4. Resultaten
De hierboven genoemde aanpassingen in de gebruikte prijsindexcijfers en de gewichten van de kostenposten, werksoorten en deelgebieden leiden tot verschillen tussen de prijsindices GWW op basis van 2020=100 en het oude referentiejaar 2015. In deze paragraaf wordt een overzicht gegeven van de reeksen van de GWW-totaal en de verschillende deelgebieden. De oude reeksen op basis 2015=100 zijn in alle gevallen herschaald naar 2020=100.
4.1 42/43 Grond-, weg- en waterbouw
Naast de reeksen van de verschillende deelgebieden wordt ook een prijsindexcijfer voor de gehele GWW gepubliceerd. Deze reeks is een gewogen gemiddelde van de deelreeksen.
| Deelgebied van de GWW | Aandelen | ||
|---|---|---|---|
| 2015=100 | 2020=100 | ||
| 42.11a | Wegen met open verharding | 5,0 | 4,8 |
| 42.11b | Wegen met gesloten verharding | 16,1 | 17,7 |
| 42.12 | Boven- en ondergrondse spoorwegen | 4,0 | 3,7 |
| 42.12a | Spoorwegen, Aanleg | 0,0 | 0,0 |
| 42.12b | Spoorwegen, Exploitatie/onderhoud | 0,0 | 0,0 |
| 42.13 | Bruggen en tunnels | 7,6 | 7,3 |
| 42.21 | Werken voor vloeistoffen | 19,5 | 20,5 |
| 42.91 | Waterbouwkundige werken | 22,7 | 23,5 |
| 43.12 | Bouwrijp maken van terreinen | 7,3 | 7,4 |
| 43.21 | Elektrische installatie | 17,8 | 15,1 |
| 42/43 | Grond-, weg- en waterbouw | 100,0 | 100,0 |
| waarvan: | |||
| aandeel arbeid en diensten | 33,5 | 29,0 | |
| aandeel materiaal en materieel | 66,5 | 71,0 | |
Bovenstaande tabel geeft een overzicht van dit wegingsschema. De som van de gewichten telt op tot 100.
De reeksen 4212a Spoorwegen; Aanleg en 4212b Spoorwegen; Exploitatie/onderhoud hebben in de berekening van het totaal 42/43 Grond-, weg en waterbouw een weging van 0 (nul). Dit is om dubbeltelling te voorkomen omdat zij al onderdeel uitmaken van 4212 Boven en ondergrondse spoorwegen, die wel een aandeel heeft in het totaal.
In tabel 1 is ook het aandeel van arbeid en materiaal en materieel in het totaalcijfer van de ‘42/43 Grond-, weg- en waterbouw’, ter informatie toegevoegd. Deze aandelen zijn een gewogen totaal vande verdeling tussen arbeid en materiaal en materieel per deelgebied. In onderstaande grafiek zijn de oude en nieuwe reeks naast elkaar gelegd. Om deze vergelijking mogelijk te maken is de oude reeks herschaald naar 2020=100.
| Jaar | Maand | 2020=100 | 2015=100 |
|---|---|---|---|
| 2020 | jan | 101,8 | 101,1 |
| 2020 | apr | 98,6 | 98,6 |
| 2020 | jul | 100,5 | 100,3 |
| 2020 | okt | 99,8 | 99,9 |
| 2021 | jan | 102,3 | 101,2 |
| 2021 | apr | 105,1 | 104,4 |
| 2021 | jul | 108,7 | 107 |
| 2021 | okt | 110,6 | 108,2 |
| 2022 | jan | 115,3 | 112,7 |
| 2022 | apr | 129,8 | 125 |
| 2022 | jul | 130,5 | 125,6 |
| 2022 | okt | 129,9 | 124,6 |
| 2023 | jan | 127 | 123,1 |
| 2023 | apr | 127,9 | 124,1 |
| 2023 | jul | 130,6 | 126,3 |
| 2023 | okt | 134,7 | 129,5 |
| 2024 | jan | 133,6 | 129,1 |
| 2024 | apr | 134,7 | 130,1 |
| 2024 | jul | 136,6 | 132,2 |
| 2024 | okt | 134,7 | 130,6 |
4.2 Deelgebieden
Hieronder treft u de grafieken aan waarin het verloop van de reeksen op basis van 2020=100 en 2015=100 van de verschillende deelgebieden is weergegeven.
