Eerste webpublicatie CBS: ‘Trends in Nederland’

/ Auteur: Masja de Ree
© Hollandse Hoogte
Op 30 juni jl. verscheen de CBS-publicatie ‘Trends in Nederland’ voor het eerst in de vorm van een moderne webpublicatie. Deze jaarlijkse uitgave is daarmee voortaan voor iedereen overal toegankelijk. Een interactieve website leidt de bezoeker in een paar klikken door de belangrijkste ontwikkelingen in het afgelopen jaar, in tekst én beeld.

Webpublicatie

‘Trends in Nederland’ is de opvolger van het Statistisch Jaarboek, de oudste uitgave die het CBS kent. De publicatie biedt een goed beeld van de economische en maatschappelijke ontwikkelingen in Nederland. Dit jaar is voor het eerst gekozen voor een webpublicatie. Projectleider Linda Schaefer: ‘Het CBS is aan het vernieuwen, ook op het gebied van publicaties. Het past bij deze tijd dat mensen informatie vooral digitaal vinden. We hopen met deze webpublicatie een nóg breder publiek te bereiken.’

Gemakkelijk delen

De webpublicatie heeft de herkenbare CBS-uitstraling en is overzichtelijk, interactief en gemakkelijk in het gebruik. Hij is geschikt voor zowel de PC als de smartphone en de tablet. Schaefer: ‘Eén van de voordelen van een webpublicatie is dat gebruikers en het CBS zelf de informatie gemakkelijk kunnen delen. Bovendien maakt een website bewegende infographics en klikbare grafieken en figuren mogelijk. De grafieken en tabellen zijn ook gemakkelijk te downloaden en te hergebruiken.’

‘Trends in Nederland’ is een belangrijke publicatie voor het CBS, omdat het een afspiegeling is van wat het CBS te bieden heeft 

Inzoomen op actuele thema’s

Net als de papieren publicatie ‘Trends in Nederland’ bevat de webpublicatie drie hoofdthema’s: maatschappij, economie en arbeid en inkomen. ‘Bij elk van die thema’s lichten we er één actueel onderwerp uit’, legt redacteur Annelies Boerdam uit. ‘Bij het thema maatschappij is speciale aandacht voor vitale 65-plussers, bij economie wordt de stand van het land beschreven en bij arbeid en inkomen zoomen we in op het onderwerp flexwerkers.’ In het algemeen is te zien dat Nederland op veel gebieden in de lift zat in het afgelopen jaar. De economie trok aan, mensen gaven meer geld uit, er werd meer verhuisd en de werkgelegenheid nam toe.

Meer webpublicaties volgen

Om ‘Trends in Nederland’ tot stand te brengen, werkten veel disciplines binnen het CBS samen: tekst- en beeldredacteuren, ICT’ers die de klikbare figuren mogelijk maken, maar ook inhoudelijk deskundigen van de statistische afdelingen. De website is ontwikkeld door een extern bureau.
‘Trends in Nederland’ is een belangrijke publicatie voor het CBS, omdat het een afspiegeling is van dat wat het CBS te bieden heeft. Alle statistische thema’s komen erin terug. Schaefer: ‘Daarom is juist deze publicatie gekozen als eerste moderne webpublicatie. Maar er zullen er meer volgen!’

Nieuwsgierig? Klik https://longreads.cbs.nl/trends17/ voor de webpublicatie. Gaat u het boekje missen? De publicatie verschijnt in beperkte oplage nog in papieren vorm: voor bezoekers van het CBS in Den Haag en Heerlen liggen boekjes bij de receptie en op evenementen waar het CBS aanwezig is, wordt de publicatie uitgedeeld.