Gezocht: veelzijdig talent met brede maatschappelijke interesse

/ Auteur: Miriam van der Sangen
Lianne Ippel, methodoloog bij het CBS
© Sjoerd van der Hucht Fotografie
Het CBS is voortdurend op zoek naar nieuw personeel op WO- en HBO-niveau, ook gedurende de coronaperiode. Vanwege de pandemie wordt er al bijna 2 jaar door de medewerkers van het CBS vanuit huis gewerkt, maar de uitdagingen op het gebied van onderzoek zijn dezelfde. Methodoloog Lianne Ippel en accountmanager Walter Idema vertellen over hun ervaringen.

Privacy

Lianne Ippel begon haar loopbaan bij het CBS ruim anderhalf jaar geleden. Daarvoor behaalde ze haar bachelor Sociologie aan de Universiteit Tilburg en deed ze een researchmaster Statistiek. Ze volgde ook een postdoc bij de universiteiten van Luik en Maastricht. In Maastricht verdiepte ze zich met name in het complexe onderwerp Privacy Preserving Techniques (PPT). Dat zijn nieuwe cryptografische technieken waarbij data beveiligd bij de bronhouders kunnen blijven en analyses door derde partijen op afstand kunnen worden gedaan. ‘Het onderwerp privacy wordt vaak alleen vanuit wetgeving of IT benaderd, maar ook methodologie speelt hierbij een belangrijke rol.’

Maatschappelijke relevantie

Vanuit haar werk bij de Universiteit Maastricht leerde Ippel via een collega het CBS kennen en was de overstap snel gemaakt. ‘Mijn interesse in de maatschappij is groot. Ik vind het daarom belangrijk werk te doen dat maatschappelijk relevant is. Ik wil geen nota’s schrijven die in een la belanden.’ Bij het CBS was zij aan het goede adres. Collega’s startten daar drie jaar geleden met een experiment rond PPT, samen met TNO, CZ en het Zuyderland ziekenhuis. ‘Naast dat het technisch mogelijk is om veilige analyses te doen, is het belangrijk te onderzoeken of de informatie die je over die beveiligde verbindingen verstuurt óók veilig is. Dat geldt eveneens voor het PPT-project van het CBS met de Universiteit Maastricht en de Rijksuniversiteit Groningen. In dit project willen wij de samenwerking opzoeken om een data-infrastructuur te realiseren waarbij onderzoekers data die zich bij het CBS bevinden op een veilige manier kunnen combineren met de data waarover hun eigen instelling beschikt.’

Internationale projecten

Ippel houdt zich niet alleen bezig met PPT. Zij is ook betrokken bij allerlei internationale projecten. ‘Zo ondersteun ik onze vestigingsdirecteur Rob van Kan bij zijn voorzitterschap van het taskteam van de Verenigde Naties: ‘Global facilitation of access to privately held data’. Dit team organiseert samenwerkingssessies om te onderzoeken welke data van private sectoren interessant kunnen zijn voor officiële statistieken en hoe we toegang tot dit soort data kunnen krijgen. Verder ben ik als internationaal coördinator Methodologie betrokken bij de afstemming van de internationale bijdrage van het CBS aan allerlei projecten. Denk bijvoorbeeld aan de vergaderingen van het Europese statistiekbureau Eurostat en de instituten die binnen de EU-lidstaten verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling, productie en publicatie van Europese statistieken.’

Kansen

Met name de internationale component van haar werk vindt Ippel erg interessant en die wil ze in de toekomst graag uitbouwen. ‘Het lijkt me mooi om bij het CBS een spin in het web te kunnen zijn als het om internationale onderwerpen gaat. Dat ik kansen daartoe krijg, daar ben ik het CBS erg dankbaar voor. Ik vind het echt interessant om me in al die verschillende internationale projecten te verdiepen. Het past ook bij mij, want ik werk graag zelfstandig en zoek veel zaken zelf uit. Dat laatste moet ook wel, nu we door de coronapandemie weer volledig vanuit huis werken.’

Walter Idema, accountmanager bij het CBS
© Sjoerd van der Hucht Fotografie

Gek op cijfers

Walter Idema koos – net als zijn collega Lianne Ippel – heel bewust voor een baan bij het CBS. ‘Ik ben na een studiezoektocht uiteindelijk in de communicatie afgestudeerd, maar ben altijd gek op cijfers geweest. Wiskunde was dan ook mijn favoriete vak. Daarnaast vind ik het fijn om mensen en organisaties verder te helpen.’ Zijn carrière begon Idema bij een marktonderzoeksbureau, waar cijfers en communicatie een belangrijke rol speelden. ‘Het was een uitdagende maar ook intensieve baan met veel overwerk. Dit bleek steeds moeilijker te combineren met een gezin met jonge kinderen. En na 7 jaar was ik ook toe aan een nieuwe uitdaging. Toen heb ik besloten de overstap naar het CBS te maken. Het CBS stond bovenaan mijn lijstje van favoriete werkgevers. Het is een mooie organisatie in dienst van de maatschappij en ook hier spelen cijfers een cruciale rol.’ De overstap van een commerciële organisatie naar een overheidsinstelling was even wennen voor Idema. ‘Ik liep aanvankelijk wel tegen bureaucratische processen aan, maar begrijp ook dat een grote organisatie met zoveel maatschappelijke verantwoordelijkheid de vele processen moet vastleggen om zaken goed te kunnen laten verlopen.’

Expertise

In 2016 begon Idema aan zijn eerste baan bij het CBS. Die was vooral statistisch van aard, maar ook daar stond het contact met externe opdrachtgevers centraal. ‘Bij het CBS is er veel expertise over heel veel onderwerpen en data. De buitenwereld heeft hier lang niet altijd zicht op. Ik breng organisaties dan ook graag in contact met het CBS.’ De overstap in februari 2020 naar de functie van accountmanager voor de ministeries van Binnenlandse Zaken (BZK) en Financiën was dan ook eigenlijk een logisch vervolg. ‘We werken veel samen met BZK. Zij hebben een aantal maatschappelijke uitdagingen – denk aan de woningmarkt, de energietransitie en digitalisering – waarvoor zij specifieke expertise en data nodig hebben. Ik adviseer en ondersteun daarbij om een goede samenwerking op verschillende organisatieniveaus tot stand te brengen. Bij het ministerie van Financiën ligt onze focus vooral op afstemming, bijvoorbeeld als het gaat om statistieken van overheidsfinanciën.’

Coronapandemie

Anderhalve maand nadat Idema accountmanager werd, moesten de 2000 CBS-medewerkers in verband met de uitbraak van de coronapandemie allemaal vanuit huis gaan werken. ‘Dat was wel even slikken. Als accountmanager bij de ministeries wil je je laten zien en zoveel mogelijk rondlopen en gesprekken voeren, zowel intern als extern. ‘Live’ gesprekken zijn belangrijk, maar dat komt in een periode waarin je elkaar alleen via de zoom ziet niet uit de verf. Het plan van aanpak kon in de prullenmand.’ Inmiddels ziet Idema wel de voordelen van thuiswerken. Zo vindt hij het online vergaderen laagdrempeliger. Wat zijn de ambities van deze accountmanager in de toekomst? ‘Ik kijk nooit zover vooruit. Als het dienstverlenende element en de cijfers maar terugkomen in mijn rol. Verder laat ik mij verrassen door wat er op mijn pad komt.’