Bedrijven gebruiken AI vaakst voor marketing of verkoop
Zowel kleine als grotere bedrijven zijn meer kunstmatige intelligentie (AI-technologieën) gaan gebruiken. De toename is het sterkst bij bedrijven met 50 tot 250 werkzame personen (van 20 procent in 2023 naar 45 procent in 2025).
| Jaar | 2025* (% van bedrijven) | 2024 (% van bedrijven) | 2023 (% van bedrijven) |
|---|---|---|---|
| Totaal (2 of meer werkzame personen) | 17 | 13 | 8 |
| 2 tot 10 werkzame personen | 14 | 11 | 7 |
| 10 tot 50 werkzame personen | 27 | 19 | 11 |
| 50 tot 250 werkzame personen | 45 | 31 | 20 |
| 250 of meer werkzame personen | 66 | 53 | 42 |
| * Voorlopige cijfers. | |||
Ruim 1 op 3 gebruikt AI voor marketing of verkoop
Van de bedrijven die software of systemen op basis van AI gebruiken, doet 35 procent dit voor marketing of verkoop. 32 procent zet AI in voor bedrijfsadministratie of bestuurstaken (zoals risicobeoordeling, selectie van sollicitanten, vertalingen of planning) en 25 procent voor R&D (onderzoek en ontwikkeling) of innovatie. Het minst gebruiken bedrijven AI voor logistieke doeleinden (4 procent).
Bijna de helft van de bedrijven in de handel en ongeveer 40 procent van de bedrijven in informatie en communicatie (zoals informatietechnologie, uitgeverijen en telecommunicatie), en verhuur van roerende goederen en overige zakelijke dienstverlening, gebruikt AI voor marketing of verkoop. Ruim de helft van de bedrijven in de financiële dienstverlening gebruikt AI voor bedrijfsadministratie of bestuurstaken.
| 2025 | (% van bedrijven die AI gebruiken) |
|---|---|
| Marketing of verkoop | 35 |
| Bedrijfsadministratie of bestuurstaken | 32 |
| R&D of innovatie | 25 |
| Productie- of serviceprocessen | 18 |
| Boekhouding, controle of financieel beheer | 17 |
| ICT-beveiliging | 11 |
| Logistiek | 4 |
| * Voorlopige cijfers. | |
Vooral meer textmining en spraakherkenning
Bedrijven gebruiken het vaakst de AI-technologieën textmining (het analyseren van geschreven tekst: 12 procent van de bedrijven) en natural language generation (het genereren van geschreven of gesproken tekst: 8 procent). Het gebruik van textmining neemt toe van 4 procent in 2023, naar 12 procent in 2025. Ook het gebruik van spraakherkenning verdrievoudigde. Bedrijven maken ook meer gebruik van machine learning en natural language generation.
| Jaar | 2025* (% van bedrijven) | 2024 (% van bedrijven) | 2023 (% van bedrijven) |
|---|---|---|---|
| Textmining | 12 | 8 | 4 |
| Natural language generation | 8 | 7 | 3 |
| Spraakherkenning | 6 | 4 | 2 |
| Machine learning | 4 | 3 | 2 |
| Robotgestuurde procesautomatisering | 3 | 3 | 2 |
| Beeldherkenning of beeldbewerking | 2 | 2 | 2 |
| Autonome robots of drones | 1 | 1 | 1 |
| * Voorlopige cijfers. | |||
Ruim helft bedrijven informatie en communicatie gebruikt AI
Bedrijven in de informatie en communicatie gebruiken met 54 procent het vaakst een of meer AI-technologieën. In 2023 was dit nog 28 procent. Ook bedrijven in de specialistische zakelijke dienstverlening (zoals accountancy, reclame en marktonderzoek, en industriële ontwerp en vormgeving) en financiële dienstverlening gebruiken relatief vaak AI. De horeca, vervoer en opslag, en bouwnijverheid passen dit het minst vaak toe (6 tot 7 procent).
| Jaar | 2025* (% van bedrijven) | 2024 (% van bedrijven) | 2023 (% van bedrijven) |
|---|---|---|---|
| Informatie en communicatie | 54 | 49 | 28 |
| Specialistische zakelijke dienstverlening | 31 | 25 | 13 |
| Financiële dienstverlening | 28 | 16 | 14 |
| Verhuur en handel van onroerend goed | 21 | 9 | 7 |
| Energie, water en afvalbeheer | 18 | 14 | 9 |
| Industrie | 16 | 10 | 7 |
| Verhuur en overige dienstverlening | 16 | 12 | 8 |
| Gezondheids- en welzijnszorg | 16 | 10 | 8 |
| Handel | 12 | 11 | 7 |
| Vervoer en opslag | 7 | 4 | 7 |
| Bouwnijverheid | 7 | 4 | 2 |
| Horeca | 6 | 3 | 2 |
| * Voorlopige cijfers. | |||
Gebrek aan ervaring belangrijkste reden geen AI-gebruik
Drie kwart van de bedrijven gebruikt geen AI-technologie en heeft dat ook niet overwogen. Bedrijven die dit wel hebben overwogen maar het toch niet gebruiken, noemen gebrek aan ervaring als belangrijkste reden (73 procent). Ook privacy en onduidelijkheid over de juridische gevolgen, zoals aansprakelijkheid bij schade, spelen een rol: 49 procent van de bedrijven noemt privacy als reden om geen AI-technologie te gebruiken, 42 procent noemt juridische gevolgen. Een klein deel (15 procent) van de bedrijven zegt dat ze het gebruik van AI niet nuttig vinden.
Bronnen
- StatLine – ICT-gebruik bedrijven
Relevante links
- Nieuwsbericht – Bedrijven die AI gebruiken zijn vaak groter
- Dossier - Kunstmatige intelligentie (AI)