Basisverlegging inputprijsindexcijfers Grond-, weg- en waterbouw van 2015=100 naar 2020=100

4. Resultaten

De hierboven genoemde aanpassingen in de gebruikte prijsindexcijfers en de gewichten van de kostenposten, werksoorten en deelgebieden leiden tot verschillen tussen de prijsindices GWW op basis van 2020=100 en het oude referentiejaar 2015. In deze paragraaf wordt een overzicht gegeven van de reeksen van de GWW-totaal en de verschillende deelgebieden. De oude reeksen op basis 2015=100 zijn in alle gevallen herschaald naar 2020=100.

4.1 42/43 Grond-, weg- en waterbouw

Naast de reeksen van de verschillende deelgebieden wordt ook een prijsindexcijfer voor de gehele GWW gepubliceerd. Deze reeks is een gewogen gemiddelde van de deelreeksen. 

4.1.1 Aandeel deelgebieden en aandeel arbeid en materiaal en materieel in 42/43 Grond-, weg- en waterbouw (%)
Deelgebied van de GWWAandelen
2015=1002020=100
42.11aWegen met open verharding5,04,8
42.11bWegen met gesloten verharding16,117,7
42.12Boven- en ondergrondse spoorwegen4,03,7
42.12aSpoorwegen, Aanleg0,00,0
42.12bSpoorwegen, Exploitatie/onderhoud0,00,0
42.13Bruggen en tunnels7,67,3
42.21Werken voor vloeistoffen19,520,5
42.91Waterbouwkundige werken22,723,5
43.12Bouwrijp maken van terreinen7,37,4
43.21Elektrische installatie17,815,1
42/43Grond-, weg- en waterbouw100,0100,0
waarvan:
aandeel arbeid en diensten33,529,0
aandeel materiaal en materieel66,571,0

Bovenstaande tabel geeft een overzicht van dit wegingsschema. De som van de gewichten telt op tot 100.

De reeksen 4212a Spoorwegen; Aanleg en 4212b Spoorwegen; Exploitatie/onderhoud hebben in de berekening van het totaal 42/43 Grond-, weg en waterbouw een weging van 0 (nul). Dit is om dubbeltelling te voorkomen omdat zij al onderdeel uitmaken van 4212 Boven en ondergrondse spoorwegen, die wel een aandeel heeft in het totaal.
In tabel 1  is ook het aandeel van arbeid en materiaal en materieel in het totaalcijfer van de ‘42/43 Grond-, weg- en waterbouw’, ter informatie toegevoegd. Deze aandelen zijn een gewogen totaal vande verdeling tussen arbeid en materiaal en materieel per deelgebied. In onderstaande grafiek zijn de oude en nieuwe reeks naast elkaar gelegd. Om deze vergelijking mogelijk te maken is de oude reeks herschaald naar 2020=100.

42/43 Grond-, weg- en waterbouw
JaarMaand2020=1002015=100
2020jan101,8101,1
2020apr98,698,6
2020jul100,5100,3
2020okt99,899,9
2021jan102,3101,2
2021apr105,1104,4
2021jul108,7107
2021okt110,6108,2
2022jan115,3112,7
2022apr129,8125
2022jul130,5125,6
2022okt129,9124,6
2023jan127123,1
2023apr127,9124,1
2023jul130,6126,3
2023okt134,7129,5
2024jan133,6129,1
2024apr134,7130,1
2024jul136,6132,2
2024okt134,7130,6

4.2 Deelgebieden

Hieronder treft u de grafieken aan waarin het verloop van de reeksen op basis van 2020=100 en 2015=100 van de verschillende deelgebieden is weergegeven.

4211a Wegen met open verharding
Categories1Categories22020=1002015=100
2020jan100,599,9
2020apr99,599,5
2020jul100,4100,4
2020okt100100,2
2021jan101,2100,6
2021apr101,3101,3
2021jul102,7101,9
2021okt103,8102,4
2022jan108,1106,5
2022apr113110
2022jul116112,4
2022okt118,5114,2
2023jan121,3117,7
2023apr122,8119,4
2023jul124,2120,8
2023okt125,9122,1
2024jan127,5124
2024apr127,9124,3
2024jul129,5126,5
2024okt129,5126,4

De reeksen 4211a, Wegen met open verharding op basis van 2015=100 en 2020=100 hebben in hoofdzaak een vergelijkbare ontwikkeling. Om deze vergelijking mogelijk te maken is de oude reeks herschaald naar 2020=100. De verschillen worden veroorzaakt door het aangepaste wegingsschema.

