Sociale veiligheid; persoonskenmerken; 2021
Verklaring van tekens
Tabeltoelichting
Deze tabel bevat kerncijfers over de sociale veiligheid van personen in Nederland. Deze zijn afkomstig uit de Veiligheidsmonitor 2021 en omvatten de hoofdthema’s: leefbaarheid en overlast in de woonbuurt, veiligheidsbeleving, slachtofferschap traditionele criminaliteit, slachtofferschap online criminaliteit, oordeel van burgers over de politie, en preventie van criminaliteit. De gegevens kunnen worden uitgesplitst naar kenmerken zoals geslacht, leeftijd en onderwijsniveau.
Door wijzigingen in de vraagstellingen en in de onderzoeksopzet zijn de uitkomsten van de Veiligheidsmonitor 2021 niet zonder meer te vergelijken met die van de eerdere edities van de Veiligheidsmonitor. Voor meer informatie zie de onder paragraaf 4. Bronnen en Methoden’ opgenomen onderzoeksbeschrijving ‘Veiligheidsmonitor vanaf 2012’.
Gegevens beschikbaar vanaf: 2021
Status van de cijfers:
De cijfers in deze tabel zijn definitief.
Wijzigingen per 1 maart 2024:
Geen, deze tabel is stopgezet.
Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Niet van toepassing, deze tabel is komen te vervallen. Deze tabel is vervangen door de tabel ‘Veiligheidsmonitor; kerncijfers; persoonskenmerken’ (zie paragraaf 3).
Toelichting onderwerpen
- Leefbaarheid en overlast in woonbuurt
- Het betreft de thema's fysieke voorzieningen en sociale cohesie in de buurt, het oordeel over de leefbaarheid van de buurt, het oordeel over het functioneren van de gemeente en de gemeentelijke handhavers, en de overlast in de buurt.
- Leefbaarheid woonbuurt
- Fysieke voorzieningen
- In de Veiligheidsmonitor is aan de respondenten gevraagd hoe tevreden of ontevreden ze zijn over:
- Het onderhoud van de stoepen, straten en pleintjes in de buurt
- Het onderhoud van plantsoenen en parken in de buurt
- De straatverlichting in de buurt
- De speelplekken voor kinderen in de buurt
- De voorzieningen voor jongeren in de buurt, bijv. sportveldjes of buurthuis.
Antwoordcategorieën:
1. Heel tevreden
2. Tevreden
3. Niet tevreden, niet ontevreden
4. Ontevreden
5. Heel ontevreden
6. Geen antwoord- Onderhoud stoepen, straten en pleintjes
- Personen die heel tevreden of tevreden zijn over het onderhoud van de stoepen, straten en pleintjes in de buurt.
- Onderhoud van plantsoenen en parken
- Personen die heel tevreden of tevreden zijn over het onderhoud van plantsoenen en parken in de buurt.
- Straatverlichting
- Personen die heel tevreden of tevreden zijn over de straatverlichting in de buurt.
- Speelplekken voor kinderen
- Personen die heel tevreden of tevreden zijn over de speelplekken voor kinderen in de buurt.
- Voorzieningen voor jongeren
- Personen die heel tevreden of tevreden zijn over de voorzieningen voor jongeren in de buurt, bijv. sportveldjes of buurthuis.
- Fysieke voorzieningen - schaalscore
- De schaalscore 'fysieke voorzieningen' is samengesteld op basis van de antwoorden van de respondenten op vijf vragen over de fysieke voorzieningen in de woonbuurt. Hoe hoger de score op deze schaal, hoe hoger de tevredenheid. Het gaat om de volgende items:
- Het onderhoud van de stoepen, straten en pleintjes in de buurt
- Het onderhoud van plantsoenen en parken in de buurt
- De straatverlichting in de buurt
- De speelplekken voor kinderen in de buurt
- De voorzieningen voor jongeren in de buurt, bijv. sportveldjes of buurthuis.
Voor het berekenen van de schaalscore worden de antwoorden op deze vijf vragen gehercodeerd (heel tevreden = 4; tevreden = 3; niet tevreden, niet ontevreden = 2; ontevreden = 1; heel ontevreden = 0; geen antwoord = missing).
De schaalscore wordt net als een rapportcijfer weergegeven op een schaal van 0 tot en met 10. Hiertoe zijn de scores op de afzonderlijke vragen opgeteld en vermenigvuldigd met een factor. In dit geval is dat de factor 10/20.
Indien een respondent op een of meerdere stellingen geen antwoord heeft gegeven, is deze respondent niet meegenomen bij het berekenen van de schaalscore.
- Sociale cohesie
- In de veiligheidsmonitor is aan de respondenten een achttal stellingen voorgelegd over de sociale aspecten van hun woonbuurt, met de vraag in hoeverre ze het eens of oneens zijn met deze stellingen:
- De mensen in de buurt kennen elkaar nauwelijks.
- De mensen in de buurt gaan op een prettige manier met elkaar om.
- Ik woon in een gezellige buurt waar mensen elkaar helpen.
- Ik voel me thuis bij de mensen die in de buurt wonen.
- Ik heb veel contact met andere buurtbewoners.
- Ik ben tevreden over de bevolkingssamenstelling in de buurt.
- Als ik op vakantie zou gaan of langere tijd afwezig zou zijn, zou ik mijn huissleutel aan de buren durven te geven.
- In deze buurt durven de mensen elkaar aan te spreken op onwenselijk gedrag.
Aantwoordmogelijkheden:
1. Helemaal eens
2. Eens
3. Niet eens, niet oneens
4. Oneens
5. Helemaal oneens
6. Geen antwoord- Mensen kennen elkaar nauwelijks
- Personen die het helemaal eens of eens zijn met de stelling: De mensen in de buurt kennen elkaar nauwelijks.
- Mensen gaan prettig met elkaar om
- Personen die het helemaal eens of eens zijn met de stelling: De mensen in de buurt gaan op een prettige manier met elkaar om.
- Gezellige buurt waar men elkaar helpt
- Personen die het helemaal eens of eens zijn met de stelling: Ik woon in een gezellige buurt waar mensen elkaar helpen.
- Voel mij thuis bij mensen in deze buurt
- Personen die het helemaal eens of eens zijn met de stelling: Ik voel me thuis bij de mensen die in de buurt wonen.
- Veel contact met andere buurtbewoners
- Personen die het helemaal eens of eens zijn met de stelling: Ik heb veel contact met andere buurtbewoners.
- Tevreden met samenstelling bevolking
- Personen die het helemaal eens of eens zijn met de stelling: Ik ben tevreden over de bevolkingssamenstelling in de buurt.
- Durf mijn huissleutel te geven
- Personen die het helemaal eens of eens zijn met de stelling: Als ik op vakantie zou gaan of langere tijd afwezig zou zijn, zou ik mijn huissleutel aan de buren durven te geven.
