Opbouw binnenlands product (bbp); nationale rekeningen, 1995-2022
Perioden | Bbp vanuit de inkomensvorming Waarde in werkelijke prijzen Beloning van werknemers Totaal (mln euro) | Bbp vanuit de inkomensvorming Waarde in werkelijke prijzen Beloning van werknemers Lonen (mln euro) | Bbp vanuit de inkomensvorming Waarde in werkelijke prijzen Beloning van werknemers Sociale premies t.l.v. werkgevers (mln euro) | Bbp vanuit de inkomensvorming Waarde in werkelijke prijzen Belastingen en subsidies Saldo (mln euro) | Bbp vanuit de inkomensvorming Waarde in werkelijke prijzen Belastingen en subsidies Belastingen op productie en invoer (mln euro) | Bbp vanuit de inkomensvorming Waarde in werkelijke prijzen Belastingen en subsidies Subsidies (mln euro) | Bbp vanuit de inkomensvorming Waarde in werkelijke prijzen Exploitatieoverschot Bruto (mln euro) | Bbp vanuit de inkomensvorming Waarde in werkelijke prijzen Exploitatieoverschot Verbruik van vaste activa (-) (mln euro) | Bbp vanuit de inkomensvorming Waarde in werkelijke prijzen Exploitatieoverschot Netto (mln euro) | Bbp vanuit de inkomensvorming Waarde in werkelijke prijzen Bruto binnenlands product (mln euro) | Bbp vanuit de inkomensvorming Waarde prijsniveau 2015 Beloning van werknemers Totaal (mln euro) | Bbp vanuit de inkomensvorming Waarde prijsniveau 2015 Beloning van werknemers Lonen (mln euro) | Bbp vanuit de inkomensvorming Waarde prijsniveau 2015 Beloning van werknemers Sociale premies t.l.v. werkgevers (mln euro) | Bbp vanuit de inkomensvorming Waarde prijsniveau 2015 Belastingen en subsidies Saldo (mln euro) | Bbp vanuit de inkomensvorming Waarde prijsniveau 2015 Belastingen en subsidies Belastingen op productie en invoer (mln euro) | Bbp vanuit de inkomensvorming Waarde prijsniveau 2015 Belastingen en subsidies Subsidies (mln euro) | Bbp vanuit de inkomensvorming Waarde prijsniveau 2015 Exploitatieoverschot Bruto (mln euro) | Bbp vanuit de inkomensvorming Waarde prijsniveau 2015 Exploitatieoverschot Verbruik van vaste activa (-) (mln euro) | Bbp vanuit de inkomensvorming Waarde prijsniveau 2015 Exploitatieoverschot Netto (mln euro) | Bbp vanuit de inkomensvorming Waarde prijsniveau 2015 Bruto binnenlands product (mln euro) | Bbp vanuit de inkomensvorming Volumemutatie t.o.v. voorafgaand jaar Beloning van werknemers Totaal (%) | Bbp vanuit de inkomensvorming Volumemutatie t.o.v. voorafgaand jaar Beloning van werknemers Lonen (%) | Bbp vanuit de inkomensvorming Volumemutatie t.o.v. voorafgaand jaar Beloning van werknemers Sociale premies t.l.v. werkgevers (%) | Bbp vanuit de inkomensvorming Volumemutatie t.o.v. voorafgaand jaar Belastingen en subsidies Saldo (%) | Bbp vanuit de inkomensvorming Volumemutatie t.o.v. voorafgaand jaar Belastingen en subsidies Belastingen op productie en invoer (%) | Bbp vanuit de inkomensvorming Volumemutatie t.o.v. voorafgaand jaar Belastingen en