Vooronderzoek nieuwe statistiek over thuisbezorging

In de afgelopen jaren hebben veel bedrijven hun diensten uitgebreid met thuisbezorging, vooral tijdens de coronapandemie. Bovendien zijn er veel nieuwe bedrijven op de markt gekomen die zich richten op het bezorgen van zowel goederen als bijvoorbeeld maaltijden of boodschappen. Hierdoor zijn er steeds meer bestelbusjes, brommers en fietsen onderweg. Deze snelle veranderingen hebben geleid tot een behoefte aan betere statistieken over thuisbezorgservices, zodat beleidsmakers, academici en stadsplanners beter kunnen omgaan met deze nieuwe uitdagingen. In een project, dat mede door Eurostat gefinancierd werd, onderzocht het CBS hoe deze statistieken over thuisbezorgdiensten gemaakt zouden kunnen worden.
Wat hebben we gedaan?
In samenwerking met een aantal bedrijven met bezorgservices hebben we gekeken naar verschillende aspecten van thuisbezorging. Hierbij kwamen vragen aan bod als: “Welke categorieën bezorgbedrijven kunnen onderscheiden worden?” en “Welke vervoermiddelen moeten daarvoor onderscheiden worden?”. Er is gekeken naar welke informatie nodig is, maar ook of en hoe die informatie verkregen kan worden, zonder de bedrijven teveel administratieve lasten te bezorgen. Op basis van al beschikbare data werd bijvoorbeeld onderzocht hoe bedrijven in een thuisbezorgcategorie konden worden geplaatst, of deze bedrijven wel een bezorgservice hebben en of het mogelijk is om vast te stellen hoeveel vervoermiddelen met kentekens gebruikt worden door de verschillende type bedrijven. Ook werd gestart met een onderzoek om te kijken of vastgesteld kan worden hoeveel fietsen voor thuisbezorging gebruikt worden. Een extra grote uitdaging omdat fietsen geen kenteken hebben.
Resultaten
De drie grootste categorieën in bezorgservices zijn pakketbezorging, boodschappen (supermarkten) en maaltijdbezorging. De voor bezorgservices gebruikte vervoermiddelen zijn ingedeeld in 7 categorieën: fietsen, brommers, motors, compacte distributievoertuigen, auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens. Vervolgens is een methode ontwikkeld om het aantal voertuigen met een kenteken toe te wijzen aan de diverse categorieën van bezorgservices. Dat bleek echter lastig zonder uitvraag van aanvullende informatie aan bedrijven. Ook het ontwikkelen van een methode om het aantal fietsen dat gebruikt wordt voor thuisbezorging te bepalen, bleek lastig zonder extra informatie.
Door dit vooronderzoek zijn er nog geen statistieken tot stand gekomen en hoewel het werk rond fietsbezorging een uitdaging bleek, hebben we met dit project belangrijke stappen gezet voor toekomstige statistieken over thuisbezorgdiensten. We hebben verschillende gegevensbronnen onderzocht en methodes ontwikkeld, en ons voorbereid op toekomstige stappen voor het in kaart brengen van thuisbezorgdiensten (bijvoorbeeld transportprestatie). Informatie die ook relevant is voor statistische bureaus uit andere landen.
Informatie
Meer informatie over dit onderzoek? Mail dan naar GoederenVervoer2@cbs.nl.
Medegefinancierd door de Europese Unie onder call SMP-ESS-2022-TRANSPORT-STATS-IBA —New transport statistics.

Disclaimer: Medegefinancierd door de Europese Unie. De geuite standpunten en meningen zijn echter uitsluitend die van de auteur(s) en geven niet noodzakelijkerwijs die van de Europese Unie of Eurostat weer. De Europese Unie noch de subsidieverstrekkende instantie kan hiervoor verantwoordelijk worden gehouden.