| Categories1 | Categories2 | 2020=100 | 2015=100 |
|---|---|---|---|
| 2020 | jan | 100,5 | 99,9 |
| 2020 | apr | 99,5 | 99,5 |
| 2020 | jul | 100,4 | 100,4 |
| 2020 | okt | 100 | 100,2 |
| 2021 | jan | 101,2 | 100,6 |
| 2021 | apr | 101,3 | 101,3 |
| 2021 | jul | 102,7 | 101,9 |
| 2021 | okt | 103,8 | 102,4 |
| 2022 | jan | 108,1 | 106,5 |
| 2022 | apr | 113 | 110 |
| 2022 | jul | 116 | 112,4 |
| 2022 | okt | 118,5 | 114,2 |
| 2023 | jan | 121,3 | 117,7 |
| 2023 | apr | 122,8 | 119,4 |
| 2023 | jul | 124,2 | 120,8 |
| 2023 | okt | 125,9 | 122,1 |
| 2024 | jan | 127,5 | 124 |
| 2024 | apr | 127,9 | 124,3 |
| 2024 | jul | 129,5 | 126,5 |
| 2024 | okt | 129,5 | 126,4 |
De reeksen 4211a, Wegen met open verharding op basis van 2015=100 en 2020=100 hebben in hoofdzaak een vergelijkbare ontwikkeling. Om deze vergelijking mogelijk te maken is de oude reeks herschaald naar 2020=100. De verschillen worden veroorzaakt door het aangepaste wegingsschema.
| Categories1 | Categories2 | 2020=100 | 2015=100 |
|---|---|---|---|
| 2020 | jan | 106,4 | 104,9 |
| 2020 | apr | 95,2 | 95,2 |
| 2020 | jul | 101,9 | 100,9 |
| 2020 | okt | 99,2 | 99 |
| 2021 | jan | 100,6 | 99,3 |
| 2021 | apr | 109,8 | 108 |
| 2021 | jul | 113,5 | 111,3 |
| 2021 | okt | 118,3 | 115,4 |
| 2022 | jan | 121,8 | 118,3 |
| 2022 | apr | 159,5 | 151,9 |
| 2022 | jul | 156,7 | 149,4 |
| 2022 | okt | 142,2 | 135,4 |
| 2023 | jan | 134,7 | 130,7 |
| 2023 | apr | 133,5 | 129,8 |
| 2023 | jul | 139,5 | 134,8 |
| 2023 | okt | 156,2 | 149 |
| 2024 | jan | 142,2 | 137,5 |
| 2024 | apr | 144,5 | 139,6 |
| 2024 | jul | 148 | 143 |
| 2024 | okt | 139,2 | 136,4 |
De reeksen 4211b, wegen met gesloten verharding op basis van 2015=100 en 2020=100 hebben in hoofdzaak een vergelijkbare ontwikkeling. Om deze vergelijking mogelijk te maken is de oude reeks herschaald naar 2020=100. De verschillen worden veroorzaakt door het aangepaste wegingsschema.
