Omzetstijging transportsector vierde kwartaal minder groot

Containerschip Ever Given komt aan bij containerterminal. Op voorgrond persoon met camera.
© ANP / Peter Hilz
De omzet van de transportsector was in het vierde kwartaal van 2022 11,4 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. In alle deelmarkten was er een omzettoename. De stijging is echter minder groot dan in voorgaande kwartalen. Dit wordt veroorzaakt doordat in meerdere deelmarkten de stijging minder hoog is. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

Omzetontwikkeling transportsector
JaartalKwartaalOmzetontwikkeling (%-verandering t.o.v. jaar eerder)
20191e kwartaal4,48
20192e kwartaal3,50
20193e kwartaal1,72
20194e kwartaal-0,12
20201e kwartaal-1,54
20202e kwartaal-20,77
20203e kwartaal-14,96
20204e kwartaal-8,09
20211e kwartaal-4,45
20212e kwartaal22,23
20213e kwartaal21,56
20214e kwartaal25,27
2022*1e kwartaal27,01
2022*2e kwartaal32,16
2022*3e kwartaal27,32
2022*4e kwartaal11,39
*Voorlopige cijfers

In het vierde kwartaal van 2022 was de omzet van de luchtvaartsector 34,3 procent hoger dan een jaar eerder. In het vierde kwartaal van 2021 waren er nog coronamaatregelen van kracht die een jaar later weggevallen waren waardoor er meer passagiers vervoerd konden worden in vergelijking met een jaar eerder.

De stijging van de omzet van de luchtvaartsector is minder sterk dan voorgaande kwartalen, toen de omzet vergeleken met een jaar eerder nog met 69,8 procent (derde kwartaal) en 123,7 procent (tweede kwartaal) toenam. Deze afnemende trend is ook terug te zien bij het aantal passagiers- en goederenvluchten vanaf Nederlandse luchthavens.

Omzetontwikkeling luchtvaartsector
JaartalKwartaalLuchtvaart omzetontwikkeling (%-verandering t.o.v. jaar eerder)
20201e kwartaal-13,84
20202e kwartaal-76,12
20203e kwartaal-62,50
20204e kwartaal-56,13
20211e kwartaal-50,82
20212e kwartaal99,13
20213e kwartaal71,47
20214e kwartaal89,14
2022*1e kwartaal105,11
2022*2e kwartaal123,70
2022*3e kwartaal69,82
2022*4e kwartaal34,27
*Voorlopige cijfers

Omzetstijging van de laad- en losactiviteiten en zee- en kustvaart neemt af

In de laad- en losactiviteiten en zee- en kustvaart is de omzetstijging afgenomen. In het vierde kwartaal van 2022 was de omzet in de laad- en losactiviteiten 5,8 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal het jaar daarvoor. In het derde kwartaal was er nog een omzetstijging van 18,6 procent.

De omzetcijfers van het zeevervoer vlakten in het vierde kwartaal mede af omdat de prijzen van de zeevaart minder hard stegen dan in de kwartalen daarvoor. Het laatste kwartaal nam de omzet van het zeevervoer met 15,5 procent toe ten opzichte van een jaar eerder.

Omzetontwikkeling
JaartalKwartaalLaad-, los- en overslagactiviteiten (%-verandering t.o.v. jaar eerder)Zee- en kustvaart (%-verandering t.o.v. jaar eerder)
20201e kwartaal0,746,24
20202e kwartaal-6,69-2,56
20203e kwartaal0,70-8,87
20204e kwartaal2,48-1,61
20211e kwartaal4,81-6,83
20212e kwartaal16,125,18
20213e kwartaal15,2024,22
20214e kwartaal20,6230,66
2022*1e kwartaal17,7526,48
2022*2e kwartaal17,8043,44
2022*3e kwartaal18,6236,61
2022*4e kwartaal5,9315,49
*Voorlopige cijfers

Verwachtingen voor de transportsector

In het vierde kwartaal van 2022 verwacht bijna 56 procent van de ondernemers in de transportsector dat de omzet in het eerste kwartaal van 2023 gelijk blijft, 16 procent denkt dat deze stijgt. Iets meer dan 28 procent rekent erop dat de omzet gaat dalen.

Bij het goederenvervoer per spoor verwacht meer dan 80 procent van de ondernemers dat hun omzet zal toenemen in het eerste kwartaal van 2023. Bij de post - en koeriersdiensten denkt 81 procent van de ondernemers juist minder omzet gaan te behalen. Dit kan gedeeltelijk verklaard worden door de daling van onlinebestellingen door consumenten sinds het opheffen van de meeste coronamaatregelen. Dit is ook terug te zien in dalende internetverkopen. Bij postorderbedrijven en webwinkels was er in het vierde kwartaal een omzetdaling van 1,7 procent ten opzichte van een jaar eerder.

35,8 procent van de transportbedrijven verwacht dat de prijzen komend kwartaal gelijk blijven. 62,1 procent verwacht dat de prijzen stijgen en 2,1 procent denkt dat de prijzen gaan dalen.

Meer faillissementen

Er gingen in het vierde kwartaal van vorig jaar 38 bedrijven in de transportsector failliet, dat zijn 10 faillissementen meer dan in het laatste kwartaal van 2021. Het is voor het eerst sinds het tweede kwartaal van 2020 dat er meer dan 37 faillissementen zijn in deze sector. Deze stijgende trend is terug te zien bij het aantal faillissementen in andere sectoren.

Faillissementen transportsector
JaartalKwartaalAantal
20201e kwartaal78
20202e kwartaal38
20203e kwartaal37
20204e kwartaal35
20211e kwartaal28
20212e kwartaal28
20213e kwartaal13
20214e kwartaal28
2022*1e kwartaal22
2022*2e kwartaal28
2022*3e kwartaal22
2022*4e kwartaal38
*Voorlopige cijfers

Minder vacatures dan in het derde kwartaal

In het vierde kwartaal van 2022 waren er in de transportbranche 19 duizend vacatures, opmerkelijk is dat dit de eerste daling op kwartaalbasis is sinds het vierde kwartaal van 2020. Deze daling is bij meerdere sectoren terug te zien.

Openstaande vacatures transportsector
JaartalKwartaalAantal (x 1 000)
20201e kwartaal8,40
20202e kwartaal6,90
20203e kwartaal8,20
20204e kwartaal7,80
20211e kwartaal10,10
20212e kwartaal15,20
20213e kwartaal17,10
20214e kwartaal17,30
2022*1e kwartaal19,20
2022*2e kwartaal20,50
2022*3e kwartaal21,90
2022*4e kwartaal19,00
*Voorlopige cijfers