ICT-gebruik bij bedrijven; bedrijfstak en bedrijfsgrootte, 2019

ICT-gebruik bij bedrijven; bedrijfstak en bedrijfsgrootte, 2019

Bedrijfsgrootte Bedrijfstakken/branches SBI2008 Personeel en ICT Personeel dat werkt met een computer (% van werkzame personen) Toegang en gebruik internet Vaste Internetverbinding Internet, vast (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Vaste Internetverbinding Internet, snelheid snelste verbinding Minder dan 2 Mbit/s (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Vaste Internetverbinding Internet, snelheid snelste verbinding 2 tot 10 Mbit/s (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Vaste Internetverbinding Internet, snelheid snelste verbinding 10 tot 30 Mbit/s (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Vaste Internetverbinding Internet, snelheid snelste verbinding 30 tot 100 Mbit/s (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Vaste Internetverbinding Internet, snelheid snelste verbinding 100 Mbit/s of meer (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Vaste Internetverbinding Voice of video apps gebruikt (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Mobiel Internet Mobiel internet verstrekt (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Mobiel Internet Personeel dat werkt met mobiel internet (% van werkzame personen) Toegang en gebruik internet Bedrijven met website Bedrijven met website (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Bedrijven met website Website bevat Beschrijvingen van producten, prijslijst (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Bedrijven met website Website bevat Online bestellen, boeken of reserveren (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Bedrijven met website Website bevat Productaanpassing door klant (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Bedrijven met website Website bevat Bestelling online volgen (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Bedrijven met website Website bevat Klantspecifieke info voor de bezoeker (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Bedrijven met website Website bevat Verwijzing naar sociale media (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Bedrijven met website Gegevens bezoekers op website gebruikt (% van bedrijven) Sociale Media Sociale media gebruikt (% van bedrijven) Sociale Media Type sociale media Sociale netwerken (bijv. Facebook) (% van bedrijven) Sociale Media Type sociale media Blogs of microblogs (bijv. Twitter) (% van bedrijven) Sociale Media Type sociale media Multimedia delen (bijv. YouTube) (% van bedrijven) Sociale Media Type sociale media Wiki's om kennis te delen (% van bedrijven) Sociale Media Sociale media gebruikt voor Marketing producten/bedrijfsimago (% van bedrijven die een account op sociale media gebruiken) Sociale Media Sociale media gebruikt voor Meningen klant, reageren op vragen (% van bedrijven die een account op sociale media gebruiken) Sociale Media Sociale media gebruikt voor Betrekking klant bij productontwikkeling (% van bedrijven die een account op sociale media gebruiken) Sociale Media Sociale media gebruikt voor Samenwerken met zakenrelaties (% van bedrijven die een account op sociale media gebruiken) Sociale Media Sociale media gebruikt voor Werven van personeel (% van bedrijven die een account op sociale media gebruiken) Sociale Media Sociale media gebruikt voor Kennis uitwisseling binnen het bedrijf (% van bedrijven die een account op sociale media gebruiken) ICT-veiligheid Gebruikte ICT-veiligheidsmaatregelen Anti-virussoftware (% van bedrijven) ICT-veiligheid Gebruikte ICT-veiligheidsmaatregelen Beleid voor sterke wachtwoorden (% van bedrijven) ICT-veiligheid Gebruikte