subsidies Subsidies (%) | Bbp vanuit de inkomensvorming Volumemutatie t.o.v. voorafgaand jaar Exploitatieoverschot Bruto (%) | Bbp vanuit de inkomensvorming Volumemutatie t.o.v. voorafgaand jaar Exploitatieoverschot Verbruik van vaste activa (-) (%) | Bbp vanuit de inkomensvorming Volumemutatie t.o.v. voorafgaand jaar Exploitatieoverschot Netto (%) | Bbp vanuit de inkomensvorming Volumemutatie t.o.v. voorafgaand jaar Bruto binnenlands product (%) | Bbp vanuit de inkomensvorming Prijsindexcijfers Beloning van werknemers Totaal (2015 =100) | Bbp vanuit de inkomensvorming Prijsindexcijfers Beloning van werknemers Lonen (2015 =100) | Bbp vanuit de inkomensvorming Prijsindexcijfers Beloning van werknemers Sociale premies t.l.v. werkgevers (2015 =100) | Bbp vanuit de inkomensvorming Prijsindexcijfers Belastingen en subsidies Saldo (2015 =100) | Bbp vanuit de inkomensvorming Prijsindexcijfers Belastingen en subsidies Belastingen op productie en invoer (2015 =100) | Bbp vanuit de inkomensvorming Prijsindexcijfers Belastingen en subsidies Subsidies (2015 =100) | Bbp vanuit de inkomensvorming Prijsindexcijfers Exploitatieoverschot Bruto (2015 =100) | Bbp vanuit de inkomensvorming Prijsindexcijfers Exploitatieoverschot Verbruik van vaste activa (-) (2015 =100) | Bbp vanuit de inkomensvorming Prijsindexcijfers Exploitatieoverschot Netto (2015 =100) | Bbp vanuit de inkomensvorming Prijsindexcijfers Bruto binnenlands product (2015 =100) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1995 | 165.485 | 139.141 | 26.344 | 31.178 | 35.959 | 4.781 | 132.884 | 52.442 | 80.442 | 329.547 | . | . | . | 56.726 | 61.127 | 5.271 | . | 68.591 | . | 469.502 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | 55,0 | 58,8 | 90,7 | . | 76,5 | . | 70,2 |
2000 | 226.691 | 179.031 | 47.660 | 44.720 | 51.827 | 7.107 | 180.596 | 69.130 | 111.466 | 452.007 | . | . | . | 68.318 | 76.086 | 8.048 | . | 83.274 | . | 580.703 | . | . | . | 2,1 | 2,3 | 3,8 | . | 5,2 | . | 4,2 | . | . | . | 65,5 | 68,1 | 88,3 | . | 83,0 | . | 77,8 |
2001 | 239.070 | 191.740 | 47.330 | 49.973 | 57.213 | 7.240 | 192.838 | 74.670 | 118.168 | 481.881 | . | . | . | 69.609 | 77.864 | 8.463 | . | 87.102 | . | 594.216 | . | . | . | 1,9 | 2,3 | 5,1 | . | 4,6 | . | 2,3 | . | . | . | 71,8 | 73,5 | 85,6 | . | 85,7 | . | 81,1 |
2002 | 251.061 | 199.254 | 51.807 | 51.413 | 58.851 | 7.438 | 198.663 | 79.534 | 119.129 | 501.137 | . | . | . | 70.106 | 78.019 | 8.179 | . | 90.083 | . | 595.507 | . | . | . | 0,7 | 0,2 | -3,4 | . | 3,4 | . | 0,2 | . | . | . | 73,3 | 75,4 | 90,9 | . | 88,3 | . | 84,2 |
2003 | 257.855 | 203.442 | 54.413 | 52.894 | 60.341 | 7.447 | 202.061 | 82.760 | 119.301 | 512.810 | . | . | . | 70.414 | 78.161 | 8.048 | . | 92.320 | . | 596.434 | . | . | . | 0,4 | 0,2 | -1,6 | . | 2,5 | . | 0,2 | . | . | . | 75,1 | 77,2 | 92,5 | . | 89,6 | . | 86,0 |
