Voorraad woningen; overige toevoegingen en onttrekkingen (detail), regio

Voorraad woningen; overige toevoegingen en onttrekkingen (detail), regio

Regio's Perioden Beginstand voorraad (aantal) Nieuwbouw (aantal) Overige toevoegingen en correcties Totaal overige toevoegingen (aantal) Overige toevoegingen en correcties Late respons nieuwbouw (aantal) Overige toevoegingen en correcties In bestaande panden Totaal in bestaande panden (aantal) Overige toevoegingen en correcties In bestaande panden Transformatie (aantal) Overige toevoegingen en correcties In bestaande panden Late respons transformatie (aantal) Overige toevoegingen en correcties In bestaande panden Woningsplitsing (aantal) Overige toevoegingen en correcties In bestaande panden Woningsamenvoeging (aantal) Overige toevoegingen en correcties In bestaande panden Overig door verbouw (aantal) Overige toevoegingen en correcties Administratief Totaal administratief (aantal) Overige toevoegingen en correcties Administratief Correctie zorgvastgoed (aantal) Overige toevoegingen en correcties Administratief Correctie wooneenheden (aantal) Overige toevoegingen en correcties Administratief Van logiesfunctie naar woonfunctie (aantal) Overige toevoegingen en correcties Administratief Van overige functie naar woonfunctie (aantal) Overige toevoegingen en correcties Administratief Overig administratief (aantal) Sloop (aantal) Overige onttrekkingen en correcties Totaal overige onttrekkingen (aantal) Overige onttrekkingen en correcties Late respons sloop (aantal) Overige onttrekkingen en correcties In bestaande panden Totaal in bestaande panden (aantal) Overige onttrekkingen en correcties In bestaande panden Woningsplitsing (aantal) Overige onttrekkingen en correcties In bestaande panden Woningsamenvoeging (aantal) Overige onttrekkingen en correcties In bestaande panden Overig door verbouw (aantal) Overige onttrekkingen en correcties Administratief Totaal administratief (aantal) Overige onttrekkingen en correcties Administratief Correctie zorgvastgoed (aantal) Overige onttrekkingen en correcties Administratief Correctie wooneenheden (aantal) Overige onttrekkingen en correcties Administratief Van woon- naar logiesfunctie (aantal) Overige onttrekkingen en correcties Administratief Van woonfunctie naar overige functie (aantal) Overige onttrekkingen en correcties Administratief Overig administratief (aantal) Saldo voorraad (aantal) Eindstand voorraad (aantal)
Nederland 2012** 7.386.745 48.670 58.545 10.360 6.475 3.360 525 . 48.185 3.365 6.815 745 4.840 32.420 13.655 31.040 2.015 2.500 1.115 1.385 . 26.520 1.160 1.120 8.055 6.745 9.445 62.535 7.449.300
Nederland 2013** 7.449.300 49.310 70.145 665 15.640 11.690 275 3.165 510 . 53.845 30.660 1.380 825 2.060 18.920 12.905 20.540 2.005 2.350 1.115 1.235 . 16.185 1.655 600 5.470 1.805 6.650 86.015 7.535.315
Nederland 2014** 7.535.315 45.170 36.080 340 13.450 9.015 745 3.160 530 . 22.295 7.245 1.535 605 1.475 11.430 10.990 17.620 1.995 2.685 1.200 1.490 . 12.940 1.880 1.045 2.120 1.795 6.100 52.645 7.587.965
Nederland 2015** 7.587.965 48.380 31.795 70 18.700 10.770 985 3.105 395 3.445 13.020 3.215 1.330 790 1.760 5.925 11.520 15.320 1.840 2.745 1.140 990 615 10.730 1.255 1.560 1.785 1.335 4.795 53.335 7.641.325
Nederland 2016** 7.641.325 54.850 33.060 210 17.820 10.235 640 3.095 415 3.440 15.030 2.970 4.190 645 1.450 5.775 10.140 32.920 2.740 2.620 1.105 1.040 470 27.560 1.695 18.030 990 1.365 5.475 44.850 7.686.180
