Auteur: Jesper van Thor

Competenties, kennis en vaardigheden op het werk

Onderzoek Bedrijfsopleidingen 2020

Over deze publicatie

Eens in de vijf jaar doet het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) onderzoek naar de opleidingsactiviteiten van bedrijven. Het doel van dit onderzoek Bedrijfsopleidingen is om meer inzicht te krijgen in het opleidingsbeleid, de inhoud en de uitgaven aan bedrijfsopleidingen. De meest recente editie vond plaats in 2021 over verslagjaar 2020.

Op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) zijn in 2021 diverse vragen toegevoegd. Hierbij gaat het om vragen over competenties, kennis en vaardigheden op het werk en het werkgeversperspectief hierop.

Deze publicatie beschrijft zowel hoe het onderzoek is uitgevoerd als de resultaten van de vragen die op verzoek van OCW zijn opgenomen. Zo komen kennis en vaardigheden van personeel aan de orde, zoals het vereiste niveau voor een bepaalde functie en maatregelen die bedrijven nemen om het niveau aan te laten sluiten. En ook of er binnen bedrijven grote veranderingen hebben plaatsgevonden en welke scholing daarbij hoorde.

In de bijgevoegde tabellen is voor alle onderwerpen een uitsplitsing gemaakt naar bedrijfsgrootte, bedrijfstak en regio.

1. Inleiding

Een Leven Lang Ontwikkelen (LLO) wordt van belang geacht voor zowel werkenden als bedrijven (Rijksoverheid.nl). Door de Rijksoverheid wordt gestimuleerd dat mensen zich blijven ontwikkelen om zo ook inzetbaar te blijven op een veranderende arbeidsmarkt. In dat kader is bijvoorbeeld de Stimulering Arbeidsmarkt Positie (STAP) subsidie in het leven geroepen waarvan werkenden en werkzoekenden gebruik kunnen maken voor ontwikkeling en scholing (Rijksoverheid.nl). Een leven lang ontwikkelen zorgt er ook voor dat bedrijven zich kunnen aanpassen en concurrerend blijven. Hebben medewerkers het vereiste niveau van kennis en vaardigheden voor hun functie, is er sprake van onderbenutting, hoe kan ingespeeld worden op (technologische) veranderingen en de daarmee gepaard gaande veranderingen in gevraagde kennis en vaardigheden, et cetera. 

Eens in de vijf jaar doet het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) onderzoek naar de opleidingsactiviteiten van bedrijven. Het doel van dit onderzoek Bedrijfsopleidingen is om meer inzicht te krijgen in het opleidingsbeleid, de inhoud en de uitgaven aan bedrijfsopleidingen. Het onderzoek is internationaal gezien bekend als ‘Continuing Vocational Training Survey’ (CVTS) en de meest recente editie vond plaats in 2021 over verslagjaar 2020. 

Op verzoek van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) zijn er een aantal vragen toegevoegd aan het onderzoek Bedrijfsopleidingen. Hierbij gaat het om vragen uit de werkgeversmodule van PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies). In plaats van het opzetten van een eigen onderzoek, zoals voor het PIAAC personen onderzoek eens in de tien jaar wordt gedaan, is ervoor gekozen de vragen mee te laten liften met het onderzoek Bedrijfsopleidingen. In dit geval gaat het specifiek om vragen over competenties, kennis en vaardigheden op het werk en het werkgeversperspectief hierop. Een deel van de vragen afkomstig uit de PIAAC werkgeversmodule wordt standaard al uitgevraagd in het reguliere onderzoek Bedrijfsopleidingen. Deze vallen buiten de scope van deze publicatie. 

Het doel van voorliggende publicatie is om de uitkomsten te beschrijven van de op verzoek van het ministerie van OCW opgenomen additionele vragen over onder meer kennis, competenties, vaardigheden, waargenomen tekorten op dit vlak bij het zittend personeel en in de werving. Paragraaf 2 gaat allereerst in op de onderzoeksopzet van het onderzoek Bedrijfsopleidingen 2020. Hierbij gaat het om een beschrijving van de doelpopulatie, getrokken steekproef, respons en gehanteerde benaderstrategie. Ook komen de additionele vragen over kennis, competenties en vaardigheden aan de orde. Vervolgens beschrijft paragraaf 3 de resultaten.

2. Methode

2.1 Onderzoeksopzet

Het onderzoek Bedrijfsopleidingen wordt uitgevoerd vanwege een EU-verordening. Met de verschillende deelnemende landen is afgestemd hoe het onderzoek wordt uitgevoerd en vooral welke informatie opgeleverd moet worden. 

De doelpopulatie bestaat uit bedrijven die behoren tot de particuliere sector. De bedrijfstakken “Landbouw, bosbouw en visserij” (SBI 01-03), “Openbaar bestuur, overheidsdiensten en verplichte sociale verzekeringen” (SBI 84), “Onderwijs” (SBI 85), “Gezondheids- en welzijnszorg” (SBI 86-88), “Huishoudens als werkgever” (SBI 97-98) en “Extraterritoriale organisaties en lichamen”(SBI 99) bleven buiten beschouwing. De meest recente editie van het onderzoek Bedrijfsopleidingen vond plaats in 2021 over verslagjaar 2020.

De doelpopulatie van het onderzoek bestond uit 58 duizend bedrijven met tien of meer werknemers. Hieruit is een steekproef getrokken van bijna 5,4 duizend bedrijven. Hierbij zijn grote bedrijven, van 250 of meer medewerkers, integraal uitgenodigd om deel te nemen aan het onderzoek. Uiteindelijk hebben bijna 4,5 duizend berichtgevers gerespondeerd (ruim 83 procent). 

