Verkoop biologisch voedsel eerste helft 2025 iets gestegen
In het eerste halfjaar van 2024 was de verkoop van biologische producten nog 3,2 procent. De verkoop van biologische aardappelen, groente en fruit is het meest toegenomen.
| Jaar | Kwartaal | Totaal (% totale bestedingen aan voedsel) |
|---|---|---|
| 2024 | 1e kwartaal | 3,2 |
| 2024 | 2e kwartaal | 3,2 |
| 2024 | 3e kwartaal | 3,2 |
| 2024 | 4e kwartaal | 3,2 |
| 2025 | 1e kwartaal | 3,6 |
| 2025 | 2e kwartaal | 3,4 |
| Bron: CBS i.s.m. WSER | ||
Eieren in verhouding vaakst biologisch
Bij eieren is van alle productgroepen naar verhouding het grootste deel van de verkopen biologisch. In de eerste helft van 2025 was dat 17,3 procent. Op de tweede plaats staat koffie en thee met 6,5 procent, gevolgd door aardappelen, groente en fruit met 5,5 procent.
Dranken hebben het laagste aandeel biologische verkopen (1,6 procent).
Lichte toename bij meeste biologische producten
In vergelijking met de eerste helft van 2024 is het aandeel biologische verkopen bij bijna alle productcategorieën hoger. Alleen bij houdbare producten is het juist iets lager.
Bij aardappelen, groente en fruit steeg het aandeel het meest: van 4,7 naar 5,5 procent. Daarna volgen vis (van 2,5 naar 3,2 procent) en koffie en thee (van 5,9 naar 6,5 procent).
| Productgroep | 2025 Eerste half jaar (% bestedingen) | 2024 Eerste half jaar (% bestedingen) |
|---|---|---|
| Totaal | 3,5 | 3,2 |
| Eieren | 17,3 | 17,3 |
| Koffie en thee | 6,5 | 5,9 |
| Aardappelen, groenten en fruit | 5,5 | 4,7 |
| Zuivel | 4,3 | 4,0 |
| Vis | 3,2 | 2,5 |
| Vlees | 2,9 | 2,6 |
| Houdbare producten samengestelde maaltijden en overig | 2,5 | 2,6 |
| Brood, granen, koek en gebak | 1,9 | 1,8 |
| Dranken | 1,6 | 1,5 |
| Voeding, niet gespecificeerd | 0,9 | 0,7 |
| Bron: CBS i.s.m. WSER | ||
Biologisch aandeel vlees en zuivel sinds 2018 iets gedaald
In een vergelijking tussen 2018 en 2024 is het aandeel biologische verkopen bij eieren het meest gestegen, van 13,2 naar 17,4 procent. Koffie en thee volgen op de tweede plaats (van 3,7 naar 6,0 procent). Daarna heeft biologische vis over de jaren heen de grootste groei doorgemaakt.
Voor houdbare producten, vlees en zuivel is het aandeel biologische verkopen in 2024 echter kleiner dan in 2018. De verkoop van biologische houdbare producten daalde van 3,0 naar 2,5 procent, van biologisch vlees van 3,0 naar 2,6 procent en die van zuivel van 4,3 naar 4,0 procent.
| Productgroep | 2024 (% bestedingen) | 2018 (% bestedingen) |
|---|---|---|
| Totaal | 3,2 | 2,9 |
| Eieren | 17,4 | 13,2 |
| Zuivel | 4,0 | 4,3 |
| Koffie en thee | 6,0 | 3,7 |
| Aardappelen, groenten en fruit | 4,9 | 3,5 |
| Vlees | 2,6 | 3,0 |
| Houdbare producten samengestelde maaltijden en overig | 2,5 | 3,0 |
| Voeding, niet gespecificeerd | 0,7 | 2,3 |
| Brood, granen, koek en gebak | 1,7 | 1,7 |
| Vis | 2,7 | 1,2 |
| Dranken | 1,5 | 1,0 |
| Bron: CBS i.s.m. WSER | ||
Bronnen
- Tabel - Bestedingen aan voedsel met een biologisch keurmerk, tweede kwartaal 2025
- Tabel – Bestedingen aan voedsel met een duurzaamheidskeurmerk 2024
- Publicatie – Monitor Duurzaam Voedsel WUR