ICT-gebruik bij kleine bedrijven; bedrijfstak en bedrijfsgrootte, 2025
Verklaring van tekens
Tabeltoelichting
Deze tabel bevat cijfers over het gebruik van informatie- en communicatietechnologie (ICT) door bedrijven met 2 of meer werkzame personen. De gegevens kunnen worden uitgesplitst naar bedrijfsgrootte en bedrijfstak. De verslagperiode betreft het jaar 2025. Een aantal onderwerpen hebben echter betrekking op het jaar 2024. In die gevallen wordt dit vermeld in de toelichting bij het betreffende onderwerp.
Gegevens beschikbaar over 2025.
Status van de cijfers:
De cijfers in deze tabel zijn voorlopig.
Wijzigingen per 12 december 2025:
Geen, dit is een nieuwe tabel. Vanaf dit jaar is de wegingsmethode verbeterd, waardoor de cijfers licht kunnen verschillen ten opzichte van eerdere jaren. Cijfers met een lage betrouwbaarheid, door bijvoorbeeld een grote standaardfout of een laag aantal respondenten, zijn weggepunt. Verder zijn de omzetgerelateerde cijfers in de module ‘E-commerce’ verbeterd vanwege de toevoeging van een nieuwe bron.
Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Cijfers over 2026 komen in december 2026 beschikbaar. Deze cijfers zullen worden gepubliceerd in een nieuwe tabel.
Toelichting onderwerpen
- Personeel en ICT
- Personeel dat werkt met een computer betreft zowel ICT-specialisten als ICT-gebruikers. ICT staat voor informatie- en communicatietechnologie. Een ICT-specialist is een werknemer voor wie ICT het belangrijkste werk vormt, bijvoorbeeld een softwareontwikkelaar, systeembeheerder of een 'hoofd automatiseringsafdeling'. Een ICT-gebruiker is een werknemer die bij het eigen werk gebruikmaakt van een computer en standaardpakketten (zoals tekstverwerking, spreadsheets, databases) en/of branchegerelateerde software (zoals boekhoudpakketten, CAD/CAM pakketten, SPSS).
- Telewerk komt voor
- Bedrijven met medewerkers die buiten de bedrijfsvestiging toegang hebben tot bestanden of software van het bedrijf (dus meer dan alleen e-mail).
- Toegang en gebruik internet
- Bedrijven met website of app
- Bedrijven met een eigen website of app
- Bedrijven met website
- Bedrijven die een eigen website hebben
- Website of app heeft platformfunctie
- Bedrijven wiens website of app een platformfunctie heeft. Met platformfunctie wordt bedoeld dat de website of app bemiddelt (of biedt ondersteuning) bij de uitwisseling van goederen, diensten of informatie tussen andere personen, bedrijven of organisaties. Het bedrijf is hierbij niet (of gedeeltelijk) de eigenaar van de goederen, diensten of informatie, maar wel de bemiddelaar.
- Sociale media
- Het gebruik van internettoepassingen of communicatieplatforms voor contact met klanten, leveranciers, zakenrelaties of medewerkers van het eigen bedrijf. Daarbij wordt online informatie uitgewisseld. Voorbeelden zijn X (voormalig Twitter), Facebook, YouTube, LinkedIn en Instagram. Bedrijven die sociale media gebruiken, hebben een account, een gebruikersprofiel of een gebruikerslicentie.
- Sociale media gebruikt
- Bedrijven die ten minste één van de volgende typen sociale media gebruiken: sociale netwerken, blogs of microblogs, sites die multimedia delen om kennis te delen. Bedrijven die deze sociale media uitsluitend gebruiken om advertenties te plaatsen, vallen hier niet onder.
- Clouddiensten
- Het gebruik van cloud computing of de cloud betreft ICT-diensten via internet. Bedrijven kunnen hiermee bijvoorbeeld opslagcapaciteit, software en rekenkracht gebruiken via internet in plaats van lokaal op hun eigen servers of computers. Clouddiensten zoals gemeten in dit onderzoek voldoen aan de volgende criteria: servers van de aanbieder leveren de diensten; de gebruiker kan de diensten eenvoudig zelf uitbreiden of juist verminderen (bijvoorbeeld de benodigde opslagcapaciteit verhogen of verlagen); de gebruiker heeft na installatie altijd toegang tot de diensten, zonder tussenkomst van de aanbieder; de gebruiker betaalt voor de diensten. Een verbinding via VPN (Virtual Private Network) kan ook tot de cloud behoren.