ICT-veiligheidsmaatregelen Updaten software/besturingssysteem (% van bedrijven) ICT-veiligheid Gebruikte ICT-veiligheidsmaatregelen Authenticatie via soft- of hardwaretoken (% van bedrijven) ICT-veiligheid Gebruikte ICT-veiligheidsmaatregelen Encryptie van data (% van bedrijven) ICT-veiligheid Gebruikte ICT-veiligheidsmaatregelen Gegevens op andere fysieke locatie (% van bedrijven) ICT-veiligheid Gebruikte ICT-veiligheidsmaatregelen Network access control (% van bedrijven) ICT-veiligheid Gebruikte ICT-veiligheidsmaatregelen VPN internetgebruik buiten het bedrijf (% van bedrijven) ICT-veiligheid Gebruikte ICT-veiligheidsmaatregelen Logbestanden voor analyse incidenten (% van bedrijven) ICT-veiligheid Gebruikte ICT-veiligheidsmaatregelen Methodes voor beoordelen ICT-veiligheid (% van bedrijven) ICT-veiligheid Gebruikte ICT-veiligheidsmaatregelen Risicoanalyses (% van bedrijven) ICT-veiligheid Training personeel ICT-veiligheid Vrijwillige training (% van bedrijven) ICT-veiligheid Training personeel ICT-veiligheid Verplichte training (% van bedrijven) ICT-veiligheid Training personeel ICT-veiligheid Met contract (% van bedrijven) ICT-veiligheid Uitvoering van ICT-veiligheid Eigen personeel (% van bedrijven) ICT-veiligheid Uitvoering van ICT-veiligheid Externe leveranciers (% van bedrijven) ICT-veiligheid Documentatie van ICT-veiligheid ICT-veiligheidsdocumenten aanwezig (% van bedrijven) ICT-veiligheid Documentatie van ICT-veiligheid Wat is gedocumenteerd Beheer toegangsrechten (% van bedrijven) ICT-veiligheid Documentatie van ICT-veiligheid Wat is gedocumenteerd Omgang data (% van bedrijven) ICT-veiligheid Documentatie van ICT-veiligheid Wat is gedocumenteerd Preventie van veiligheidsincidenten (% van bedrijven) ICT-veiligheid Documentatie van ICT-veiligheid Wat is gedocumenteerd Regels voor personeel (% van bedrijven) ICT-veiligheid Documentatie van ICT-veiligheid Wat is gedocumenteerd Opleiden personeel (% van bedrijven) ICT-veiligheid Documentatie van ICT-veiligheid Meest recente review minder dan 12 maanden geleden (% van bedrijven) ICT-veiligheid Documentatie van ICT-veiligheid Meest recente review tussen de 12 en 24 maanden geleden (% van bedrijven) ICT-veiligheid Documentatie van ICT-veiligheid Meest recente review meer dan 24 maanden geleden (% van bedrijven) ICT-veiligheid Optreden van ICT-veiligheidsincidenten Incident opgetreden (% van bedrijven) ICT-veiligheid Optreden van ICT-veiligheidsincidenten Kosten gehad aan ICT-incident (% van bedrijven) ICT-veiligheid Optreden van ICT-veiligheidsincidenten Incident door aanval van buiten (% van bedrijven) ICT-veiligheid Optreden van ICT-veiligheidsincidenten Kosten incident aanval buitenaf (% van bedrijven) ICT-veiligheid Oorzaken van ICT-veiligheidsincidenten Uitval ICT-dienst door veiligheidsinc. (% van bedrijven) ICT-veiligheid Oorzaken van ICT-veiligheidsincidenten Uitval ICT-dienst door aanval buitenaf (% van bedrijven) ICT-veiligheid Oorzaken van ICT-veiligheidsincidenten Vernietiging data door veiligheidsinc. (% van bedrijven) ICT-veiligheid Oorzaken van ICT-veiligheidsincidenten Vernietiging data; aanval van buitenaf (% van bedrijven) ICT-veiligheid Oorzaken van ICT-veiligheidsincidenten Onthulling door intern incident (% van bedrijven) ICT-veiligheid Kosten ICT-veiligheidsincidenten Uitval ICT-dienst door veiligheidsinc. (% van bedrijven) ICT-veiligheid Kosten ICT-veiligheidsincidenten Uitval ICT-dienst door aanval buitenaf (% van bedrijven) ICT-veiligheid Kosten ICT-veiligheidsincidenten Vernietiging data door veiligheidsinc. (% van bedrijven) ICT-veiligheid Kosten ICT-veiligheidsincidenten Vernietiging data; aanval buitenaf (% van bedrijven) ICT-veiligheid Kosten ICT-veiligheidsincidenten