Omzet zakelijke dienstverlening ruim 21 procent hoger in tweede kwartaal

overleg op een kantoor
© Hollandse Hoogte / Arenda Oomen
De omzet van de zakelijke dienstverlening lag in het tweede kwartaal van 2022 21,3 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Bij alle branches binnen de zakelijke dienstverlening groeide de omzet ten opzichte van 2021. Vanaf het tweede kwartaal van 2022 waren alle maatregelen om het aantal coronabesmettingen te beperken opgeheven. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers.

Omzet zakelijke dienstverlening
JaarKwartaalOmzet (% verandering t.o.v. een jaar eerder)
20181e kwartaal7,3
20182e kwartaal8,4
20183e kwartaal8,3
20184e kwartaal8,4
20191e kwartaal6,6
20192e kwartaal6,2
20193e kwartaal5,7
20194e kwartaal4,3
20201e kwartaal1,4
20202e kwartaal-18,4
20203e kwartaal-13,6
20204e kwartaal-8,2
20211e kwartaal-5,8
20212e kwartaal19,3
20213e kwartaal17,9
20214e kwartaal18,4
20221e kwartaal20,2
20222e kwartaal21,3

De omzetgroei van de zakelijke dienstverlening van 21,3 procent was niet eerder zo groot. Hiermee werd het record van het eerste kwartaal van 2022 alweer verbroken, toen steeg de omzet met 20,2 procent.

Bij de IT-dienstverleners was de omzet 8,6 procent hoger. De omzet stijgt daar nu negen kwartalen op rij. Alleen in het tweede kwartaal van 2020 daalde de omzet in deze branche, daarvoor was de laatste omzetafname in het derde kwartaal van 2013.

De omzetgroei van de rechtskundige dienstverlening bleef - vergeleken met de andere branches - met 3,3 procent iets achter. Bij de administratieve dienstverlening, bestaande uit accountancy, belastingadvisering en administratie, steeg de omzet met 8,3 procent.

De uitzendbranche zette ruim 15 procent meer om vergeleken met het tweede kwartaal van 2021. Met name de kleinere uitzendbureaus zagen hun omzet sterk stijgen.
De reisbranche behaalde een omzetstijging van 136 procent, maar deze branche werd in het tweede kwartaal van 2021 nog hard getroffen door de coronamaatregelen. Vergeleken met het tweede kwartaal van 2019 bleef de omzet bijna 4 procent achter.

De beveiliging en schoonmaakbedrijven profiteerden van de aantrekkende vraag en stijgende tarieven. In beide branches nam de omzet toe met ruim 18 procent.

Omzet zakelijke dienstverlening, 2e kwartaal 2022
BrancheOmzet (% verandering t.o.v. een jaar eerder)
IT-dienstverlening8,6
Zakelijke dienstverlening21,3
waaronder
Rechtskundige dienstverlening3,3
Accountancy en administratie8,3
Managementadviesbureaus19,9
Architectenbureaus0,1
Ingenieursbureaus17,5
Reclamewezen21,2
Markt- en opinieonderzoek15,1
Uitzendbranche15,1
Reisbemiddeling en -organisatie136,2
Beveiliging18,2
Schoonmaakbedrijven18,1

Ondernemersvertrouwen daalt in derde kwartaal

Het ondernemersvertrouwen van de zakelijke dienstverleners nam aan het begin van het derde kwartaal van 2022 af tot 8,6. Een kwartaal eerder was dit nog 12,9. Ondernemers in de zakelijke dienstverlening zijn optimistisch over de verwachte ontwikkeling van de omzet en de personeelssterkte. In het derde kwartaal verwacht per saldo 2,4 procent van de ondernemers meer om te zetten, en verwacht per saldo 24,5 procent van hen een toename van de personeelssterkte. Wel geeft 52,8 procent van de ondernemers aan dat ze belemmerd worden door een tekort aan arbeidskrachten.

Ondernemersvertrouwen zakelijke dienstverlening
JaarKwartaalOndernemersvertrouwen
20181e kwartaal20,9
20182e kwartaal17,4
20183e kwartaal20,2
20184e kwartaal16,4
20191e kwartaal17,1
20192e kwartaal13,0
20193e kwartaal15,3
20194e kwartaal7,4
20201e kwartaal9,7
20202e kwartaal-40,3
20203e kwartaal-25,3
20204e kwartaal-0,6
20211e kwartaal-3,3
20212e kwartaal6,5
20213e kwartaal16,2
20214e kwartaal20,0
20221e kwartaal12,4
20222e kwartaal12,9
20223e kwartaal8,6