| Categories1 | Categories2 | 2020=100 | 2015=100 |
|---|---|---|---|
| 2020 | jan | 100,5 | 100,1 |
| 2020 | apr | 99,5 | 99,5 |
| 2020 | jul | 99,7 | 100,2 |
| 2020 | okt | 100 | 100,2 |
| 2021 | jan | 102,8 | 102,5 |
| 2021 | apr | 105,6 | 105,1 |
| 2021 | jul | 110,3 | 109,2 |
| 2021 | okt | 113 | 111,9 |
| 2022 | jan | 116,7 | 115 |
| 2022 | apr | 124 | 121,3 |
| 2022 | jul | 124,9 | 122,2 |
| 2022 | okt | 124,6 | 122,2 |
| 2023 | jan | 124,5 | 122,4 |
| 2023 | apr | 125 | 122,9 |
| 2023 | jul | 123,2 | 121,2 |
| 2023 | okt | 122,9 | 121,1 |
| 2024 | jan | 123,8 | 122,1 |
| 2024 | apr | 124,9 | 123,1 |
| 2024 | jul | 127,4 | 125,4 |
| 2024 | okt | 126 | 123,9 |
De reeksen 4212 Boven- en ondergrondse spoorwegen op basis van 2015=100 en 2020=100 hebben in hoofdzaak een vergelijkbare ontwikkeling. Om deze vergelijking mogelijk te maken is de oude reeks herschaald naar 2020=100. De verschillen worden veroorzaakt door het aangepaste wegingsschema.
| Categories1 | Categories2 | 2020=100 | 2015=100 |
|---|---|---|---|
| 2020 | jan | 99,9 | 100 |
| 2020 | apr | 99,7 | 99,6 |
| 2020 | jul | 100,1 | 100,1 |
| 2020 | okt | 100,1 | 100,3 |
| 2021 | jan | 102,9 | 102,8 |
| 2021 | apr | 104,4 | 104,7 |
| 2021 | jul | 108,1 | 108,6 |
| 2021 | okt | 109,6 | 110,4 |
| 2022 | jan | 112,8 | 113,6 |
| 2022 | apr | 119,1 | 120,1 |
| 2022 | jul | 119,5 | 120,7 |
| 2022 | okt | 118,7 | 120,1 |
| 2023 | jan | 118,2 | 120,7 |
| 2023 | apr | 119,1 | 121,7 |
| 2023 | jul | 118,3 | 121 |
| 2023 | okt | 118,5 | 120,9 |
| 2024 | jan | 120,7 | 122,7 |
| 2024 | apr | 121,2 | 123,3 |
| 2024 | jul | 123,6 | 125,2 |
| 2024 | okt | 123,5 | 124,6 |
Het nieuwe model in de reeks 4212a., Spoorwegen; Aanleg op basis van 2015=100 en 2020=100 hebben in hoofdzaak een vergelijkbare ontwikkeling. Om deze vergelijking mogelijk te maken is de oude reeks herschaald naar 2020=100. De verschillen worden veroorzaakt door het aangepaste wegingsschema.
| Categories1 | Categories2 | 2020=100 | 2015=100 |
|---|---|---|---|
| 2020 | jan | 100 | 100 |
| 2020 | apr | 99,2 | 99 |
| 2020 | jul | 100 | 100,1 |
| 2020 | okt | 100,6 | 100,9 |
| 2021 | jan | 102,8 | 103 |
| 2021 | apr | 103,9 | 104,3 |
| 2021 | jul | 107,5 | 107,8 |
| 2021 | okt | 111,6 | 112 |
| 2022 | jan | 118,5 | 119 |
| 2022 | apr | 122,7 | 122,5 |
| 2022 | jul | 127,1 | 126,1 |
| 2022 | okt | 127,4 | 126,6 |
| 2023 | jan | 129,5 | 129,3 |
| 2023 | apr | 125,5 | 123,7 |
| 2023 | jul | 123,7 | 121,4 |
| 2023 | okt | 124,6 | 122,4 |
| 2024 | jan | 124,8 | 121,7 |
| 2024 | apr | 123,8 | 119,9 |
| 2024 | jul | 126,1 | 122,1 |
| 2024 | okt | 127,5 | 123,5 |
Het nieuwe model in de reeks 4212b., Spoorwegen; Exploitatie/onderhoud op basis van 2015=100 en 2020=100 hebben in hoofdzaak een vergelijkbare ontwikkeling. Om deze vergelijking mogelijk te maken is de oude reeks herschaald naar 2020=100. De verschillen worden veroorzaakt door het aangepaste wegingsschema.
