Detailhandel zet ruim 4 procent meer om in maart

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
Vrouw doet boodschappen in een supermarkt met een boodschappenkar
© Hollandse Hoogte / Marcel van den Bergh
De detailhandel heeft in maart 4,1 procent meer omgezet dan in maart 2022, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 7 procent lager. De omzet van de foodsector groeide met 9,2 procent, terwijl de omzet van de non-foodsector kromp met 1,5 procent. Online is 3,4 procent meer omgezet dan een jaar eerder.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in maart. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 5,1 procent hoger dan in maart 2022.

Omzet detailhandel* (koopdaggecorrigeerd)
 maandmutatie (%-verandering t.o.v. jaar eerder)
2019januari1,5
2019februari4,1
2019maart4,1
2019april1,9
2019mei2,6
2019juni3,1
2019juli3
2019augustus2,9
2019september4,4
2019oktober3,6
2019november2,4
2019december5,2
2020januari3,5
2020februari4,9
2020maart3,4
2020april-1
2020mei8,6
2020juni10,2
2020juli9,2
2020augustus10,2
2020september7,3
2020oktober7,2
2020november10,1
2020december-3,4
2021januari-6,1
2021februari-2,8
2021Maart6,6
2021april9,7
2021mei9,5
2021juni5,6
2021juli2,8
2021augustus3,3
2021september4,2
2021oktober6,8
2021november5,3
2021december6,4
2022januari18,1
2022februari16
2022maart9,3
2022april9
2022mei2,1
2022juni1,5
2022juli6
2022augustus2,7
2022september6
2022oktober5
2022november6,8
2022december11,9
2023januari12,1
2023februari8
2023maart4,1
*exclusief tankstations en apotheken

Omzet non-foodwinkels 1,5 procent lager

De omzet van de non-foodwinkels kromp in maart 2023 met 1,5 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 9,6 procent lager dan een jaar eerder.
De winkels in meubels en woninginrichting, de drogisterijen en de winkels in consumentenelektronica hebben in maart meer omgezet dan in maart 2022. Daarentegen hebben de winkels in recreatie-artikelen, de kledingwinkels, de winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) in maart minder omgezet.

Omzet winkels in voedingsmiddelen ruim 9 procent hoger

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in maart 9,2 procent meer omzet behaald dan in maart 2022. Het verkoopvolume was 5,7 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de supermarkten lag 10,4 procent hoger, de omzet van de speciaalzaken was 0,4 procent hoger.

Omzet deelbranches detailhandel* (koopdaggecorrigeerd)
 Maart 2023 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder)Februari 2023 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder)
Totaal food9,210,6
Supermarkten10,412,1
Speciaalzaken0,4-0,1
Totaal non-food-1,55,1
Meubels en woninginrichting5,44,1
Drogisterijen3,212,1
Consumentenelektronica en witgoed2,22
Recreatie-artikelen-0,76
Kleding-2,910,8
Schoenen en lederwaren-7,19
Doe-het-zelf, keukens, vloeren-9,7-4,8
* exclusief tankstations en apotheken

Online ruim 3 procent meer omgezet

De online omzet was in maart 3,4 procent hoger dan in maart 2022. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 9,3 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), was 4,2 procent lager.

De online omzet van de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen, de winkels in overige non-foodartikelen en de consumentenelektronica lag in maart hoger dan in maart 2022. De online omzet van kledingwinkels lag in maart 2023 lager dan een jaar eerder.

Online omzet naar branche
 Maart 2023 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder)Februari 2023 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder)
Totaal 3,43,7
Voedingsmiddelen en drogisterijen7,64,3
Overig non-foodartikelen5,04,0
Consumentenelektronica3,71,4
Kleding en modeartikelen-10,93,4

De cijfers in dit bericht zijn voorlopig en kunnen worden bijgesteld.