Vertrouwen consument neemt af in augustus

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
© CBS / Alrik Swagerman
De stemming onder consumenten was in augustus 2021 negatiever dan een maand eerder, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -6, tegen -4 in juli 2021. Zowel het oordeel over de economie als de koopbereidheid verslechterde.

Met -6 lag het consumentenvertrouwen in augustus boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).

Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
jaarmaandsaldo (gemiddelde van de deelvragen)
2017september23
2017oktober23
2017november22
2017december25
2018januari24
2018februari23
2018maart24
2018april25
2018mei23
2018juni23
2018juli23
2018augustus21
2018september18
2018oktober15
2018november13
2018december9
2019januari1
2019februari-2
2019maart-3
2019april-3
2019mei-3
2019juni-1
2019juli1
2019augustus-1
2019september-2
2019oktober-1
2019november-2
2019december-2
2020januari-2
2020februari-2
2020maart-3
2020april-23
2020mei-31
2020juni-27
2020juli-26
2020augustus-29
2020september-28
2020oktober-30
2020november-26
2020december-20
2021januari-19
2021februari-19
2021maart-18
2021april-14
2021mei-9
2021juni-3
2021juli-4
2021augustus-6

Consumenten negatiever over economisch klimaat

Consumenten waren in augustus negatiever over de economie dan in juli. De deelindicator economisch klimaat ging van -10 naar -11. Consumenten waren minder negatief over het economische klimaat in de afgelopen twaalf maanden, maar over de economie in de komende twaalf maanden waren ze minder positief.

Koopbereidheid verslechtert

De koopbereidheid kwam in augustus uit op -2, tegen 0 in juli. Consumenten oordeelden negatiever over de financiële positie in de afgelopen twaalf maanden en minder positief over de financiële situatie in de komende twaalf maanden. Ook vonden ze de tijd voor het doen van grote aankopen ongunstiger dan in juli.

Corona heeft een groot effect op het consumentenvertrouwen. Om ervoor te zorgen dat het niveau van de reeks en de seizoensinvloeden goed worden geschat, is het gebruikte tijdreeksmodel aangepast. Het gevolg hiervan is dat de nauwkeurigheid van de cijfers mogelijk lager is dan normaal.