De in de steekproef geselecteerde bedrijven ontvingen per brief een uitnodiging met het verzoek de enquête online in te vullen. Om de respons te vergroten werden maximaal twee herinneringen gestuurd. Een deel van de bedrijven die daarna nog steeds niet gereageerd hadden, werd telefonisch benaderd met het verzoek alsnog deel te nemen. Aangezien bedrijven op grond van een Europese Verordening een deelnameverplichting hebben bij dit onderzoek, heeft tot slot bij een klein deel handhaving plaatsgevonden.

2.2 Vragen over kennis, competenties en vaardigheden

In het onderzoek Bedrijfsopleidingen zijn vragen opgenomen over het opleidingsbeleid, de inhoud en de uitgaven aan bedrijfsopleidingen. Daarnaast heeft het CBS op verzoek van het Ministerie van OCW vragen over skills (kennis, competenties en vaardigheden) toegevoegd, welke niet middels de standaard vragenlijst afgedekt werden. In totaal zijn er op verzoek van OCW elf vragen opgenomen in de CVTS vragenlijst. 

Bij de toegevoegde vragen gaat het over onderstaande thema’s. De precieze vraagteksten, inclusief de antwoordcategorieën, zijn opgenomen in bijlage 1.

Thema’s:

  • het niveau van kennis en vaardigheden van medewerkers;
  • vereiste vaardigheden die belangrijk zijn om verder te ontwikkelen;
  • maatregelen die bedrijven treffen om het niveau van kennis en vaardigheden op peil te brengen; 
  • vereiste vaardigheden bij nieuw personeel; 
  • grote veranderingen die hebben plaatsgevonden binnen het bedrijf en de training die in dat kader is aangeboden aan het personeel; 
  • ontwikkeling van nieuwe producten, diensten of technologieën; 
  • de kwaliteit van producten of diensten; 
  • de afzetmarkt voor de aangeboden producten en/of diensten.

3. Resultaten

Paragraaf 3 bespreekt de belangrijkste resultaten van de additionele vragen die het Ministerie van OCW heeft laten opnemen in het onderzoek Bedrijfsopleidingen 2020. In bijlage 2 worden de resultaten in tabelvorm gepresenteerd, verbijzonderd naar bedrijfsgrootte, bedrijfstak en regio. De belangrijkste uitkomsten uit het reguliere CVTS onderzoek zijn gepubliceerd op CBS StatLine, zie: Bedrijfsopleidingen kerncijfers en Bedrijfsopleidingen deelname, kosten en beleid.  

3.1 Kennis en vaardigheden van personeel

Vereist niveau voor functie 

De eerste vraag die op verzoek van OCW additioneel is opgenomen in CVTS 2020, betreft: “Bij hoeveel personen in dienst van uw bedrijf is het niveau van kennis en vaardigheden lager dan vereist voor hun functie?”. Van alle ruim 58 duizend bedrijven in de particuliere sector met tien of meer medewerkers geeft gemiddeld iets meer dan de helft aan dat in 2020 geen enkele persoon binnen de organisatie een lager niveau had dan voor de functie vereist was. Bij grote bedrijven van 250 of meer medewerkers komt dit minder vaak voor (25 procent). Bij bedrijven in de financiële dienstverlening komt dit van alle sectoren het meest voor (68 procent). Een kwart van alle bedrijven antwoordt dat het niveau van kennis en vaardigheden bij een klein deel van het personeel lager dan vereist is. Bij grote bedrijven van 250 of meer medewerkers ligt dit percentage (46 procent) ruim twee keer zo hoog als bij kleine bedrijven. Deze vraag blijkt niet eenvoudig te beantwoorden; 18 procent van de bedrijven kiest voor de antwoordcategorie ‘weet niet’.

3.1.1 Particuliere bedrijven die kennis en vaardigheden van personeel lager inschatten dan vereist, 2020
 % bedrijven (% bedrijven)
Bij alle personen in dienst 0,3
Bij het grootste deel van het personeel0,4
Bij een deel van het personeel5,4
Bij een klein deel van het personeel25,1
Bij geen enkele persoon in dienst 50,8
Weet niet18
Bron: CBS, CVTS 2020

Vereiste vaardigheden die belangrijkst zijn om verder te ontwikkelen

Aan bedrijven waarbij ten minste een deel van het personeel niet beschikt over de voor de functie vereiste kennis en vaardigheden, is de vervolgvraag gesteld nader te specificeren welke vereiste vaardigheden voor hun bedrijf het belangrijkst zijn om verder te ontwikkelen. Daarbij hadden zij de keuze uit dertien antwoordmogelijkheden en konden zij er maximaal drie kiezen als meest belangrijke vaardigheden. 

Bijna de helft van deze bedrijven gaf aan dat technische, praktische of beroepsspecifieke vaardigheden het belangrijkst zijn om verder te ontwikkelen. In de sectoren industrie en energie gold dat voor respectievelijk 67 en 64 procent van de bedrijven. Ook werd door bedrijven aangegeven dat klantgerichtheid (32 procent) en managementvaardigheden (27 procent) belangrijke vereiste vaardigheden zijn die verder ontwikkeld dienen te worden.

