Gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid (GOA

GOA

Het Gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (GOA) is opgezet om de onderwijsachterstanden van de doelgroep (voornamelijk allochtonen met een niet westerse achtergrond) te verminderen. De gemeenten zelf zijn verantwoordelijk voor het monitoren en evalueren van het beleid en daarvoor is het van belang dat er goede statistische gegevens beschikbaar zijn. Om de vergelijking tussen gemeenten te kunnen waarborgen is in 2000 door het ministerie van OC&W een GOA-kernmonitor opgezet met definities van 15 indicatoren die het gehele onderwijsveld bestrijken. De meeste van deze indicatoren kunnen pas gemaakt worden wanneer met de 'Wet op het Onderwijsnummer' goede registraties beschikbaar komen. Dit zal pas over enkele jaren het geval zijn. Maar voor het voortgezet onderwijs is er al een goede registratie van de examenresultaten, op grond waarvan heeft het CBS een aantal indicatoren uit de kernmonitor heeft gemaakt. Hier volgt een korte presentatie van de gegevens.

Onderwijsachterstand?

Uit de examenresultaten blijkt dat er bij allochtonen met een niet-westerse achtergrond sprake is van een onderwijsachterstand. Niet-westers allochtone jongeren volgen niet alleen minder havo of vwo maar ook slagen ze minder vaak. Opmerkelijk is verder dat onder de niet-westers allochtonen die zijn geslaagd een relatief hoog percentage doorstroomt naar het hbo of het wo. Economische studies blijken onder hen erg populair te zijn. Duidelijk minder in trek dan bij autochtonen is het pedagogisch onderwijs.

Examenscore

OCenW en het CBS hebben een indicator ontwikkeld die op een snelle manier de onderwijsprestaties van de doelgroep in kaart brengt. In deze indicator genaamd 'examenscore' wordt het slagingspercentage gewogen met het soort examen. De score loopt van 0 (niemand is geslaagd) tot 100 (iedereen is geslaagd voor het vwo). Landelijk gezien hebben autochtonen een examenscore van 62 en de niet-westers allochtonen komen op 49. Een opmerkelijk verschil. In de grote gemeenten blijken de verschillen in examenscore vaak nog groter te zijn.

School- versus woongemeente

Soms is het voor het beleid van een gemeente van belang een bepaalde indicator te bekijken vanuit het perspectief van scholen (schoolgemeente) en soms vanuit het perspectief van de woongemeenten van de leerlingen. Tussen deze gezichtspunten zit soms een behoorlijk verschil, want scholen in een gemeente kunnen immers ook veel leerlingen van buiten aantrekken.

Beschikbare gegevens

De gegevens van de examenjaren 1999 t/m 2002 zijn beschikbaar via de statlinetabel GOA-indicatoren examens vo. Het is de bedoeling om ook voor de andere onderwijsvelden indicatoren te produceren. Steeds meer gegevens zullen zo voor gemeenten, scholen en beleidsmakers eenvoudig te raadplegen zijn.