4211b Wegen met gesloten verharding
Categories1Categories22020=1002015=100
2020jan106,4104,9
2020apr95,295,2
2020jul101,9100,9
2020okt99,299
2021jan100,699,3
2021apr109,8108
2021jul113,5111,3
2021okt118,3115,4
2022jan121,8118,3
2022apr159,5151,9
2022jul156,7149,4
2022okt142,2135,4
2023jan134,7130,7
2023apr133,5129,8
2023jul139,5134,8
2023okt156,2149
2024jan142,2137,5
2024apr144,5139,6
2024jul148143
2024okt139,2136,4

De reeksen 4211b, wegen met gesloten verharding op basis van 2015=100 en 2020=100 hebben in hoofdzaak een vergelijkbare ontwikkeling. Om deze vergelijking mogelijk te maken is de oude reeks herschaald naar 2020=100. De verschillen worden veroorzaakt door het aangepaste wegingsschema.

4212 Boven- en ondergrondse spoorwegen
Categories1Categories22020=1002015=100
2020jan100,5100,1
2020apr99,599,5
2020jul99,7100,2
2020okt100100,2
2021jan102,8102,5
2021apr105,6105,1
2021jul110,3109,2
2021okt113111,9
2022jan116,7115
2022apr124121,3
2022jul124,9122,2
2022okt124,6122,2
2023jan124,5122,4
2023apr125122,9
2023jul123,2121,2
2023okt122,9121,1
2024jan123,8122,1
2024apr124,9123,1
2024jul127,4125,4
2024okt126123,9

De reeksen 4212 Boven- en ondergrondse spoorwegen op basis van 2015=100 en 2020=100 hebben in hoofdzaak een vergelijkbare ontwikkeling. Om deze vergelijking mogelijk te maken is de oude reeks herschaald naar 2020=100. De verschillen worden veroorzaakt door het aangepaste wegingsschema.

4212a. Spoorwegen; Aanleg
Categories1Categories22020=1002015=100
2020jan99,9100
2020apr99,799,6
2020jul100,1100,1
2020okt100,1100,3
2021jan102,9102,8
2021apr104,4104,7
2021jul108,1108,6
2021okt109,6110,4
2022jan112,8113,6
2022apr119,1120,1
2022jul119,5120,7
2022okt118,7120,1
2023jan118,2120,7
2023apr119,1121,7
2023jul118,3121
2023okt118,5120,9
2024jan120,7122,7
2024apr121,2123,3
2024jul123,6125,2
2024okt123,5124,6

Het nieuwe model in de reeks 4212a., Spoorwegen; Aanleg op basis van 2015=100 en 2020=100 hebben in hoofdzaak een vergelijkbare ontwikkeling. Om deze vergelijking mogelijk te maken is de oude reeks herschaald naar 2020=100. De verschillen worden veroorzaakt door het aangepaste wegingsschema.

4212b Spoorwegen Exploitatie/onderhoud
Categories1Categories22020=1002015=100
2020jan100100
2020apr99,299
2020jul100100,1
2020okt100,6100,9
2021jan102,8103
2021apr103,9104,3
2021jul107,5107,8
2021okt111,6112
2022jan118,5119
2022apr122,7122,5
2022jul127,1126,1
2022okt127,4126,6
2023jan129,5129,3
2023apr125,5123,7
2023jul123,7121,4
2023okt124,6122,4
2024jan124,8121,7
2024apr123,8119,9
2024jul126,1122,1
2024okt127,5123,5

Het nieuwe model in de reeks 4212b., Spoorwegen; Exploitatie/onderhoud op basis van 2015=100 en 2020=100 hebben in hoofdzaak een vergelijkbare ontwikkeling. Om deze vergelijking mogelijk te maken is de oude reeks herschaald naar 2020=100. De verschillen worden veroorzaakt door het aangepaste wegingsschema.