3.1.2 Belangrijkste vereiste vaardigheden volgens particuliere bedrijven, 2020
 % bedrijven (% bedrijven)
Technische, praktische of beroepsspecifieke vaardigheden49
Klantgericht werken en denken32,5
Managementvaardigheden26,6
Probleemoplossend vermogen20,5
Algemene IT-vaardigheden (PC en softwaregebruik)20,2
Schriftelijke of mondelinge communicatieve vaardigheden17,2
Werken in teamverband16,6
Administratieve vaardigheden14,5
Professionele IT-vaardigheden (bijv. programmeren, bouwen van websites)8,8
Andere vaardigheden8,4
Kennis van vreemde talen6
Leesvaardigheden2,7
Wiskunde of rekenkundige vaardigheden2,2
Bron: CBS, CVTS 2020

Maatregelen om niveau vereiste vaardigheden op peil te brengen

Bedrijven kunnen uiteenlopende maatregelen nemen om het niveau van kennis en vaardigheden in hun personeelsbestand op peil te brengen. Van de bedrijven die hierbij tekorten ervaren, bood 66 procent trainingen aan om de vaardigheden van hun medewerkers te vergroten. Dit aandeel loopt uiteen van 33 procent in de horeca tot 95 procent in de informatie en communicatie. Verder geeft 43 procent feedback aan personeel en 30 procent trok personeel aan dat al beschikt over de vereiste vaardigheden. Maatregelen als het annuleren van activiteiten, een herallocatie van het werk of het outsourcen van werk worden minder ingezet.

3.1.3 Particuliere bedrijven naar ondernomen acties om het niveau van kennis en vaardigheden op peil te brengen, 2020
 % bedrijven (% bedrijven)
Aanbieden van training(en)66,3
Geven van feedback aan personeel42,5
Personeel aangetrokken dat al beschikt over het vereist niveau30,1
Aanpassen van werkprocessen22,8
Meer aandacht voor het monitoren van prestaties 19,3
Personeel aangetrokken en hen bijgeschoold16,1
Aanbieden van intervisie en/of supervisie13,3
Interne mobiliteit stimuleren8,7
Automatisering van de productie6,1
Activiteiten moeten annuleren2,7
Herallocatie van het werk1,8
Outsourcing naar binnen- of buitenland0,8
Bron: CBS, CVTS 2020

Vereiste vaardigheden nieuw personeel

Alle bedrijven kregen de vraag in welke mate zij in 2020 moeilijkheden ondervonden bij het aantrekken van personeel dat beschikt over de voor de functie vereiste vaardigheden. Volgens bijna 4 van de 10 bedrijven was dit moeilijk. Dit varieert relatief weinig gemeten naar bedrijfsgrootte, bedrijfstak of regio. Ruim een kwart van alle bedrijven ondervond hierbij naar eigen zeggen juist betrekkelijk weinig moeite. Het overige deel, 36 procent, kon hierover geen oordeel geven, omdat zij in 2020 geen personeel geworven hebben. Vooral kleine bedrijven van 10 tot 50 medewerkers hebben in 2020 niet geworven. 

3.1.4 Particuliere bedrijven naar moeite die het kostte om nieuw personeel te werven dat beschikt over de vereiste vaardigheden, 2020
 % bedrijven (% bedrijven)
Wel moeilijk37,9
Niet moeilijk26,4
Niet van toepassing, niet recent geworven35,7
Bron: CBS, CVTS 2020

Aan bedrijven die aangaven dat zij het bij de werving in 2020 moeilijk vonden om personeel te vinden dat beschikt over de vereiste vaardigheden, is een vervolgvraag gesteld: “Aan welke vaardigheden ontbrak het deze kandidaten het meest?”. Ruim de helft (56 procent) van deze bedrijven had in het bijzonder moeite om nieuwe medewerkers aan te trekken met de juiste technische, praktische of beroepsspecifieke vaardigheden. In de bedrijfstakken industrie en energie was dit het geval bij bijna 8 op de 10. Aan alle overige vereiste vaardigheden ontbrak het kandidaten volgens bedrijven aanzienlijk minder vaak. Een kwart van de bedrijven gaf tot slot aan dat het om andere (niet genoemde) vaardigheden ging.

3.1.5 Gebrek aan vaardigheden van kandidaten bij particuliere bedrijven die moeite hebben om personeel met de vereiste vaardigheden te werven, 2020
 % bedrijven (% bedrijven)
Technische, praktische of beroepsspecifieke vaardigheden56
Klantgericht werken en denken13,2
Professionele IT-vaardigheden (bijv. programmeren, bouwen van websites)10,4
Probleemoplossend vermogen10,2
Managementvaardigheden8,7
Schriftelijke of mondelinge communicatieve vaardigheden7,7
Werken in teamverband5,9
Administratieve vaardigheden5,7
Algemene IT-vaardigheden (PC en softwaregebruik)4,1
Wiskunde of rekenkundige vaardigheden3,6
Kennis van vreemde talen2
Leesvaardigheden1
Andere vaardigheden24,7
Bron: CBS, CVTS 2020

3.2 Grote veranderingen en daarmee gepaard gaande training

Specifieke veranderingen in organisatie

Als er grote veranderingen binnen bedrijven plaatsvinden, kan dit vragen om aanpassingen in kennis en vaardigheden van medewerkers. Aan bedrijven is gevraagd of er in de periode 2018-2020 een of meer specifieke veranderingen binnen hun organisatie hebben plaatsgevonden. Bij 43 procent kwam in die periode op zijn minst één grote verandering voor. Twee soorten grote veranderingen komen het meest voor. Veranderingen op het gebied van ICT en processen kwamen in die periode bij bijna 3 van de 10 bedrijven voor, net als veranderingen in werkmethoden en de wijze waarop het werk georganiseerd wordt. Veranderingen in ICT en processen kwamen bij grote bedrijven (54 procent) dubbel zo vaak voor als bij kleine bedrijven. Bij horecazaken was dit percentage het laagst van alle bedrijfstakken (8 procent).