| Categories1 | Categories2 | 2020=100 | 2015=100 |
|---|---|---|---|
| 2020 | jan | 100,3 | 100 |
| 2020 | apr | 99,5 | 99,5 |
| 2020 | jul | 99,8 | 100,1 |
| 2020 | okt | 100 | 100,3 |
| 2021 | jan | 104,3 | 103,9 |
| 2021 | apr | 106,2 | 105,3 |
| 2021 | jul | 112,4 | 110,6 |
| 2021 | okt | 114 | 112 |
| 2022 | jan | 118 | 115,5 |
| 2022 | apr | 130 | 125,8 |
| 2022 | jul | 128,5 | 124,7 |
| 2022 | okt | 127,3 | 123,7 |
| 2023 | jan | 126,7 | 123,4 |
| 2023 | apr | 126,7 | 123,7 |
| 2023 | jul | 125,1 | 122,2 |
| 2023 | okt | 124,5 | 121,7 |
| 2024 | jan | 126 | 123,2 |
| 2024 | apr | 125,9 | 123,2 |
| 2024 | jul | 128,1 | 125,7 |
| 2024 | okt | 127,3 | 124,8 |
Het nieuwe model in de reeks 4213, Bruggen en tunnels op basis van 2015=100 en 2020=100 hebben in hoofdzaak een vergelijkbare ontwikkeling. Om deze vergelijking mogelijk te maken is de oude reeks herschaald naar 2020=100. De verschillen worden veroorzaakt door het aangepaste wegingsschema.
| Categories1 | Categories2 | 2020=100 | 2015=100 |
|---|---|---|---|
| 2020 | jan | 99,3 | 99,4 |
| 2020 | apr | 99,2 | 99,6 |
| 2020 | jul | 99,7 | 100,1 |
| 2020 | okt | 100,4 | 100,9 |
| 2021 | jan | 101,3 | 101,7 |
| 2021 | apr | 105,5 | 105,4 |
| 2021 | jul | 107,5 | 107,2 |
| 2021 | okt | 104,1 | 103,7 |
| 2022 | jan | 110,5 | 109,7 |
| 2022 | apr | 119,8 | 117,7 |
| 2022 | jul | 118,9 | 116,7 |
| 2022 | okt | 127,1 | 124,2 |
| 2023 | jan | 124 | 122,2 |
| 2023 | apr | 127,1 | 125,4 |
| 2023 | jul | 131,9 | 129,6 |
| 2023 | okt | 131,5 | 129,3 |
| 2024 | jan | 132,7 | 130,7 |
| 2024 | apr | 133,4 | 131,4 |
| 2024 | jul | 136,3 | 134,6 |
| 2024 | okt | 137 | 134,5 |
Het nieuwe model in de reeks 4221 Werken voor vloeistoffen op basis van 2015=100 en 2020=100 hebben in hoofdzaak een vergelijkbare ontwikkeling. Om deze vergelijking mogelijk te maken is de oude reeks herschaald naar 2020=100. De verschillen worden veroorzaakt door het aangepaste wegingsschema.
