Consumenten vrijwel even negatief in mei

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
© CBS / Alrik Swagerman
Consumenten waren in mei vrijwel even pessimistisch als een maand eerder. Het consumentenvertrouwen is laag. In mei kwam het vertrouwen uit op -38, tegen -37 in april. Consumenten waren negatiever over het economisch klimaat. De koopbereidheid van consumenten was minder negatief.

Met -38 lag het consumentenvertrouwen in mei ruimschoots onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-10). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36) en in september en oktober 2022 de laagste stand ooit (-59). Het CBS meet het consumentenvertrouwen elke maand sinds april 1986.

Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
jaarmaandsaldo (gemiddelde van de deelvragen)
2019juni-1
2019juli1
2019augustus-1
2019september-2
2019oktober-1
2019november-2
2019december-2
2020januari-2
2020februari-2
2020maart-3
2020april-23
2020mei-31
2020juni-27
2020juli-26
2020augustus-29
2020september-28
2020oktober-30
2020november-26
2020december-19
2021januari-19
2021februari-19
2021maart-18
2021april-14
2021mei-9
2021juni-3
2021juli-4
2021augustus-6
2021september-5
2021oktober-10
2021november-20
2021december-26
2022januari-28
2022februari-30
2022maart-39
2022april-48
2022mei-47
2022juni-50
2022juli -51
2022augustus-54
2022september-59
2022oktober-59
2022november-56
2022december-52
2023januari-49
2023februari-44
2023maart-39
2023april-37
2023mei-38

Oordeel consumenten over economisch klimaat negatiever

Consumenten waren in mei pessimistischer over de economie dan in april. De deelindicator economisch klimaat daalde naar -53, ten opzichte van -48 in april. Met name het oordeel van consumenten over de economie in de komende twaalf maanden was negatiever.

Koopbereidheid minder negatief

De koopbereidheid kwam in mei uit op -28, tegen -30 in april. Het oordeel over de financiële situatie in zowel de afgelopen twaalf maanden als de komende twaalf maanden was in mei iets minder negatief. De tijd voor het doen van grote aankopen vonden consumenten ook een fractie minder ongunstig.