Onthulling door intern incident (% van bedrijven) ICT-veiligheid Verzekering ICT-veiligheidsincidenten (% van bedrijven) ICT-veiligheid Gezocht naar meldingen cyberdreigingen (% van bedrijven) ICT-veiligheid Digital Trust Center Bekend met DTC (% van bedrijven) ICT-veiligheid Digital Trust Center DTC-website als bron gebruikt (% van bedrijven) Facturen Verzonden facturen Factuur verzonden aan Andere bedrijven (% van bedrijven) Facturen Verzonden facturen Factuur verzonden aan Overheid (% van bedrijven) Facturen Verzonden facturen Factuur verzonden aan Consumenten (% van bedrijven) Facturen Verzonden facturen Wijze van verzenden van facturen E-factuur (% van verzonden facturen) Facturen Verzonden facturen Wijze van verzenden van facturen Elektronisch, maar geen e-factuur (% van verzonden facturen) Facturen Verzonden facturen Wijze van verzenden van facturen Papieren vorm (% van verzonden facturen) Facturen Ontvangen facturen Wijze van ontvangen van facturen E-factuur (% van ontvangen facturen) Facturen E-facturen verzonden (% van bedrijven) Facturen E-facturen ontvangen (% van bedrijven) E-commerce voor verkoop in 2018 Verkoop via e-commerce Verkoop via e-commerce (% van bedrijven)
10 of meer werkzame personen Totaal C-N en Q 76 100 0 9 15 41 35 48 63 33 92 81 34 7 10 26 59 24 74 73 24 29 6 82 41 30 36 80 29 96 77 93 52 49 87 53 60 64 52 51 36 18 42 48 76 44 42 42 34 34 25 33 9 2 47 21 11 6 42 8 6 4 5 18 4 3 2 1 26 13 13 5 92 42 54 15 63 21 20 27 49 26
10 of meer werkzame personen ICT-sector 97 100 0 3 4 33 60 83 79 58 96 87 26 8 11 24 76 42 90 87 52 48 25 90 40 36 53 90 44 97 91 97 71 78 95 69 82 85 66 72 65 33 68 84 56 71 70 70 60 67 52 57 13 2 45 18 13 5 37 10 6 3 7 14 4 3 2 2 48 28 24 9 97 52 26 16 75 8 17 31 49 23
Bron: CBS.
Verklaring van tekens

Tabeltoelichting


Deze tabel bevat cijfers over het gebruik van informatie- en communicatietechnologie (ICT) door bedrijven met 2 of meer werkzame personen. De gegevens kunnen worden uitgesplitst naar bedrijfsgrootte en bedrijfstak. Normaliter beperkt het onderzoek naar het ICT-gebruik door bedrijven zich tot bedrijven met 10 of meer werkzame personen. In 2018 is dit onderzoek, met een iets minder uitgebreide vragenlijst, ook uitgevoerd onder bedrijven met 2 tot 10 werkzame personen. Om het ICT-gebruik van de kleine bedrijven te kunnen vergelijken met die van de grotere bedrijven, is een deel van de uitkomsten van de grote bedrijven ook opgenomen in deze tabel. De verslagperiode betreft het jaar 2019. Een aantal onderwerpen heeft echter betrekking op het jaar 2018. In die gevallen wordt dit vermeld in de toelichting bij het betreffende onderwerp.

Gegevens beschikbaar over 2019.

Status van de cijfers:
De cijfers in deze tabel zijn definitief.

Wijziging per juni 2020:
Het effect op de omzet van online platforms is gesplitst in Effect online platforms e-commerce voor bedrijven met e-commerce en Effect online platforms e-commerce voor alle bedrijven, ook de bedrijven zonder e-commerce.

Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Cijfers over 2020 komen in januari 2021 beschikbaar.

Toelichting onderwerpen

Personeel en ICT
Personeel dat werkt met een computer betreft zowel ICT-specialisten als ICT-gebruikers. ICT staat voor informatie- en communicatietechnologie. Een ICT-specialist is een werknemer voor wie ICT het belangrijkste werk vormt, bijvoorbeeld een software-ontwikkelaar, systeembeheerder of een 'hoofd automatiseringsafdeling'. Een ICT-gebruiker is een werknemer die bij het eigen werk gebruikmaakt van een computer en standaardpakketten (zoals tekstverwerking, spreadsheets, databases) en/of branchegerelateerde software (zoals boekhoudpakketten, CAD/CAM pakketten, SPSS).
