Pilotstudie digitale vaardigheden per beroep

5. Bepalen van het niveau van digitale vaardigheden ESCO en CNL-UWV (concept)

Zoals in de inleiding beschreven omvat de definitie van digitale vaardigheden sterk uiteenlopende vaardigheden. Daarom is geëxperimenteerd met het toekennen van complexiteitsniveaus aan digitale vaardigheden binnen zowel CNL-UWV (concept) als ESCO.

Zo wordt programmeren bijvoorbeeld beschouwd als een complexe digitale vaardigheid (hoog niveau), terwijl basale computervaardigheden, zoals e-mailgebruik, data-invoer en het werken met standaardsoftware, een laag niveau hebben (minder complex). Het tussenniveau omvat onder andere het gebruik van vakspecifieke software (zoals CAD en GIS) en data-analyse.

Binnen dit project hebben alle vier de onderzoekers de lijst met digitale vaardigheden uit zowel CNL-UWV (concept) als ESCO beoordeeld en deze ingedeeld in drie niveaus: hoog, gemiddeld en laag, op basis van digitale bekwaamheid. Vervolgens is de modus van deze beoordelingen genomen om tot een definitieve digitale score per vaardigheid te komen.

In Tabel 5.1 is de mate van overeenstemming tussen de vier onderzoekers bij het toekennen van de scores te zien.

5.1 Overeenstemming van 4 onderzoekers in toekennen van een niveau (hoog, middel, laag) aan digitale vaardigheden ESCO en CNL-UWV (concept) (%)
Volledige overeenstemming3 hetzelfde2 hetzelfde
CNL-UWV (concept)28,667,3100
ESCO27,770,6100

Het komt bij zowel CNL-UWV (concept) als ESCO weinig voor dat alle vier de onderzoekers een vaardigheid dezelfde waarde toekennen. Zelfs met een uitgebreide omschrijving zoals bij ESCO het geval is, heeft toch iedereen een eigen interpretatie van het niveau van digitale vaardigheden. Ook zijn per definitie altijd minimaal twee van de vier scores gelijk, omdat er drie niveaus zijn en vier onderzoekers.