2004 | 261.594 | 205.504 | 56.090 | 55.001 | 62.919 | 7.918 | 212.691 | 85.625 | 127.066 | 529.286 | . | . | . | 70.812 | 79.164 | 8.561 | . | 94.268 | . | 608.273 | . | . | . | 0,6 | 1,3 | 6,4 | . | 2,1 | . | 2,0 | . | . | . | 77,7 | 79,5 | 92,5 | . | 90,8 | . | 87,0 |
2005 | 265.786 | 209.475 | 56.311 | 58.575 | 66.167 | 7.592 | 226.522 | 88.591 | 137.931 | 550.883 | . | . | . | 73.104 | 80.776 | 8.022 | . | 96.177 | . | 620.748 | . | . | . | 3,2 | 2,0 | -6,3 | . | 2,0 | . | 2,1 | . | . | . | 80,1 | 81,9 | 94,6 | . | 92,1 | . | 88,7 |
2006 | 274.630 | 219.149 | 55.481 | 62.783 | 70.788 | 8.005 | 247.133 | 92.481 | 154.652 | 584.546 | . | . | . | 76.061 | 84.048 | 8.351 | . | 98.303 | . | 642.232 | . | . | . | 4,0 | 4,1 | 4,1 | . | 2,2 | . | 3,5 | . | . | . | 82,5 | 84,2 | 95,9 | . | 94,1 | . | 91,0 |
2007 | 290.422 | 232.353 | 58.069 | 64.571 | 73.184 | 8.613 | 264.177 | 97.227 | 166.950 | 619.170 | . | . | . | 78.825 | 86.498 | 8.123 | . | 101.291 | . | 666.462 | . | . | . | 3,6 | 2,9 | -2,7 | . | 3,0 | . | 3,8 | . | . | . | 81,9 | 84,6 | 106,0 | . | 96,0 | . | 92,9 |
2008 | 307.606 | 243.231 | 64.375 | 66.532 | 75.614 | 9.082 | 273.060 | 102.612 | 170.448 | 647.198 | . | . | . | 77.868 | 86.202 | 8.627 | . | 104.632 | . | 680.926 | . | . | . | -1,2 | -0,3 | 6,2 | . | 3,3 | . | 2,2 | . | . | . | 85,4 | 87,7 | 105,3 | . | 98,1 | . | 95,0 |
2009 | 312.196 | 246.623 | 65.573 | 60.399 | 71.193 | 10.794 | 252.247 | 106.530 | 145.717 | 624.842 | . | . | . | 72.363 | 81.254 | 8.971 | . | 107.026 | . | 655.958 | . | . | . | -7,1 | -5,7 | 4,0 | . | 2,3 | . | -3,7 | . | . | . | 83,5 | 87,6 | 120,3 | . | 99,5 | . | 95,3 |
2010 | 311.717 | 247.590 | 64.127 | 61.610 | 72.553 | 10.943 | 265.860 | 109.791 | 156.069 | 639.187 | . | . | . | 71.903 | 81.236 | 9.278 | . | 108.741 | . | 664.765 | . | . | . | -0,6 | 0,0 | 3,4 | . | 1,6 | . | 1,3 | . | . | . | 85,7 | 89,3 | 117,9 | . | 101,0 | . | 96,2 |
2011 | 319.557 | 252.880 | 66.677 | 62.034 | 72.389 | 10.355 | 268.768 | 110.021 | 158.747 | 650.359 | . | . | . | 71.388 | 80.385 | 9.008 | . | 110.155 | . | 675.077 | . | . | . | -0,7 | -1,0 | -2,9 | . | 1,3 | . | 1,6 | . | . | . | 86,9 | 90,1 | 115,0 | . | 99,9 | . | 96,3 |
2012 | 323.867 | 254.388 | 69.479 | 61.454 | 70.984 | 9.530 | 267.645 | 111.232 | 156.413 | 652.966 | . | . | . | 69.442 | 77.835 | 8.480 | . | 111.711 | . | 668.121 | . | . | . | -2,7 | -3,2 | -5,9 | . | 1,4 | . | -1,0 | . | . | . | 88,5 | 91,2 | 112,4 | . | 99,6 | . | 97,7 |
2013 | 324.676 | 255.269 | 69.407 | 64.856 | 73.774 | 8.918 | 270.931 | 113.167 | 157.764 | 660.463 | . | . | . | 66.510 | 75.154 | 8.614 | . | 113.208 | . | 667.252 | . | . | . | -4,2 | -3,4 | 1,6 | . | 1,3 | . | -0,1 | . | . | . | 97,5 | 98,2 | 103,5 | . | 100,0 | . | 99,0 |
2014 | 328.166 | 254.918 | 73.248 | 69.618 | 78.079 | 8.461 | 273.776 | 114.366 | 159.410 | 671.560 | . | . | . | 67.897 | 76.128 | 8.230 | . | 114.467 | . | 676.749 | . | . | . | 2,1 | 1,3 | -4,5 | . | 1,1 | . | 1,4 | . | . | . | 102,5 | 102,6 | 102,8 | . | 99,9 | . | 99,2 |