Nederland 2017** 7.686.180 62.980 29.525 60 17.785 10.235 275 2.915 525 3.835 11.680 2.030 3.840 185 1.195 4.430 12.860 24.835 2.565 3.005 1.105 1.360 540 19.265 1.790 10.800 1.090 850 4.735 54.805 7.740.985
Nederland 2018** 7.740.985 66.585 28.680 195 19.895 12.210 310 2.880 590 3.905 8.590 1.335 1.055 225 1.485 4.490 8.760 12.585 1.980 3.005 1.075 1.290 640 7.595 820 810 1.365 710 3.885 73.920 7.814.910
Nederland 2019** 7.814.910 71.550 29.265 60 19.655 12.480 305 3.010 435 3.425 9.550 1.455 1.220 225 1.320 5.330 10.685 13.260 1.625 2.690 1.155 1.020 515 8.950 1.300 755 1.450 815 4.630 76.870 7.891.785
Groningen (PV) 2012** 265.330 805 3.045 845 660 180 5 . 2.200 150 185 0 65 1.800 400 1.315 160 110 70 40 . 1.045 130 30 215 410 260 2.135 267.465
Groningen (PV) 2013** 267.465 1.455 3.475 30 825 695 20 105 5 . 2.625 1.535 95 5 135 855 560 750 120 45 30 15 . 580 40 25 230 100 185 3.620 271.085
Groningen (PV) 2014** 271.085 1.090 2.080 0 1.280 1.055 10 165 50 . 795 250 100 0 30 420 265 1.215 130 250 50 200 . 840 40 100 0 100 600 1.685 272.775
Groningen (PV) 2015** 272.775 1.460 1.325 0 880 490 30 165 15 180 445 135 100 0 45 170 310 545 135 115 55 40 15 300 15 15 0 60 205 1.930 274.720
Groningen (PV) 2016** 274.720 1.715 1.260 0 960 455 25 340 10 135 295 25 140 0 25 100 525 445 70 185 140 20 25 185 10 75 0 15 85 2.005 276.730
Groningen (PV) 2017** 276.730 1.715 1.810 0 975 455 10 320 45 150 835 80 595 0 40 120 275 2.865 65 245 125 95 25 2.555 45 2.280 5 60 170 385 277.115
Groningen (PV) 2018** 277.115 2.140 1.560 75 1.020 325 30 430 10 220 465 115 130 0 95 125 540 610 50 235 170 35 30 325 25 145 5 35 120 2.550 279.660
Groningen (PV) 2019** 279.660 2.390 1.105 0 640 295 5 225 15 100 465 120 135 0 65 150 500 615 60 150 85 50 10 405 30 235 0 25 110 2.385 282.045
Fryslân (PV) 2012** 287.340 1.270 2.795 340 305 35 0 . 2.455 120 40 30 940 1.325 565 1.455 105 25 10 15 . 1.330 10 20 955 65 280 2.040 289.380
Fryslân (PV) 2013** 289.380 1.360 3.300 15 540 460 30 40 5 . 2.745 1.730 10 60 215 730 350 1.515 80 35 15 20 . 1.400 30 20 930 135 290 2.800 292.180
Fryslân (PV) 2014** 292.180 1.595 1.955 0 555 355 150 45 5 . 1.400 605 135 215 70 380 710 850 170 35 20 15 . 645 40 5 245 95 260 1.990 294.170
Fryslân (PV) 2015** 294.170 1.330 1.000 5 555 425 20 40 5 70 445 115 10 35 65 225 400 560 175 45 20 5 20 340 20 30 10 80 200 1.370 295.540
Fryslân (PV) 2016** 295.540 1.415 875 25 520 330 30 35 5 115 335 25 75 50 40 145 365 1.005 150 55 15 20 20 800 325 280 20 40 135 925 296.465
Fryslân (PV) 2017** 296.465 1.710 1.085 15 715 430 35 70 5 180 355 50 45 30 90 140 335 495 130 50 25 10 15 315 50 0 125 25 115 1.960 298.425
Fryslân (PV) 2018** 298.425 1.925 980 0 615 315 30 45 5 220 365 90 60 10 30 175 385 710 140 50 15 15 20 515 230 55 90 30 105 1.815 300.240
Fryslân (PV) 2019** 300.240 2.195 1.275 5 900 745 10 45 0 95 375 80 95 5 35 160 760 375 130 45 20 10 15 200 35 5 10 35 120 2.340 302.580
Drenthe (PV) 2012** 219.430 735 1.360 110 80 30 0 . 1.245 190 5 75 10 965 260 6.380 205 15 5 10 . 6.160 35 5 3.380 2.340 400 -4.540 214.890
Drenthe (PV) 2013** 214.890 1.300 3.195 45 445 380 0 55 10 . 2.705 1.710 5 5 25 960 580 780 40 50 20 30 . 690 30 5 255 125 270 3.135 218.025
Drenthe (PV) 2014** 218.025 640 650 0 245 185 0 55 0 . 405 140 15 0 25 230 250 680 120 25 20 5 . 540 40 150 40 115 195 360 218.385
Drenthe (PV) 2015** 218.385 740 510 0 200 90 5 30 5 65 315 90 0 5 25 190 495 515 110 35 10 15 10 370 35 15 30 130 160 240 218.625
Drenthe (PV) 2016** 218.625 1.020 780 0 340 195 5 50 5 85 440 95 20 85 30 215 495 695 105 35 10 10 15 555 20 5 10 405 115 615 219.240
