Innoverende start-ups profiteren van kennis CBS

/ Auteur: Masja de Ree
Op vrijdag 10 juli pitchen tien internationale start-ups hun innovatieve ideeën op het gebied van ‘smart materials’ voor een groep potentiële investeerders. De organisatie Startupbootcamp hielp deze ondernemers hun bedrijfsstart voor te bereiden. CBS wees  daarbij de weg naar de cijfermatige onderbouwing van de businessplannen .

Goed voorbereid van start

‘Smart materials’ zijn innovatieve materialen die de wereld een stapje verder helpen. De organisatie Startupbootcamp begeleidt tien innovatieve bedrijven die dergelijke materialen in de markt willen zetten. Het materiaal is immers ontwikkeld door technische specialisten, die niet per se thuis zijn in het opzetten van een bedrijf. Hoe schrijf je een businessplan, waar haal je het geld vandaan en hoe verover je de wereld? Bij die vragen krijgen de startende ondernemingen ondersteuning. Op 10 juli vindt het laatste deel van de bootcamp plaats: Demo Day, de pitch voor investeerders.

Marktonderzoek

Korreltjes die veel vocht vasthouden, lijken heel geschikt om toe te passen in luiers. Maar hoe ziet de ‘luiermarkt’ in Nederland er uit? In StatLine, de database van CBS, kun je opzoeken hoeveel babies er in Nederland worden geboren en hoeveel luiers worden in- en uitgevoerd. Dat geeft een specifiek beeld van de luiermarkt in Nederland. Om deze informatie te verkrijgen, moet je wel je weg weten te vinden in de enorme hoeveelheid data die StatLine biedt.

‘Van innovatieve ideeën krijg ik altijd energie’

Innovatieve ideeën

‘Van innovatieve ideeën krijg ik altijd energie’, zegt Bastiaan Rooijakkers van het Centrum voor Beleidsstatistiek van CBS. Met plezier verzorgde hij daarom een presentatie tijdens de bootcamp en begeleidde hij de start-ups bij het vinden van de juiste cijfers ter ondersteuning van hun businessplan. ‘Onze database StatLine bevat een enorme hoeveelheid gedetailleerde informatie. Als je die op de juiste manier inzet, is onderzoek tegen betaling niet altijd nodig.’ Zo wees Rooijakkers de ondernemers die een materiaal ontwikkelden voor de behandeling van artrose op informatie over het jaarlijkse aantal behandelingen van artrose in de knie. Het aantal racemotoren was van belang voor het bedrijf dat een materiaal in de markt wil zetten dat de belangrijke voorvork van deze voertuigen kilo’s lichter maakt.

Schatkist

StatLine is de schatkist van CBS, aldus Rooijakkers. ‘Maar de sleutel is niet voor iedereen direct te hanteren.’ CBS kan daarbij helpen. Niet alleen de start-ups worden geholpen bij hun zoektocht naar cijfers. CBS biedt ook cursussen en masterclasses aan onderzoekers, beleidsmedewerkers, journalisten en andere geïnteresseerden. Zij worden wegwijs gemaakt in de enorme hoeveelheid informatie. Als de gewenste cijfers niet beschikbaar zijn in StatLine is het mogelijk om ze tegen betaling op maat te laten samenstellen door het Centrum voor Beleidsstatistiek. Voor bedrijven en particulieren is er daarnaast de Infoservice, waar je gratis en eenvoudig een vraag kunt stellen.