2015 | 330.267 | 260.690 | 69.577 | 70.790 | 79.430 | 8.640 | 288.951 | 115.742 | 173.209 | 690.008 | . | . | . | 70.790 | 79.430 | 8.640 | . | 115.742 | . | 690.008 | . | . | . | 4,3 | 4,3 | 5,0 | . | 1,1 | . | 2,0 | . | . | . | 100,0 | 100,0 | 100,0 | . | 100,0 | . | 100,0 |
2016 | 340.586 | 268.805 | 71.781 | 75.404 | 84.725 | 9.321 | 292.347 | 117.912 | 174.435 | 708.337 | . | . | . | 73.389 | 81.991 | 8.602 | . | 118.022 | . | 705.131 | . | . | . | 3,7 | 3,2 | -0,4 | . | 2,0 | . | 2,2 | . | . | . | 102,7 | 103,3 | 108,4 | . | 99,9 | . | 100,5 |
2017 | 352.818 | 278.473 | 74.345 | 78.256 | 88.314 | 10.058 | 307.072 | 121.452 | 185.620 | 738.146 | . | . | . | 75.416 | 84.171 | 8.759 | . | 120.674 | . | 725.657 | . | . | . | 2,8 | 2,7 | 1,8 | . | 2,2 | . | 2,9 | . | . | . | 103,8 | 104,9 | 114,8 | . | 100,6 | . | 101,7 |
2018 | 369.840 | 290.635 | 79.205 | 83.263 | 93.872 | 10.609 | 320.884 | 127.456 | 193.428 | 773.987 | . | . | . | 77.490 | 86.361 | 8.885 | . | 123.622 | . | 742.789 | . | . | . | 2,7 | 2,6 | 1,4 | . | 2,4 | . | 2,4 | . | . | . | 107,4 | 108,7 | 119,4 | . | 103,1 | . | 104,2 |
2019 | 388.869 | 304.470 | 84.399 | 89.759 | 101.077 | 11.318 | 334.427 | 133.227 | 201.200 | 813.055 | . | . | . | 77.908 | 87.440 | 9.492 | . | 125.847 | . | 757.315 | . | . | . | 0,5 | 1,2 | 6,8 | . | 1,8 | . | 2,0 | . | . | . | 115,2 | 115,6 | 119,2 | . | 105,9 | . | 107,4 |
2020 | 402.735 | 314.737 | 87.998 | 65.629 | 101.595 | 35.966 | 328.166 | 139.375 | 188.791 | 796.530 | . | . | . | 74.671 | 86.686 | 11.888 | . | 128.514 | . | 727.885 | . | . | . | -4,2 | -0,9 | 25,3 | . | 2,1 | . | -3,9 | . | . | . | 87,9 | 117,2 | 302,5 | . | 108,5 | . | 109,4 |
2021 | 419.346 | 327.970 | 91.376 | 77.224 | 110.237 | 33.013 | 374.017 | 146.714 | 227.303 | 870.587 | . | . | . | 77.310 | 89.106 | 12.059 | . | 130.861 | . | 772.954 | . | . | . | 3,5 | 2,8 | 1,4 | . | 1,8 | . | 6,2 | . | . | . | 99,9 | 123,7 | 273,8 | . | 112,1 | . | 112,6 |
2022* | 451.678 | 351.575 | 100.103 | 91.484 | 112.249 | 20.765 | 415.387 | 159.091 | 256.296 | 958.549 | . | . | . | 77.442 | 89.648 | 12.256 | . | 133.250 | . | 806.415 | . | . | . | 0,2 | 0,6 | 1,6 | . | 1,8 | . | 4,3 | . | . | . | 118,1 | 125,2 | 169,4 | . | 119,4 | . | 118,9 |
Bron: CBS. |
Tabeltoelichting
Deze tabel bevat gegevens over de productiecomponenten, de bestedingencategorieën en de inkomensbestanddelen van het bruto binnenlands product. Het bruto binnenlands product is een belangrijk macro-economische begrip. De volumeontwikkeling van het bruto binnenlands product is de maatstaf voor de economische groei van een land. Het is in de nationale rekeningen gebruikelijk om het bruto binnenlands product vanuit drie gezichtspunten te benaderen, vanuit de productie, vanuit de bestedingen en vanuit het inkomen.