Drenthe (PV) 2017** 219.240 1.395 715 0 465 305 15 40 0 105 250 60 0 10 25 150 325 210 70 30 15 5 10 110 15 0 0 20 75 1.580 220.820
Drenthe (PV) 2018** 220.820 1.345 690 0 380 230 10 35 0 105 310 100 10 10 35 155 435 225 40 30 10 0 15 155 5 0 0 10 135 1.380 222.195
Drenthe (PV) 2019** 222.195 1.570 635 0 410 260 10 50 5 85 220 70 5 10 25 115 395 755 35 50 15 15 20 670 15 0 465 95 95 1.055 223.250
Overijssel (PV) 2012** 482.575 2.535 2.715 380 170 205 5 . 2.330 110 10 0 260 1.950 875 1.565 155 105 70 35 . 1.305 55 30 20 285 915 2.815 485.390
Overijssel (PV) 2013** 485.390 2.785 3.030 5 555 340 5 180 30 . 2.470 1.260 25 15 95 1.080 1.445 2.190 150 145 65 80 . 1.895 170 50 1.245 70 355 2.185 487.575
Overijssel (PV) 2014** 487.575 3.365 1.830 5 485 260 10 185 25 . 1.340 545 5 125 110 555 1.155 1.390 280 140 65 75 . 970 110 10 445 150 255 2.650 490.225
Overijssel (PV) 2015** 490.225 3.660 1.680 15 845 465 5 200 10 165 820 230 35 75 110 370 875 940 150 130 70 35 25 660 40 90 250 80 195 3.530 493.755
Overijssel (PV) 2016** 493.755 3.650 2.395 5 1.365 600 55 295 15 410 1.025 440 60 10 70 445 1.050 1.395 180 185 95 40 50 1.025 100 425 200 65 230 3.605 497.360
Overijssel (PV) 2017** 497.360 3.815 1.875 0 1.090 510 5 215 45 315 785 180 260 25 45 280 410 2.695 145 265 80 145 45 2.285 115 1.795 10 60 300 2.590 499.950
Overijssel (PV) 2018** 499.950 4.170 2.360 15 1.885 1.305 20 160 15 385 455 125 20 10 65 240 510 625 170 145 60 40 45 310 15 5 5 60 225 5.390 505.345
Overijssel (PV) 2019** 505.345 4.610 1.735 5 1.190 775 10 145 20 240 545 120 65 10 35 315 490 905 200 130 55 45 30 575 230 30 20 80 220 4.955 510.295
Flevoland (PV) 2012** 158.060 1.150 490 115 105 10 0 . 375 0 0 0 5 370 140 60 5 5 5 0 . 50 0 0 0 0 50 1.435 159.495
Flevoland (PV) 2013** 159.495 1.135 1.075 0 105 85 5 15 0 . 970 365 10 0 10 585 140 55 15 5 5 0 . 30 5 0 0 0 25 2.015 161.510
Flevoland (PV) 2014** 161.510 1.005 390 0 135 125 0 5 0 . 255 75 0 0 105 70 45 130 20 10 0 5 . 100 15 0 20 25 40 1.220 162.730
Flevoland (PV) 2015** 162.730 1.110 205 0 90 65 5 10 0 10 115 15 20 0 25 60 50 1.075 5 5 5 0 0 1.065 0 0 975 10 80 185 162.920
Flevoland (PV) 2016** 162.920 1.340 160 0 115 80 5 5 0 25 45 0 0 0 25 15 125 60 25 5 0 0 0 30 5 0 0 5 20 1.310 164.230
Flevoland (PV) 2017** 164.230 2.245 450 10 320 300 0 15 0 5 120 65 0 0 20 30 30 410 10 5 5 0 0 395 40 0 335 10 10 2.260 166.485
Flevoland (PV) 2018** 166.485 2.570 355 0 315 270 5 30 0 5 40 0 0 0 10 30 65 110 10 15 10 5 0 90 5 0 60 10 15 2.750 169.235
Flevoland (PV) 2019** 169.235 2.765 340 0 295 235 0 45 0 15 45 15 0 0 10 20 65 50 10 15 15 0 0 25 10 0 5 5 10 2.990 172.225
Gelderland (PV) 2012** 845.200 6.985 12.515 1.545 1.110 405 25 . 10.970 290 5.010 380 835 4.455 1.615 3.250 235 260 140 120 . 2.755 115 200 925 450 1.060 14.635 859.855
Gelderland (PV) 2013** 859.855 6.115 7.835 235 1.395 995 40 325 40 . 6.205 3.270 180 160 220 2.375 2.085 2.305 250 240 125 115 . 1.820 115 65 415 280 950 9.555 869.410
Gelderland (PV) 2014** 869.410 6.975 4.055 60 1.620 1.200 15 335 70 . 2.375 715 140 40 120 1.365 1.040 1.735 180 310 120 195 . 1.245 65 30 45 300 800 8.250 877.660
Gelderland (PV) 2015** 877.660 6.715 4.270 20 2.250 1.430 50 345 20 405 2.000 175 200 310 460 855 1.660 1.315 285 260 115 85 60 770 40 15 90 210 410 8.005 885.680
Gelderland (PV) 2016** 885.680 7.975 4.365 95 2.020 1.240 40 255 35 450 2.250 315 1.105 20 290 520 1.030 8.925 175 230 85 95 45 8.525 305 7.585 130 120 385 2.385 888.060
Gelderland (PV) 2017** 888.060 8.315 2.265 10 1.335 685 15 225 40 365 920 110 190 5 165 450 3.480 1.170 285 235 85 95 50 655 70 65 105 90 320 5.925 893.990