Personeel dat werkt met een computer
Werkzame personen die werk verrichten met behulp van een computer.
Toegang en gebruik internet
Vaste Internetverbinding
Vaste internetverbinding wil zeggen een internetaansluiting van het type ADSL, VDSL, SDSL en dergelijke, of een andere hoogwaardige vaste verbinding zoals glasvezel of kabel. (A/S/V)DSL: (Asymmetric/Symmetric/Very-high-bitrate) Digital Subscriber Line.
Internet, vast
Bedrijven met een internetaansluiting van het type ADSL, VDSL, SDSL en dergelijke, of een andere hoogwaardige vaste verbinding zoals glasvezel of kabel. (A/S/V)DSL: (Asymmetric/Symmetric/Very-high-bitrate) Digital Subscriber Line.
Internet, snelheid snelste verbinding
De maximale downloadsnelheid van de snelste vaste internetverbinding volgens het internetabonnement/-contract
Minder dan 2 Mbit/s
2 tot 10 Mbit/s
10 tot 30 Mbit/s
30 tot 100 Mbit/s
100 Mbit/s of meer
Voice of video apps gebruikt
Bedrijven die voice- of videoapplicaties (zoals Skype/Skype voor business, WhatsApp/WhatsApp business, Facetime, Viber) voor bedrijfsdoeleinden gebruiken
Mobiel Internet
Bedrijven met mobiel breedbandinternet zoals 3G (UMTS) of 4G via een draagbare computer, tablet en/of via een mobiele telefoon (smartphone). Wanneer de verbinding uitsluitend via Wifi gelegd kan worden, en niet via mobiele telefoonnetwerken, telt deze apparatuur niet mee.
Mobiel internet verstrekt
Bedrijf verstrekt draagbare apparaten met mobiel internet aan de werkzame personen voor hun werk
Personeel dat werkt met mobiel internet
Werkzame personen met door het bedrijf verstrekte draagbare apparatuur, zoals draagbare computers, tablets of smartphones, waarmee voor het werk een mobiele verbinding gelegd kan worden met het internet. Wanneer de verbinding uitsluitend via Wifi gelegd kan worden, en niet via mobiele telefoonnetwerken, wordt deze apparatuur niet meegeteld.
Bedrijven met website
Bedrijven die een eigen website hebben.
Bedrijven met website
Bedrijven die een eigen website hebben
Website bevat
Bedrijven met website die de volgende items bevatten.
Beschrijvingen van producten, prijslijst
Bedrijven met een website waarop beschrijvingen van goederen/diensten of prijslijsten staan.
Online bestellen, boeken of reserveren
Bedrijven met een website die de mogelijkheid biedt om online te bestellen, boeken of reserveren.
Productaanpassing door klant
Bedrijven met een website die klanten de mogelijkheid biedt zelf hun product (goederen of diensten) te ontwerpen of aan te passen.
Bestelling online volgen
Bedrijven met een website die de mogelijkheid biedt een bestelling online te volgen, of met informatie over de status van een bestelling.
Klantspecifieke info voor de bezoeker
Bedrijven met een website met klantspecifieke informatie voor reguliere bezoekers
Verwijzing naar sociale media
Bedrijven met een website met verwijzingen of links naar pagina's van het bedrijf op sociale media.
Gegevens bezoekers op website gebruikt
Bedrijf houdt gegevens over het gedrag van bezoekers op de website bij, zoals muisklikken en/of bekeken items voor bijvoorbeeld advertentiedoeleinden of ter verbetering van de gebruikerstevredenheid
Sociale Media
Het gebruik van internettoepassingen of communicatieplatforms voor contact met klanten, leveranciers, zakenrelaties of medewerkers van het eigen bedrijf. Daarbij wordt online informatie uitgewisseld. Voorbeelden zijn Twitter, Facebook, YouTube, LinkedIn, Yammer. Bedrijven die sociale media gebruiken hebben een account, een gebruikersprofiel of een gebruikerslicentie.
Sociale media gebruikt
Bedrijven die ten minste 1 van de volgende typen sociale media gebruiken: sociale netwerken, blogs of microblogs, sites die multimedia delen, of wiki's om kennis te delen. Bedrijven die deze sociale media uitsluitend gebruiken om advertenties te plaatsen, vallen hier niet onder.
