen later (CBS, 2003). Met andere woorden, een plotseling negatief consumentenvertrouwen wordt vaak pas na drie kwartalen tot een jaar later gevolgd door een dalende consumptie. Rondom de omslagpunten van het consumentenvertrouwen was de correlatie echter zwakker.

Ook uit andere studies blijkt deze samenhang tussen (deelindicatoren van) het consumentenvertrouwen en de consumptie. Een Engelse studie (Bank of England, 2004) stelde dat ze nauw gerelateerd zijn elkaar, maar dat dat met name komt doordat ze door dezelfde economische factoren worden bepaald zoals inkomen, vermogen, inflatie en werkloosheid. Het consumentenvertrouwen kan echter ook worden beïnvloed door niet-economische factoren, die niet altijd van invloed hoeven te zijn op de consumptieve bestedingen.

Een studie van het CBS (Van Ruth, 2011) liet zien dat de correlatie tussen het consumentenvertrouwen en de consumptie beperkt was. Ook hier bleek wel een grotere samenhang tussen de losse indicatoren van het consumentenvertrouwen en de consumptie, waarbij in deze studie de indicator van de verwachting van de economische situatie over de komende 12 maanden als voorlopende indicator het best correleerde.

6.1 Consumptie per inwoner (volume)
JaarMaandIndexcijfer (2015 = 100)12-maands voortschrijdend gemiddelde
2007Augustus103,2
2007September102,9
2007Oktober103,3
2007November102,6
2007December106,5
2008Januari105,1
2008Februari103,6
2008Maart105,4
2008April103,7
2008Mei107,2
2008Juni103,4104,1
2008Juli103,5104,2
2008Augustus102,6104,2
2008September102,3104,1
2008Oktober103,7104,1
2008November100,1103,9
2008December105,7103,9
2009Januari105,2103,9
2009Februari98,9103,5
2009Maart101,8103,2
2009April100,8102,9
2009Mei102,2102,5
2009Juni100,7102,3
2009Juli102,3102,2
2009Augustus98,4101,8
2009September100,1101,7
2009Oktober101,4101,5
2009November96,9101,2
2009December105,1101,2
2010Januari102,3100,9
2010Februari96,7100,7
2010Maart102,1100,8
2010April100,5100,7
2010Mei101,2100,6
2010Juni101,6100,7
2010Juli102,1100,7
2010Augustus98,6100,7
2010September101,4100,8
2010Oktober101100,8
2010November99,2101
2010December105,9101,1
2011Januari102,4101,1
2011Februari97,4101,1
2011Maart102,9101,2
2011April101,8101,3
2011Mei101,4101,3
2011Juni101,8101,3
2011Juli101,5101,3
2011Augustus98,7101,3
2011September100101,2
2011Oktober98,6101
2011November98,4100,9
2011December104,6100,8
2012Januari100,8100,7
2012Februari97,5100,7
2012Maart102,2100,6
2012April97,8100,3
2012Mei101,2100,3
2012Juni101,9100,3
2012Juli98,2100
2012Augustus9899,9
2012September98,699,8
2012Oktober96,599,6
2012November96,399,5
2012December101,799,2
2013Januari99,499,1
2013Februari9498,8
2013Maart10098,6
2013April96,698,5
2013Mei99,998,4
2013Juni98,498,1
2013Juli98,398,1
2013Augustus97,598,1
2013September96,497,9
2013Oktober97,398
2013November97,698,1
2013December102,298,1
2014Januari99,498,1
2014Februari93,998,1
2014Maart9898
2014April97,698
2014Mei100,798,1
2014Juni97,898,1
2014Juli98,798,1
2014Augustus97,598,1
2014September96,598,1
2014Oktober98,598,2
2014November97,298,2
2014December10498,3
2015Januari101,598,5
2015Februari95,598,6
2015Maart99,298,7
2015April99,798,9
2015Mei100,998,9
2015Juni100,999,2
2015Juli101,299,4
2015Augustus9899,4
2015September99,499,7
2015Oktober100,999,9
2015November97,299,9
2015December105,6100
2016Januari100,399,9
2016Februari96,6100
2016Maart101,3100,2
2016April100,2100,2
2016Mei100,7100,2
2016Juni101,8100,3
2016Juli102,2100,4
2016Augustus99100,4
2016September100,2100,5
2016Oktober100,5100,5
2016November100,2100,7
2016December107,6100,9
2017Januari102,3101,1
2017Februari96,6101,1
2017Maart103,2101,2
2017April101,7101,3
2017Mei104,1101,6
2017Juni104,2101,8
2017Juli103,5101,9
2017Augustus101,1102,1
2017September103,2102,4
2017Oktober100,5102,4
2017November102,3102,5
2017December107,8102,5
2018Januari104,3102,7
2018Februari99,1102,9
2018Maart106,3103,2
2018April103,1103,3
2018Mei106103,5
2018Juni106,6103,7
2018Juli105,3103,8
2018Augustus103,6104
2018September103,6104
2018Oktober102,9104,2
2018November104,3104,4
2018December108,2104,4
2019Januari104,9104,5
2019Februari98,9104,5
2019Maart105,3104,4
2019April104,7104,5
2019Mei108104,7
2019Juni105,7104,6
2019Juli106,1104,7
2019Augustus103,9104,7
2019September103,7104,7
2019Oktober104,3104,8
2019November105,1104,9
2019December109,7105
2020Januari105,6105,1
2020Februari101,9105,3
2020Maart96104,6
2020April86,7103,1
2020Mei93,7101,9
2020Juni97,5101,2
2020Juli103,8101
2020Augustus99,3100,6
2020September100,3100,3
2020Oktober98,399,8
2020November9699,1
2020December98,398,1
2021Januari91,697
2021Februari88,395,8
2021Maart96,795,9
2021April96,896,7
2021Mei102,797,5
2021Juni104,698,1
2021Juli106,398,3
2021Augustus101,898,5
2021September104,698,8
2021Oktober105,599,4
2021November105100,2
2021December103,2100,6
2022Januari101,6101,4
2022Februari101102,5
2022Maart108,3103,5
2022April107,7104,4
2022Mei108,5104,8
2022Juni108,9105,2
2022Juli111,1105,6
2022Augustus106,1106