Gegevens beschikbaar van 1995 tot en met 2022.
Status van de cijfers:
De gegevens van 1995 tot en met 2021 zijn definitief. De gegevens over 2022 zijn voorlopig. Aangezien deze tabel is stopgezet, worden de gegevens niet meer definitief gemaakt.
Wijzigingen per 24 juni 2024
Geen, deze tabel is stopgezet.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft onlangs de nationale rekeningen gereviseerd. Daarbij worden nieuwe bronnen, methoden en concepten doorgevoerd in de nationale rekeningen, zodat het beeld van de Nederlandse economie weer optimaal aansluit bij alle onderliggende statistieken, bronnen en internationale richtlijnen voor het samenstellen van de nationale rekeningen. Voor meer informatie zie paragraaf 3.
Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Niet meer van toepassing.
Toelichting onderwerpen
- Bbp vanuit de inkomensvorming
- De opbouw van het bruto binnenlands product vanuit de inkomens uit productie. Deze bestaan uit de beloning van werknemers en het exploitatieoverschot/gemengd inkomen. Om uit te komen op het bbp tegen marktprijzen moet het saldo van (al dan niet productgebonden) belastingen en subsidies op productie en invoer hierbij worden opgeteld.
- Waarde in werkelijke prijzen
- De bedragen zijn uitgedrukt in prijzen van de betreffende verslagperiode. Dit in tegenstelling tot zogeheten constante prijzen, waarbij bedragen zijn uitgedrukt in prijzen van een bepaalde basisperiode.
- Beloning van werknemers
- De totale vergoeding, in geld of in natura, die door een werkgever aan een werknemer verschuldigd is voor de arbeid die deze tijdens een verslagperiode heeft verricht. De beloning van werknemers is gelijk aan het totaal van lonen en sociale premies ten laste van werkgevers.
- Totaal
- Lonen
- De vergoedingen voor de werknemer, die in een bepaalde periode arbeid verricht, en die ten laste komen van de werkgever, inclusief de door de werkgever ingehouden loonbelasting en de sociale premies die ten laste komen van de werknemer. De belangrijkste vorm van loon is ‘loon in geld’ (inclusief de ingehouden loonbelasting en werknemerspremies). Dit loon omvat het basis bruto loon, premies, provisies, toeslagen, overwerkloon, gevarengeld, bijzondere beloningen en fooien, maar ook onkostenvergoedingen in verband met de dienstbetrekking (zoals een vergoeding of tegemoetkoming voor de kosten van woon-werkverkeer). Bijzondere beloningen omvatten vakantiegeld, tantième, gratificaties, winstuitkeringen en een dertiende of veertiende maand. Doorbetaald loon bij ziekte behoort niet tot de lonen, maar wordt toegerekend aan de sociale premies t.l.v. werkgevers. Naast 'loon in geld' kan 'loon in natura' onderdeel van het loon uitmaken, als dit voor de werknemer een voordeel uit dienstbetrekking is. Voorbeelden van loon in natura zijn het privégebruik van de auto van de zaak, dienstwoningen, het rentevoordeel van geldleningen, tegen korting of gratis verkregen producten van de zaak en werkgeversbijdragen aan kinderopvang.
