Internationale mobiliteit studenten in het hoger onderwijs

3. Redenen en vaardigheden

In totaal deed bijna 30 procent van de studenten die in 2021/’22 hun diploma hebben behaald op enige wijze buitenlandervaring op. Ze waren studiepuntmobiel, reisden kortere tijd (minder dan drie maanden) en voor minder dan vijftien studiepunten voor hun studie naar het buitenland of namen vanuit Nederland deel aan activiteiten van een buitenlandse onderwijsinstelling. Wordt hen gevraagd naar de reden van hun verblijf in het buitenland of deelname vanuit Nederland aan internationale activiteiten dan geeft een overgrote meerderheid (95 procent) van degenen die studiepuntmobiel waren aan dat dit volgens hen goed is voor hun persoonlijke of maatschappelijke ontwikkeling. Ook vinden ze dat het goed op het curriculum vitae (cv) staat (81 procent) of geven ze als reden dat hun vakgebied internationaal georiënteerd is (63 procent). Het investeren in hun cv was voor degenen die naar het buitenland zijn geweest maar niet studiepuntmobiel waren en degenen die digitaal mobiel waren veel minder een reden om deel te nemen aan activiteiten van een buitenlandse onderwijsinstelling. Vergeleken met degenen die fysiek naar het buitenland zijn geweest, geven degenen die digitaal mobiel waren relatief vaak aan dat het een verplicht onderdeel van hun studie was. 

3.1 Reden deelname activiteiten buitenland, afgestudeerden hoger onderwijs 2021/'22
 Studiepuntmobiel (% van afgestudeerden die (digitaal) in het buitenland zijn geweest)Buitenland, maar niet studiepuntmobiel (% van afgestudeerden die (digitaal) in het buitenland zijn geweest)Digitaal mobiel (% van afgestudeerden die (digitaal) in het buitenland zijn geweest)
Persoonlijke of maatschappelijke ontwikkeling94,781,168,9
Investeren CV/helpt bij het vinden van werk81,141,439,6
Beoogd vakgebied is internationaal georiënteerd64,453,859,4
Verplicht voor opleiding29,441,863,2
Bijdragen aanpak maatschappelijk probleem21,12933
Geen passende onderzoek- of stageplek in Nederland9,75,3
Kwaliteit onderwijs buitenland is beter7,65,15,3

Een verblijf in het buitenland of deelname aan online activiteiten in het buitenland kunnen verschillende vaardigheden vergroten. Afgestudeerden van het hoger onderwijs die studiepuntmobiel waren tijdens hun studie, noemden vooral het vergroten van hun zelfstandigheid (54 procent) en het verbeteren van hun kennis van eigen en andere culturen (47 procent). Degenen die wel naar het buitenland zijn geweest, maar niet studiepuntmobiel waren, noemden vooral dat hun kennis over het vakgebied groter werd (57 procent). En ook hun kennis van eigen en andere culturen (44 procent) werd naar eigen zeggen beter. Afgestudeerden die tijdens hun studie alleen digitaal mobiel waren, noemden vooral dat hun kennis over het vakgebied groter werd (46 procent) en daarnaast dat ze beter verschillende perspectieven kunnen innemen (41 procent).

3.2 Opgedane vaardigheden deelname activiteiten buitenland, afgestudeerden hoger onderwijs 2021/'22
 Studiepuntmobiel (% van afgestudeerden die (digitaal) in het buitenland zijn geweest)Buitenland, maar niet studiepuntmobiel (% van afgestudeerden die (digitaal) in het buitenland zijn geweest)Digitaal mobiel (% van afgestudeerden die (digitaal) in het buitenland zijn geweest)
Zelfstandigheid54,329,613
Kennis eigen en andere culturen46,843,831,6
Taalvaardigheden41,225,536
Kennis eigen vakgebied/buitenL. methodes33,85746,4
Zelfvertrouwen25,717,812
Verschillende perspectieven kunnen innemen19,829,740,5
Kritisch kijken soc. positie (eigen/anderen)17,62320,1
Doorzettingsvermogen1610,47,1
Ruimdenkendheid15,416,821,5
Flexibiliteit12,915,116,8
Kennis mondiale vraagstukken1014,412
Anders1,31,56,1

Aan degenen die niet fysiek naar het buitenland zijn geweest, is gevraagd of ze dit wel hebben overwogen. En vervolgens als dat het geval was wat de reden was dat ze niet zijn gegaan. De meest voorkomende reden die genoemd werd, is vanwege coronamaatregelen of het zelf hebben (gehad) van corona (61 procent). Onder afgestudeerden uit het studiejaar 2020/’21, die tijdens hun studie minder met corona te maken hebben gehad, was dit aandeel kleiner. Van hen gaf 46 procent coronamaatregelen of het zelf hebben (gehad) van corona aan als reden. Andere redenen die relatief vaak genoemd werden, is dat het te duur was en ze de financiering niet rond kregen (37 procent) en dat ze in Nederland andere verplichtingen hadden (28 procent).

3.3 Redenen om niet deel te nemen aan activiteiten buitenland, afgestudeerden hoger onderwijs 2021/'22
 pct (% van afgestudeerden die niet naar het buitenland zijn geweest)
Vanwege coronamaatregelen of zelf corona60,5
Was te duur/kreef de financiering niet rond36,8
In Nederland andere verplichtingen28
Kwaliteit onderwijs in Nederland beter20,9
Te laat met de voorbereiding/geen tijd19,5
Niet goed te combineren met opleiding in NL19,3
Geen passende plek16,6
Geen toegevoegde waarde15
Kende niemand die dit ook heeft gedaan11
Opleiding in Nederland stond het niet toe9
Al in het buitenland geweest voor opleiding8,4
Beheerste onvoldoende de taal7,5
Mensen in omgeving mee oneens5,5
Door eigen gezondheid niet mogelijk2,9
Een andere reden11,9