- Mensen spreken elkaar aan op gedrag
- Personen die het helemaal eens of eens zijn met de stelling: In deze buurt durven de mensen elkaar aan te spreken op onwenselijk gedrag.
- Sociale cohesie - schaalscore
- De schaalscore 'sociale cohesie' is samengesteld op basis van de antwoorden op de volgende acht stellingen:
- De mensen in de buurt kennen elkaar nauwelijks.
- De mensen in de buurt gaan op een prettige manier met elkaar om.
- Ik woon in een gezellige buurt waar mensen elkaar helpen.
- Ik voel me thuis bij de mensen die in de buurt wonen.
- Ik heb veel contact met andere buurtbewoners.
- Ik ben tevreden over de bevolkingssamenstelling in de buurt.
- Als ik op vakantie zou gaan of langere tijd afwezig zou zijn, zou ik mijn huissleutel aan de buren durven te geven.
- In deze buurt durven de mensen elkaar aan te spreken op onwenselijk gedrag.
Voor het berekenen van de schaalscore zijn de antwoorden op de eerste (negatief geformuleerde) stelling (de mensen kennen elkaar in deze buurt nauwelijks) 'omgekeerd ' gehercodeerd: (helemaal mee eens= 0; mee eens = 1; niet mee eens, niet mee oneens = 2; mee oneens = 3; helemaal mee oneens = 4). De antwoorden op de andere stellingen zijn 'gewoon' gehercodeerd (helemaal mee eens= 4; mee eens = 3; niet mee eens, niet mee oneens = 2; mee oneens = 1; helemaal mee oneens = 0; geen antwoord=missing).
Vervolgens zijn de scores op de afzonderlijke stellingen opgeteld en vermenigvuldigd met een factor. In dit geval is dat de factor 10/32.
De schaalscore wordt net als een rapportcijfer weergegeven op een schaal die loopt van 0 tot en met 10. Hoe hoger de score op deze schaal, hoe groter de sociale cohesie in de buurt.
Indien een respondent op een of meerdere stellingen geen antwoord heeft gegeven, is deze respondent niet meegenomen bij het berekenen van de schaalscore.
- Oordeel leefbaarheid woonbuurt
- In de Veiligheidsmonitor zijn aan de respondenten twee vragen gesteld over hun oordeel over de leefbaarheid van de woonbuurt:
- Vindt u dat de buurt waarin u woont in de afgelopen 12 maanden erop vooruit is gegaan, erop achteruit is gegaan of gelijk is gebleven?
Antwoordcategorieën:
1. Vooruit
2. Achteruit
3. Gelijk gebleven
- Kunt u met een rapportcijfer (van 1 t/m 10) aangeven hoe prettig u het vindt om in uw buurt te wonen?- Vooruit gegaan
- Personen die vinden dat de eigen woonbuurt in de afgelopen 12 maanden erop vooruit is gegaan.
- Achteruit gegaan
- Personen die vinden dat de eigen woonbuurt in de afgelopen 12 maanden erop achteruit is gegaan.
- Rapportcijfer leefbaarheid woonbuurt
- Rapportcijfer van 1 tot en met 10.
- Oordeel functioneren gemeente
- In de Veiligheidsmonitor is respondenten gevraagd naar hun oordeel over het functioneren van de eigen gemeente waar het gaat om de aanpak van de leefbaarheid en veiligheid, en naar hun oordeel over het functioneren van de gemeentelijke handhavers.
Voor het oordeel over het functioneren van de gemeente is de vraagstelling als volgt: ‘Hoe tevreden of ontevreden bent u over het functioneren van uw gemeente als het gaat om de aanpak van leefbaarheid en veiligheid?’
Antwoordcategorieën:
1. Zeer tevreden
2. Tevreden
3. Niet tevreden, niet ontevreden
4. Ontevreden
5. Zeer ontevreden
6. Kan dit niet beoordelen
Voor het oordeel over het functioneren van de gemeentelijke handhavers is de vraagstelling als volgt: 'Hoe tevreden of ontevreden bent u over het functioneren van gemeentelijke handhavers?'
Antwoordcategorieën:
1. Zeer tevreden
2. Tevreden
3. Niet tevreden, niet ontevreden
4. Ontevreden
5. Zeer ontevreden
6. Kan dit niet beoordelen
NB. De vraag over het functioneren van de gemeentelijke handhavers is alleen gesteld aan respondenten die in de voorafgaande vraag aangaven dat de gemeentelijke handhavers (vaak, soms, zelden) zichtbaar zijn in de eigen buurt.- Oordeel functioneren gemeente algemeen
- Personen die zeer tevreden of tevreden zijn over het functioneren van de eigen gemeente als het gaat om de aanpak van leefbaarheid en veiligheid.
- Oordeel functioneren gemeente handhavers
- Personen die zeer tevreden of tevreden zijn over het functioneren van gemeentelijke handhavers. Het gaat om respondenten die aangeven dat gemeentelijke handhavers (vaak, soms, zelden) zichtbaar zijn in de eigen buurt of elders in de gemeente.
- Overlast in buurt
- In de Veiligheidsmonitor is aan respondenten gevraagd naar het voorkomen van overlast in hun eigen woonbuurt en de mate waarin ze hiervan zelf overlast ervaren. Voor 17 afzonderlijke vormen van overlast is eerst gevraagd of deze weleens voorkomen in de eigen buurt en, zo ja, in welke mate men er zelf overlast van ervaart.
Het gaat om de volgende vormen van overlast:
1. Rommel op straat
2. Vernield straatmeubilair, bijv. vuilnisbakken of bankjes
3. Bekladde muren of gebouwen
4. Hondenpoep, bijv. op de stoep of op grasveldjes
5. Parkeerproblemen, bijv. fout geparkeerde voertuigen of te weinig plaatsen
6. Te hard rijden
7. Agressief verkeersgedrag
8. Dronken mensen op straat
9. Verwarde personen
10. Drugsgebruik, bijv. op straat of bij coffeeshops
11. Drugshandel
12. Overlast van horecagelegenheden zoals cafés, restaurants of snackbars
13. Overlast door buurtbewoners
14. Mensen die op straat worden lastiggevallen
15. Rondhangende jongeren
16. Geluidsoverlast
17. Stankoverlast
Antwoordmogelijkheden:
1. Veel overlast
2. Een beetje overlast
3. Geen overlast
4. Geen antwoord- Ervaart een of meer vormen van overlast
- Personen die veel overlast ervaren van één of meerdere vormen van overlast:
1. Rommel op straat
2. Vernield straatmeubilair, bijv. vuilnisbakken of bankjes
3. Bekladde muren of gebouwen
4. Hondenpoep, bijv. op de stoep of op grasveldjes
5. Parkeerproblemen, bijv. fout geparkeerde voertuigen of te weinig plaatsen
6. Te hard rijden
7. Agressief verkeersgedrag
8. Dronken mensen op straat
9. Verwarde personen
10. Drugsgebruik, bijv. op straat of bij coffeeshops
11. Drugshandel
12. Overlast van horecagelegenheden zoals cafés, restaurants of snackbars
13. Overlast door buurtbewoners
14. Mensen die op straat worden lastiggevallen
15. Rondhangende jongeren
16. Geluidsoverlast
17. Stankoverlast
- Fysieke verloedering
- Bij fysieke verloedering gaat om de volgende vormen van overlast:
1. Rommel op straat
2. Vernield straatmeubilair, bijv. vuilnisbakken of bankjes
3. Bekladde muren of gebouwen
4. Hondenpoep, bijv. op de stoep of op grasveldjes- Rommel op straat
- Personen die veel overlast ervaren van rommel op straat.