3.2.1 Particuliere bedrijven naar soort grote verandering(en) in de afgelopen drie jaar, 2020
 % bedrijven (% bedrijven)
Op het gebied van ICT en processen29,7
In werkmethoden en de wijze waarop het werk georganiseerd wordt28,6
In het aantal externe contacten met bijvoorbeeld klanten17,3
Op het gebied van producten of diensten15
Op het gebied van machines9,6
In de uitbesteding van bedrijfsactiviteiten binnen Nederland5,3
In de uitbesteding van bedrijfsactiviteiten naar het buitenland3
Bron: CBS, CVTS 2020

Aanbieden training bij grote verandering

Aan de bedrijven die tussen 2018 en 2020 ten minste één grote verandering doorvoerden, is gevraagd of zij training hebben aangeboden om het personeel te ondersteunen bij deze grote verandering(en). Ruim 6 op de 10 bedrijven hebben vanwege grote veranderingen in de organisatie training aangeboden aan alle medewerkers die dit nodig hadden. Bij 1 op de 10 ging het om een deel van de medewerkers. Dat niet alle medewerkers training aangeboden kregen, komt bij een deel van de bedrijven door beperkte middelen. Bijna 3 op de 10 hebben bij grote veranderingen in hun organisatie geen training aangeboden, omdat training daarbij volgens hen niet nodig was. Minder dan 1 procent heeft geen training aangeboden om het personeel te ondersteunen bij grote veranderingen, maar vindt dat die eigenlijk wel nodig was geweest.

Waar gemiddeld 62 procent van de bedrijven met één of meer grote veranderingen aangaf training te hebben aangeboden aan alle medewerkers die dat nodig hadden, was dat in de horeca maar 27 procent. In diezelfde bedrijfstak was training volgens 71 procent dan weer niet nodig, waar dit over alle bedrijfstakken gemiddeld 28 procent was. 

3.2.2 Particuliere bedrijven met grote verandering(en) in de afgelopen drie jaar, naar training aangeboden aan personeel, 2020
 % bedrijven (% bedrijven)
Nee, training was niet nodig27,5
Nee, maar training was wel nodig geweest0,6
Ja, aan alle medewerkers die dit nodig hadden61,5
Ja, maar alleen aan een deel van de medewerkers, vanwege beperkte middelen3,6
Ja, maar alleen aan een deel van de medewerkers, vanwege andere redenen6,7
Bron: CBS, CVTS 2020

3.3 Overige vragen

Ontwikkelingen personeelsbestand 

Tot slot zijn er enkele meer algemene vragen toegevoegd aan CVTS. Allereerst is aan bedrijven gevraagd of het aantal personen in dienst in 2020 is veranderd. Bij ruim de helft van alle bedrijven bleef het aantal medewerkers dat jaar vrijwel gelijk. Bij 24 procent nam het aantal medewerkers in 2020 af en bij 22 procent nam de omvang van het personeelsbestand juist toe. Waar gemiddeld iets minder dan een kwart van alle bedrijven per saldo afscheid nam van personeel, was dit in de horeca het geval bij ruim de helft van alle bedrijven. Uit dit onderzoek blijkt niet in hoeverre dit samenhing met de coronapandemie en de maatregelen die naar aanleiding daarvan werden genomen. 

3.3.1 Verandering omvang personeelsbestand bij particuliere bedrijven in 2020
 % bedrijven (% bedrijven)
Toegenomen22,4
Afgenomen24
Min of meer gelijk53,6
Bron: CBS, CVTS 2020

Voorloper bij ontwikkeling van nieuwe producten, diensten of technologieën

Een andere vraag die aan alle deelnemende bedrijven is voorgelegd, is in welke mate het betreffende bedrijf binnen de sector voorloper is als het gaat om de ontwikkeling van nieuwe producten, diensten of technologieën. De grootste groep (34 procent) zegt soms voorloper te zijn. Bij een kwart is dit (bijna) nooit het geval en 18 procent ziet het eigen bedrijf zelden als voorloper binnen de sector. Minder dan een kwart fungeert vaak of heel vaak als voorloper. Dit is vaker het geval bij grote bedrijven (42 procent) en bij bedrijven in de informatie en communicatie (53 procent).

3.3.2 Mate waarin particuliere bedrijven binnen hun sector voorloper zijn qua ontwikkeling van nieuwe producten, diensten of technologieën, 2020
 % bedrijven (% bedrijven)
(Bijna) nooit24,8
Zelden18
Soms33,7
Vaak18,3
Heel vaak5,1
Bron: CBS, CVTS 2020

Kwaliteit product of dienst 

Ook is aan bedrijven gevraagd hoe zij de kwaliteit typeren van producten of diensten op de markt waarin hun bedrijf actief is, op een vijfpuntsschaal uiteenlopend van basis tot premium kwaliteit. Bij bijna de helft van alle bedrijven gaat het om kwaliteitsniveau 4. Bij iets minder dan een kwart gaat het naar eigen zeggen om premium kwaliteit. Eveneens een omvangrijke groep, 21 procent, geeft aan dat de kwaliteit van producten of diensten in de markt waarin zij opereren gemiddeld is. Een aanzienlijk kleiner deel opereert naar eigen zeggen op een markt die gekenmerkt wordt door producten of diensten van lagere kwaliteit. Het vaakst gaat het daarbij om bouwbedrijven. Hiervan gaat het volgens 17 procent om kwaliteitsniveau 1 of 2. Gemiddeld is dat 7 procent.