Gelderland (PV) 2018** 893.990 8.975 3.375 5 1.845 1.130 15 260 55 380 1.530 260 175 85 255 745 895 2.195 220 245 85 110 50 1.735 150 75 870 75 565 9.260 903.255
Gelderland (PV) 2019** 903.255 8.830 2.805 20 1.835 1.195 25 265 40 310 950 150 120 35 115 525 1.395 1.125 180 255 100 105 50 695 95 15 25 100 460 9.115 912.370
Utrecht (PV) 2012** 528.125 5.690 3.710 760 515 235 10 . 2.950 185 20 5 330 2.410 935 2.000 140 110 65 45 . 1.755 40 55 15 390 1.255 6.470 534.595
Utrecht (PV) 2013** 534.595 3.765 3.745 15 800 565 60 160 15 . 2.930 1.265 20 45 185 1.415 580 2.440 115 80 45 40 . 2.250 240 20 1.090 175 725 4.485 539.080
Utrecht (PV) 2014** 539.080 3.505 2.610 5 840 685 25 120 10 . 1.765 1.025 70 5 105 570 485 1.235 75 75 30 45 . 1.085 165 15 520 110 270 4.395 543.475
Utrecht (PV) 2015** 543.475 3.985 1.890 5 1.175 715 5 145 15 295 710 235 5 35 150 280 705 530 110 105 40 40 25 315 10 5 40 55 205 4.640 548.115
Utrecht (PV) 2016** 548.115 5.440 2.235 0 1.320 810 105 155 15 235 915 90 80 190 75 480 630 855 185 115 40 55 20 560 15 150 10 60 325 6.190 554.305
Utrecht (PV) 2017** 554.305 5.785 3.435 5 1.805 1.265 10 150 40 345 1.625 85 1.010 45 80 400 570 5.385 520 165 45 90 35 4.700 590 3.675 10 75 350 3.260 557.565
Utrecht (PV) 2018** 557.565 5.600 2.060 0 1.540 1.115 20 105 20 285 520 80 70 5 130 235 470 495 85 90 30 40 20 320 10 0 40 65 200 6.695 564.255
Utrecht (PV) 2019** 578.905 6.020 1.995 0 1.335 850 20 175 10 275 665 135 225 55 100 150 400 600 100 115 55 35 25 380 90 70 10 55 155 7.020 585.925
Noord-Holland (PV) 2012** 1.253.525 8.060 6.410 1.645 765 670 210 . 4.765 420 725 5 305 3.310 2.815 2.395 220 635 200 430 . 1.545 80 245 45 240 930 9.260 1.262.790
Noord-Holland (PV) 2013** 1.262.790 7.835 12.300 120 3.885 3.165 25 505 195 . 8.295 5.340 15 285 235 2.420 1.825 2.570 640 545 150 395 . 1.385 190 25 85 150 935 15.740 1.278.535
Noord-Holland (PV) 2014** 1.278.535 7.795 6.110 5 2.840 1.890 255 545 150 . 3.265 530 115 115 240 2.270 2.055 2.710 270 570 205 365 . 1.875 335 325 35 150 1.030 9.135 1.287.670
Noord-Holland (PV) 2015** 1.287.670 10.170 6.920 5 4.660 2.700 65 700 190 1.005 2.260 680 180 15 275 1.110 1.595 3.070 160 960 280 420 265 1.950 345 60 15 235 1.295 12.425 1.300.095
Noord-Holland (PV) 2016** 1.300.095 10.820 6.135 25 3.580 1.955 100 425 165 935 2.530 455 715 105 260 990 1.530 8.170 250 650 170 375 105 7.270 140 5.425 240 185 1.275 7.255 1.307.355
Noord-Holland (PV) 2017** 1.307.355 10.945 4.705 10 3.295 1.805 55 505 180 755 1.395 285 165 10 165 770 2.370 2.295 340 770 205 405 160 1.185 175 90 30 130 755 10.985 1.318.335
Noord-Holland (PV) 2018** 1.318.335 13.970 5.610 60 4.270 2.470 70 615 160 955 1.280 175 225 25 245 615 1.460 2.355 350 905 255 350 300 1.105 150 80 55 95 720 15.760 1.334.100
Noord-Holland (PV) 2019** 1.334.100 13.875 5.170 10 3.820 2.040 125 680 160 820 1.335 35 220 70 260 745 2.285 2.110 190 795 275 320 195 1.125 25 115 155 110 720 14.650 1.348.750
Zuid-Holland (PV) 2012** 1.605.455 10.070 11.640 2.660 1.335 1.135 195 . 8.975 805 445 5 860 6.860 2.895 5.615 320 900 405 495 . 4.390 140 210 150 1.445 2.440 13.195 1.618.650
Zuid-Holland (PV) 2013** 1.618.650 10.910 13.880 70 3.665 2.060 45 1.415 145 . 10.145 6.215 585 130 380 2.830 3.095 4.245 195 905 550 355 . 3.145 510 235 860 200 1.335 17.450 1.636.095
Zuid-Holland (PV) 2014** 1.636.095 8.435 8.475 185 3.020 1.475 245 1.165 135 . 5.270 2.645 790 30 230 1.575 2.290 3.290 155 875 500 375 . 2.265 745 40 105 210 1.165 11.325 1.647.420
Zuid-Holland (PV) 2015** 1.647.420 9.970 5.395 0 3.640 1.500 770 860 100 410 1.750 345 65 10 330 1.005 2.350 3.200 290 625 330 235 55 2.285 490 740 125 110 820 9.810 1.657.235