| Categories1 | Categories2 | 2020=100 | 2015=100 |
|---|---|---|---|
| 2020 | jan | 101,5 | 100,8 |
| 2020 | apr | 98,9 | 98,7 |
| 2020 | jul | 100,8 | 100,5 |
| 2020 | okt | 100,1 | 100 |
| 2021 | jan | 104,5 | 102 |
| 2021 | apr | 103,4 | 103,4 |
| 2021 | jul | 106,8 | 104,8 |
| 2021 | okt | 109,6 | 106,1 |
| 2022 | jan | 114,8 | 111,5 |
| 2022 | apr | 125,4 | 120,9 |
| 2022 | jul | 127,4 | 122,7 |
| 2022 | okt | 128 | 122 |
| 2023 | jan | 127 | 122,2 |
| 2023 | apr | 129,8 | 125,1 |
| 2023 | jul | 133,8 | 128,6 |
| 2023 | okt | 137,6 | 131,6 |
| 2024 | jan | 139,7 | 134,2 |
| 2024 | apr | 140,7 | 135,1 |
| 2024 | jul | 141,8 | 136,6 |
| 2024 | okt | 141 | 136,1 |
Ook voor de reeks 4291, Waterbouwkundige werken op basis van 2015=100 en 2020=100 hebben in hoofdzaak een vergelijkbare ontwikkeling. Om deze vergelijking mogelijk te maken is de oude reeks herschaald naar 2020=100. De verschillen worden veroorzaakt door het aangepaste wegingsschema.
| Categories1 | Categories2 | 2020=100 | 2015=100 |
|---|---|---|---|
| 2020 | jan | 103,2 | 101,5 |
| 2020 | apr | 99,7 | 99,3 |
| 2020 | jul | 100,3 | 99,9 |
| 2020 | okt | 99,2 | 99,2 |
| 2021 | jan | 104,8 | 101,6 |
| 2021 | apr | 102,7 | 102,2 |
| 2021 | jul | 107,3 | 104,1 |
| 2021 | okt | 111,8 | 106,2 |
| 2022 | jan | 117,1 | 111,7 |
| 2022 | apr | 129,9 | 121,4 |
| 2022 | jul | 134,5 | 125,5 |
| 2022 | okt | 138,3 | 127,6 |
| 2023 | jan | 131,9 | 124,1 |
| 2023 | apr | 130,5 | 123,6 |
| 2023 | jul | 133,4 | 126,4 |
| 2023 | okt | 139,2 | 130,8 |
| 2024 | jan | 141,8 | 133,6 |
| 2024 | apr | 143,6 | 135,1 |
| 2024 | jul | 143,1 | 135,4 |
| 2024 | okt | 142,1 | 134,3 |
Het nieuwe model in de reeks 4312, Bouwrijp maken van terreinen op basis van 2015=100 en 2020=100 hebben in hoofdzaak een vergelijkbare ontwikkeling. Om deze vergelijking mogelijk te maken is de oude reeks herschaald naar 2020=100. De verschillen worden veroorzaakt door het aangepaste wegingsschema.
| Categories1 | Categories2 | 2020=100 | 2015=100 |
|---|---|---|---|
| 2020 | jan | 101,2 | 100,8 |
| 2020 | apr | 100,1 | 100 |
| 2020 | jul | 100 | 100 |
| 2020 | okt | 99,2 | 99,2 |
| 2021 | jan | 100,6 | 100,2 |
| 2021 | apr | 103,4 | 102,3 |
| 2021 | jul | 108 | 106 |
| 2021 | okt | 111,5 | 109,7 |
| 2022 | jan | 114,4 | 112,4 |
| 2022 | apr | 122,3 | 118,8 |
| 2022 | jul | 125,6 | 121,6 |
| 2022 | okt | 124,5 | 120,3 |
| 2023 | jan | 122,4 | 118,6 |
| 2023 | apr | 121,4 | 117,6 |
| 2023 | jul | 118,7 | 114,7 |
| 2023 | okt | 118,2 | 114,1 |
| 2024 | jan | 119,2 | 115,4 |
| 2024 | apr | 119,9 | 116 |
| 2024 | jul | 121,5 | 117,4 |
| 2024 | okt | 120,4 | 116,3 |
Binnen het deelgebied 4321, Elektrische installatie vertegenwoordigt op basis van 2015=100 en 2020=100 hebben in hoofdzaak een vergelijkbare ontwikkeling. Om deze vergelijking mogelijk te maken is de oude reeks herschaald naar 2020=100. De verschillen worden veroorzaakt door het aangepaste wegingsschema.