Consumentenvertrouwen daalt opnieuw

© CBS / Alrik Swagerman
De stemming onder consumenten is in maart 2022 verslechterd, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -39, tegen -30 in februari. Dat is bijna het laagste niveau ooit. Alleen in februari en maart 2013 lag het vertrouwen lager. Consumenten waren in maart 2022 vooral somberder over de komende twaalf maanden. In het consumentenvertrouwen van maart speelt voor het eerst de oorlog in Oekraïne mee.

Met -39 lag het consumentenvertrouwen in maart ruim onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).

Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
jaarmaandsaldo (gemiddelde van de deelvragen)
2018april25
2018mei23
2018juni23
2018juli23
2018augustus21
2018september18
2018oktober15
2018november13
2018december9
2019januari1
2019februari-2
2019maart-3
2019april-3
2019mei-3
2019juni-1
2019juli1
2019augustus-1
2019september-2
2019oktober-1
2019november-2
2019december-2
2020januari-2
2020februari-2
2020maart-3
2020april-23
2020mei-31
2020juni-27
2020juli-26
2020augustus-29
2020september-28
2020oktober-30
2020november-26
2020december-19
2021januari-19
2021februari-19
2021maart-18
2021april-14
2021mei-9
2021juni-3
2021juli-4
2021augustus-6
2021september-5
2021oktober-10
2021november-19
2021december-25
2022januari-28
2022februari-30
2022maart-39

Consumenten opnieuw pessimistischer over economisch klimaat

Consumenten waren in maart pessimistischer over de economie dan in februari. De deelindicator economisch klimaat ging van -46 naar -58. Consumenten waren vooral negatiever over de economie in de komende twaalf maanden. Over de economie in de afgelopen twaalf maanden waren zij ongeveer even pessimistisch.

Koopbereidheid op laagste niveau na september 2013

De koopbereidheid kwam in maart uit op -26, tegen -20 in februari, dat is het laagste niveau in 8,5 jaar. Consumenten waren vooral negatiever over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden. Ook over hun financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden waren zij wat negatiever. Verder vonden consumenten in maart de tijd minder gunstig voor het doen van grote aankopen dan in februari.