- Straatmeubilair dat vernield is
- Personen die veel overlast ervaren van vernield straatmeubilair, bijvoorbeeld vuilnisbakken of bankjes.
- Bekladde muren of gebouwen
- Personen die veel overlast ervaren van bekladde muren of gebouwen.
- Hondenpoep
- Personen die veel overlast ervaren van hondenpoep, bijv. op de stoep of op grasveldjes.
- Een of meer vormen fysieke verloedering
- Personen die veel overlast ervaren van één of meerdere vormen van fysieke verloedering:
1. Rommel op straat
2. Vernield straatmeubilair, bijv. vuilnisbakken of bankjes
3. Bekladde muren of gebouwen
4. Hondenpoep, bijv. op de stoep of op grasveldjes
- Sociale overlast
- Bij sociale overlast gaat het om:
1. Dronken mensen op straat
2. Verwarde personen
3. Drugsgebruik, bijv. op straat of bij coffeeshops
4. Drugshandel
5. Overlast door buurtbewoners
6. Mensen die op straat worden lastiggevallen
7. Rondhangende jongeren- Dronken mensen op straat
- Verwarde personen
- Drugsgebruik
- Personen die veel overlast ervaren van drugsgebruik, bijv. op straat of bij coffeeshops.
- Drugshandel
- Overlast door buurtbewoners
- Mensen worden op straat lastiggevallen
- Rondhangende jongeren
- Een of meer vormen van sociale overlast
- Personen die veel overlast ervaren van één of meerdere vormen van sociale overlast:
1. Dronken mensen op straat
2. Verwarde personen
3. Drugsgebruik, bijv. op straat of bij coffeeshops
4. Drugshandel
5. Overlast door buurtbewoners
6. Mensen die op straat worden lastiggevallen
7. Rondhangende jongeren
- Verkeersoverlast
- Bij verkeersoverlast gaat om de volgende vormen van overlast:
1. Parkeerproblemen, bijv. fout geparkeerde voertuigen of te weinig plaatsen
2. Te hard rijden
3. Agressief verkeersgedrag- Parkeerproblemen
- Personen die veel overlast ervaren van parkeerproblemen, bijv. fout geparkeerde voertuigen of te weinig plaatsen
- Te hard rijden
- Agressief gedrag in verkeer
- Een of meer vormen van verkeersoverlast
- Personen die veel overlast ervaren van één of meerdere vormen van verkeersoverlast:
1. Parkeerproblemen, bijv. fout geparkeerde voertuigen of te weinig plaatsen
2. Te hard rijden
3. Agressief verkeersgedrag
- Milieuoverlast
- Bij milieuoverlast gaat om de volgende vormen van overlast:
1. Geluidsoverlast
2. Stankoverlast
3. Overlast van horecagelegenheden zoals cafés, restaurants of snackbars- Geluidsoverlast
- Stankoverlast
- Overlast van horecagelegenheden
- Personen die veel overlast ervaren van horecagelegenheden zoals cafés, restaurants of snackbars.
- Een of meer vormen van milieuoverlast
- Personen die veel overlast ervaren van één of meerdere vormen van milieuoverlast:
1. Geluidsoverlast
2. Stankoverlast
3. Overlast van horecagelegenheden zoals cafés, restaurants of snackbars
- Veiligheidsbeleving
- Het betreft de thema's algemene onveiligheidsgevoelens en de inschatting van de kans om slachtoffer te worden, onveiligheidsgevoelens in de buurt, de beoordeling van de criminaliteit in de buurt, respectloos gedrag en discriminatie.
- Onveiligheidsgevoel in het algemeen
- In de Veiligheidsmonitor zijn de volgende vragen gesteld over algemene onveiligheidsgevoelens:
- Voelt u zich weleens onveilig?
Antwoordcategorieën:
1. Ja
2. Nee
3. Geen antwoord
- (Indien ja:) Hoe vaak voelt u zich onveilig?
Antwoordcategorieën:
1. Vaak
2. Soms
3. Zelden
4. Geen antwoord
Het percentage 'vaak onveilig' heeft betrekking op de totale onderzoekspopulatie (inwoners van 15 jaar en ouder).- Voelt zich weleens onveilig
- Voelt zich vaak onveilig
- Kans om slachtoffer te worden
- In de Veiligheidsmonitor is de respondenten de volgende vraag gesteld over de inschatting van de kans om slachtoffer te worden:
- Hoe groot denkt u dat de kans is dat u in de komende 12 maanden zelf slachtoffer wordt van:
1. Zakkenrollerij (diefstal op straat zonder geweld)?
2. Beroving (diefstal op straat met geweld)?
3. Inbraak in uw woning?
4. Mishandeling?
5. Oplichting via internet?
Antwoordcategorieën:
1. Heel groot
2. Groot
3. Niet groot, niet klein
4. Klein
5. Heel klein
6. Geen antwoord- Van zakkenrollerij
- Personen die denken dat de kans om slachtoffer te worden van zakkenrollerij (diefstal op straat zonder geweld) heel groot of groot is.
- Van beroving op straat
- Personen die denken dat de kans om slachtoffer te worden van beroving (diefstal op straat met geweld) heel groot of groot is.
- Van inbraak in woning
- Personen die denken dat de kans om slachtoffer te worden van woninginbraak heel groot of groot is.
- Van mishandeling
- Personen die denken dat de kans om slachtoffer te worden van mishandeling heel groot of groot is.
- Van oplichting via internet
- Personen die denken dat de kans om slachtoffer te worden van oplichting via internet heel groot of groot is.
- Onveiligheidsgevoel in de buurt
- In de Veiligheidsmonitor zijn de volgende vragen gesteld over veiligheidsbeleving in de buurt:
- Voelt u zich weleens onveilig in uw buurt?
Antwoordcategorieën:
1. Ja
2. Nee
3. Geen antwoord
- (Indien ja:) Hoe vaak voelt u zich onveilig in uw buurt?
