Omzetdaling auto- en motorbranche in het tweede kwartaal minder groot
| Jaartal | Kwartaal | Ontwikkeling (% verandering t.o.v. een jaar eerder) |
|---|---|---|
| 2019 | 1e kwartaal | 1,0 |
| 2019 | 2e kwartaal | -0,6 |
| 2019 | 3e kwartaal | 4,3 |
| 2019 | 4e kwartaal | 7,9 |
| 2020 | 1e kwartaal | -2,0 |
| 2020 | 2e kwartaal | -25,3 |
| 2020 | 3e kwartaal | -0,5 |
| 2020 | 4e kwartaal | -0,2 |
| 2021 | 1e kwartaal | -0,9 |
| 2021 | 2e kwartaal | 42,2 |
| 2021 | 3e kwartaal | 8,9 |
| 2021 | 4e kwartaal | 12,0 |
| 2022 | 1e kwartaal | 21,2 |
| 2022 | 2e kwartaal | 5,1 |
| 2022 | 3e kwartaal | 20,2 |
| 2022 | 4e kwartaal | 23,3 |
| 2023 | 1e kwartaal | 22,2 |
| 2023 | 2e kwartaal | 33,8 |
| 2023 | 3e kwartaal | 10,4 |
| 2023 | 4e kwartaal | 0,5 |
| 2024 | 1e kwartaal | 3,2 |
| 2024 | 2e kwartaal | -3,7 |
| 2024 | 3e kwartaal | 5,5 |
| 2024 | 4e kwartaal | 12,7 |
| 2025 | 1e kwartaal | -4,2 |
| 2025 | 2e kwartaal | -1,5 |
De grootste omzetdaling in de auto- en motorbranche in het tweede kwartaal van 2025 was bij de zwaardere bedrijfswagens. In deze deelbranche was de omzet 3,7 procent lager dan een jaar eerder. Importeurs lieten een omzetdaling zien van 3,2 procent. In de grootste deelmarkt, de handel en reparatie van personenauto’s, daalde de omzet met 1,4 procent.
De grootste omzetstijging werd gehaald bij de handel en reparatie van motorfietsen. Deze seizoengevoelige deelmarkt steeg met 5,0 procent.
| Categorie | 2025 (% verandering t.o.v. een jaar eerder) | 2024 (% verandering t.o.v. een jaar eerder) |
|---|---|---|
| Totaal | -1,5 | -3,40 |
| Handel en reparatie van motorfietsen | 5,0 | -4,10 |
| Gespecialiseerde reparatiebedrijven | 2,2 | 9,30 |
| Handel in en reparatie van personenauto’s | -1,4 | -4,80 |
| Handel in auto- onderdelen | -2,0 | 1,80 |
| Importeurs | -3,2 | -5,50 |
| Zwaardere bedrijfswagens | -3,7 | -0,30 |
Daling verkoop personenauto’s en bedrijfswagens
De verkoop van nieuwe personenauto’s en lichte bedrijfswagen (-17 procent) en die van zwaardere bedrijfswagens (-20 procent) was in het tweede kwartaal lager dan een jaar eerder. Het is het tweede kwartaal op rij van dalende verkopen.In het laatste kwartaal van 2024 steeg de verkoop van nieuwe personenauto’s en lichte bedrijfswagen nog met 65 procent. Bij de zwaardere bedrijfswagen was er toen een ruime verdubbeling van de verkopen.
Daling in 2025 volgt op hogere verkopen eind 2024
De daling in de verkopen in de eerste kwartalen van 2025 volgt op een sterke stijging van het aantal verkochte nieuwe personenauto’s en bedrijfswagens in het laatste kwartaal van 2024. Dat gebeurde onder meer in aanloop naar de wijziging van de bpm (belasting van personenauto’s en motorrijwielen). De bpm moet betaald worden bij de aankoop van nieuwe personenauto’s, bestelwagens of motoren. Tot 1 januari 2025 waren volledig elektrische auto’s vrijgesteld van deze belasting. Consumenten konden het laatste kwartaal van 2024 dus nog profiteren van gunstige regels.
| Jaartal | kwartaal | Personenauto's en lichte bestelwagens (% verandering t.o.v. een jaar eerder) | Zware bedrijfswagens (% verandering t.o.v. een jaar eerder) |
|---|---|---|---|
| 2022 | 1e kwartaal | -6,76 | 4,89 |
| 2022 | 2e kwartaal | -9,72 | 7,66 |
| 2022 | 3e kwartaal | -3,55 | 15,38 |
| 2022 | 4e kwartaal | 0,23 | 24,30 |
| 2023 | 1e kwartaal | 24,17 | 17,03 |
| 2023 | 2e kwartaal | 33,11 | 20,41 |
| 2023 | 3e kwartaal | 21,99 | 55,02 |
| 2023 | 4e kwartaal | -3,59 | -0,12 |
| 2024 | 1e kwartaal | 5,46 | -3,22 |
| 2024 | 2e kwartaal | -4,61 | 3,06 |
| 2024 | 3e kwartaal | 7,51 | -28,06 |
| 2024 | 4e kwartaal | 65,30 | 135,79 |
| 2025 | 1e kwartaal | -21,93 | -34,07 |
| 2025 | 2e kwartaal | -17,13 | -19,84 |
Ondernemersvertrouwen minder negatief in derde kwartaal
Ondernemers in de auto- en motorbranche hadden aan het begin van het derde kwartaal van 2025 iets meer vertrouwen. Het ondernemersvertrouwen was echter nog steeds negatief (-5,2). Aan het begin van het tweede kwartaal van 2025 was dit nog lager (-8,8).Ondernemers in de auto- en motorbranche hebben minder vertrouwen dan ondernemers in andere bedrijfstakken. In het begin van het derde kwartaal 2025 was het ondernemersvertrouwen over alle bedrijfstakken -3,8.
