Verhuizen tijdens de kindertijd: patronen en gevolgen voor onderwijsuitkomsten

Verhuizen is een ingrijpende gebeurtenis voor kinderen en kan een grote impact hebben op het leven van een kind. Een verhuizing brengt vaak stress en onrust met zich mee en een kind moet zich aanpassen aan een nieuwe omgeving, deze instabiliteit kan negatieve gevolgen hebben. Een verhuizing kan echter ook zorgen voor een positieve verandering, bijvoorbeeld als het gezin verhuist naar een betere woning of buurt.
In dit proefschrift zijn verschillen in verhuispatronen van kinderen onderzocht naar migratieachtergrond en de sociaaleconomische samenstelling van de buurt. Vervolgens is onderzocht in welke mate de diverse verhuispatronen van invloed zijn op onderwijsuitkomsten in jongvolwassenheid. Het onderzoek richt zich op binnenlandse verhuizingen in Nederland en Zweden en onderzoekt het aantal verhuizingen, de leeftijd, afstand en verandering in de leefomgeving.
Uit de resultaten blijkt dat kinderen van migranten en kinderen geboren in armere buurten vaker verhuizen, maar dat het soort verhuizing ook verschilt tussen herkomstgroepen en binnen buurten. Kinderen die veelvuldig verhuizen - 3 keer of vaker – hebben een lagere kans om de middelbare school en het hoger onderwijs af te ronden. Dit type verhuizing gaat vaak ook gepaard met instabiliteit op andere gebieden, zoals armoede en ouderlijke scheiding.
De positieve gevolgen van het verhuizen naar een betere buurt worden in dit onderzoek niet bevestigd, maar met name verklaard door de betere sociaaleconomische positie van deze gezinnen. Er wordt geconcludeerd dat verhuizen een belangrijke factor is in de opeenstapeling van positieve en negatieve gebeurtenissen en omstandigheden in het leven van kinderen met mogelijke gevolgen voor onderwijsongelijkheid.
Kuyvenhoven, J. (2024). When moving matters: Unpacking patterns and consequences of childhood residential mobility. Dissertation, University of Groningen, doi:10.33612/diss.1014011337.
Downloads
- PDF - Dissertatie Kuyvenhoven