Waar de consumptie daalde of begon te dalen tijdens de vorige drie perioden van laag consumentenvertrouwen, lag de consumptie in de huidige periode van laag consumentenvertrouwen tot het laatste meetmoment in augustus 2022 nog hoger dan een jaar eerder. De stijging is vooral te danken aan fors meer consumptie van diensten dan een jaar eerder, toen veel horeca en evenementen door coronamaatregelen nog beperkt toegankelijk waren. De consumptie van goederen is al wel een aantal maanden op rij lager dan een jaar eerder. De consumptie van goederen en diensten, gecorrigeerd voor inflatie, lag in juli 2022 op het hoogste niveau ooit gemeten.

Besparingen van huishoudens

De hoge consumptie en het lage consumentenvertrouwen van de afgelopen tijd vormen dus een ongebruikelijke combinatie, getuige de vorige drie economische crises. De eerdergenoemde studies laten echter zien dat de effecten van het consumentenvertrouwen op de consumptie pas na enkele kwartalen zichtbaar hoeven te zijn. 

Tijdens de coronacrisis veranderde er veel in de financiële situatie van huishoudens. Winkels waren gedurende verschillende perioden dicht en de consumptie liep terug. Doordat de werkloosheid niet heel erg toenam, mede door de overheidssteun aan bedrijven, bleef er relatief veel geld over voor de consument om te sparen. In 2020 en 2021 verdubbelden de besparingen ongeveer in vergelijking met de jaren ervoor.