Zuid-Holland (PV) 2016** 1.657.235 11.090 7.365 5 3.275 1.790 140 810 120 415 4.085 560 1.485 75 295 1.665 2.255 6.745 750 615 295 265 55 5.380 250 3.305 60 115 1.650 9.455 1.666.690
Zuid-Holland (PV) 2017** 1.666.690 13.215 6.625 5 3.880 2.155 60 775 120 765 2.745 445 1.065 15 270 950 2.885 6.015 290 675 300 310 65 5.050 435 2.735 150 100 1.625 10.945 1.677.635
Zuid-Holland (PV) 2018** 1.677.635 11.335 5.690 30 4.190 2.665 60 615 280 570 1.465 195 150 10 305 805 2.000 2.490 360 810 230 535 45 1.320 135 170 140 115 755 12.530 1.690.165
Zuid-Holland (PV) 2019** 1.675.515 13.565 8.830 10 6.170 4.255 70 970 140 740 2.650 480 175 20 375 1.605 2.170 2.850 235 790 380 320 90 1.830 425 125 25 155 1.105 17.370 1.692.890
Zeeland (PV) 2012** 181.245 1.145 1.510 210 115 55 40 . 1.300 85 20 5 375 815 410 3.125 60 100 15 80 . 2.965 5 40 2.260 520 145 -875 180.370
Zeeland (PV) 2013** 180.370 865 1.895 40 385 315 5 35 30 . 1.470 895 35 25 55 460 310 450 95 75 15 65 . 275 25 5 45 40 165 2.000 182.370
Zeeland (PV) 2014** 182.370 855 870 5 290 195 5 70 20 . 570 75 35 25 80 355 355 1.070 175 75 30 45 . 825 80 165 320 130 125 300 182.670
Zeeland (PV) 2015** 182.670 990 830 0 240 155 5 40 0 45 585 435 0 25 30 95 415 460 115 25 15 0 5 325 65 5 70 40 140 945 183.610
Zeeland (PV) 2016** 183.610 1.075 440 5 220 140 0 30 5 45 210 60 0 35 20 95 190 580 235 35 15 15 10 310 0 5 35 40 230 745 184.355
Zeeland (PV) 2017** 184.355 1.165 580 0 305 255 0 20 0 30 275 95 45 35 30 70 310 525 220 20 10 5 5 285 5 0 205 20 60 910 185.265
Zeeland (PV) 2018** 185.265 1.250 480 0 245 135 0 25 5 85 230 5 10 10 40 175 170 295 125 30 10 10 10 145 5 0 20 20 100 1.265 186.530
Zeeland (PV) 2019** 186.530 1.370 430 0 225 100 0 35 0 85 200 25 0 5 60 110 335 375 50 20 15 5 0 305 75 0 100 15 115 1.085 187.610
Noord-Brabant (PV) 2012** 1.050.425 8.140 8.275 1.085 885 185 15 . 7.190 690 235 225 505 5.535 2.275 2.185 240 115 70 50 . 1.830 435 150 25 315 910 11.960 1.062.385
Noord-Brabant (PV) 2013** 1.062.385 9.780 9.465 80 2.070 1.875 15 170 15 . 7.315 4.095 110 95 405 2.610 1.050 1.805 175 105 55 50 . 1.525 215 80 290 315 630 16.395 1.078.785
Noord-Brabant (PV) 2014** 1.078.785 7.750 3.840 55 1.640 1.245 25 330 40 . 2.145 325 50 10 270 1.495 1.265 1.695 220 190 110 85 . 1.285 140 55 290 175 625 8.635 1.087.415
Noord-Brabant (PV) 2015** 1.087.415 6.925 5.810 15 3.260 2.430 25 350 15 440 2.530 385 555 285 160 1.145 1.695 2.055 220 280 130 60 90 1.560 105 475 65 160 760 8.985 1.096.400
Noord-Brabant (PV) 2016** 1.096.400 7.470 4.470 10 2.850 1.970 110 340 30 400 1.610 465 280 60 195 615 1.460 2.580 430 285 115 85 85 1.870 200 715 235 170 550 7.895 1.104.295
Noord-Brabant (PV) 2017** 1.104.295 10.450 4.160 5 2.530 1.575 65 305 35 555 1.625 525 180 10 205 710 1.035 1.770 310 335 110 150 75 1.125 195 115 30 130 655 11.810 1.116.100
Noord-Brabant (PV) 2018** 1.116.100 11.080 4.095 5 2.770 1.830 25 405 25 485 1.320 115 115 55 225 810 1.055 1.370 290 320 140 115 70 760 75 45 30 100 515 12.745 1.128.845
Noord-Brabant (PV) 2019** 1.128.845 11.990 3.615 5 2.105 1.395 15 235 20 445 1.505 115 85 10 170 1.125 1.370 2.475 305 200 90 50 55 1.970 135 65 485 105 1.180 11.765 1.140.610
Limburg (PV) 2012** 510.025 2.080 4.085 660 425 220 15 . 3.420 320 115 15 345 2.625 470 1.690 170 125 60 70 . 1.390 115 130 65 285 800 4.005 514.030
Limburg (PV) 2013** 514.030 2.010 6.950 0 970 755 30 165 20 . 5.980 2.975 300 5 100 2.600 885 1.440 130 125 45 80 . 1.180 85 75 20 210 790 6.635 520.665