- Sociale premies t.l.v. werkgevers
- De sociale premies ten laste van de werkgever hebben betrekking op de werkgeversbijdragen in het kader van de sociale zekerheid. De sociale premies ten laste van werkgevers kunnen onderverdeeld worden in werkelijke sociale premies t.l.v. werkgevers en toegerekende sociale premies t.l.v. werkgevers. De werkelijke sociale premies t.l.v. werkgevers omvatten alle premies voor de wettelijke sociale verzekering en de particuliere sociale premies (waaronder pensioenpremies t.l.v. werkgevers). De toegerekende sociale premies t.l.v. werkgevers zijn rechtstreekse sociale uitkeringen door werkgevers aan (voormalige) werknemers zonder tussenkomst van andere institutionele eenheden of fondsen. Het merendeel bestaat uit doorbetaalde lonen bij ziekte.
- Belastingen en subsidies
- De (al dan niet productgebonden) betaalde belastingen op productie en invoer en de ontvangen subsidies.
- Saldo
- Het verschil tussen de (al dan niet productgebonden) betaalde belastingen op productie en invoer en de ontvangen subsidies.
- Belastingen op productie en invoer
- Verplichte betalingen om niet, in geld of in natura, die door de overheid of door de instellingen van de Europese Unie worden opgelegd in verband met de productie of de invoer van goederen en diensten, het in dienst hebben van arbeidskrachten en de eigendom of het gebruik van grond, gebouwen of andere activa die in het productieproces worden aangewend. Dergelijke belastingen zijn verschuldigd ongeacht gemaakte winst. Zowel productgebonden als niet-productgebonden belastingen behoren hiertoe.
- Subsidies
- Subsidies zijn betalingen om niet die door de Nederlandse overheid of de instellingen van de Europese Unie worden gedaan aan ingezeten producenten. Zowel productgebonden als niet-productgebonden subsidies behoren hiertoe.
- Exploitatieoverschot
- Bruto-exploitatieoverschot / gemengd inkomen.
Het saldo dat resteert nadat de toegevoegde waarde tegen basisprijzen is verminderd met de beloning van werknemers en het saldo van belastingen en subsidies op productie en invoer. Bij zelfstandigen (die deel uitmaken van de sector huishoudens) wordt dit saldo gemengd inkomen genoemd omdat het ook de beloning voor de door hen geleverde arbeid bevat.
In de nationale rekeningen betekent 'bruto' vóór aftrek van afschrijvingen (het verbruik van vaste activa) en 'netto' na aftrek van afschrijvingen. Uit het bruto-exploitatieoverschot moeten het verbruik van vaste activa worden bekostigd.- Bruto
- Verbruik van vaste activa (-)
- De waardevermindering van vaste activa (productiemiddelen) in eigendom als gevolg van normale slijtage en economische veroudering. Ook wel afschrijvingen genoemd.
Bij het berekenen van het verbruik van vaste activa wordt gebruik gemaakt van de PIM methode (perpetual inventory method). Deze methode gaat uit van de waarde van de aan het begin van een jaar aanwezige kapitaalgoederenvoorraad, die op vervangingswaarde wordt gebracht door te corrigeren voor de prijsveranderingen van vergelijkbare kapitaalgoederen in het verslagjaar. Hieraan worden de investeringen in vaste activa van dat jaar toegevoegd en vervolgens wordt de waarde van de buiten gebruik gestelde activa erop in mindering gebracht. Aldus wordt de waarde van de kapitaalgoederenvoorraad aan het eind van het jaar verkregen. Vervolgens wordt via een afschrijvingspercentage de afschrijvingen bepaald. De als hierboven beschreven afschrijvingen behoeven niet overeen te stemmen met de bedrijfseconomische afschrijvingen die zijn vastgesteld op basis van historische kostprijs of fiscale levensduur.