Antwoordcategorieën:
1. Vaak
2. Soms
3. Zelden
4. Geen antwoord
Percentage vaak onveilig in buurt heeft betrekking op de totale onderzoekspopulatie (inwoners van 15 jaar en ouder).
- Komt het wel eens voor dat u:
1. Avonds niet open doet omdat u het niet veilig vindt?
2. In uw buurt omloopt of omrijdt om onveilige plekken te vermijden?
3. Zich onveilig voelt als u ’s avonds bij u in de buurt op straat loopt?
4. Zich onveilig voelt als u ’s avonds alleen thuis bent?
5. Bang bent dat u zelf slachtoffer wordt van criminaliteit in de buurt?
Antwoordmogelijkheden:
1. Vaak
2. Soms
3. Zelden
4. Nooit
5. Geen antwoord- Voelt zich weleens onveilig in buurt
- Voelt zich vaak onveilig in buurt
- 's Avonds op straat in buurt onveilig
- Personen die zich vaak onveilig voelen als ze 's avonds in de eigen buurt op straat lopen.
- 's Avonds alleen thuis onveilig
- Personen die zich vaak onveilig voelen als ze 's avonds alleen thuis zijn.
- Doet 's avonds niet open
- Personen die vaak 's avonds niet opendoen omdat ze het onveilig vinden.
- Rijdt of loopt om
- Personen die vaak in de eigen buurt omrijden of omlopen om onveilige plekken te vermijden.
- Bang slachtoffer criminaliteit te worden
- Personen die vaak bang zijn om zelf slachtoffer te worden van criminaliteit in de buurt.
- Beoordeling criminaliteit
- In de Veiligheidsmonitor zijn de volgende vragen gesteld over de beoordeling van de criminaliteit in de buurt:
- Heeft u het idee dat er veel, weinig of geen criminaliteit voorkomt in uw buurt?
Antwoordcategorieën:
1. Veel
2. Weinig
3. Geen
- Heeft u het idee dat de criminaliteit in uw buurt in de afgelopen 12 maanden is toegenomen, afgenomen of gelijk is gebleven?
Antwoordcategorieën:
1. Toegenomen
2. Afgenomen
3. Gelijk gebleven
- Kunt u een rapportcijfer (van 1 t/m 10) geven voor de veiligheid in uw buurt?- Denkt dat er veel criminaliteit in buurt
- Personen die het idee hebben dat er veel criminaliteit voorkomt in de eigen buurt.
- Vindt criminaliteit in buurt toegenomen
- Personen die het idee hebben dat de criminaliteit in de eigen buurt in de afgelopen 12 maanden is toegenomen.
- Vindt criminaliteit in buurt afgenomen
- Personen die het idee hebben dat de criminaliteit in de eigen buurt in de afgelopen 12 maanden is afgenomen.
- Rapportcijfer veiligheid in buurt
- Rapportcijfer voor de veiligheid in de eigen buurt.
- Respectloos gedrag
- In de Veiligheidsmonitor is de volgende vraag gesteld over respectloos gedrag:
De volgende vraag gaat over respectloos gedrag. Dit is gedrag waarbij de grenzen van goed fatsoen worden overschreden.
- Hoe vaak wordt u respectloos behandeld door:
1. Onbekenden op straat?
2. Onbekenden in het openbaar vervoer?
3. Personeel van winkels of bedrijven?
4. Personeel van overheidsinstanties?
5. Bekenden zoals partner, familie of vrienden?
Antwoordcategorieën:
1. Vaak
2. Soms
3. Zelden
4. Nooit
5. Niet van toepassing
6. Geen antwoord- Door onbekenden op straat
- Personen die zeggen vaak of soms respectloos behandeld te worden door onbekenden op straat.
- Door onbekenden in openbaar vervoer
- Personen die zeggen vaak of soms respectloos behandeld te worden door onbekenden in het openbaar vervoer.
- Door personeel van winkels en bedrijven
- Personen die zeggen vaak of soms respectloos behandeld te worden door personeel van winkels of bedrijven.
- Door personeel van overheidsinstanties
- Personen die zeggen vaak of soms respectloos behandeld te worden door personeel van overheidsinstanties.
- Door bekenden (partner, familie, vriend)
- Personen die zeggen vaak of soms respectloos behandeld te worden door bekenden (partner, familie of vriend).
- Discriminatie
- In de Veiligheidsmonitor is de volgende vraag gesteld over discriminatie:
- Heeft u zich in de afgelopen 12 maanden gediscrimineerd gevoeld?
Antwoordcategorieën:
1. Ja
2. Nee- Gediscrimineerd gevoeld
- Personen die zich in de afgelopen 12 maanden gediscrimeerd hebben gevoeld.
- Melding
- Slachtoffers die melding hebben gedaan bij de politie en/of bij een andere instantie.
- Traditionele criminaliteit
- Bij traditionele criminaliteit gaat het om personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van één of meerdere geweldsdelicten, vermogensdelicten en vernielingen.
- Slachtoffers
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van één of meerdere geweldsdelicten, vermogensdelicten en vernielingen.
- Heeft/had gevolgen voor slachtoffer
- Slachtoffers van traditionele criminaliteit die emotionele/psychische, lichamelijke of financiële problemen hebben/hadden als gevolg van één of meerdere delicten.
- Melding bij politie
- Aangifte bij politie
- Geweldsdelicten
- Bij geweldsdelicten gaat het om: bedreiging, mishandeling en seksueel geweld.
- Geweldsdelicten totaal
- Slachtoffers
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van één of meerdere geweldsdelicten.
- Kende dader(s)
- Heeft/had gevolgen voor slachtoffer
- Slachtoffers die door het voorval emotionele/psychische, lichamelijke of financiële problemen hebben/hadden.
- Melding bij politie
- Aangifte bij politie
- Bedreiging
- Bedreigd worden, zonder te worden aangevallen of mishandeld. Bijvoorbeeld dreigen met slaan, schoppen of met een mes of ander wapen.
- Slachtoffers
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van bedreiging.
- Kende dader(s)
- Heeft/had gevolgen voor slachtoffer
- Slachtoffers die door het voorval emotionele/psychische of financiële problemen hebben/hadden.
- Melding bij politie
- Aangifte bij politie
- Mishandeling
- Het gaat om aangevallen of mishandeld worden, bijvoorbeeld door te slaan, schoppen of gebruik van een mes of ander wapen.
- Slachtoffers
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van mishandeling.
- Kende dader(s)
- Heeft/had gevolgen voor slachtoffer
- Slachtoffers die door het voorval emotionele/psychische, lichamelijke of financiële problemen hebben/hadden.
- Melding bij politie
- Aangifte bij politie
- Seksuele delicten
- Tegen de eigen zin aangeraakt of vastgepakt worden met seksuele bedoelingen. Bijvoorbeeld bij iemand thuis, op het werk of op straat.
