Gezocht: nieuw talent met afgeronde HBO- of WO-studie

/ Auteur: Miriam van der Sangen
CBS is een organisatie die sterk in ontwikkeling is. Daarom zoekt het bureau nieuw talent met een afgeronde HBO- of WO-studie in de IT of met een sterk kwantitatieve component, bijvoorbeeld econometrie, economie of wiskunde. Peter Hein van Mulligen en Nicole Braams hebben zo’n achtergrond en vertellen enthousiast wat hen boeit in hun werk bij het sterk in verandering zijnde CBS.

Peter Hein van Mulligen werkt bij CBS als hoofdeconoom. Tevens is hij woordvoeder economie en arbeidsmarkt. ‘Ik heb misschien wel de leukste functie die je je bij CBS kunt wensen. Het is dubbel uitdagend: je moet veel weten over alles wat met de economie te maken heeft en daar ook helder over kunnen communiceren. De grote lijnen in de gaten houden en je niet laten verrassen door details.’ Van Mulligen studeerde algemene economie in Groningen en deed er promotieonderzoek op het gebied van prijsindexcijfers. Een deel van dat onderzoek verrichtte hij met cijfers van CBS. Na zijn afstuderen ging hij bij CBS aan de slag. ‘Ik begon als onderzoeker op het gebied van prijzen en inflatie. Het onderwerp van mijn promotie. CBS is - buiten de universiteiten - één van de weinige plekken in ons land waar je je als gepromoveerd econoom sterk empirisch met je vakgebied kunt bezig houden.’

Grotere verhaal

Na verloop van tijd wilde Van Mulligen meer de breedte in en koos hij voor de functie van hoofdeconoom. ‘In mijn werk is kennis over de economie een vereiste. Ik moet veel van de inhoud weten: hoe worden de statistieken gemaakt, hoe hangen ze met elkaar samen, wat gebeurt er verder in de economie? Al die zaken moet je met elkaar in verband kunnen brengen. Een van mijn belangrijkste taken is om het economische verhaal achter al die cijfers te vertellen. Het is niet voldoende om alleen de cijfers te publiceren. Je moet de cijfers ook betekenis geven door het grotere verhaal te vertellen, waardoor het voor iedereen in Nederland begrijpelijker wordt wat die cijfers betekenen.’

Als je jezelf graag wilt ontwikkelen, liggen er voldoende kansen binnen CBS

Belangrijke schakel

Van Mulligen heeft veel verschillende contacten binnen de organisatie. ‘De ene dag praat ik met mensen die de werkloosheid meten, de andere dag weer met de specialisten van de zorg of de inflatie. Ondertussen heb ik intensief contact met mijn collega’s van de nieuwsredactie, waar de nieuwsberichten geschreven worden. Als woordvoerder ben ik een belangrijke schakel tussen het maken van de cijfers en de publicatie ervan. Door mijn werk heb ik ook regelmatig contact met mensen buiten CBS. In de eerste plaats met journalisten, maar ook met bedrijven en beleidsmakers die meer willen weten over wat voor cijfers wij voor ze hebben. Ik geef voor hen ook presentaties over het reilen en zeilen van onze economie.’  Wat is nu voor Van Mulligen het meest boeiend aan werken bij CBS? ‘Je maakt niet alleen de cijfers, maar je kunt er ook over schrijven. Het op de juiste manier informeren over de cijfers is zeker zo belangrijk als het maken van de statistieken.’

Zoeken naar oplossingen

Nicole Braams werkt als accountmanager bij de divisie dataverzameling. ‘Vanuit mijn master International Economics heb ik bij CBS mijn afstudeeropdracht gedaan. Daarna ben ik gaan werken bij de Economische Statistieken. Daar verrichtte ik statistisch onderzoek. De onderwerpen waar ik mij in verdiepte waren de creatieve industrie, de zelfstandigen en de regionale economie. Omdat ik op zoek was naar een nieuwe uitdaging ben ik na verloop van tijd als accountmanager bij de divisie dataverzameling terecht gekomen. Deze divisie verzamelt vanuit gecentraliseerde processen kwalitatief hoogwaardige input voor de statistiekproductie, zowel voor de bedrijfseconomische statistieken als de statistieken voor personen en huishoudens. In mijn functie ben ik de bindende factor tussen dataverzameling en de interne en externe klanten. De interne klanten zijn de verschillende afdelingen van CBS die statistieken maken. De ministeries en andere overheidsinstellingen zijn onze externe klanten. Daarvoor voeren wij op verzoek opdrachten uit. Ik overleg veel met hen over hun wensen en kijk hoe we die bij CBS kunnen oppakken.’

Dynamisch

Braams is niet alleen accountmanager, maar tevens projectleider van het Onderzoek Verplaatsingen in Nederland. Dit onderzoek brengt in kaart hoe en wanneer de Nederlandse bevolking deelneemt aan het verkeer. Deze informatie is belangrijk bij het ontwikkelen van het verkeers- en vervoersbeleid. Samen met de projectgroep regelt Braams het hele waarnemingsproces. ‘Je moet dan denken aan het ontwikkelen van een vragenlijst, het samenstellen van de brief voor de respondenten, het maken van een steekproefkader en het binnenhalen en verwerken van de respons.’ Braams gaat elke dag met veel plezier naar haar werk. ‘Een werkdag bij Dataverzameling is dynamisch, hectisch en uitdagend. De divisie is volop in beweging. Zo moet de gegevensverzameling voor bijna alle onderzoeken in de komende jaren overgezet worden naar nieuwe systemen en processen. Als je jezelf graag wilt ontwikkelen, liggen er voldoende kansen binnen CBS. Je moet er zelf wel actief mee aan de slag gaan.’ Braams is momenteel bezig met een intensieve training in communicatie- en managementvaardigheden voor niet-leidinggevenden. ‘Ik krijg daar handvaten om mijn leiderschapskwaliteiten verder te ontwikkelen.’

CBS met vestigingen in Den Haag en Heerlen is op zoek naar nieuw talent. Kijk voor actuele vacatures op: www.werkenbijhetCBS.nl. Naast gerichte sollicitaties op CBS vacatures kunnen belangstellenden ook een open sollicitatie sturen via het mailadres: sollicitatie@cbs.nl