3.3.3 Kwaliteit van producten of diensten op de markt waarin particuliere bedrijven actief zijn, 2020
 % bedrijven (% bedrijven)
Basis kwaliteit 15,4
Kwaliteit 22,2
Kwaliteit 320,9
Kwaliteit 448,4
Premium kwaliteit 523
Bron: CBS, CVTS 2020

Afzetmarkt

Iets minder dan een kwart van de bedrijven zoekt het dicht bij huis en ziet de afzetmarkt vooral als lokaal. Een iets kleinere groep richt zich op de hele regio. De grootste groep, ruim 1 op de 3, richt zich met zijn producten of diensten op de nationale markt. Dit antwoord wordt het meest gegeven door zowel kleine (10 tot 50 medewerkers), middelgrote (50 tot 250) als grote bedrijven (250 of meer). Wel zijn kleine bedrijven naar verhouding vaak lokaal actief. Van alle bedrijven heeft 22 procent een internationale focus. De internationale oriëntatie loopt sterk uiteen tussen bedrijfstakken: van 1 procent of minder in de bouw en de horeca tot 46 procent in de delfstoffenwinning. 

3.3.4 Voornaamste afzetmarkt voor producten en/of diensten van particuliere bedrijven, 2020
 % bedrijven (% bedrijven)
Lokaal (binnen een speficieke stad of lokaal gebied)24,2
Regionaal (binnen een speficiek gebied in Nederland)18,5
Nationaal35,7
Internationaal21,6
Bron: CBS, CVTS 2020

Bijlage 1: Overzicht additionele PIAAC vragen in onderzoek Bedrijfsopleidingen 2020

Niveau kennis en vaardigheden

Bij hoeveel personen in dienst van uw bedrijf is het niveau van kennis en vaardigheden lager dan vereist voor hun functie?

  1. Bij alle personen in dienst lager dan vereist
  2. Bij het grootste deel van de personen in dienst lager dan vereist   
  3. Bij een deel van de personen in dienst lager dan vereist
  4. Bij een klein deel van de personen in dienst lager dan vereist
  5. Bij geen enkele persoon in dienst lager dan vereist
  6. Weet niet

Belangrijke vereiste vaardigheden

Welke van deze vereiste vaardigheden zijn voor uw bedrijf het belangrijkst om verder te ontwikkelen?

>>Minimaal 1, maximaal 3 antwoorden aankruisen.<<

  1.  Algemene IT-vaardigheden (PC en softwaregebruik)
  2. Professionele IT-vaardigheden (bijv. programmeren, bouwen van websites)
  3. Managementvaardigheden
  4. Werken in teamverband
  5. Klantgericht werken en denken
  6. Administratieve vaardigheden
  7. Kennis van vreemde talen
  8. Technische, praktische of beroepsspecifieke vaardigheden
  9. Schriftelijke of mondelinge communicatieve vaardigheden
  10. Wiskunde of rekenkundige vaardigheden
  11. Leesvaardigheden
  12. Probleemoplossend vermogen
  13. Andere vaardigheden

Op peil brengen niveau kennis en vaardigheden

Welke acties heeft uw bedrijf ondernomen om het niveau van kennis en vaardigheden op peil te brengen?

>>Minimaal 1, maximaal 3 antwoorden aankruisen.<<

  1. Aanbieden van training(en)
  2. Interne mobiliteit stimuleren
  3. Personeel aangetrokken dat al beschikt over het vereist niveau
  4. Personeel aangetrokken en hen bijgeschoold
  5. Aanbieden van intervisie en/of supervisie
  6. Meer aandacht voor het monitoren van prestaties
  7. Geven van feedback aan personeel
  8. Aanpassen van werkprocessen
  9. Herallocatie van het werk
  10. Automatisering van de productie
  11. Outsourcing naar binnen- of buitenland
  12. Activiteiten moeten annuleren

Veranderingen binnen bedrijf

Vonden in de afgelopen 3 jaar (2018 t/m 2020) één of meerdere van de volgende grote veranderingen plaats in uw bedrijf?

  • Veranderingen op het gebied van machines
  • Veranderingen op het gebied van ICT en processen
  • Veranderingen in werkmethoden en de wijze waarop het werk georganiseerd wordt
  • Veranderingen in de uitbesteding van bedrijfsactiviteiten binnen Nederland
  • Veranderingen in de uitbesteding van bedrijfsactiviteiten naar het buitenland
  • Veranderingen op het gebied van producten of diensten
  • Veranderingen in het aantal externe contacten met bijvoorbeeld klanten
  1. Ja
  2. Nee
  3. Weet niet

Training personeel bij veranderingen

Heeft uw bedrijf training aangeboden om het personeel te ondersteunen bij deze grote veranderingen?

  1. Nee, training was niet nodig
  2. Nee, maar training was wel nodig geweest
  3. Ja, aan alle medewerkers die dit nodig hadden
  4. Ja, maar alleen aan een deel van de medewerkers, vanwege beperkte middelen
  5. Ja, maar alleen aan een deel van de medewerkers, vanwege andere redenen

Werving personeel 

Was het wel of niet moeilijk voor uw bedrijf om in 2020 nieuw personeel te werven dat beschikt over de voor de functie vereiste vaardigheden?