Limburg (PV) 2014** 520.665 2.165 3.225 10 505 340 5 145 15 . 2.710 325 95 45 100 2.145 1.075 1.610 200 135 55 85 . 1.275 105 150 45 235 735 2.705 523.370
Limburg (PV) 2015** 523.370 1.330 1.960 0 910 315 5 220 20 350 1.050 370 170 5 90 415 975 1.050 90 160 70 55 35 800 85 105 115 165 330 1.265 524.635
Limburg (PV) 2016** 524.635 1.840 2.575 40 1.255 665 25 355 15 190 1.280 445 225 15 115 485 485 1.465 190 225 125 65 35 1.045 325 55 50 145 470 2.465 527.095
Limburg (PV) 2017** 527.095 2.230 1.820 0 1.070 495 10 280 15 270 745 55 280 0 60 355 840 1.005 190 210 105 50 55 605 55 40 75 130 305 2.205 529.300
Limburg (PV) 2018** 529.300 2.230 1.420 5 815 415 20 155 10 210 600 75 85 5 50 385 770 1.100 145 135 60 35 40 820 15 235 45 100 425 1.780 531.080
Limburg (PV) 2019** 531.080 2.365 1.330 0 725 330 5 140 20 225 605 120 90 5 70 315 520 1.030 135 125 50 55 25 765 140 95 150 40 340 2.150 533.230
Bron: CBS.
Verklaring van tekens

Tabeltoelichting


Deze tabel bevat gegevens over de voorraad woningen en de mutaties daarin, zoals nieuwbouw en sloop en is een verbijzondering van de tabel Voorraad woningen en niet-woningen; mutaties, gebruiksfunctie, regio (zie paragraaf 3). De mutatietypen Overige toevoegingen, Overige onttrekkingen en Correcties worden nader uitgesplitst naar o.a. woningtransformaties, woningsplitsingen en administratieve aanpassingen. De gegevens zijn afkomstig uit de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) en worden verder uitgesplitst naar landsdelen, provincies, COROP-gebieden en gemeenten.

Gegevens beschikbaar vanaf: 2012

Status van de cijfers: De cijfers in deze tabel zijn nader voorlopig.

Wijzigingen per 30-06-2021: Geen. Dit is een nieuwe tabel.

Wanneer komen er nieuwe cijfers?
De nieuwe cijfers worden in het najaar toegevoegd.

Toelichting onderwerpen

Beginstand voorraad
Aantal aan het begin van de periode.
Nieuwbouw
Door nieuwbouw aan de voorraad toegevoegd.
Overige toevoegingen en correcties
Bij overige toevoegingen gaat het om woningen die om andere redenen dan nieuwbouw aan de voorraad zijn toegevoegd, bijvoorbeeld splitsing, verbouw of verandering van gebruiksfunctie. Daarnaast zijn ook positieve correcties onderdeel van de categorie 'Overige toevoegingen en correcties'.
Onder correcties vallen:
- Een mutatie die betrekking heeft op een al eerder gepubliceerde periode. Het betreft dan late respons.
- Een mutatie die een onlogische statusovergang van een verblijfsobject oplevert; bijvoorbeeld van 'in gebruik' naar 'gevormd'.
- Een mutatie van een verblijfsobject die al in eerdere periode(n) aan de voorraad is toegevoegd en/of onttrokken. Het gaat dan bijvoorbeeld om Nieuwbouw of Sloop van eenzelfde woning die al in een eerdere periode is geteld.

Totaal overige toevoegingen
Om andere redenen dan nieuwbouw aan de voorraad toegevoegd, bijvoorbeeld splitsing, verbouw of verandering van gebruiksfunctie.
Late respons nieuwbouw
Van alle nieuwbouwpanden die één of twee jaar eerder zijn gebouwd, is vastgesteld of er nog 'nagekomen' verblijfsobjecten zijn die deel uitmaken van deze panden. De verblijfsobjecten zijn dus één of twee jaar later dan het jaar van nieuwbouw aan de BAG toegevoegd. Deze verblijfsobjecten beschouwen we als 'late respons'. In 2013 kan slechts één jaar worden teruggekeken. In 2012 ontbreekt dit cijfer omdat er voor 2012 geen cijfers zijn gebaseerd op de BAG.
In bestaande panden
Mutaties die hebben plaatsgevonden in al bestaande panden (dus geen nieuwbouwpanden). Het gaat om panden met status In gebruik (wel of niet ingemeten) of Buiten gebruik.