4213 Bruggen en tunnels; bouw van bru.
Categories1Categories22020=1002015=100
2020jan100,3100
2020apr99,599,5
2020jul99,8100,1
2020okt100100,3
2021jan104,3103,9
2021apr106,2105,3
2021jul112,4110,6
2021okt114112
2022jan118115,5
2022apr130125,8
2022jul128,5124,7
2022okt127,3123,7
2023jan126,7123,4
2023apr126,7123,7
2023jul125,1122,2
2023okt124,5121,7
2024jan126123,2
2024apr125,9123,2
2024jul128,1125,7
2024okt127,3124,8

Het nieuwe model in de reeks 4213, Bruggen en tunnels op basis van 2015=100 en 2020=100 hebben in hoofdzaak een vergelijkbare ontwikkeling. Om deze vergelijking mogelijk te maken is de oude reeks herschaald naar 2020=100. De verschillen worden veroorzaakt door het aangepaste wegingsschema.

4221 Civieltechnische werken en bouw.
Categories1Categories22020=1002015=100
2020jan99,399,4
2020apr99,299,6
2020jul99,7100,1
2020okt100,4100,9
2021jan101,3101,7
2021apr105,5105,4
2021jul107,5107,2
2021okt104,1103,7
2022jan110,5109,7
2022apr119,8117,7
2022jul118,9116,7
2022okt127,1124,2
2023jan124122,2
2023apr127,1125,4
2023jul131,9129,6
2023okt131,5129,3
2024jan132,7130,7
2024apr133,4131,4
2024jul136,3134,6
2024okt137134,5

Het nieuwe model in de reeks 4221 Werken voor vloeistoffen op basis van 2015=100 en 2020=100 hebben in hoofdzaak een vergelijkbare ontwikkeling. Om deze vergelijking mogelijk te maken is de oude reeks herschaald naar 2020=100. De verschillen worden veroorzaakt door het aangepaste wegingsschema.

4291 Waterbouwkundige werken en bouw.
Categories1Categories22020=1002015=100
2020jan101,5100,8
2020apr98,998,7
2020jul100,8100,5
2020okt100,1100
2021jan104,5102
2021apr103,4103,4
2021jul106,8104,8
2021okt109,6106,1
2022jan114,8111,5
2022apr125,4120,9
2022jul127,4122,7
2022okt128122
2023jan127122,2
2023apr129,8125,1
2023jul133,8128,6
2023okt137,6131,6
2024jan139,7134,2
2024apr140,7135,1
2024jul141,8136,6
2024okt141136,1

Ook voor de reeks 4291, Waterbouwkundige werken op basis van 2015=100 en 2020=100 hebben in hoofdzaak een vergelijkbare ontwikkeling. Om deze vergelijking mogelijk te maken is de oude reeks herschaald naar 2020=100. De verschillen worden veroorzaakt door het aangepaste wegingsschema.

4312 Bouwrijp maken van terreinen
Categories1Categories22020=1002015=100
2020jan103,2101,5
2020apr99,799,3
2020jul100,399,9
2020okt99,299,2
2021jan104,8101,6
2021apr102,7102,2
2021jul107,3104,1
2021okt111,8106,2
2022jan117,1111,7
2022apr129,9121,4
2022jul134,5125,5
2022okt138,3127,6
2023jan131,9124,1
2023apr130,5123,6
2023jul133,4126,4
2023okt139,2130,8
2024jan141,8133,6
2024apr143,6135,1
2024jul143,1135,4
2024okt142,1134,3

Het nieuwe model in de reeks 4312, Bouwrijp maken van terreinen op basis van 2015=100 en 2020=100 hebben in hoofdzaak een vergelijkbare ontwikkeling. Om deze vergelijking mogelijk te maken is de oude reeks herschaald naar 2020=100. De verschillen worden veroorzaakt door het aangepaste wegingsschema.

4321 Elektrische installatie
Categories1Categories22020=1002015=100
2020jan101,2100,8
2020apr100,1100
2020jul100100
2020okt99,299,2
2021jan100,6100,2
2021apr103,4102,3
2021jul108106
2021okt111,5109,7
2022jan114,4112,4
2022apr122,3118,8
2022jul125,6121,6
2022okt124,5120,3
2023jan122,4118,6
2023apr121,4117,6
2023jul118,7114,7
2023okt118,2114,1
2024jan119,2115,4
2024apr119,9116
2024jul121,5117,4
2024okt120,4116,3

Binnen het deelgebied 4321, Elektrische installatie vertegenwoordigt op basis van 2015=100 en 2020=100 hebben in hoofdzaak een vergelijkbare ontwikkeling. Om deze vergelijking mogelijk te maken is de oude reeks herschaald naar 2020=100. De verschillen worden veroorzaakt door het aangepaste wegingsschema.