Bedrijven gebruiken AI vaakst voor marketing of verkoop

© ANP / Joris van Gennip
Een op de zes bedrijven gebruikt in 2025 AI, een verdubbeling ten opzichte van twee jaar eerder. Bedrijven gebruiken vooral meer textmining en spraakherkenning, en zetten kunstmatige intelligentie het vaakst in voor marketing of verkoop. Dit blijkt uit recente cijfers over ICT-gebruik bij bedrijven van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Zowel kleine als grotere bedrijven zijn meer kunstmatige intelligentie (AI-technologieën) gaan gebruiken. De toename is het sterkst bij bedrijven met 50 tot 250 werkzame personen (van 20 procent in 2023 naar 45 procent in 2025).

Gebruik AI, bedrijfsgrootte
Jaar2025* (% van bedrijven)2024 (% van bedrijven)2023 (% van bedrijven)
Totaal
(2 of meer
werkzame personen)
17138
2 tot 10
werkzame personen
14117
10 tot 50
werkzame personen
271911
50 tot 250
werkzame personen
453120
250 of meer
werkzame personen
665342
* Voorlopige cijfers.

Ruim 1 op 3 gebruikt AI voor marketing of verkoop

Van de bedrijven die software of systemen op basis van AI gebruiken, doet 35 procent dit voor marketing of verkoop. 32 procent zet AI in voor bedrijfsadministratie of bestuurstaken (zoals risicobeoordeling, selectie van sollicitanten, vertalingen of planning) en 25 procent voor R&D (onderzoek en ontwikkeling) of innovatie. Het minst gebruiken bedrijven AI voor logistieke doeleinden (4 procent).

Bijna de helft van de bedrijven in de handel en ongeveer 40 procent van de bedrijven in informatie en communicatie (zoals informatietechnologie, uitgeverijen en telecommunicatie), en verhuur van roerende goederen en overige zakelijke dienstverlening, gebruikt AI voor marketing of verkoop. Ruim de helft van de bedrijven in de financiële dienstverlening gebruikt AI voor bedrijfsadministratie of bestuurstaken.

Doeleinden gebruik AI, 2025*
2025 (% van bedrijven die AI gebruiken)
Marketing of verkoop35
Bedrijfsadministratie
of bestuurstaken
32
R&D of innovatie25
Productie- of
serviceprocessen
18
Boekhouding, controle
of financieel beheer
17
ICT-beveiliging11
Logistiek4
* Voorlopige cijfers.

Vooral meer textmining en spraakherkenning

Bedrijven gebruiken het vaakst de AI-technologieën textmining (het analyseren van geschreven tekst: 12 procent van de bedrijven) en natural language generation (het genereren van geschreven of gesproken tekst: 8 procent). Het gebruik van textmining neemt toe van 4 procent in 2023, naar 12 procent in 2025. Ook het gebruik van spraakherkenning verdrievoudigde. Bedrijven maken ook meer gebruik van machine learning en natural language generation.

Gebruik AI-technologieën
Jaar2025* (% van bedrijven)2024 (% van bedrijven)2023 (% van bedrijven)
Textmining1284
Natural language
generation
873
Spraakherkenning642
Machine learning432
Robotgestuurde
procesautomatisering
332
Beeldherkenning
of beeldbewerking
222
Autonome robots
of drones
111
* Voorlopige cijfers.

Ruim helft bedrijven informatie en communicatie gebruikt AI

Bedrijven in de informatie en communicatie gebruiken met 54 procent het vaakst een of meer AI-technologieën. In 2023 was dit nog 28 procent. Ook bedrijven in de specialistische zakelijke dienstverlening (zoals accountancy, reclame en marktonderzoek, en industriële ontwerp en vormgeving) en financiële dienstverlening gebruiken relatief vaak AI. De horeca, vervoer en opslag, en bouwnijverheid passen dit het minst vaak toe (6 tot 7 procent).

Gebruik AI, bedrijfstak
Jaar2025* (% van bedrijven)2024 (% van bedrijven)2023 (% van bedrijven)
Informatie en
communicatie
544928
Specialistische zakelijke
dienstverlening
312513
Financiële
dienstverlening
281614
Verhuur en handel van
onroerend goed
2197
Energie, water
en afvalbeheer
18149
Industrie16107
Verhuur en overige
dienstverlening
16128
Gezondheids- en
welzijnszorg
16108
Handel12117
Vervoer en opslag747
Bouwnijverheid742
Horeca632
* Voorlopige cijfers.

Gebrek aan ervaring belangrijkste reden geen AI-gebruik

Drie kwart van de bedrijven gebruikt geen AI-technologie en heeft dat ook niet overwogen. Bedrijven die dit wel hebben overwogen maar het toch niet gebruiken, noemen gebrek aan ervaring als belangrijkste reden (73 procent). Ook privacy en onduidelijkheid over de juridische gevolgen, zoals aansprakelijkheid bij schade, spelen een rol: 49 procent van de bedrijven noemt privacy als reden om geen AI-technologie te gebruiken, 42 procent noemt juridische gevolgen. Een klein deel (15 procent) van de bedrijven zegt dat ze het gebruik van AI niet nuttig vinden.