Stoeien met CBS-cijfers in de klas

/ Auteur: Masja de Ree
Het onderwijs is traditioneel een belangrijke doelgroep voor CBS. Op de website ‘CBS in de Klas’ zijn de cijfers toegankelijk en toepasbaar gemaakt voor de lessen. Wat interessante informatie is hier te vinden voor docenten en hun leerlingen? CBS’er Lieke Stroucken en haar collega vertelden er over tijdens een workshop op de jaarlijkse Docentendag in januari van dit jaar voor de circa 400 leraren maatschappijleer.

Grafieken maken en lezen

Op de website ‘CBS in de Klas’ vinden docenten en leerlingen overzichtelijke tabellen, informatie over actuele onderwerpen en kant-en-klaar lesmateriaal. Tijdens de Docentendag vertelden medewerkers van CBS hoe de organisatie aan gegevens komt en hoe docenten en leerlingen die kunnen gebruiken. Daarbij was ook aandacht voor de openbare database van CBS, StatLine. Lieke Stroucken van CBS: ‘We hebben het gehad over het maken en lezen van grafieken en over onderzoek doen. Maar ook over het beoordelen van statistische informatie en over hoe je met grafieken en peilingen in de hand invloed kunt uitoefenen.’ Dit zijn belangrijke onderwerpen die terugkomen in de eindexamens.

Statistiek toepassen op school

Melissa van Melle, docent maatschappijwetenschappen bij het Novum Gymnasium in Voorburg, koos bewust voor de workshop van CBS: ‘Naast docent ben ik coördinator van het profielwerkstuk dat leerlingen in hun vijfde en zesde jaar maken. Daarom ben ik extra geïnteresseerd in onderzoeksvaardigheden en -tools. Zeker als het gaat om dataverwerving.’ De docenten van CBS hadden plezier in hun presentatie, constateert ze. ‘CBS in de Klas’ kende ze nog niet. ‘Ik ben verbaasd over de mogelijkheden. De website geeft veel informatie.’ Van Melle heeft de website al aan haar leerlingen doorgegeven. ‘Ik vind dat ze er gebruik van moeten maken. Maar ik ben ook van plan een les aan de website te besteden, om samen te onderzoeken wat je er allemaal mee kunt.’

‘Het is fijn als organisaties als CBS openstaan voor de behoeftes in het onderwijs’

Actuele discussies en trends

Zijn er zaken die ze direct kan toepassen in haar les? ‘De informatie over de omvang van en achtergronden bij crimineel gedrag. Met de informatie uit de workshop kan ik de cijfers beter uitleggen. Bij ons op school zitten veel slimme bèta-leerlingen. Het is leuk om samen met hen naar die cijfers te kijken en belangrijk dat we weten waar we het over hebben, als het gaat om actuele discussies en trends.’

Openstaan voor onderwijs

De Docentendag wordt georganiseerd door ProDemos, Huis voor Democratie en Rechtstaat, en de NVLM, de vakvereniging van leraren maatschappijleer, waar Van Melle in het bestuur zit. De dag vormt een jaarlijkse bijscholing voor docenten maatschappijleer en maatschappijwetenschappen uit heel Nederland. Dit jaar waren circa 400 mensen aanwezigen. Projectmedewerker Ingrid Faas: ‘De dag begon ooit als leermiddelenmarkt. Inmiddels staan de lezingen en de workshops centraal.’ Bij het bepalen van de onderwerpen houdt Faas rekening met de belangrijke thema’s binnen het vakgebied, zoals parlementaire democratie, pluriforme samenleving, massa media én onderzoek doen. ‘Het is fijn dat organisaties als CBS openstaan voor de behoeftes in het onderwijs. Dat hebben we nodig.’