- Clouddiensten gebruikt
- Bedrijven die betaalde clouddiensten gebruiken
- Artificial intelligence
- Artificial intelligence (AI) verwijst naar systemen die intelligent gedrag vertonen door hun omgeving te analyseren en - met een zekere mate van zelfstandigheid - acties te ondernemen om bepaalde doelen te bereiken. Deze AI-systemen kunnen volledig op software gebaseerd zijn (bijvoorbeeld spraak- en gezichtsherkenningssystemen) maar ook embedded in apparaten (bijvoorbeeld zelfstandige robots, zoals zelfrijdende auto's, autonome drones, autonome magazijnsystemen, etc).
- AI gebruikt
- Het bedrijf gebruikt ten minste één van de acht gevraagde AI-technologieën
- ICT-veiligheid
- Informatie over maatregelen, controles en procedures die een bedrijf toepast met betrekking tot ICT-systemen, met als doel de integriteit, authenticiteit, beschikbaarheid en vertrouwelijkheid van gegevens (data) en systemen te borgen.
- Optreden van ICT-veiligheidsincidenten
- Soort van ICT-veiligheidsincidenten die bij bedrijven zijn voorgevallen in 2024, opgesplitst naar incidenten door een aanval van buitenaf en incidenten door systeemfouten of onbedoeld toedoen van eigen personeel.
- Incident met interne oorzaak gehad
- Het gaat om bedrijven waarbij één of meerdere onbedoelde ICT-veiligheidsincidenten zijn voorgevallen in 2024, zoals incidenten door onopzettelijk toedoen van eigen personeel of incidenten door een hardware of systeemfout.
- Incident door aanval van buiten gehad
- Bedrijven waarbij in 2024 één of meerdere ICT-veiligheidsincidenten veroorzaakt door een aanval van buitenaf zijn voorgevallen
- E-commerce in 2024
- E-commerce is het ontvangen of plaatsen van orders voor goederen of diensten over elektronische netwerken, ongeacht de wijze van betalen en afleveren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het bestellen van producten op een website. Bestellingen per telefoon, fax of (handmatig getypte) e-mail tellen niet mee als e-commerce.
Verkoop via externe netwerken of elektronische verkoop is hier gedefinieerd als elektronische orderontvangst (exclusief handgeschreven e-mail). Verkoop kan plaatsvinden via de website van een bedrijf (openbaar, algemeen toegankelijk), of via EDI (Electronic Data Interchange). Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.- Verkoop via website of apps
- Bedrijven die in 2024 gebruikmaakten van een website of app om goederen of diensten te verkopen
- Verkoop via website of app
- Bedrijven die in 2024 orders ontvingen voor goederen/diensten via website of app
- Verkoop via e-commerce
- E-commerce is het ontvangen of plaatsen van orders voor goederen of diensten over elektronische netwerken, ongeacht de wijze van betalen en afleveren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het bestellen van producten op een website. Bestellingen per telefoon, fax of (handmatig getypte) e-mail tellen niet mee als e-commerce. De omzet via e-commerce is de optelsom van de omzet via website en apps en de omzet via EDI.
- Verkoop via e-commerce
- Bedrijven die in 2024 gebruikmaakten van websites, apps en/of EDI om goederen en/of diensten te verkopen. Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
- Verkoop via online platforms
- In deze sectie wordt een onderscheid gemaakt tussen de omzet behaald via de eigen website of app van een bedrijf en de website of app van een ander bedrijf, ook wel aangeduid als online platform. Online platformen brengen aanbieders van goederen en diensten in contact met (potentiële) klanten en ondersteunen eventueel transacties. Voorbeelden van online platforms zijn booking.com, bol.com, thuisbezorgd.nl, kieskeurig.nl, werkspot.nl, etc. Een website of app in eigen beheer wordt dus niet gezien als een online platform.
- Betaald aan platforms
- Bedrijven die in 2024 aan één of meer online platform(en) hebben betaald voor het gebruik van hun bemiddelingsdiensten
- Verkoop via EDI
- Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken formaat dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL. Inkopen via handgetypte e-mails tellen niet mee.
- Verkoop via EDI
- Bedrijven die in 2024 orders voor goederen/diensten ontvingen via EDI
- ICT en het milieu
- Informatie over het gebruik van ICT-gerelateerde zaken die een positieve invloed hebben op het milieu.
- Gebruik ICT-oplossingen voor milieu
- Het bedrijf gebruikt ICT-systemen of -oplossingen om het energieverbruik te verminderen, het gebruikte materiaal te verminderen, of het gebruik van gerecyclede materialen te vergroten