- Netto
- Netto-exploitatieoverschot.
Het bruto-exploitatieoverschot verminderd met het verbruik van vaste activa. Uit het bruto-exploitatieoverschot moeten het verbruik van vaste activa worden bekostigd.
- Bruto binnenlands product
- Het bruto binnenlands product (bbp) is een maat voor de omvang van de economie. De verandering van het volume van het bbp in een bepaalde tijdsperiode is een maat voor de groei (of krimp) van de economie. Het bruto binnenlands product tegen marktprijzen is het eindresultaat van de productieve activiteiten van ingezeten productie-eenheden. Het kan op drie manieren worden gedefinieerd:
- vanuit het oogpunt van de productie: het bbp is de som van de bruto toegevoegde waarde van alle institutionele sectoren of bedrijfstakken en het saldo van productgebonden belastingen en subsidies (die niet aan sectoren en bedrijfstakken worden toegerekend). Het is eveneens de sluitpost van de productierekening van de totale economie;
- vanuit het oogpunt van de bestedingen: het bbp is de som van de finale bestedingen aan goederen en diensten door ingezeten institutionele eenheden (consumptie en bruto-investeringen) en het saldo van uitvoer en invoer van goederen en diensten;
- vanuit het oogpunt van het inkomen: het bbp is de som van de bestedingen in de inkomensvormingsrekening van de totale economie (beloning van werknemers, belastingen op productie en invoer exclusief subsidies, bruto-exploitatieoverschot en gemengd inkomen van de totale economie).
Door het bbp te verminderen met het verbruik van vaste activa, wordt het netto binnenlands product (nbp) tegen marktprijzen verkregen.
- Waarde prijsniveau 2015
- De bedragen zijn uitgedrukt in prijzen van het basisjaar 2010. Hiertoe zijn inflatiecorrecties gebruikt. Zonder dergelijke correcties spreekt men van waarde in werkelijke prijzen.
- Beloning van werknemers
- De totale vergoeding, in geld of in natura, die door een werkgever aan een werknemer verschuldigd is voor de arbeid die deze tijdens een verslagperiode heeft verricht. De beloning van werknemers is gelijk aan het totaal van lonen en sociale premies ten laste van werkgevers.
- Totaal
- Lonen
- De vergoedingen voor de werknemer, die in een bepaalde periode arbeid verricht, en die ten laste komen van de werkgever, inclusief de door de werkgever ingehouden loonbelasting en de sociale premies die ten laste komen van de werknemer. De belangrijkste vorm van loon is ‘loon in geld’ (inclusief de ingehouden loonbelasting en werknemerspremies). Dit loon omvat het basis bruto loon, premies, provisies, toeslagen, overwerkloon, gevarengeld, bijzondere beloningen en fooien, maar ook onkostenvergoedingen in verband met de dienstbetrekking (zoals een vergoeding of tegemoetkoming voor de kosten van woon-werkverkeer). Bijzondere beloningen omvatten vakantiegeld, tantième, gratificaties, winstuitkeringen en een dertiende of veertiende maand. Doorbetaald loon bij ziekte behoort niet tot de lonen, maar wordt toegerekend aan de sociale premies t.l.v. werkgevers. Naast 'loon in geld' kan 'loon in natura' onderdeel van het loon uitmaken, als dit voor de werknemer een voordeel uit dienstbetrekking is. Voorbeelden van loon in natura zijn het privégebruik van de auto van de zaak, dienstwoningen, het rentevoordeel van geldleningen, tegen korting of gratis verkregen producten van de zaak en werkgeversbijdragen aan kinderopvang.
- Sociale premies t.l.v. werkgevers
- De sociale premies ten laste van de werkgever hebben betrekking op de werkgeversbijdragen in het kader van de sociale zekerheid. De sociale premies ten laste van werkgevers kunnen onderverdeeld worden in werkelijke sociale premies t.l.v. werkgevers en toegerekende sociale premies t.l.v. werkgevers. De werkelijke sociale premies t.l.v. werkgevers omvatten alle premies voor de wettelijke sociale verzekering en de particuliere sociale premies (waaronder pensioenpremies t.l.v. werkgevers). De toegerekende sociale premies t.l.v. werkgevers zijn rechtstreekse sociale uitkeringen door werkgevers aan (voormalige) werknemers zonder tussenkomst van andere institutionele eenheden of fondsen. Het merendeel bestaat uit doorbetaalde lonen bij ziekte.
