Detailhandel zet bijna 17 procent meer om in februari

© ANP
De detailhandel heeft in februari 16,5 procent meer omgezet dan in februari 2021, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 12 procent hoger. De omzet van de non-foodsector groeide met 57,7 procent, terwijl de omzet van de foodsector kromp met 2,9 procent . Daarnaast is online 24,7 procent minder omgezet dan een jaar eerder. In vergelijking met februari 2020 lag de omzet van de detailhandel 13,2 procent hoger in februari 2022.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in februari. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel ook 16,5 procent hoger dan in februari 2021.

Omzet detailhandel* (koopdaggecorrigeerd)
 maandmutatie (%-verandering t.o.v. jaar eerder)
2015januari1,4
2015februari2,4
2015maart1,4
2015april1,6
2015mei1,4
2015juni4
2015juli2,9
2015augustus1
2015september5
2015oktober2,4
2015november1,1
2015december2,8
2016januari1,5
2016februari2,2
2016maart1,5
2016april0,8
2016mei3,5
2016juni1,4
2016juli2,8
2016augustus2,1
2016september0,4
2016oktober5,2
2016november5
2016december2,3
2017januari5
2017februari2,9
2017maart4,6
2017april4,3
2017mei3,8
2017juni4,5
2017juli4,5
2017augustus4,5
2017september5,8
2017oktober1,5
2017november5,4
2017december3,7
2018januari3,6
2018februari3
2018maart1,7
2018april5,7
2018mei3,7
2018juni3,2
2018juli3,8
2018augustus3,5
2018september1,9
2018oktober3,4
2018november4,2
2018december2,6
2019januari1,5
2019februari4,1
2019maart4,1
2019april1,9
2019mei2,6
2019juni3,1
2019juli3
2019augustus2,9
2019september4,4
2019oktober3,6
2019november2,4
2019december5,2
2020januari3,5
2020februari4,9
2020maart3,4
2020april-1
2020mei8,6
2020juni10,2
2020juli9,2
2020augustus10,2
2020september7,3
2020oktober7,2
2020november10,1
2020december-3,4
2021januari-6,1
2021februari-2,8
2021Maart6,6
2021april9,7
2021mei9,5
2021juni5,6
2021juli2,7
2021augustus3,4
2021september4,1
2021oktober6,7
2021november5,4
2021december6,3
2022januari17,9
2022februari16,5
*exclusief tankstations en apotheken

Omzet non-foodwinkels bijna 58 procent hoger

De omzet van de non-foodwinkels groeide in februari 2022 met 57,7 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 50,8 procent hoger dan een jaar eerder. De grote groei komt vooral doordat de omzet in februari 2021 op een bijzonder laag niveau lag. Toen gold de hele maand een lockdown waar de non-foodsector veel last van had. In februari 2022 was er geen lockdown. Ten opzichte van februari 2020 lag de omzet van non-foodwinkels in februari 2022 ruim 10 procent hoger.

De kleding- en schoenenwinkels hebben in februari fors meer omgezet dan in februari 2021, maar leden toen juist flinke omzetverliezen. Per saldo was de omzet van deze winkels in februari 2022 ook hoger dan in februari 2020. De overige deelbranches in de non-food hebben in februari 2022 ook meer omgezet dan een en twee jaar eerder.

Omzet winkels in voedingsmiddelen bijna 3 procent lager

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in februari 2,9 procent minder omzet behaald dan in februari 2021. Het verkoopvolume was 7,2 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de speciaalzaken lag 3,7 procent hoger, de omzet van de supermarkten 3,7 procent lager. Ten opzichte van februari 2020 hebben de winkels in voedingsmiddelen bijna 6 procent meer omgezet.

Omzet deelbranches detailhandel* (koopdaggecorrigeerd)
 Februari 2022 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder)Januari 2022 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder)
Totaal food-2,90,8
Speciaalzaken3,77,8
Supermarkten-3,7-0,1
Totaal non-food57,757,6
Kleding135124,6
Schoenen en lederwaren78,783,9
Recreatie-artikelen6177,6
Meubels en woninginrichting50,360,3
Doe-het-zelf, keukens, vloeren3432,1
Consumentenelektronica en witgoed29,651,3
Drogisterijen3,58,5
* exclusief tankstations en apotheken

Online bijna 25 procent minder omzet

De online omzet was in februari 24,7 procent lager dan in februari 2021. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 8,7 procent minder omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), kromp met 39,9 procent. In februari 2021 groeide de online omzet met bijna 104 procent.

De online omzet van voedingsmiddelen en drogisterijen lag in februari 2022 iets hoger dan in februari 2021. De online omzet van consumentenelektronica, van overig non-foodartikelen en van kleding en modeartikelen lag in februari 2022 lager dan in februari 2021.

Online omzet naar branche
 Februari 2022 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder)Januari 2022 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder)
Totaal -24,7-8,6
Voedingsmiddelen en drogisterijen14,6
Consumentenelektronica-20,3-16,6
Overig non-foodartikelen-31,4-9,5
Kleding en modeartikelen-43,3-15,4