- Slachtoffers
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van seksueel geweld.
- Kende dader(s)
- Heeft/had gevolgen voor slachtoffer
- Slachtoffers die door het voorval emotionele/psychische, lichamelijke of financiële problemen hebben/hadden.
- Melding bij politie
- Aangifte bij politie
- Vermogensdelicten
- Bij vermogensdelicten gaat het om: (poging tot) woninginbraak, diefstal uit de auto, diefstal vanaf de auto, autodiefstal, fietsdiefstal, diefstal van andere motorvoertuigen, (poging tot) zakkenrollerij/beroving, en overige diefstal.
- Vermogensdelicten totaal
- Slachtoffers
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van één of meerdere vermogensdelicten.
- Heeft/had gevolgen voor slachtoffer
- Slachtoffers die door het voorval emotionele/psychische, lichamelijke of financiële problemen hebben/hadden.
- Melding bij politie
- Aangifte bij politie
- (Poging) woninginbraak
- Inbraak in de eigen woning of een poging daartoe, ongeacht of de dader in de woning is geweest, iets uit de woning is gestolen, of iets in of aan de woning is vernield.
- Slachtoffers
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van (poging tot) woninginbraak.
- Heeft/had gevolgen voor slachtoffer
- Slachtoffers die door het voorval emotionele/psychische, lichamelijke of financiële problemen hebben/hadden.
- Melding bij politie
- Aangifte bij politie
- Diefstal uit auto
- Diefstal uit de auto. Bijvoorbeeld een autoradio of tas. Het gaat om een auto op eigen naam (of van een leasemaatschappij) die (ook) voor eigen privédoeleinden wordt gebruikt en waarvan de bezitter 18 jaar of ouder is.
- Slachtoffers
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van diefstal uit de auto.
- Heeft/had gevolgen voor slachtoffer
- Slachtoffers die door het voorval emotionele/psychische, lichamelijke of financiële problemen hebben/hadden.
- Melding bij politie
- Aangifte bij politie
- Diefstal vanaf auto
- Diefstal van auto-onderdelen vanaf de auto. Het gaat om een auto op eigen naam (of van een leasemaatschappij) die (ook) voor eigen privédoeleinden wordt gebruikt en waarvan de bezitter 18 jaar of ouder is.
- Slachtoffers
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van diefstal van auto-onderdelen vanaf de auto.
- Heeft/had gevolgen voor slachtoffer
- Slachtoffers die door het voorval emotionele/psychische, lichamelijke of financiële problemen hebben/hadden.
- Melding bij politie
- Aangifte bij politie
- Autodiefstal
- Diefstal van een auto op eigen naam (of van een leasemaatschappij) die (ook) voor eigen privédoeleinden wordt gebruikt en waarvan de bezitter 18 jaar of ouder is.
- Slachtoffers
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van autodiefstal.
- Heeft/had gevolgen voor slachtoffer
- Slachtoffers die door het voorval emotionele/psychische, lichamelijke of financiële problemen hebben/hadden.
- Melding bij politie
- Aangifte bij politie
- Fietsdiefstal
- Diefstal van een fiets die slachtoffer vooral zelf gebruikte. Ook elektrische fietsen, racefietsen, mountainbikes, speed pedelecs etc. tellen mee.
- Slachtoffers
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van fietsdiefstal.
- Heeft/had gevolgen voor slachtoffer
- Slachtoffers die door het voorval emotionele/psychische, lichamelijke of financiële problemen hebben/hadden.
- Melding bij politie
- Aangifte bij politie
- Diefstal andere motormotorvoertuigen
- Diefstal van een ander motorvoertuig op eigen naam (of van een leasemaatschappij) die (ook) voor eigen privédoeleinden wordt gebruikt en waarvan de bezitter 18 jaar of ouder is. Het gaat om een motor, scooter, bromfiets, snorfiets of ander motorvoertuig dat het slachtoffer vooral zelf gebruikte.
- Slachtoffers
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van diefstal van een ander motorvoertuig.
- Heeft/had gevolgen voor slachtoffer
- Slachtoffers die door het voorval emotionele/psychische, lichamelijke of financiële problemen hebben/hadden.
- Melding bij politie
- Aangifte bij politie
- (Poging tot) zakkenrollerij/beroving
- (Poging tot) diefstal van bijvoorbeeld een tas, portemonnee, telefoon die het slachtoffer zelf bij zich droeg.
- Slachtoffers
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van (een poging tot) zakkenrollerij/beroving.
- Heeft/had gevolgen voor slachtoffer
- Slachtoffers die door het voorval emotionele/psychische, lichamelijke of financiële problemen hebben/hadden.
- Melding bij politie
- Aangifte bij politie
- Overige diefstal
- Andere diefstal dan de voornoemde diefstallen, bijv. spullen uit de tuin, een kleedruimte, caravan of tent.
- Slachtoffers
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van een andere diefstal dan de voornoemde diefstallen.
- Heeft/had gevolgen voor slachtoffer
- Slachtoffers die door het voorval emotionele/psychische, lichamelijke of financiële problemen hebben/hadden.
- Melding bij politie
- Aangifte bij politie
- Vernielingen
- Bij vernielingen gaat het om met opzet iets van het slachtoffer vernielen of beschadigen, zonder dat er iets gestolen is. Bijv. krassen maken op de auto, fietsbanden lek prikken of muren bekladden.
- Slachtoffers
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van vernieling of beschadiging.
- Heeft/had gevolgen voor slachtoffer
- Slachtoffers die door het voorval emotionele/psychische, lichamelijke of financiële problemen hebben/hadden.
- Melding bij politie
- Aangifte bij politie
- Online criminaliteit
- Bij online criminaliteit gaat het om personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van aan- en verkoopfraude, hacken, phishing, fraude betalingsverkeer, identiteitsfraude, online pesten, sexshaming, en/of overige online delicten.
- Slachtoffers
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van één of meerdere online delicten.
- Heeft/had gevolgen voor slachtoffer
- Slachtoffers die door het voorval emotionele/psychische of financiële problemen hebben/hadden.
- Melding
- Aangifte
- Online oplichting en fraude
- Het gaat hierbij om aankoopfraude, verkoopfraude, fraude betalingsverkeer, identiteitsfraude en phishing.
- Slachtoffers oplichting en fraude
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van online oplichting of online fraude.
- Aankoopfraude
- Aankoopfraude: oplichting bij een online aankoop. Slachtoffers hebben zelf al betaald voor producten of diensten (bijv. tickets of reizen) die nooit werden geleverd, en waarbij de verkoper hen achteraf niet terugbetaalde.
- Slachtoffers
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van aankoopfraude.
- Heeft/had gevolgen voor slachtoffer
- Slachtoffers die door het voorval emotionele/psychische of financiële problemen hebben/hadden.