Type sociale media
Bedrijven die de volgende typen sociale media gebruiken: sociale netwerken, blogs of microblogs, sites die multimedia delen, of wiki's om kennis te delen. Bedrijven die deze sociale media uitsluitend gebruiken om advertenties te plaatsen, vallen hier niet onder.
Sociale netwerken (bijv. Facebook)
Sociale netwerken zoals Facebook, LinkedIn en Yammer.
Blogs of microblogs (bijv. Twitter)
Blogs of microblogs van het bedrijf zoals Twitter
Multimedia delen (bijv. YouTube)
Websites die multimedia delen zoals YouTube, Flickr, Picasa
Wiki's om kennis te delen
Op wiki gebaseerde middelen om kennis te delen. Een wiki is een website waarop gebruikers zelf de inhoud kunnen aanpassen, en waarop ze zelf inhoud kunnen bijdragen.
Sociale media gebruikt voor
Bedrijven die sociale media gebruiken voor de volgende doeleinden.
Marketing producten/bedrijfsimago
Ontwikkelen van het imago van het bedrijf of de marketing van producten (adverteren, productlanceringen etc)
Meningen klant, reageren op vragen
Verkrijgen van meningen / recensies van klanten of het reageren op vragen
Betrekking klant bij productontwikkeling
Samenwerken met zakenrelaties
Samenwerken met zakenrelaties of andere organisaties
Werven van personeel
Werven of aantrekken van kandidaten voor een (vaste) baan of tijdelijk werk.
Kennis uitwisseling binnen het bedrijf
Uitwisselen van meningen, kennis of visies binnen het eigen bedrijf
ICT-veiligheid
Informatie over maatregelen, controles en procedures die een bedrijf toepast met betrekking tot ICT-systemen, met als doel de integriteit, authenticiteit, beschikbaarheid en vertrouwelijkheid van gegevens (data) en systemen te borgen.
Gebruikte ICT-veiligheidsmaatregelen
Maatregelen die bedrijven genomen hebben om hun cyberweerbaarheid te verhogen.
Anti-virussoftware
Het gebruik van antivirussoftware betreft zowel gratis als betaalde software.
Beleid voor sterke wachtwoorden
Wachtwoorden die ten minste acht gemengde karakters hebben, die veranderd moeten worden na een bepaalde periode en/of naar aanleiding van bijvoorbeeld een ICT-veiligheidsincident, en die versleuteld worden verstuurd en opgeslagen.
Updaten software/besturingssysteem
Up-to-date houden van de software en het besturingssysteem
Authenticatie via soft- of hardwaretoken
Identificatie en authenticatie van gebruikers via software of hardware-tokens om toegang te krijgen tot de ICT-systemen (oftewel twee-factor authenticatie). Bijvoorbeeld via smartcards, USB-beveiligingssleutels of mobiele telefoons (eenmalige inlogcodes via SMS of app).
Encryptie van data
Versleutelingstechnieken (encryptie) van data, documenten of e-mails. In 2017 werd encryptie nog opgedeeld in encryptie van opslagen en verstuurde data; vanaf 2018 wordt is het samengevoegd.
Gegevens op andere fysieke locatie
Op een andere fysieke locatie (reserve)gegevens bewaren (offsite data-backup). Opslag in de cloud telt ook mee.
Network access control
Alleen apparaten die voldoen aan bepaalde eisen krijgen toegang tot het bedrijfsnetwerk, bijvoorbeeld alleen apparaten die de laatste update van een besturingssysteem hebben geïnstalleerd.
VPN internetgebruik buiten het bedrijf
Virtual private network (VPN) bij internetgebruik buiten het eigen bedrijf. Een VPN zorgt ervoor dat alle internetverkeer tussen de gebruiker en de VPN-server wordt versleuteld. Daardoor kan het verkeer niet worden afgeluisterd, en kan de inhoud van bezochte websites niet worden gemanipuleerd door kwaadwillenden (bijv. man-in-the-middle-aanvallen).
Logbestanden voor analyse incidenten
Logbestanden opslaan om incidenten achteraf te analyseren.
