Snelle indicatoren goederenvervoer – Inkomend

Dit dashboard bevat informatie over de ontwikkeling van het aantal vervoersbewegingen door binnenvaartschepen, vliegtuigen, goederentreinen, vrachtauto’s en zeevaartschepen per week. Waar mogelijk is hier ook informatie te vinden over vervoerd gewicht of containereenheden en tonkilometers, deze informatie wordt in de loop van de tijd verder aangevuld. Waar mogelijk is dit uitgesplitst naar totaal, Nederland inkomend en Nederland uitgaand. Deze keuze kan gemaakt worden in het keuzemenu in de rechterkolom. De reeks loopt vanaf 1 januari 2019 en wordt vergeleken met gegevens van een jaar eerder. Voor deze vergelijking zijn ook reeksen gemaakt die door het CBS en KiM gecorrigeerd zijn voor feest- en brugdageffecten. Dit dashboard is tot stand gekomen in samenwerking met Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), Panteia, Rijkswaterstaat, ProRail, Nationale Databank Wegverkeersgegevens, Schiphol, Royal Dirkzwager en de havenbedrijven Amsterdam, Groningen, Moerdijk, Rotterdam en Zeeland.

In mei, juni en juli 2020 werden overwegend minder vervoersbewegingen in de binnenvaart, spoorvervoer, wegvervoer en zeevaart waargenomen. Alleen binnenvaart laat een stijging in aantal bewegingen zien in week 37, bij wegvervoer, spoorvervoer en zeevaart is er een daling.

Inkomend goederenvervoer

Bekijk ook de cijfers over het totaal van de vervoersstromen binnen Nederland en het Nederland inkomende en uitgaande goederenvervoer en over goederenvervoer van Nederland naar het buitenland (uitgaand).

Binnenvaart
 20202019Verandering 2020 t.o.v. 2019 (gecorr. voor feest- en brugdagen)Verandering 2020 t.o.v. 20192020_52019_6Verandering 2020 t.o.v. 2019 (gecorr. voor feest- en brugdagen)_7Verandering 2020 t.o.v. 2019_82020_92019_10Verandering 2020 t.o.v. 2019 (gecorr. voor feest- en brugdagen)_11Verandering 2020 t.o.v. 2019_12
110411816-16,6-42,711,6-7-37,3144,9225,9-5,2-35,9
219882439-18,5-18,51,82,3-23-23253,2329,8-23,2-23,2
322792556-10,8-10,82,12,5-14,6-14,6310,8374,3-17-17
421972461-10,7-10,722,3-14,2-14,2290338,7-14,4-14,4
522372406-7-722,3-9,7-9,7293,5330-11,1-11,1
623012414-4,7-4,72,32,3-0,9-0,9338340,8-0,8-0,8
721532388-9,8-9,82,22,20,40,4323,3326-0,8-0,8
822002494-11,8-11,82,22,4-6,1-6,1323,4347-6,8-6,8
923602453-3,8-3,82,42,26,16,1346,3327,15,95,9
1023022359-2,4-2,42,32,31,71,7326,6328,4-0,6-0,6
1122332473-9,7-9,72,22,4-9,2-9,2326,6367,4-11,1-11,1
1222491603-6,640,32,11,7-824,4304255,5-17,119
13242730451,1-20,32,33,21,9-26,6332,8488-1,7-31,8
1423082353-1,9-1,92,22,3-1,7-1,7321,8331-2,8-2,8
1521822410-9,5-9,522,3-6,7-13,6286,7335,7-14,6-14,6
1621312313-1,6-7,91,82,1-6,4-13259,7301,7-3,8-13,9
1722432244-6,4022-14,1-0,2287,3287,8-10,7-0,2
18234023240,70,722,1-6-6284,4308,1-7,7-7,7
1922902392-4,3-4,32,12,3-9,3-9,3293,7344,1-14,6-14,6
20251024920,70,72,32,5-7,6-7,6338,5373-9,3-9,3
2121552386-2,6-9,722,3-5,4-13,3288,8342,1-7,2-15,6
2222502135-2,35,422-6,52,1295,3288,8-6,92,3
23228722481,71,71,92,2-10,3-10,3278,7310,6-10,3-10,3
242563232610,210,22,22,3-2,5-2,5321,6340,6-5,6-5,6
2522672317-2,2-2,22,12,2-2,5-2,5313,6325,5-3,6-3,6
26232623120,60,62,22,21,31,3322,6321,10,50,5
27238722884,34,32,12,10,60,6303,9310,9-2,2-2,2
2823052329-1-12,12,2-4,5-4,5302,8321-5,7-5,7
2923042311-0,3-0,322,1-6,1-6,1286,1303,7-5,8-5,8
30211920871,51,51,91,9-2,3-2,3268,7281,2-4,5-4,5
3120732032221,81,8-2,4-2,4253,3264,8-4,3-4,3
32209720343,13,11,71,8-6,4-6,4244,8257-4,8-4,8
33220221701,51,51,92-4,9-4,9278,2285,5-2,6-2,6
3422872302-0,7-0,71,92-9-9270,1295,9-8,7-8,7
352399192524,624,61,81,81,21,2266,7264,40,90,9
362403216710,910,921,97,87,8300,4274,79,39,3
3723482409-2,5-2,52,12,2-7,3-7,3303,1314,7-3,7-3,7
3826342,3330,5
3923791,9264,9
4024012282,1
4123952,3325
4222102,1302,5
4322682,2308,4
4422132276,6
4524632,4346,2
4621502,1300,2
4723342,1299
4824312,2321,9
4921842,1302,6
5022562,1310,6
5124952,4337,3
5214001,4199,7

Over het dashboard Snelle indicatoren Goederenvervoer

Vanuit de maatschappelijke vraag naar snel beschikbare gegevens over de ontwikkeling van het goederenvervoer ten gevolge van en tijdens de coronacrisis, is het dashboard ‘Snelle indicatoren Goederenvervoer’ ontwikkeld. Door samenwerking met verschillende partijen kan informatie tijdelijk uitgebreider en sneller worden gepubliceerd dan volgens het reguliere publicatieschema van de diverse vervoersstatistieken van het CBS. Wekelijks leveren de bronhouders hiervoor de cijfers met betrekking tot de bewegingen over de week ervoor van maandag tot en met zondag. De cijfers over vervoerde gewichten of containereenheden en vervoersprestaties lopen 1 of 2 weken achter. Cijfers kunnen achteraf nog gecorrigeerd worden. Elke donderdag worden deze cijfers geüpdatet.

Gestart is met gegevens over vervoersbewegingen, die normaal gesproken niet door het CBS worden gepubliceerd, behalve voor de luchtvaart. Voor een aantal vervoersmodaliteiten zijn gegevens over hoeveelheid vervoerde tonnen of containereenheden (TEU’S) en de vervoersprestatie in tonkilometers toegevoegd. Waar mogelijk zullen deze gegevens ook nog voor andere modaliteiten toegevoegd worden. Een uitgebreidere beschrijving van de bronnen, de gebruikte methodologie en de feest- en brugdagcorrectie is terug te vinden in de Methodologische beschrijving dashboard snelle indicatoren goederenvervoer.