- Melding
- Slachtoffers die melding hebben gedaan bij de politie en/of bij het handelsplatform (bijv. Marktplaats, eBay, Facebook) en/of bij de Fraudehelpdesk en/of bij een consumentenorganisatie (bijv. de Consumentenbond, Kassa of Radar) en/of bij een andere instantie van de aankoopfraude.
- Aangifte bij politie
- Verkoopfraude
- Verkoopfraude: oplichting bij een online verkoop. Slachtoffers hebben zelf de producten of diensten geleverd, maar de koper betaalde hen niet.
- Slachtoffers
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van verkoopfraude.
- Heeft/had gevolgen voor slachtoffer
- Slachtoffers die door het voorval emotionele/psychische of financiële problemen hebben/hadden.
- Melding
- Slachtoffers die melding hebben gedaan bij de politie en/of bij de verkoopsite (bijv. Marktplaats, eBay, Facebook) en/of bij de Fraudehelpdesk en/of bij een consumentenorganisatie (bijv. de Consumentenbond, Kassa of Radar) en/of bij een andere instantie.
- Aangifte bij politie
- Fraude betalingsverkeer
- Bij fraude betalingsverkeer gaat het erom dat geld van de bankrekening is afgeschreven via een creditcard- of bankoverschrijving zonder dat het slachtoffer of diens partner daar opdracht voor had gegeven.
- Slachtoffers
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van fraude in het betalingsverkeer.
- Heeft/had gevolgen voor slachtoffer
- Slachtoffers die door het voorval emotionele/psychische of financiële problemen hebben/hadden.
- Melding
- Slachtoffers die melding hebben gedaan bij de politie en/of bij de bank en/of bij de Fraudehelpdesk en/of bij een andere instantie.
- Aangifte bij politie
- Identiteitsfraude
- Bij identiteitsfraude gaat het erom dat iemand illegaal gebruik maakte van de persoonsgegevens van het slachtoffer. Bijv. met (een kopie van) uw paspoort, ID-kaart, rijbewijs of gegevens van een online account.
- Slachtoffers
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van identiteitsfraude.
- Heeft/had gevolgen voor slachtoffer
- Slachtoffers die door het voorval emotionele/psychische of financiële problemen hebben/hadden.
- Melding
- Slachtoffers die melding hebben gedaan bij de politie en/of bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) en/of bij de Fraudehelpdesk en/of bij een andere instantie.
- Aangifte bij politie
- Phishing
- Bij phishing gaat het erom dat het slachtoffer in bijv. een e-mail, WhatsApp-bericht, telefoontje of ander bericht van een oplichter is getrapt en de oplichter hiermee geld heeft verdiend.
- Slachtoffers
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van phishing.
- Heeft/had gevolgen voor slachtoffer
- Slachtoffers die door het voorval emotionele/psychische of financiële problemen hebben/hadden.
- Melding
- Slachtoffers die melding hebben gedaan bij de politie en/of bij de Fraudehelpdesk en/of bij een andere instantie.
- Aangifte bij politie
- Hacken
- Bij hacken gaat het erom dat iemand met kwade bedoelingen zonder toestemming van het slachtoffer heeft ingebroken of ingelogd op bijv. diens computer, account, telefoon of huishoudelijk apparaat. Ook het installeren van kwaadaardige software, virussen of het blokkeren van apparaten telt mee.
- Slachtoffers
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van hacken.
- Apparaat
- Bij hacken apparaat gaat het erom dat iemand met kwade bedoelingen zonder toestemming van het slachtoffer heeft ingebroken of ingelogd op bijv. diens computer, tablet, mobiele telefoon, smartwatch of ander (huishoudelijk) apparaat.
- Slachtoffers
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van het hacken van een apparaat.
- Heeft/had gevolgen voor slachtoffer
- Slachtoffers die door het voorval emotionele/psychische of financiële problemen hebben/hadden.
- Melding
- Slachtoffers die melding hebben gedaan bij de politie en/of bij een andere instantie.
- Aangifte bij politie
- Account
- Bij hacken account gaat het erom dat iemand met kwade bedoelingen zonder toestemming van het slachtoffer heeft ingebroken of ingelogd op bijv. een e-mailaccount of het account van een webshop, bank, sociale netwerksite, cloudopslag of een andere online dienst.
- Slachtoffers
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van het hacken van een account.
- Heeft/had gevolgen voor slachtoffer
- Slachtoffers die door het voorval emotionele/psychische of financiële problemen hebben/hadden.
- Melding
- Slachtoffers die melding hebben gedaan bij de politie en/of bij de instantie van het account (bijv. bank, Google, Apple) en/of bij de internetprovider (bijv. KPN, Vodafone) en/of bij een andere instantie.
- Aangifte bij politie
- Online bedreiging en intimidatie
- Het gaat hierbij om bedreiging met geweld, pesten, stalken en shamesexting.
- Slachtoffers bedreiging en intimidatie
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van online bedreiging of online intimidatie.
- Online bedreiging
- Slachtoffers
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van online bedreiging.
- Kende dader(s)
- Heeft/had gevolgen voor slachtoffer
- Slachtoffers die door het voorval emotionele/psychische of financiële problemen hebben/hadden.
- Melding
- Het gaat hier uitsluitend om melding bij de politie.
- Aangifte bij politie
- Online pesten
- Bij online pesten gaat het om pesten dat geheel of gedeeltelijk online/via internet plaatsvindt.
- Slachtoffers
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van online pesten.
- Kende dader(s) vanaf begin
- Heeft/had gevolgen voor slachtoffer
- Slachtoffers die door het voorval emotionele/psychische of financiële problemen hebben/hadden.
- Melding
- Slachtoffers die melding hebben gedaan bij familie, vrienden en/of op school en/of op het werk en/of bij Veilig Thuis en/of bij sociale media en/of bij de politie / Meld Misdaad Anoniem en/of bij een andere instantie.
- Aangifte bij politie
- Online stalking
- Bij online stalking gaat het om langere tijd geheel of gedeeltelijk online/via internet stalken, bijv. door het slachtoffer voortdurend te bespioneren, lastig te vallen of steeds ongewenste e-mails of appjes te sturen.
- Slachtoffers
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van online stalking.
- Kende dader(s) vanaf begin
- Heeft/had gevolgen voor slachtoffer
- Slachtoffers die door het voorval emotionele/psychische of financiële problemen hebben/hadden.
- Melding
- Slachtoffers die melding hebben gedaan bij familie, vrienden en/of bij een leerkracht of de schooldirectie en/of eigen werkgever en/of bij Veilig Thuis en/of bij de politie en/of bij een andere instantie.
- Aangifte bij politie
- Shamesexting
- Bij shamesexting gaat het om het verspreiden van naaktfoto’s of -filmpjes van het slachtoffer of het dreigen hiermee.