6.2 Bruto beschikbaar inkomen en bruto besparingen huishoudens incl. IZW's t.b.v. huishoudens
JaarKwartaalBruto beschikbaar inkomen (verandering t.o.v. een jaar eerder, mln euro)Bruto besparingen (verandering t.o.v. een jaar eerder, mln euro)
2009eerste kwartaal-10232128
2009tweede kwartaal10706021
2009derde kwartaal-16612492
2009vierde kwartaal12332476
2010eerste kwartaal42463050
2010tweede kwartaal-2551-5917
2010derde kwartaal3368864
2010vierde kwartaal-292-2843
2011eerste kwartaal1706-592
2011tweede kwartaal45853553
2011derde kwartaal-701-1449
2011vierde kwartaal16931476
2012eerste kwartaal17501900
2012tweede kwartaal-1479-269
2012derde kwartaal13992119
2012vierde kwartaal13332073
2013eerste kwartaal-603-121
2013tweede kwartaal617146
2013derde kwartaal120560
2013vierde kwartaal21841309
2014eerste kwartaal24541732
2014tweede kwartaal25671831
2014derde kwartaal1441733
2014vierde kwartaal1713954
2015eerste kwartaal-266-665
2015tweede kwartaal1985-386
2015derde kwartaal2983657
2015vierde kwartaal1496-124
2016eerste kwartaal2069298
2016tweede kwartaal22821304
2016derde kwartaal1491296
2016vierde kwartaal39081547
2017eerste kwartaal2557-457
2017tweede kwartaal2085-1204
2017derde kwartaal1932-2185
2017vierde kwartaal2026-160
2018eerste kwartaal3212-614
2018tweede kwartaal51131811
2018derde kwartaal48792347
2018vierde kwartaal51071918
2019eerste kwartaal48662866
2019tweede kwartaal55163682
2019derde kwartaal37452315
2019vierde kwartaal58324116
2020eerste kwartaal51724956
2020tweede kwartaal164110587
2020derde kwartaal49658135
2020vierde kwartaal41898028
2021eerste kwartaal39039040
2021tweede kwartaal9631-912
2021derde kwartaal6210-1357
2021vierde kwartaal4139-5129
2022eerste kwartaal7500-8130
2022tweede kwartaal7699-3937

Sinds 2021 nemen de besparingen vergeleken met het jaar ervoor wel af, maar blijven positief. Dat wil zeggen: de besparingen hoeven nog niet te worden ingezet om de opgelopen consumptie mee te financieren. Dit komt door een sterke toename van het bruto beschikbaar inkomen van huishoudens, welke te verklaren is door de hoge werkgelegenheid en de gestegen lonen. Zelfs voor prijsveranderingen gecorrigeerd, is het beschikbaar inkomen in het tweede kwartaal van 2022 gestegen. De hoge consumptie gaat hierdoor niet ten koste van het extra gespaarde geld, maar wordt opgevangen door het hogere inkomen. Het gaat hierbij uiteraard om gemiddelden, per inkomensgroep kan het beeld verschillen. 

In het CCO wordt ook aan consumenten gevraagd of ze denken dat ze geld opzij kunnen leggen in de komende 12 maanden. Tijdens de coronacrisis gaven relatief veel mensen aan dat ze waarschijnlijk geld opzij konden gaan leggen, wat ook daadwerkelijk gebeurde. Het valt echter vooral op dat de balans tijdens de hoge inflatie nog heel lang op het niveau lag van voor de coronacrisis. In september 2022 lijken de gevolgen van de inflatie in deze indicator eindelijk zichtbaar; het saldo daalde flink, maar is nog steeds positief.

6.3 Indicator 'geld opzij leggen komende 12 maanden'
JaarMaandGeld opzij leggen komende 12 maanden
2018Oktober21
2018November20
2018December19
2019Januari19
2019Februari23
2019Maart15
2019April21
2019Mei19
2019Juni23
2019Juli23
2019Augustus24
2019September19
2019Oktober20
2019November13
2019December20
2020Januari22
2020Februari26
2020Maart29
2020April15
2020Mei28
2020Juni29
2020Juli31
2020Augustus31
2020September31
2020Oktober29
2020November29
2020December39
2021Januari36
2021Februari37
2021Maart34
2021April37
2021Mei39
2021Juni42
2021Juli30
2021Augustus37
2021September32
2021Oktober29
2021November23
2021December23
2022Januari27
2022Februari23
2022Maart20
2022April21
2022Mei26
2022Juni18
2022Juli26
2022Augustus15
2022September5
2022Oktober6

Er is dus gemiddeld gezien veel gespaard tijdens de coronacrisis, maar met name het hogere beschikbaar inkomen is de oorzaak van de hoge consumptie na de coronacrisis toen de samenleving weer openging. Het lage consumentenvertrouwen heeft door een hoge werkgelegenheid en gestegen lonen nog nauwelijks impact gehad op de consumptie en dat verklaart de in eerste instantie onlogische samenhang tussen een laag consumentenvertrouwen en een hoge consumptie.