  1. Wel moeilijk
  2. Niet moeilijk
  3. Niet van toepassing, niet recent geworven

Gebrek aan vaardigheden 

Aan welke vaardigheden ontbrak het deze kandidaten het meest?

>>Minimaal 1, maximaal 3 antwoorden aankruisen.<<

  1. Algemene IT-vaardigheden (PC en softwaregebruik)
  2. Professionele IT-vaardigheden (bijv. programmeren, bouwen van websites)
  3. Managementvaardigheden
  4. Werken in teamverband
  5. Klantgericht werken en denken
  6. Administratieve vaardigheden
  7. Kennis van vreemde talen
  8. Technische, praktische of beroepsspecifieke vaardigheden
  9. Schriftelijke of mondelinge communicatieve vaardigheden
  10. Wiskunde of rekenkundige vaardigheden
  11. Leesvaardigheden
  12. Probleemoplossend vermogen
  13. Andere vaardigheden

Veranderingen in omvang personeelsbestand

Is het aantal personen in dienst bij uw bedrijf in 2020 veranderd?

  1. Ja, is toegenomen
  2. Ja, is afgenomen
  3. Nee, bleef min of meer gelijk

Ontwikkeling van nieuwe producten, diensten of technologieën

In welke mate is uw bedrijf binnen uw sector voorloper als het gaat om de ontwikkeling van nieuwe producten, diensten of technologieën?

  1. Heel vaak
  2. Vaak
  3. Soms
  4. Zelden
  5. (Bijna) nooit

Kwaliteit producten of diensten

Hoe typeert u de kwaliteit van producten of diensten op de markt waarin uw bedrijf actief is, op de volgende schaal?

>>Schaal 1 = Standaard of basis kwaliteit        Schaal 5 = Premium kwaliteit<< 

1    2    3    4    5
o    o    o    o    o

Levering producten en/of diensten

Waar levert of verkoopt uw bedrijf vooral producten en/of diensten?  

  1. Lokaal (binnen een specifieke stad of lokaal gebied)
  2. Regionaal (binnen een specifiek gebied in Nederland)
  3. Nationaal
  4. Internationaal

Bijlage 2: Resultaten additionele PIAAC vragen onderzoek Bedrijfsopleidingen, naar bedrijfsgrootte, bedrijfstak en regio

II.1 Particuliere bedrijven die kennis en vaardigheden van personeel lager inschatten dan vereist, 2020 (%)
Bij alle personen in dienstBij het grootste deel van de personen in dienst Bij een deel van de personen in dienstBij een klein deel van de personen in dienstBij geen enkele persoon in dienstWeet nietTotaal
Totaal005255118100
BedrijfsgrootteKlein bedrijf015225517100
BedrijfsgrootteMiddelgroot bedrijf006343921100
BedrijfsgrootteGroot bedrijf0110462519100
BedrijfstakDelfstoffenwinning005384017100
BedrijfstakIndustrie017314318100
BedrijfstakEnergie & water022354319100
BedrijfstakBouw001305612100
BedrijfstakHandel108234523100
BedrijfstakTransport003226312100
BedrijfstakHoreca106235317100
BedrijfstakInformatie & communicatie002265219100
BedrijfstakFinanciële dienstverlening001166815100
BedrijfstakOverig015245317100
RegioNoord-Nederland004354912100
RegioOost-Nederland115245119100
RegioWest-Nederland004245120100
RegioZuid-Nederland008255116100
Bron: CBS, CVTS 2020.

II.2 Belangrijkste vereiste vaardigheden volgens particuliere bedrijven, 2020 (%)
Algemene IT-vaardigheden Professionele IT-vaardigheden Management-vaardighedenWerken in teamverbandKlantgericht werken en denkenAdministra-tieve vaardighedenKennis van vreemde talenTechnische, praktische of beroeps-specifieke vaardighedenSchriftelijke of mondelinge communica-tieve vaardighedenWiskunde of rekenkun-dige vaardig-hedenLeesvaar-dighedenProbleem-
oplossend vermogen
Andere vaardigheden
Totaal209271732156491723218
BedrijfsgrootteKlein bedrijf179231834166501633227
BedrijfsgrootteMiddelgroot bedrijf2983514261174720121511
BedrijfsgrootteGroot bedrijf3111391031774820141814
BedrijfstakDelfstoffenwinning150501641305621001212
BedrijfstakIndustrie196271317976714331911
BedrijfstakEnergie & water31122742510964515248
BedrijfstakBouw200301623332522200312
BedrijfstakHandel156291633189491700206
BedrijfstakTransport274252851326351603161
BedrijfstakHoreca60413582423920150381
BedrijfstakInformatie & communicatie123636334011911091111
BedrijfstakFinanciële dienstverlening29172714201934214701228
BedrijfstakOverig32151615241844719061414
RegioNoord-Nederland231332812245462718128
RegioOost-Nederland17733739875611112510
RegioWest-Nederland209252335146471742197
RegioZuid-Nederland2282317291764718032210

Bron: CBS, CVTS 2020.