- Slachtoffers
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van shamesexting.
- Kende dader(s)
- Heeft/had gevolgen voor slachtoffer
- Slachtoffers die door het voorval emotionele/psychische of financiële problemen hebben/hadden.
- Melding
- Slachtoffers die melding hebben gedaan bij familie, vrienden en/of bij een leerkracht of de schooldirectie en/of eigen werkgever en/of bij Veilig Thuis en/of bij de politie en/of bij een andere instantie.
- Aangifte bij politie
- Slachtoffers overige online delicten
- Personen die in de afgelopen 12 maanden slachtoffer zijn geweest van andere delicten via internet dan de voornoemde.
- Politie en burgers
- Het betreft de thema's contacten van burgers met de politie en de tevredenheid daarover, het oordeel over het functioneren van de politie in de buurt en het oordeel over het functioneren van de politie in het algemeen.
- Contact burgers met politie
- In de Veiligheidsmonitor zijn de volgende vragen gesteld over de mate waarin de burgers contact heeft gehad met de politie:
- Heeft u de afgelopen 12 maanden weleens contact gehad met de politie?
Antwoordcategorieën:
1. Ja, één keer
2. Ja, meerdere keren
3. Nee (sla volgende vraag over)
De volgende vragen gaan alleen over uw laatste contact met de politie.
- Was dit toen met de politie:
1. In uw buurt
2. Ergens anders in uw gemeente
3. Buiten uw gemeente
4. Weet ik niet- Contact met politie
- Personen die in de afgelopen 12 maanden één of meerdere keren contact hebben gehad met de politie.
- Contact met politie in buurt
- Personen bij wie het laatste contact met de politie in de afgelopen 12 maanden in de eigen buurt plaatsvond.
- Contact met politie elders in gemeente
- Personen bij wie het laatste contact met de politie in de afgelopen 12 maanden in de eigen gemeente plaatsvond.
- Contact met politie buiten gemeente
- Personen bij wie het laatste contact met de politie in de afgelopen 12 maanden buiten de eigen gemeente plaatsvond.
- Reden contact
- In de Veiligheidsmonitor zijn de volgende vragen gesteld over de reden van het contact met politie:
- Wat was de belangrijkste reden voor dit contact?
Antwoordcategorieën:
1. Bekeuring
2. Opgeroepen als getuige
3. Waarschuwing of controle door politie
4. Aangifte doen
5. Melding gedaan, bijv. van verdachte situatie, misdrijf of overlast
6. Vragen om hulp, advies, informatie of vergunningen
7. Sociaal contact / praatje
8. Anders
Op basis van deze antwoordcategorieën zijn een drietal hoofdcategorieën samengesteld:
1. Handhaving (antwoordcategorieën 1 en 3)
2. Aangifte/melding (antwoordcategorieën 4 en 5)
3. Anders (antwoordcategorieën 2 en 6)- Handhaving
- Personen bij wie het laatste contact met de politie in de afgelopen 12 maanden was vanwege handhaving.
- Aangifte/melding
- Personen bij wie het laatste contact met de politie in de afgelopen 12 maanden was vanwege aangifte of melding.
- Anders
- Personen bij wie het laatste contact met de politie in de afgelopen 12 maanden was vanwege een andere reden. De andere reden betreft hier ‘opgeroepen als getuigen’ en ‘vragen om hulp, advies, informatie’.
- (Zeer) tevreden over contact politie
- In de Veiligheidsmonitor is de volgende vraag gesteld over de tevredenheid over het laatste contact met de politie in de afgelopen 12 maanden:
- Hoe tevreden of ontevreden bent u over dit contact?
Antwoordcategorieën:
1. Zeer tevreden
2. Tevreden
3. Niet tevreden, niet ontevreden
4. Ontevreden
5. Zeer ontevreden
6. Geen antwoord- Totaal
- Personen die zeer tevreden of tevreden zijn over het laatste contact met de politie in de afgelopen 12 maanden.
- Handhaving
- Personen die zeer tevreden of tevreden zijn over het laatste handhavingscontact met de politie in de afgelopen 12 maanden.
- Aangifte/melding
- Personen die zeer tevreden of tevreden zijn over het laatste aangifte- of meldingscontact met de politie in de afgelopen 12 maanden.
- Anders
- Personen die zeer tevreden of tevreden zijn over het laatste andere contact met de politie in de afgelopen 12 maanden. De reden van het laatste andere contact betreft hier ‘opgeroepen als getuigen’, ‘vragen om hulp, advies, informatie of vergunningen’, ‘sociaal contact / praatje’ en ‘anders’.
- Functioneren politie
- Tevredenheid functioneren in buurt
- Personen die zeer tevreden of tevreden zijn over het functioneren van de politie in de eigen buurt.
****
In de Veiligheidsmonitor is gevraagd naar de tevredenheid over de tevredenheid over het functioneren van de politie in de buurt:
- Hoe tevreden of ontevreden bent u over het functioneren van de politie in uw buurt?
Antwoordcategorieën:
1. Zeer tevreden
2. Tevreden
3. Niet tevreden, niet ontevreden
4. Ontevreden
5. Zeer ontevreden
6. Kan dit niet beoordelen
- Tevredenheid zichtbaarheid in buurt
- Personen die zeer tevreden of tevreden zijn over de zichtbaarheid van de politie in de eigen buurt.
***
In de Veiligheidsmonitor is gevraagd naar de tevredenheid over de zichtbaarheid van de politie in de buurt:
- Hoe tevreden of ontevreden bent u over de zichtbaarheid van de politie in uw buurt?
Antwoordcategorieën:
1. Zeer tevreden
2. Tevreden
3. Niet tevreden, niet ontevreden
4. Ontevreden
5. Zeer ontevreden
6. Kan dit niet beoordelen
- Tevredenheid functioneren in algemeen
- Personen die zeer tevreden of tevreden zijn over het functioneren van de politie in het algemeen.
---
In de Veiligheidsmonitor is de volgende vraag gesteld over de tevredenheid over het functioneren van de politie in het algemeen:
- Hoe tevreden of ontevreden bent u over het functioneren van de politie in het algemeen?
Antwoordcategorieën:
1. Zeer tevreden
2. Tevreden
3. Niet tevreden, niet ontevreden
4. Ontevreden
5. Zeer ontevreden
6. Kan dit niet beoordelen
- Preventie
- Preventief gedrag
- In de Veiligheidsmonitor zijn de volgende vragen gesteld over preventief gedrag:
De volgende vragen gaan over manieren waarop u uzelf en uw bezittingen kunt beschermen.
- Hoe vaak neemt u de volgende maatregelen?