Methodes voor beoordelen ICT-veiligheid
Methodes om de ICT-veiligheid in uw bedrijf te kunnen beoordelen, zoals de veiligheidsmaatregelen laten controleren door derden, of tests uitvoeren. Bijvoorbeeld penetration testing (pen test), red teaming, ethisch hacken, back-up systemen testen of gesimuleerde ICT-veiligheidsincidenten zoals nep-phishing-mails versturen. Dergelijke tests worden uitgevoerd om op een veilige manier kwetsbaarheden in ICT-systemen op te sporen.
Risicoanalyses
Periodiek beoordelen wat de kans is dat uw bedrijf wordt getroffen door een incident, en wat daarvan de mogelijke gevolgen zouden zijn.
Training personeel ICT-veiligheid
Het aanbieden van trainingen (al dan niet verplicht) aan het personeel om het meer bewust te maken van hun verplichtingen ten opzichte van ICT-veiligheidszaken
Vrijwillige training
Vrijwillige training of het aanbieden van intern beschikbare informatie (bijvoorbeeld informatie op het intranet)
Verplichte training
Verplichte cursussen of het verplicht bekijken van instructiefilmpjes
Met contract
Met een contract (bijvoorbeeld een arbeidscontract)
Uitvoering van ICT-veiligheid
Wie voert binnen het bedrijf ICT-veiligheid gerelateerde zaken uit (zoals veiligheidstesten, ICT-veiligheidstrainingen, oplossen van ICT-veiligheidsincidenten)
Eigen personeel
ICT-veiligheid gerelateerde zaken worden uitgevoerd door het eigen personeel, inclusief personeel van moeder-, dochter-, of zustermaatschappij
Externe leveranciers
ICT-Veiligheid gerelateerde zaken worden uitgevoerd door externe leveranciers
Documentatie van ICT-veiligheid
Welke ICT-veiligheid gerelateerde zaken heeft het bedrijf gedocumenteerd en wanneer zijn deze voor het laatst gereviewd.
ICT-veiligheidsdocumenten aanwezig
Documenten over ICT-veiligheid en datavertrouwelijkheid hebben betrekking op training in ICT gebruik, ICT-veiligheidsmaatregelen, de evaluatie van ICT-veiligheidsmaatregelen, schema’s om ICT-veiligheidsdocumenten te updaten, enz.
Wat is gedocumenteerd
Bedrijven met documenten met maatregelen, praktijken, of procedures voor de volgende ICT-veiligheid gerelateerde zaken
Beheer toegangsrechten
Beheren van toegangsrechten voor ICT gebruik (zoals computers en netwerk)
Omgang data
Opslaan, bescherming, toegang en behandeling van data
Preventie van veiligheidsincidenten
Preventie van veiligheidsincidenten zoals pharming, phishing attacks, ransomware, enzovoorts
Regels voor personeel
Verantwoordelijkheden, rechten en plichten van het ICT-personeel
Opleiden personeel
Opleiden van de werknemers in het veilig gebruik van ICT
Meest recente review
Meeste recente review van bedrijfsdocumenten met maatregelen, praktijken of procedures van ICT-veiligheid
minder dan 12 maanden geleden
tussen de 12 en 24 maanden geleden
meer dan 24 maanden geleden
Optreden van ICT-veiligheidsincidenten
Hoe vaak kwamen de ICT-veiligheidsincidenten in 2018 voor.
Incident opgetreden
Bedrijven waarbij een of meerdere ICT-incidenten zijn voorgevallen in 2018. Dit kunnen zowel onbeboelde incidenten als incidenten door een aanval van kwaadwillenden zijn.
Kosten gehad aan ICT-incident
Bedrijven die in 2018 kosten hebben gehad door uitval van ICT-diensten als gevolg van ICT-gerelateerde veiligheidsincidenten, zoals een storing in hardware of software. Dit kunnen zowel onbeboelde incidenten als incidenten door een aanval van kwaadwillenden zijn.
Incident door aanval van buiten
Bedrijven waarbij een of meerdere ICT-incidenten zijn voorgevallen in 2018 veroorzaakt door een aanval van buitenaf.
