Omzetdaling auto- en motorbranche in het tweede kwartaal minder groot

Twee mannen bij een lading volkswagens op een trailer/vrachtwagen.
© Kees van de Veen
In het tweede kwartaal van 2025 was de omzet van de auto- en motorbranche 1,5 procent lager dan een jaar eerder. Deze omzetdaling was minder groot dan in het eerste kwartaal (4,2 procent). Opnieuw werden er minder nieuwe personenauto’s en lichte bedrijfswagens verkocht vergeleken met een jaar eerder. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS.

Omzet auto- en motorbranche
JaartalKwartaalOntwikkeling (% verandering t.o.v. een jaar eerder)
20191e kwartaal1,0
20192e kwartaal-0,6
20193e kwartaal4,3
20194e kwartaal7,9
20201e kwartaal-2,0
20202e kwartaal-25,3
20203e kwartaal-0,5
20204e kwartaal-0,2
20211e kwartaal-0,9
20212e kwartaal42,2
20213e kwartaal8,9
20214e kwartaal12,0
20221e kwartaal21,2
20222e kwartaal5,1
20223e kwartaal20,2
20224e kwartaal23,3
20231e kwartaal22,2
20232e kwartaal33,8
20233e kwartaal10,4
20234e kwartaal0,5
20241e kwartaal3,2
20242e kwartaal-3,7
20243e kwartaal5,5
20244e kwartaal12,7
20251e kwartaal-4,2
20252e kwartaal-1,5

De grootste omzetdaling in de auto- en motorbranche in het tweede kwartaal van 2025 was bij de zwaardere bedrijfswagens. In deze deelbranche was de omzet 3,7 procent lager dan een jaar eerder. Importeurs lieten een omzetdaling zien van 3,2 procent. In de grootste deelmarkt, de handel en reparatie van personenauto’s, daalde de omzet met 1,4 procent. 

De grootste omzetstijging werd gehaald bij de handel en reparatie van motorfietsen. Deze seizoengevoelige deelmarkt steeg met 5,0 procent.

Omzet auto- en motorbranche, tweede kwartaal
Categorie2025 (% verandering t.o.v. een jaar eerder)2024 (% verandering t.o.v. een jaar eerder)
Totaal-1,5-3,40
Handel en reparatie
van motorfietsen
5,0-4,10
Gespecialiseerde
reparatiebedrijven
2,29,30
Handel in en reparatie
van personenauto’s
-1,4-4,80
Handel in auto-
onderdelen
-2,01,80
Importeurs-3,2-5,50
Zwaardere
bedrijfswagens
-3,7-0,30

Daling verkoop personenauto’s en bedrijfswagens

De verkoop van nieuwe personenauto’s en lichte bedrijfswagen (-17 procent) en die van zwaardere bedrijfswagens (-20 procent) was in het tweede kwartaal lager dan een jaar eerder. Het is het tweede kwartaal op rij van dalende verkopen.

In het laatste kwartaal van 2024 steeg de verkoop van nieuwe personenauto’s en lichte bedrijfswagen nog met 65 procent. Bij de zwaardere bedrijfswagen was er toen een ruime verdubbeling van de verkopen.  

Daling in 2025 volgt op hogere verkopen eind 2024

De daling in de verkopen in de eerste kwartalen van 2025 volgt op een sterke stijging van het aantal verkochte nieuwe personenauto’s en bedrijfswagens in het laatste kwartaal van 2024. Dat gebeurde onder meer in aanloop naar de wijziging van de bpm (belasting van personenauto’s en motorrijwielen). De bpm moet betaald worden bij de aankoop van nieuwe personenauto’s, bestelwagens of motoren. Tot 1 januari 2025 waren volledig elektrische auto’s vrijgesteld van deze belasting. Consumenten konden het laatste kwartaal van 2024 dus nog profiteren van gunstige regels.

