Minder kolen over het spoor richting Duitsland in 2024

De afname van het goederenvervoer over het spoor komt geheel doordat er minder goederen vanuit Nederland over het spoor naar het buitenland worden vervoerd. Deze stroom daalde met 9,3 procent tot 21,7 miljoen ton. Dit blijft wel de belangrijkste goederenstroom over het spoor.
Het vervoerd gewicht van goederen uit het buitenland naar Nederland steeg met 2,4 procent tot 10,3 miljoen ton. De stroom door Nederland, waarbij geladen en gelost wordt in het buitenland, en het binnenlands vervoer stegen ook.
Jaar | Afvoer (mln ton) | Aanvoer (mln ton) | Doorvoer (mln ton) | Binnenlands (mln ton) |
---|---|---|---|---|
2024 | 21,7 | 10,3 | 3,2 | 2,6 |
2023 | 24,0 | 10,1 | 3,0 | 2,3 |
2022 | 27,2 | 10,5 | 3,6 | 3,2 |
2021 | 25,8 | 10,2 | 3,5 | 3,1 |
2020 | 23,4 | 9,3 | 4,1 | 3,2 |
2019 | 25,9 | 9,2 | 4,3 | 3,2 |
2018 | 24,7 | 9,9 | 4,1 | 3,2 |
2017 | 25,3 | 10,4 | 3,6 | 2,7 |
2016 | 27,5 | 9,9 | 2,4 | 2,9 |
2015 | 27,0 | 9,5 | 2,1 | 3,1 |
Kolenvervoer blijft dalen
De daling van het spoorvervoer vanuit Nederland naar het buitenland komt vooral doordat er minder kolen naar Duitsland worden vervoerd. De vraag naar kolen voor kolengestookte elektriciteitscentrales is lager door de concurrentie van gas en duurzame energiebronnen. In 2024 werden 4,6 miljoen ton kolen vervoerd, 2,9 miljoen ton minder dan in 2023 en 5 miljoen ton minder dan in het recordjaar 2022. Kolen zakken daardoor van plek twee naar plek drie in de lijst van belangrijkste goederen voor spoorvervoer.
Jaar | Goederen in containers (mln ton) | Metaalertsen en andere delfstoffen (mln ton) | Steenkool en bruinkool (mln ton) | Chemische producten (mln ton) | Metalen in primaire vorm (mln ton) | Overige producten (mln ton) |
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 18,4 | 4,9 | 4,6 | 3,1 | 2,1 | 4,7 |
2023 | 17,5 | 4,5 | 7,5 | 3,2 | 2,1 | 4,6 |
2022 | 19,8 | 4,8 | 9,6 | 3,3 | 2,3 | 4,7 |
2021 | 18,9 | 5,3 | 7,5 | 3,4 | 2,8 | 4,8 |
2020 | 17,6 | 5,0 | 7,0 | 3,7 | 2,4 | 4,4 |
2019 | 18,3 | 6,3 | 8,3 | 3,1 | 2,7 | 4,0 |
2018 | 19,7 | 6,0 | 6,1 | 2,5 | 3,2 | 4,4 |
2017 | 16,8 | 6,0 | 7,2 | 3,6 | 3,3 | 5,1 |
2016 | 16,8 | 5,9 | 9,5 | 3,3 | 3,2 | 3,9 |
2015 | 15,2 | 6,3 | 9,0 | 3,3 | 2,9 | 4,9 |
Met 18,4 miljoen ton wordt bijna de helft van de goederen op het spoor vervoerd in containers. De belangrijke producten die in containers worden vervoerd (vanuit de zeehavens via het spoor) zijn auto-onderdelen, kunststofproducten, machines, ijzerwaren en kleding.
De groep metaalertsen en andere delfstoffen steeg in 2024 met 7,2 procent naar 4,9 miljoen ton, waarmee ze op plek twee staan. In vergelijking met tien jaar geleden is dit wel 1,4 miljoen ton minder.
Duitsland belangrijkste vervoerspartner
De grootste partner voor de afvoer en aanvoer van goederen per spoor is Duitsland. Twee derde van de goederen gaat naar Duitsland en 37,9 procent van de aanvoer naar Nederland wordt er geladen. Italië, Oostenrijk, Polen en Tsjechië volgen op ruime afstand. In vergelijking met tien jaar geleden is het aandeel van Duitsland wel lager. Oostenrijk en Polen zijn juist belangrijker geworden als partnerland.
Jaar | Duitsland (mln ton) | Italië (mln ton) | Oostenrijk (mln ton) | Polen (mln ton) | Tsjechië (mln ton) | België (mln ton) | Overig (mln ton) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 18,4 | 5,3 | 2,0 | 1,8 | 1,7 | 1,1 | 1,7 |
2023 | 21,3 | 5,3 | 1,7 | 1,1 | 1,6 | 1,1 | 1,9 |
2022 | 23,6 | 5,7 | 1,6 | 1,2 | 1,7 | 1,7 | 2,1 |
2021 | 21,6 | 5,4 | 1,5 | 1,1 | 1,8 | 2,2 | 2,4 |
2020 | 20,0 | 4,6 | 1,5 | 1,1 | 1,4 | 2,0 | 2,2 |
2019 | 23,2 | 4,2 | 1,4 | 0,9 | 1,1 | 2,2 | 2,1 |
2018 | 22,1 | 6,0 | 1,0 | 0,5 | 1,6 | 1,7 | 1,9 |
2017 | 23,6 | 5,3 | 0,9 | 1,2 | 0,9 | 1,5 | 2,3 |
2016 | 24,6 | 5,7 | 0,9 | 0,7 | 2,0 | 1,7 | 1,8 |
2015 | 24,9 | 4,9 | 0,7 | 0,7 | 1,5 | 1,5 | 2,2 |
Bronnen
- StatLine - Spoorvervoer; ladinggewicht, ladingtonkilometer, treinkilometers
- StatLine - Spoorvervoer; goederenvervoer over Nederlands spoor, goederensoort
- StatLine - Spoorvervoer; goederenvervoer over Nederlands spoor, aan- en afvoer, landen
Relevante links
- Dashboard - Verkeer en vervoer
- Dashboard - Snelle indicatoren goederenvervoer
- Nieuwsbericht - Bijna 12 procent minder goederen over het spoor in 2023