Totaal in bestaande panden
Transformatie
Onder transformatie wordt het hergebruik van bestaande panden verstaan. Als een pand wordt gesloopt en op dezelfde plek een nieuw pand wordt geplaatst, telt dit niet mee als transformatie. Het gaat hierbij om hergebruik van bestaande panden waarbij (een) verblijfsobject(en) met een niet-woonfunctie verdwijnt of verandert en in plaats daarvan een verblijfsobject met woonfunctie wordt toegevoegd.
Late respons transformatie
Van alle panden die één of twee jaar eerder zijn getransformeerd, is vastgesteld of er nog ‘nagekomen’ verblijfsobjecten zijn die deel uitmaken van deze panden. De verblijfsobjecten zijn dus één of twee jaar later dan het jaar van transformatie aan de BAG toegevoegd. Deze verblijfsobjecten beschouwen we als ‘late respons’. In 2013 kan slechts één jaar worden teruggekeken. In 2012 ontbreekt dit cijfer omdat er voor 2012 geen cijfers zijn gebaseerd op de BAG.
Woningsplitsing
Bij woningsplitsing wordt een woning in twee of meer woningen gesplitst. Voor woningsplitsingen zijn de volgende beslisregels gehanteerd:
- aantal woningen in het pand is toegenomen;
- woonoppervlak in het pand is met maximaal 40% toe- of afgenomen;
- het gemiddeld woonoppervlak van alle verblijfsobjecten in het pand ligt zowel aan het begin als aan het eind van het jaar tussen 15 en 500 m2;
- gemiddeld oppervlak van het verblijfsobject is met minimaal 10% afgenomen;
- er zijn maximaal 10 verblijfsobjecten in het pand na woningsplitsing.
Woningsamenvoeging
Woningsamenvoeging is het tegenovergestelde van woningsplitsing. Bij woningsamenvoeging wordt van twee of meer woningen één woning gemaakt. Voor woningsamenvoegingen zijn de volgende beslisregels gehanteerd:
- aantal woningen in het pand is afgenomen;
- woonoppervlak in het pand is met maximaal 40% toe- of afgenomen;
- het gemiddeld woonoppervlak van alle verblijfsobjecten in het pand ligt zowel aan het begin als aan het eind van het jaar tussen 15 en 500 m2;
- gemiddeld oppervlak van het verblijfsobject is met minimaal 10% toegenomen.
Aanpassingen in bijzondere woongebouwen worden (zover mogelijk) niet als woningsamenvoeging meegeteld, omdat dit vaak administratieve aanpassingen zijn.

Bij woningsamenvoeging worden zowel woningen onttrokken uit de BAG als toegevoegd, vandaar dat deze groep zowel bij overige toevoegingen als overige onttrekkingen voorkomt. Het saldo van deze twee geeft aan hoeveel woningen er uiteindelijk zijn onttrokken aan de woningvoorraad.
Overig door verbouw
Mutaties in bestaande panden waarbij het aantal verblijfsobjecten met een woonfunctie toeneemt door (een combinatie van) transformatie/woningsplitsing/renovatie. Deze verblijfsobjecten kunnen op basis van de mutaties in het pand niet specifiek aan transformatie of woningsplitsing worden toegedeeld.
Administratief
Totaal administratief
Correctie zorgvastgoed
Mutaties in het aantal verblijfsobjecten in verzorgings- en verpleeghuizen en overige zorginstellingen waar institutionele huishoudens wonen. Onzelfstandige woningen mogen niet als apart vbo in de BAG opgevoerd worden. Bij de opstart van de BAG is dit wel veelvuldig gebeurd. In oktober 2012 is een oplegnotitie bij het besluit BAGBAO t.a.v. zorgcomplexen gepubliceerd en waren gemeenten verplicht dit te corrigeren in de BAG. Dit heeft tot veel administratieve aanpassingen geleid.
Correctie wooneenheden
Mutaties in het aantal verblijfsobjecten in panden met wooneenheden (voornamelijk studentencomplexen), die bewoond worden door particuliere huishoudens. Bij de opstart van de BAG zijn wooneenheden als vbo opgevoerd in de BAG. Aangezien een wooneenheid niet een zelfstandige woning is, is dit niet toegestaan. Vandaar dat in november 2013 een Oplegnotitie bij het besluit BAGBAO t.a.v. studentencomplexen is gepubliceerd. Het gevolg is dat gemeenten studentencomplexen voor 31 december 2016 moesten afbakenen op basis van de reguliere afbakeningsvoorschriften. Dit heeft tot veel administratieve aanpassingen geleid.
Van logiesfunctie naar woonfunctie
Een pand met één verblijfsobject krijgt naast óf in plaats van een logiesfunctie een woonfunctie. In het algemeen zijn dit administratieve aanpassingen.
Van overige functie naar woonfunctie
Verblijfsobject met een niet-woonfunctie (behalve logiesfunctie) krijgt naast óf in plaats van de overige functie een woonfunctie. Het gaat veelal om Industriefunctie (bv aanpassingen van boerderijnen) en Overige gebruiksfunctie (bv aanpassingen van garageboxen).