Kosten incident aanval buitenaf
Bedrijven die kosten hebben gehad voor een of meerdere ICT-incidenten in 2018 veroorzaakt door een aanval van buitenaf.
Oorzaken van ICT-veiligheidsincidenten
Hoe vaak kwamen de volgende oorzaken van ICT-veiligheidsincidenten in 2018 voor in het bedrijf.
Uitval ICT-dienst door veiligheidsinc.
Bedrijven waar een of meerdere ICT-incidenten zoals een storing in hardware of software zijn opgetreden in 2018. Een aanval door kwaadwillenden valt hier niet onder.
Uitval ICT-dienst door aanval buitenaf
Uitval van ICT-diensten als gevolg van een aanval van buitenaf, bijvoorbeeld DoS (Denial of Service) of ransomeware-aanvallen
Vernietiging data door veiligheidsinc.
Vernietiging of verminking van data als gevolg van ICT-gerelateerde veiligheidsincidenten (bv storing in hardware of software).
Vernietiging data; aanval van buitenaf
Vernietiging of verminking van data als gevolg van infectie met kwaadaardige software of ongeoorloofde elektronische toegang
Onthulling door intern incident
Onthulling van vertrouwelijke digitale gegevens door acties van eigen personeel, opzettelijk of per ongeluk
Kosten ICT-veiligheidsincidenten
Kosten ICT-veiligheidsindenten als gevolg van
Uitval ICT-dienst door veiligheidsinc.
Kosten door uitval van ICT-diensten in 2018 als gevolg van ICT-gerelateerde veiligheidsincidenten, zoals een storing in hardware of software
Uitval ICT-dienst door aanval buitenaf
Kosten door uitval van ICT-diensten in 2018 als gevolg van een aanval van buitenaf, bijvoorbeeld DoS (Denial of Service) of ransomeware-aanvallen
Vernietiging data door veiligheidsinc.
Kosten door vernietiging of verminking van data in 2018 als gevolg van ICT-gerelateerde veiligheidsincidenten, zoals een storing in hardware of software storing in hardware of software
Vernietiging data; aanval buitenaf
Onthulling door intern incident
Kosten door onthulling van vertrouwelijke digitale gegevens in 2018 door acties van eigen personeel, opzettelijk of per ongeluk.
Verzekering ICT-veiligheidsincidenten
Bedrijf verzekerd voor ICT-veiligheidsincidenten
Gezocht naar meldingen cyberdreigingen
Bedrijven die actief op zoek zijn naar meldingen over cyberdreigingen
Digital Trust Center
De DTC is een overheidsorganisatie e met als missie het weerbaar maken van bedrijven in Nederland tegen cyberdreigingen door middel van informatieverschaffing en het stimuleren van samenwerkingsverbanden op regionaal- en brancheniveau tussen bedrijven op het gebied van cybersecurity.
Bekend met DTC
Bedrijven die bekend zijn met het Digital Trust Center (DTC) en/of één van de daaraan verbonden samenwerkingsverbanden op het gebied van cyberweerbaarheid.
DTC-website als bron gebruikt
Bedrijven die bekend zijn met het DTC en de DTC-website als bron van informatie gebruiken om het bedrijf meer cyberweerbaar te maken
Facturen
Er zijn twee soorten elektronische facturen: 1) E-facturen geschikt voor automatische verwerking, zoals Electronic Data Interchange (EDI), XML, UBL, en 2) facturen in elektronische vorm niet geschikt voor automatische verwerking, zoals facturen in een e-mail of als e-mailbijlagen in de vorm van een PDF-bestand
Verzonden facturen
Facturen die in 2018 in elektronische dan wel papieren vorm verstuurd zijn.
Factuur verzonden aan
Instanties waaraan in 2018 facturen in elektronische dan wel papieren vorm verstuurd zijn
Andere bedrijven
Overheid
Consumenten
Wijze van verzenden van facturen
Bedrijven kunnen hun facturen elektronisch verzenden of op papier. Deze variabelen geven weer welk deel van de facturen van het bedrijf in 2018 elektronisch is verzonden, en welk deel op papier. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen twee verschillende vormen van elektronische facturen. Het betreft hier alleen facturen die aan andere bedrijven, of aan overheden zijn verstuurd. Facturen die verzonden zijn aan consumenten zijn niet meegeteld. Er is niet gewogen met het aantal facturen dat een bedrijf verzendt (d.w.z. een bedrijf dat duizenden facturen verzendt, telt even zwaar mee in dit gemiddelde als een bedrijf dat slechts enkele facturen verzendt).