Conclusie

Het consumentenvertrouwen bereikte in 2022 het laagste niveau sinds het begin van het CCO in april 1986. In de afgelopen 15 jaar was het consumentenvertrouwen ook laag gedurende drie perioden die gepaard gingen met een economische recessie. In 2022 is er tot nu toe geen economische crisis, maar toch is het consumentenvertrouwen al sinds april 2022 historisch laag. Het lage vertrouwen lijkt vooral te worden veroorzaakt door de hoge inflatie en door de oorlog in Oekraïne. Dit gaat gepaard met onzekerheden over de koopkracht. 

Toch hebben consumenten tot nu toe niet massaal bezuinigd en lag hun consumptie in het eerste halfjaar van 2022 boven het niveau van voor corona. Dit komt met name door het hogere beschikbaar inkomen van huishoudens, dat steeg door de lage werkloosheid en hogere lonen. Bovendien hebben huishoudens gemiddeld gezien meer kunnen sparen tijdens de coronacrisis. Toen de coronamaatregelen in 2022 werden opgeheven, heeft de consument vooral meer geld uitgegeven aan diensten, wat de consumptie aanjoeg. De consumptie van goederen lag in augustus 2022 wel voor de vierde maand op rij lager dan een jaar eerder.

In de CBS-indicator van het consumentenvertrouwen wordt geen rekening gehouden met of het een beetje slechter of veel slechter gaat volgens de consument. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat het consumentenvertrouwen extra laag uitkomt door een relatief hoog aandeel van gematigd negatieve respondenten. Voor alle indicatoren waaruit het consumentenvertrouwen is opgebouwd, waren er tijdens voorgaande crises meer respondenten veel negatiever dan aan het begin van het historisch lage vertrouwen in april 2022. In oktober 2022 is dit beeld gekanteld voor de vraag over het oordeel over de economische situatie van de afgelopen 12 maanden; respondenten beoordeelden dit nog nooit zo sterk negatief. 

In het consumentenvertrouwen van de Europese Commissie wordt overigens wel rekening gehouden met verschillende antwoordgradaties: veel slechter weegt zwaarder dan een beetje slechter. Ook het Europese vertrouwenscijfer voor Nederland staat op het laagste punt ooit gemeten.

Het consumentenvertrouwen is een van de snelst beschikbare indicatoren om economische trends vroegtijdig te voorspellen. Door de snelle beschikbaarheid van de enquêteresultaten lopen de cijfers van de consumptie van huishoudens twee maanden achter op het consumentenvertrouwen. De bij eerdere crises aanwezige samenhang tussen het consumentenvertrouwen en de consumptie lijkt op dit moment nog grotendeels te ontbreken, maar kan met enige vertraging alsnog optreden.

Referenties

Bank of England (2004). How should we think about consumer confidence?

CBS (2003), Consumentenvertrouwen als indicatie voor de toekomstige particuliere consumptie

CBS (2016). Nederland in top zes consumentenvertrouwen EU

CBS (2017). Consumenten ConjunctuurOnderzoek 2017

CBS (2022a). Consumentenvertrouwen bereikt nieuw dieptepunt

CBS (2022b). Seizoencorrectie

CBS (2022c). Dashboard consumentenprijzen

CPB (2020). Macro Economische Verkenning 2020

CPB (2022). Koopkracht

DNB (2013, 10 okt). DNBulletin: Consumentenvertrouwen niet alleen bepaald door economie

DNB (2022). Hoge inflatie, maar context anders dan in de jaren zeventig

ECB (2022). Wat is inflatie?

ESB (2016). Consumentenvertrouwen en hoop in de economie

Van Houdt (2019), Hoofdeconoom CBS: 'Industrie en landbouw vrezen gevolgen brexit', de Ondernemer

Van Ruth (2011). Het consumenten conjunctuuronderzoek en consumptie. CBS