Overig administratief
Alle mutaties die niet in een andere categorie vallen waaronder:
- correcties (onlogische statusovergangen van een verblijfsobject in de BAG);
- verblijfsobjecten die zowel een toevoeging als een onttrekking zijn in hetzelfde jaar.
Sloop
Door sloop aan de voorraad onttrokken.
Overige onttrekkingen en correcties
Bij overige onttrekkingen gaat het om woningen die om andere redenen dan sloop onttrokken zijn aan de voorraad, zoals samenvoeging of verandering van gebruiksfunctie. Daarnaast zijn ook negatieve correcties onderdeel van de categorie ‘Overige onttrekkingen en correcties’.
Zie voor wat onder correcties valt, de uitleg bij Overige toevoegingen en correcties.
Totaal overige onttrekkingen
Om andere redenen dan sloop onttrokken aan de voorraad, zoals samenvoeging of verandering van gebruiksfunctie.
Late respons sloop
Verblijfsobjecten die worden onttrokken uit de voorraad uit een pand die reeds de status 'gesloopt' heeft.
In bestaande panden
Mutaties die hebben plaatsgevonden in al bestaande panden (dus geen nieuwbouwpanden). Het gaat om panden met status In gebruik (wel of niet ingemeten) of Buiten gebruik.
Totaal in bestaande panden
Woningsplitsing
Woningsamenvoeging
Woningsamenvoeging is het tegenovergestelde van woningsplitsing. Bij woningsamenvoeging wordt van twee of meer woningen één woning gemaakt. Voor woningsamenvoegingen zijn de volgende beslisregels gehanteerd:
- aantal woningen in het pand is afgenomen;
- woonoppervlak in het pand is met maximaal 40% toe- of afgenomen;
- het gemiddeld woonoppervlak van alle verblijfsobjecten in het pand ligt zowel aan het begin als aan het eind van het jaar tussen 15 en 500 m2;
- gemiddeld oppervlak van het verblijfsobject is met minimaal 10% toegenomen.
Aanpassingen in bijzondere woongebouwen worden (zover mogelijk) niet als woningsamenvoeging meegeteld, omdat dit vaak administratieve aanpassingen zijn.

Bij woningsamenvoeging worden zowel woningen onttrokken uit de BAG als toegevoegd, vandaar dat deze groep zowel bij overige toevoegingen als overige onttrekkingen voorkomt. Het saldo van deze twee geeft aan hoeveel woningen er uiteindelijk zijn onttrokken aan de woningvoorraad.
Overig door verbouw
Mutaties in bestaande panden waarbij het aantal verblijfsobjecten met een woonfunctie afneemt door (een combinatie van) transformatie/woningsplitsing/renovatie. Deze verblijfsobjecten kunnen op basis van de mutaties in het pand niet specifiek aan transformatie of woningsplitsing worden toegedeeld.
Administratief
Totaal administratief
Correctie zorgvastgoed
Mutaties in het aantal verblijfsobjecten in verzorgings- en verpleeghuizen en overige zorginstellingen waar institutionele huishoudens wonen. Onzelfstandige woningen mogen niet als apart vbo in de BAG opgevoerd worden. Bij de opstart van de BAG is dit wel veelvuldig gebeurd. In oktober 2012 is een oplegnotitie bij het besluit BAGBAO t.a.v. zorgcomplexen gepubliceerd en waren gemeenten verplicht dit te corrigeren in de BAG. Dit heeft tot veel administratieve aanpassingen geleid.
Correctie wooneenheden
Mutaties in het aantal verblijfsobjecten in panden met wooneenheden (voornamelijk studentencomplexen), die bewoond worden door particuliere huishoudens. Bij de opstart van de BAG zijn wooneenheden als vbo opgevoerd in de BAG. Aangezien een wooneenheid niet een zelfstandige woning is, is dit niet toegestaan. Vandaar dat in november 2013 een Oplegnotitie bij het besluit BAGBAO t.a.v. studentencomplexen is gepubliceerd. Het gevolg is dat gemeenten studentencomplexen voor 31 december 2016 moesten afbakenen op basis van de reguliere afbakeningsvoorschriften. Dit heeft tot veel administratieve aanpassingen geleid.
Van woon- naar logiesfunctie
Van woonfunctie naar logiesfunctie is de situatie waarbij een verblijfsobject met een woonfunctie in plaats van de woonfunctie een logiesfunctie heeft gekregen. Deze aanpassing heeft vaak een administratieve achtergrond.
Van woonfunctie naar overige functie
Verblijfsobject met een woonfunctie krijgt in plaats van een woonfunctie een overige functie (behalve logiesfunctie).
Overig administratief
Alle mutaties die niet in een andere categorie vallen waaronder:
- correcties (onlogische statusovergangen van een verblijfsobject in de BAG);
- verblijfsobjecten die zowel een toevoeging als een onttrekking zijn in hetzelfde jaar.
Saldo voorraad
Het aantal dat aan de voorraad is toegevoegd minus het aantal dat aan de voorraad is onttrokken, plus correcties.
Eindstand voorraad
Aantal in de voorraad aan het einde van de periode.