E-factuur
Facturen in een standaardopmaak die geschikt zijn voor automatische verwerking (bijv. EDI, XML, UBL). Deze worden e-facturen genoemd. Zij worden ofwel direct uitgewisseld door elektronische systemen van bedrijven onderling, of via elektronische systemen van dienstverleners zoals 'Billing Service Providers'.
Elektronisch, maar geen e-factuur
Facturen in elektronische vorm die niet geschikt zijn voor automatische verwerking, zoals e-mails en e-mailbijlagen in PDF-formaat.
Papieren vorm
Percentage verzonden in papieren vorm
Ontvangen facturen
Facturen die in 2018 in elektronische dan wel papieren vorm ontvangen zijn.
Wijze van ontvangen van facturen
Bedrijven kunnen facturen elektronisch ontvangen, of op papier. Deze variabelen geven weer welk deel van de facturen die het bedrijf in 2018 ontving, is ontvangen als e-factuur, en welk deel is ontvangen op papier of als elektronische factuur maar niet als e-factuur. Er is niet gewogen met het aantal facturen dat een bedrijf ontvangt (d.w.z. een bedrijf dat duizenden facturen ontving, telt even zwaar mee in dit gemiddelde als een bedrijf dat slechts enkele facturen ontving).
E-factuur
Facturen ontvangen als e-factuur in een standaardformaat, geschikt voor automatische verwerking(bijv. EDI, XML, UBL)
E-facturen verzonden
Bedrijven die in 2018 één of meerdere e-facturen hebben verstuurd. Het betreft hier alleen facturen die aan andere bedrijven, of aan overheden zijn verstuurd. Facturen die verzonden zijn aan consumenten zijn niet meegeteld. Het betreft hier facturen in een standaardopmaak die geschikt zijn voor automatische verwerking (bijv. EDI, XML, UBL). Deze worden e-facturen genoemd. Zij worden ofwel direct uitgewisseld door elektronische systemen van bedrijven onderling, of via elektronische systemen van dienstverleners zoals 'Billing Service Providers'.
E-facturen ontvangen
Bedrijven die in 2018 één of meerdere e-facturen hebben ontvangen. Het betreft hier alleen facturen die aan andere bedrijven, of aan overheden zijn verstuurd. Facturen die verzonden zijn aan consumenten zijn niet meegeteld. Het betreft hier facturen in een standaardopmaak die geschikt zijn voor automatische verwerking (bijv. EDI, XML, UBL). Deze worden e-facturen genoemd. Zij worden ofwel direct uitgewisseld door elektronische systemen van bedrijven onderling, of via elektronische systemen van dienstverleners zoals 'Billing Service Providers'.
E-commerce voor verkoop in 2018
E-commerce is het ontvangen of plaatsen van orders voor goederen of diensten over elektronische netwerken, ongeacht de wijze van betalen en afleveren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het bestellen van producten op een website. Bestellingen per telefoon, fax of (handmatig getypte) e-mail tellen niet mee als e-commerce.
Verkoop via externe netwerken of elektronische verkoop is hier gedefinieerd als elektronische orderontvangst (exclusief handgeschreven e-mail). Verkoop kan plaatsvinden via de website van een bedrijf (openbaar, algemeen toegankelijk), of via EDI (Electronic Data Interchange). Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Verkoop via e-commerce
E-commerce is het ontvangen of plaatsen van orders voor goederen of diensten over elektronische netwerken, ongeacht de wijze van betalen en afleveren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het bestellen van producten op een website. Bestellingen per telefoon, fax of (handmatig getypte) e-mail tellen niet mee als e-commerce. De omzet via e-commerce is de optelsom van de omzet via website en apps en de omzet via EDI
Verkoop via e-commerce
Bedrijven die gebruikmaken van websites, apps en/of EDI om goederen en/of diensten te verkopen. Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.