Sterk in smart services

/ Auteur: Masja de Ree
Een boost geven aan de ontwikkeling van smart services, dat is het doel van de 3 Digitale Dagen die de gemeente Heerlen ieder jaar organiseert. CBS was er dit jaar bij en versterkte zijn netwerk. Bedrijven en kennisinstellingen maken in Limburg samen een bewuste keuze voor innovatie.

Samenwerken in de regio

De 3 Digitale Dagen zijn bedoeld voor strategen, beslissers en projectleiders van bedrijven, kennisinstellingen en gemeenten in Zuid-Limburg én in de grensregio’s in Duitsland en België. Smart services: het zijn ‘slimme diensten’ die mogelijk worden als data met elkaar verbonden worden. Smart services maken gebruik van big data, kunstmatige intelligentie en service design. Peter Struijs, coördinator big data bij CBS: ‘De kracht van CBS ligt bij kennis op het gebied van data en innovatieve dataverwerking. Die kennis willen we inzetten bij nieuwe producten en diensten, in samenwerking met bijvoorbeeld de Universiteit van Maastricht.’

Deuren open

Tijdens de 3 Digitale Dagen van 29 september tot en met 1 oktober stond de oprichting van de Smart Services Campus centraal, een initiatief van onder meer de Universiteit Maastricht en pensioenuitvoerder APG. Het doel is 2.000 tot 2.500 nieuwe banen te realiseren met tientallen startups, spin-offs en door het aantrekken van nieuwe bedrijven. Het startschot voor de Campus werd op de laatste dag van de 3 Digitale Dagen gegeven bij CBS in Heerlen. De andere dagen vonden plaats in Genk en Aken. Marjolein Korvorst, die de 3 Digitale Dagen bij CBS coördineerde: ‘CBS zoekt steeds meer het contact en de samenwerking met andere partijen. We houden de deur open voor partners in de regio. Daarmee wordt 1+1=3.’

Innovatie bij CBS

CBS-vestigingsdirecteur Astrid Boeijen, die tevens hoofddirecteur Dataverzameling is, gaf tijdens de 3 Digitale Dagen een inkijkje in de vernieuwing van de waarneming en de innovatieve kracht van CBS. Vervolgens vertelde Ralph Wijnen over de manier waarop CBS maatwerk levert met data over de regio én de grensgebieden. Peter Struijs gaf een presentatie over de vorderingen rond de inzet van big data voor de statistiek. Hoe zet je de gigantische hoeveelheid gegevens die tegenwoordig digitaal beschikbaar is om in eigentijdse toepassingen? CBS had onlangs een wereldprimeur met een verkeersstatistiek op basis van big data afkomstig van de verkeerslussen van Rijkswaterstaat.

Kennis maken met partners

Wat leverden de 3 Digitale Dagen op? ‘In elk geval een duidelijk commitment voor innovatie’, zegt Korvorst. ‘Het was mooi om te zien wat er gebeurt als je grote bedrijven, kleine startups, politieke bestuurders en kennisinstellingen als CBS bijeenbrengt. Dan ontstaat een mooi soort synergie, waarin we samen een bewuste keuze maken voor innovatie. CBS heeft zijn netwerk versterkt en verbindingen gelegd met interessante potentiële partners.’