Detailhandel zet ruim 11 procent meer om in januari

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
Vrouw doet boodschappen in een supermarkt met een boodschappenkar
© CBS / Nikki van Toorn
De detailhandel heeft in januari 11,3 procent meer omgezet dan in januari 2022, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 0,4 procent hoger. De omzet van de non-foodsector groeide met 21,5 procent en de omzet van de foodsector met 7,3 procent. Daarnaast is online 10,9 procent minder omgezet dan een jaar eerder.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in januari. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 11,1 procent hoger dan in januari 2022.

Omzet detailhandel* (koopdaggecorrigeerd)
 maandmutatie (%-verandering t.o.v. jaar eerder)
2019januari1,5
2019februari4,1
2019maart4,1
2019april1,9
2019mei2,6
2019juni3,1
2019juli3
2019augustus2,9
2019september4,4
2019oktober3,6
2019november2,4
2019december5,2
2020januari3,5
2020februari4,9
2020maart3,4
2020april-1
2020mei8,6
2020juni10,2
2020juli9,2
2020augustus10,2
2020september7,3
2020oktober7,2
2020november10,1
2020december-3,4
2021januari-6,1
2021februari-2,8
2021Maart6,6
2021april9,7
2021mei9,5
2021juni5,6
2021juli2,8
2021augustus3,3
2021september4,2
2021oktober6,8
2021november5,3
2021december6,4
2022januari18,1
2022februari15,3
2022maart8,4
2022april8,3
2022mei1,5
2022juni0,7
2022juli5,1
2022augustus2,1
2022september5,3
2022oktober4,4
2022november6,2
2022december11,3
2023januari11,3
*exclusief tankstations en apotheken

Omzet non-foodwinkels 21,5 procent hoger

De omzet van de non-foodwinkels groeide in januari 2023 met 21,5 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 12 procent hoger dan een jaar eerder. De grote groei komt vooral doordat er vorig jaar een lockdown van kracht was tot 15 januari 2022, waar de non-foodsector last van had.

Alle winkels hebben meer omgezet dan in januari 2022. Vooral de omzet van de kleding- en schoenenwinkels groeide sterk.

Omzet winkels in voedingsmiddelen ruim 7 procent hoger

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in januari 7,3 procent meer omzet behaald dan in januari 2022. Het verkoopvolume was 6,0 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de supermarkten lag 7,9 procent hoger, de omzet van de speciaalzaken was 3,0 procent hoger.

Omzet deelbranches detailhandel* (koopdaggecorrigeerd)
 Januari 2023 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder)December 2022 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder)
Totaal food7,35,8
Supermarkten7,96,6
Speciaalzaken31,2
Totaal non-food21,522,4
Kleding40,853,5
Schoenen en lederwaren35,254,9
Meubels en woninginrichting23,810
Recreatie-artikelen20,430,5
Drogisterijen11,1-1,8
Consumentenelektronica en witgoed7,815,1
Doe-het-zelf, keukens, vloeren66,3
* exclusief tankstations en apotheken

Online 10,9 procent minder omgezet

De online omzet was in januari 10,9 procent lager dan in januari 2022. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 2,7 procent minder omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), daalde met 20,1 procent. De online omzet van winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen lag in januari 2023 hoger dan in januari 2022. De omzet van de overige deelbranches was lager dan een jaar eerder.

Online omzet naar branche
 Januari 2023 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder)December 2022 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder)
Totaal -10,9-11,2
Voedingsmiddelen en drogisterijen2,811,1
Kleding en modeartikelen-11,6-11,2
Consumentenelektronica-15,0-17,1
Overig non-foodartikelen-15,8-18,4