 

II.3 Particuliere bedrijven naar ondernomen acties om het niveau van kennis en vaardigheden op peil te brengen, 2020 (%)
Aanbieden van training(en)Interne mobiliteit stimulerenPersoneel aangetrok-ken dat al beschikt over het vereist niveauPersoneel aangetrokken en hen bijgeschooldAanbieden van intervisie en/of supervisieMeer aandacht voor het monitoren van prestaties Geven van feedback aan personeelAanpassen van werkprocessenHerallocatie van het werkAutomatisering van de productieOutsourcing naar binnen- of buitenlandActiviteiten moeten annuleren
Totaal6693016131943232613
BedrijfsgrootteKlein bedrijf5962616141942252714
BedrijfsgrootteMiddelgroot bedrijf81143917112245181301
BedrijfsgrootteGroot bedrijf93234614121541141411
BedrijfstakDelfstoffenwinning878532015163204040
BedrijfstakIndustrie689362092138261902
BedrijfstakEnergie & water7914361812294570400
BedrijfstakBouw5531738321421901000
BedrijfstakHandel6752914131735263232
BedrijfstakTransport795276181927290002
BedrijfstakHoreca33161853224743500015
BedrijfstakInformatie & communicatie955351718155922000
BedrijfstakFinanciële dienstverlening8717511372245120510
BedrijfstakOverig711335141219401931200
RegioNoord-Nederland5752914132862330101
RegioOost-Nederland7384111131639291500
RegioWest-Nederland7082918131638162626
RegioZuid-Nederland56122317142546273900
Bron: CBS, CVTS 2020.

II.4 Particuliere bedrijven naar moeite die het kostte om nieuw personeel te werven dat beschikt over de vereiste vaardigheden, 2020 (%)
Wel moeilijkNiet moeilijkNiet van
toepassing,
niet recent
geworven
Totaal
Totaal382636100
BedrijfsgrootteKlein bedrijf372340100
BedrijfsgrootteMiddelgroot bedrijf413921100
BedrijfsgrootteGroot bedrijf454312100
Delfstoffenwinning382537100
DelfstoffenwinningIndustrie442333100
DelfstoffenwinningEnergie & water492823100
DelfstoffenwinningBouw411940100
DelfstoffenwinningHandel313138100
DelfstoffenwinningTransport313236100
DelfstoffenwinningHoreca432037100
DelfstoffenwinningInformatie & communicatie451936100
DelfstoffenwinningFinanciële dienstverlening343234100
DelfstoffenwinningOverig382933100
RegioNoord-Nederland472923100
RegioOost-Nederland372637100
RegioWest-Nederland352738100
RegioZuid-Nederland412633100
Bron: CBS, CVTS 2020.

II.5 Gebrek aan vaardigheden van kandidaten bij particuliere bedrijven die moeite hebben om personeel met de vereiste vaardigheden te werven, 2020 (%)
Algemene IT-vaardighedenProfessionele IT-vaardighedenManagement-
vaardigheden
Werken in teamverbandKlantgericht werken en denkenAdministratieve vaardighedenKennis van vreemde talenTechnische, praktische of beroeps-specifieke vaardighedenSchriftelijke of mondelinge communicatieve vaardighedenWiskunde of rekenkundige vaardighedenLeesvaardig-
heden
Probleem-
oplossend vermogen
Andere vaardigheden
Totaal410961362568411025
BedrijfsgrootteKlein bedrijf49861462538411125
BedrijfsgrootteMiddelgroot bedrijf61695103267510825
BedrijfsgrootteGroot bedrijf719153132367711825
BedrijfstakDelfstoffenwinning598445053040547
BedrijfstakIndustrie457382277510820
BedrijfstakEnergie & water21167150378610916
BedrijfstakBouw5291086455500522
BedrijfstakHandel781121510160121001725
BedrijfstakTransport12361925115455201822
BedrijfstakHoreca301212331028111101126
BedrijfstakInformatie & communicatie65318092043600532
BedrijfstakFinanciële dienstverlening218144147444210435
BedrijfstakOverig1124687258703927
RegioNoord-Nederland24144714181260711
RegioOost-Nederland4812515115612301728
RegioWest-Nederland514851462549521024
RegioZuid-Nederland3749127251410528
Bron: CBS, CVTS 2020.

II.6 Particuliere bedrijven naar soort grote verandering(en) in de afgelopen drie jaar, 2020 (%)
Op het gebied van machinesOp het gebied van ICT en processenIn werkmethoden en de wijze waarop het werk georganiseerd wordtIn de uitbesteding van bedrijfsactiviteiten binnen NederlandIn de uitbesteding van bedrijfsactiviteiten naar het buitenlandOp het gebied van producten of dienstenIn het aantal externe contacten met bijvoorbeeld klanten
Totaal108833068229692591439251583217776
BedrijfsgrootteKlein bedrijf89012871126721593229441484117794
BedrijfsgrootteMiddelgroot bedrijf1579734615356147876589616796177211
BedrijfsgrootteGroot bedrijf186913543794843911731687715286210265519
BedrijfstakDelfstoffenwinning97319286210275914880127811248610117910
BedrijfstakIndustrie266943066425723689549151285315797
BedrijfstakEnergie & water17701332617276311127810786716768166915
BedrijfstakBouw691327712237421972097259324923
BedrijfstakHandel118733365235641689439161977419747
BedrijfstakTransport99022872023761495139521486120791
BedrijfstakHoreca2962889319801791119271385217776
BedrijfstakInformatie & communicatie59413960135623591478942573126722
BedrijfstakFinanciële dienstverlening19623957331655788578941975618748
BedrijfstakOverig59233365230682591429341584118757
RegioNoord-Nederland14815395923461568410385122074625678
RegioOost-Nederland138433265327702790329531385217794
RegioWest-Nederland79032969228702591449151879317766
RegioZuid-Nederland10882267312970149422952990115805
Bron: CBS, CVTS 2020.