| Jaartal | Kwartaal | Vertrouwen |
|---|---|---|
| 2019 | 1e kwartaal | -3,5 |
| 2019 | 2e kwartaal | -2,3 |
| 2019 | 3e kwartaal | -12,1 |
| 2019 | 4e kwartaal | -13,4 |
| 2020 | 1e kwartaal | -6,3 |
| 2020 | 2e kwartaal | -59,0 |
| 2020 | 3e kwartaal | -27,3 |
| 2020 | 4e kwartaal | -25,1 |
| 2021 | 1e kwartaal | -29,7 |
| 2021 | 2e kwartaal | -9,4 |
| 2021 | 3e kwartaal | 11,8 |
| 2021 | 4e kwartaal | -1,0 |
| 2022 | 1e kwartaal | -9,6 |
| 2022 | 2e kwartaal | -13,4 |
| 2022 | 3e kwartaal | -11,9 |
| 2022 | 4e kwartaal | -18,0 |
| 2023 | 1e kwartaal | -11,8 |
| 2023 | 2e kwartaal | -0,9 |
| 2023 | 3e kwartaal | -10,0 |
| 2023 | 4e kwartaal | -14,8 |
| 2024 | 1e kwartaal | -21,5 |
| 2024 | 2e kwartaal | -3,7 |
| 2024 | 3e kwartaal | -5,2 |
| 2024 | 4e kwartaal | -2,7 |
| 2025 | 1e kwartaal | -12,5 |
| 2025 | 2e kwartaal | -8,8 |
| 2025 | 3e kwartaal | -5,2 |
Weer meer krapte op de arbeidsmarkt van de auto- en motorbranche
De krapte op arbeidsmarkt in de auto- en motorbranche is toegenomen. Aan het begin van het derde kwartaal van 2025 gaf 57,1 procent van de ondernemers aan een tekort aan arbeidskrachten te hebben. Aan het begin van het tweede kwartaal was dit 42,5 procent.Het aantal vacatures is wel weer iets afgenomen. In het tweede kwartaal waren er 7,2 duizend vacatures. In het eerste kwartaal van 2025 waren dit er 8 duizend.
| Jaartal | Kwartaal | Openstaande vacatures (x 1 000) |
|---|---|---|
| 2018 | 1e kwartaal | 4,3 |
| 2018 | 2e kwartaal | 4,9 |
| 2018 | 3e kwartaal | 3,9 |
| 2018 | 4e kwartaal | 4,6 |
| 2019 | 1e kwartaal | 4,8 |
| 2019 | 2e kwartaal | 4,6 |
| 2019 | 3e kwartaal | 4,3 |
| 2019 | 4e kwartaal | 4,0 |
| 2020 | 1e kwartaal | 2,8 |
| 2020 | 2e kwartaal | 2,3 |
| 2020 | 3e kwartaal | 3,0 |
| 2020 | 4e kwartaal | 2,6 |
| 2021 | 1e kwartaal | 3,1 |
| 2021 | 2e kwartaal | 4,6 |
| 2021 | 3e kwartaal | 5,3 |
| 2021 | 4e kwartaal | 6,2 |
| 2022 | 1e kwartaal | 7,2 |
| 2022 | 2e kwartaal | 9,8 |
| 2022 | 3e kwartaal | 8,5 |
| 2022 | 4e kwartaal | 8,2 |
| 2023 | 1e kwartaal | 8,4 |
| 2023 | 2e kwartaal | 9,3 |
| 2023 | 3e kwartaal | 8,9 |
| 2023 | 4e kwartaal | 8,2 |
| 2024 | 1e kwartaal | 8,6 |
| 2024 | 2e kwartaal | 8,3 |
| 2024 | 3e kwartaal | 7,7 |
| 2024 | 4e kwartaal | 7,6 |
| 2025 | 1e kwartaal | 8,0 |
| 2025 | 2e kwartaal | 7,2 |
Bronnen
- StatLine - Auto- en motorbranche; omzetontwikkeling
- StatLine - Conjunctuurenquête Nederland; Auto- en motorbranche
- StatLine - Vacatures ; Auto en motorbranche
- StatLine – Ondernemersvertrouwen; bedrijfstakken
- StatLine - Verkochte wegvoertuigen; nieuw en tweedehands, voertuigsoort, brandstof
Relevante links
- Belastingdienst - Veranderingen bpm vanaf 1 januari 2025
- BOVAG - Matig eerste halfjaar voor de verkoop van nieuwe auto’s