1. Ik laat het licht branden als ’s avonds niemand thuis is.
2. Ik zet mijn fiets in een bewaakte fietsenstalling als dat mogelijk is.
3. Ik neem waardevolle spullen mee uit de auto.
4. Als ik ergens naartoe ga, laat ik waardevolle spullen thuis om diefstal op straat te voorkomen.
Antwoordcategorieën:
1. Altijd
2. Vaak
3. Soms
4. Zelden
5. Nooit
6. Niet van toepassing- 's Avonds licht branden bij afwezigheid
- Personen die altijd of vaak het licht laten branden als 's avonds niemand thuis is.
- Fiets in bewaakte fietsenstalling
- Personen die altijd of vaak hun fiets in een bewaakte fietsenstalling zetten als dat mogelijk is.
- Waardevolle spullen meenemen uit auto
- Personen die altijd of vaak waardevolle spullen meenemen uit de auto.
- Waardevolle spullen thuis laten
- Personen die altijd of vaak als ze ergens naartoe gaan waardevolle spullen thuis laten om diefstal op straat te voorkomen.
- Preventief gedrag - somscore
- De somscore 'preventief gedrag' is samengesteld op basis van de antwoorden van de respondenten op de vraag of en hoe vaak ze de volgende vier maatregelen nemen om de woning of bezittingen te beveiligen:
- 's avonds licht branden bij afwezigheid .
- fiets in bewaakte fietsenstalling.
- waardevolle spullen meenemen uit de auto.
- waardevolle spullen thuislaten.
Voor de somscore worden de antwoorden op deze vier items gehercodeerd (altijd of vaak = 1; andere antwoordcategorieën = 0). De somscore wordt weergegeven als een cijfer van 0 tot en met 4. Om dit te bereiken worden alle afzonderlijke waarden opgeteld.
- Beveiligingsmaatregelen in/rond woning
- In de Veiligheidsmonitor zijn de volgende vragen gesteld over preventieve maatregelen in of rond de woning:
Heeft uw woning:
1. Extra veiligheidssloten of grendels op ramen en/of (buiten)deuren?
2. Rolluiken of luiken voor ramen en/of deuren?
3. Buitenverlichting met sensor?
4. Een alarminstallatie?
5. Camerabewaking?
6. Een raamsticker of certificaat van het.Politiekeurmerk Veilig Wonen (PKVW)?
Antwoordcategorieën:
1. Ja
2. Nee
3. Geen antwoord- Extra veiligheidssloten op buitendeuren
- Personen die aangeven dat de eigen woning extra veiligheidssloten of grendels op ramen en/of (buiten)deuren heeft.
- Rolluiken voor ramen en of deuren
- Personen die aangeven dat de eigen woning rolluiken of luiken voor ramen en/of deuren heeft.
- Buitenverlichting met sensor
- Personen die aangeven dat de eigen woning buitenverlichting met sensor heeft.
- Alarminstallatie
- Personen die aangeven dat de eigen woning een alarminstallatie heeft.
- Camerabewaking
- Personen die aangeven dat de eigen woning camerabewaking heeft.
- Raamsticker/Politiekeurmerk Veilig Wonen
- Personen die aangeven dat de eigen woning een raamsticker of certificaat van het Politiekeurmerk Veilig Wonen (PKVW) heeft.
- Preventieve maatregelen - somscore
- De somscore 'preventieve voorzieningen in/rond de woning' is samengesteld op basis van de antwoorden van de respondenten op de vraag of hun woning de volgende voorzieningen heeft:
- extra veiligheidssloten of grendels op buitendeuren;
- rolluiken of luiken voor ramen en/of deuren;
- buitenverlichting;
- een alarminstallatie
- camerabewaking
- raamsticker/politiekeurmerk Veilig Wonen
Voor de somscore worden de antwoorden op deze zes items opgeteld (ja = 1; andere antwoordcategorieën = 0). De somscore wordt weergegeven als een cijfer van 0 tot en met 6.
- Buurtbeveiliging
- Buurtpreventie-app
- App in buurt aanwezig
- Personen die aangeven dat de eigen buurt een buurtpreventie-app heeft.
- Deelname aan app
- Personen die aangeven dat ze zelf (of iemand van hun huishouden) deelneemt aan de buurtpreventie-app.
- Aangemeld bij Burgernet
- Personen die aangeven dat ze zelf (of iemand van hun huishouden) aangemeld is bij Burgernet.
- Buurt- of burgerwacht in buurt aanwezig
- Personen die aangeven dat er in de eigen Buurt- of burgerwacht is.
- Digitale gegevensbescherming
- In de Veiligheidsmonitor zijn de volgende vragen gesteld over digitale gegevensbescherming:
- Met welke van de volgende maatregelen beschermt u uw digitale gegevens?
Ook als iemand anders dit voor u doet of u hierbij helpt, telt dit mee. U kunt meerdere antwoorden kiezen.
Antwoordcategorieën:
1. Sterke wachtwoorden kiezen die moeilijk te raden zijn
2. Wachtwoorden regelmatig veranderen
3. Wachtwoordmanager gebruiken
4. Virusscanner gebruiken
5 Firewall gebruiken
6. Update uitvoeren of back-up maken (evt. automatisch)
7. Geen van deze
8. Geen antwoord- Sterke, moeilijk te raden wachtwoorden
- Personen die aangeven hun digitale gegevens te beschermen door sterke wachtwoorden te kiezen die moeilijk te raden zijn.
- Wachtwoorden regelmatig veranderen
- Personen die aangeven hun digitale gegevens te beschermen door wachtwoorden regelmatig te veranderen.
- Wachtwoordmanager gebruiken
- Personen die aangeven hun digitale gegevens te beschermen door een wachtwoordmanager te gebruiken.
- Virusscanner gebruiken
- Personen die aangeven hun digitale gegevens te beschermen door een virusscanner te gebruiken.
- Firewall gebruiken
- Personen die aangeven hun digitale gegevens te beschermen door een firewall te gebruiken
- Update uitvoeren/back-up maken
- Personen die aangeven hun digitale gegevens te beschermen door een update uit te voeren of een back-up te maken (evt. automatisch.
- Digitale gegevensbescherming (somscore)
- De somscore 'digitale gegevensbescherming' is samengesteld op basis van de antwoorden van de respondenten op de vraag of ze hun digitale gegevens met een of meerdere van de volgende maatregelen beschermen:
- sterke wachtwoorden kiezen die moeilijk te raden zijn
- wachtwoorden regelmatig veranderen
- wachtwoordmanager gebruiken
- virusscanner gebruiken
- firewall gebruiken
- update uitvoeren of back-up maken (evt. automatisch)- extra veiligheidssloten of grendels op buitendeuren
- geen van deze
- geen antwoord
Voor de somscore worden de antwoorden op de eerste 6 valide antwoordcategorieën opgeteld (ja = 1; anders = 0). De somscore wordt weergegeven als een cijfer van 0 tot en met 6.