II.7 Particuliere bedrijven met grote verandering(en) in de afgelopen drie jaar, naar training aangeboden aan personeel, 2020 (%)
Nee, training was niet nodigNee, maar training was wel nodig geweestJa, aan alle medewerkers die dit nodig haddenJa, maar alleen aan een deel van de medewerkers, vanwege beperkte middelenJa, maar alleen aan een deel van de medewerkers, vanwege andere redenenTotaal
Totaal2816247100
BedrijfsgrootteKlein bedrijf2915947100
BedrijfsgrootteMiddelgroot bedrijf2416726100
BedrijfsgrootteGroot bedrijf1317438100
BedrijfstakDelfstoffenwinning3006307100
BedrijfstakIndustrie2506726100
BedrijfstakEnergie & water3136005100
BedrijfstakBouw2607301100
BedrijfstakHandel25155811100
BedrijfstakTransport3805354100
BedrijfstakHoreca7102701100
BedrijfstakInformatie & communicatie1307457100
BedrijfstakFinanciële dienstverlening3206233100
BedrijfstakOverig2406717100
RegioNoord-Nederland3006703100
RegioOost-Nederland2616319100
RegioWest-Nederland2716245100
RegioZuid-Nederland28155610100
Bron: CBS, CVTS 2020.

II.8 Verandering omvang personeelsbestand bij particuliere bedrijven in 2020 (%)
Is toegenomenIs afgenomenBleef min of meer gelijkTotaal
Totaal222454100
BedrijfsgrootteKlein bedrijf222355100
BedrijfsgrootteMiddelgroot bedrijf242749100
BedrijfsgrootteGroot bedrijf333136100
BedrijfstakDelfstoffenwinning162856100
BedrijfstakIndustrie202060100
BedrijfstakEnergie & water331454100
BedrijfstakBouw39953100
BedrijfstakHandel232057100
BedrijfstakTransport162559100
BedrijfstakHoreca105337100
BedrijfstakInformatie & communicatie391843100
BedrijfstakFinanciële dienstverlening261164100
BedrijfstakOverig192754100
RegioNoord-Nederland291060100
RegioOost-Nederland211960100
RegioWest-Nederland222850100
RegioZuid-Nederland222454100
Bron: CBS, CVTS 2020.

II.9 Mate waarin particuliere bedrijven binnen hun sector voorloper zijn qua ontwikkeling van nieuwe producten, diensten of technologieën, 2020 (%)
Heel vaakVaakSomsZelden(Bijna) nooitTotaal
Totaal518341825100
BedrijfsgrootteKlein bedrijf516331927100
BedrijfsgrootteMiddelgroot bedrijf725381317100
BedrijfsgrootteGroot bedrijf103239108100
BedrijfstakDelfstoffenwinning323431912100
BedrijfstakIndustrie721371520100
BedrijfstakEnergie & water927431210100
BedrijfstakBouw012272140100
BedrijfstakHandel520302321100
BedrijfstakTransport410422321100
BedrijfstakHoreca29281348100
BedrijfstakInformatie & communicatie19343539100
BedrijfstakFinanciële dienstverlening426341422100
BedrijfstakOverig419371822100
RegioNoord-Nederland712481022100
RegioOost-Nederland512361829100
RegioWest-Nederland521311924100
RegioZuid-Nederland519331924100
Bron: CBS, CVTS 2020.

II.10 Kwaliteit van producten of diensten op de markt waarin particuliere bedrijven actief zijn, 2020 (%)
Basis kwaliteit 1Kwaliteit 2Kwaliteit 3Kwaliteit 4Premium kwaliteit 5Totaal
Totaal52214823100
BedrijfsgrootteKlein bedrijf62214822100
BedrijfsgrootteMiddelgroot bedrijf41195026100
BedrijfsgrootteGroot bedrijf22155130100
BedrijfstakDelfstoffenwinning53184232100
BedrijfstakIndustrie62174530100
BedrijfstakEnergie & water40215718100
BedrijfstakBouw107263720100
BedrijfstakHandel61204925100
BedrijfstakTransport13314619100
BedrijfstakHoreca63156710100
BedrijfstakInformatie & communicatie00245026100
BedrijfstakFinanciële dienstverlening53194627100
BedrijfstakOverig62224724100
RegioNoord-Nederland41195026100
RegioOost-Nederland53224722100
RegioWest-Nederland52215121100
RegioZuid-Nederland62214427100
Bron: CBS, CVTS 2020.

II.11 Voornaamste afzetmarkt voor producten en/of diensten van particuliere bedrijven, 2020 (%)
Lokaal (binnen een speficieke stad of lokaal gebied)Regionaal (binnen een specifiek gebied in Nederland)NationaalInternationaalTotaal
Totaal24183622100
BedrijfsgrootteKlein bedrijf28203319100
BedrijfsgrootteMiddelgroot bedrijf12144430100
BedrijfsgrootteGroot bedrijf6134734100
BedrijfstakDelfstoffenwinning0104446100
BedrijfstakIndustrie11114039100
BedrijfstakEnergie & water9343621100
BedrijfstakBouw3046230100
BedrijfstakHandel27123824100
BedrijfstakTransport12113542100
BedrijfstakHoreca6817151100
BedrijfstakInformatie & communicatie1475326100
BedrijfstakFinanciële dienstverlening18124624100
BedrijfstakOverig17243919100
RegioNoord-Nederland6333427100
RegioOost-Nederland27183421100
RegioWest-Nederland24173820100
RegioZuid-Nederland27173224100
Bron: CBS, CVTS 2020.