Nieuwverkopen
JaartalkwartaalPersonenauto's en lichte bestelwagens (% verandering t.o.v. een jaar eerder)Zware bedrijfswagens (% verandering t.o.v. een jaar eerder)
20221e kwartaal-6,764,89
20222e kwartaal-9,727,66
20223e kwartaal-3,5515,38
20224e kwartaal0,2324,30
20231e kwartaal24,1717,03
20232e kwartaal33,1120,41
20233e kwartaal21,9955,02
20234e kwartaal-3,59-0,12
20241e kwartaal5,46-3,22
20242e kwartaal-4,613,06
20243e kwartaal7,51-28,06
20244e kwartaal65,30135,79
20251e kwartaal-21,93-34,07
20252e kwartaal-17,13-19,84

Ondernemersvertrouwen minder negatief in derde kwartaal

Ondernemers in de auto- en motorbranche hadden aan het begin van het derde kwartaal van 2025 iets meer vertrouwen. Het ondernemersvertrouwen was echter nog steeds negatief (-5,2). Aan het begin van het tweede kwartaal van 2025 was dit nog lager (-8,8).
 
Ondernemers in de auto- en motorbranche hebben minder vertrouwen dan ondernemers in andere bedrijfstakken. In het begin van het derde kwartaal 2025 was het ondernemersvertrouwen over alle bedrijfstakken -3,8.

Ondernemersvertrouwen auto- en motorbranche
JaartalKwartaalVertrouwen
20191e kwartaal-3,5
20192e kwartaal-2,3
20193e kwartaal-12,1
20194e kwartaal-13,4
20201e kwartaal-6,3
20202e kwartaal-59,0
20203e kwartaal-27,3
20204e kwartaal-25,1
20211e kwartaal-29,7
20212e kwartaal-9,4
20213e kwartaal11,8
20214e kwartaal-1,0
20221e kwartaal-9,6
20222e kwartaal-13,4
20223e kwartaal-11,9
20224e kwartaal-18,0
20231e kwartaal-11,8
20232e kwartaal-0,9
20233e kwartaal-10,0
20234e kwartaal-14,8
20241e kwartaal-21,5
20242e kwartaal-3,7
20243e kwartaal-5,2
20244e kwartaal-2,7
20251e kwartaal-12,5
20252e kwartaal-8,8
20253e kwartaal-5,2

Weer meer krapte op de arbeidsmarkt van de auto- en motorbranche

De krapte op arbeidsmarkt in de auto- en motorbranche is toegenomen. Aan het begin van het derde kwartaal van 2025 gaf 57,1 procent van de ondernemers aan een tekort aan arbeidskrachten te hebben. Aan het begin van het tweede kwartaal was dit 42,5 procent. 

Het aantal vacatures is wel weer iets afgenomen. In het tweede kwartaal waren er 7,2 duizend vacatures. In het eerste kwartaal van 2025 waren dit er 8 duizend.

Openstaande vacatures auto- en motorbranche
JaartalKwartaalOpenstaande vacatures (x 1 000)
20181e kwartaal4,3
20182e kwartaal4,9
20183e kwartaal3,9
20184e kwartaal4,6
20191e kwartaal4,8
20192e kwartaal4,6
20193e kwartaal4,3
20194e kwartaal4,0
20201e kwartaal2,8
20202e kwartaal2,3
20203e kwartaal3,0
20204e kwartaal2,6
20211e kwartaal3,1
20212e kwartaal4,6
20213e kwartaal5,3
20214e kwartaal6,2
20221e kwartaal7,2
20222e kwartaal9,8
20223e kwartaal8,5
20224e kwartaal8,2
20231e kwartaal8,4
20232e kwartaal9,3
20233e kwartaal8,9
20234e kwartaal8,2
20241e kwartaal8,6
20242e kwartaal8,3
20243e kwartaal7,7
20244e kwartaal7,6
20251e kwartaal8,0
20252e kwartaal7,2