Consumentenvertrouwen verandert nauwelijks

© CBS / Nikki van Toorn
De stemming onder consumenten verandert nauwelijks. Het consumentenvertrouwen komt in januari uit op -3. In december was dat -2. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid is nagenoeg hetzelfde.

 Met -3 ligt het consumentenvertrouwen in januari boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-4). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41). 

Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
jaarmaandsaldo (gemiddelde van de deelvragen) (gemiddelde van de deelvragen) (gemiddelde van de deelvragen)_4
2016februari6
2016maart2
2016april6
2016mei7
2016juni11
2016juli9
2016augustus9
2016september12
2016oktober17
2016november20
2016december21
2017januari21
2017februari22
2017maart24
2017april26
2017mei23
2017juni23
2017juli25
2017augustus26
2017september23
2017oktober23
2017november22
2017december25
2018januari24
2018februari23
2018maart24
2018april25
2018mei23
2018juni23
2018juli23
2018augustus21
2018september19
2018oktober15
2018november13
2018december9
2019januari1
2019februari-2
2019maart-4
2019april-3
2019mei-3
2019juni0
2019juli2
2019augustus0
2019september-2
2019oktober-1
2019november-2
2019december-2
2020januari-3

Koopbereid en oordeel over economisch klimaat nagenoeg hetzelfde

De koopbereidheid is nauwelijks veranderd. Deze deelindicator gaat van 1 in december naar 0 in januari. Het oordeel van consumenten over hun financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden verslechtert, terwijl het oordeel over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden niet verandert. Consumenten vinden verder de tijd voor het doen van grote aankopen iets minder gunstig.

Ook het oordeel over de economie is nagenoeg hetzelfde. De deelindicator Economisch klimaat gaat van -8 naar -7. Dat komt doordat consumenten een fractie minder negatief zijn over de economie in de komende twaalf maanden.

Bronnen

Relevante links