- Belastingen en subsidies
- De (al dan niet productgebonden) betaalde belastingen op productie en invoer en de ontvangen subsidies.
- Saldo
- Het verschil tussen de (al dan niet productgebonden) betaalde belastingen op productie en invoer en de ontvangen subsidies.
- Belastingen op productie en invoer
- Verplichte betalingen om niet, in geld of in natura, die door de overheid of door de instellingen van de Europese Unie worden opgelegd in verband met de productie of de invoer van goederen en diensten, het in dienst hebben van arbeidskrachten en de eigendom of het gebruik van grond, gebouwen of andere activa die in het productieproces worden aangewend. Dergelijke belastingen zijn verschuldigd ongeacht gemaakte winst. Zowel productgebonden als niet-productgebonden belastingen behoren hiertoe.
- Subsidies
- Subsidies zijn betalingen om niet die door de Nederlandse overheid of de instellingen van de Europese Unie worden gedaan aan ingezeten producenten. Zowel productgebonden als niet-productgebonden subsidies behoren hiertoe.
- Exploitatieoverschot
- Bruto-exploitatieoverschot / gemengd inkomen.
Het saldo dat resteert nadat de toegevoegde waarde tegen basisprijzen is verminderd met de beloning van werknemers en het saldo van belastingen en subsidies op productie en invoer. Bij zelfstandigen (die deel uitmaken van de sector huishoudens) wordt dit saldo gemengd inkomen genoemd omdat het ook de beloning voor de door hen geleverde arbeid bevat.
In de nationale rekeningen betekent 'bruto' vóór aftrek van afschrijvingen (het verbruik van vaste activa) en 'netto' na aftrek van afschrijvingen. Uit het bruto-exploitatieoverschot moeten het verbruik van vaste activa worden bekostigd.- Bruto
- Verbruik van vaste activa (-)
- De waardevermindering van vaste activa (productiemiddelen) in eigendom als gevolg van normale slijtage en economische veroudering. Ook wel afschrijvingen genoemd.
Bij het berekenen van het verbruik van vaste activa wordt gebruik gemaakt van de PIM methode (perpetual inventory method). Deze methode gaat uit van de waarde van de aan het begin van een jaar aanwezige kapitaalgoederenvoorraad, die op vervangingswaarde wordt gebracht door te corrigeren voor de prijsveranderingen van vergelijkbare kapitaalgoederen in het verslagjaar. Hieraan worden de investeringen in vaste activa van dat jaar toegevoegd en vervolgens wordt de waarde van de buiten gebruik gestelde activa erop in mindering gebracht. Aldus wordt de waarde van de kapitaalgoederenvoorraad aan het eind van het jaar verkregen. Vervolgens wordt via een afschrijvingspercentage de afschrijvingen bepaald. De als hierboven beschreven afschrijvingen behoeven niet overeen te stemmen met de bedrijfseconomische afschrijvingen die zijn vastgesteld op basis van historische kostprijs of fiscale levensduur.
- Netto
- Netto-exploitatieoverschot.
Het bruto-exploitatieoverschot verminderd met het verbruik van vaste activa. Uit het bruto-exploitatieoverschot moeten het verbruik van vaste activa worden bekostigd.
- Bruto binnenlands product
- Het bruto binnenlands product (bbp) is een maat voor de omvang van de economie. De verandering van het volume van het bbp in een bepaalde tijdsperiode is een maat voor de groei (of krimp) van de economie. Het bruto binnenlands product tegen marktprijzen is het eindresultaat van de productieve activiteiten van ingezeten productie-eenheden. Het kan op drie manieren worden gedefinieerd:
- vanuit het oogpunt van de productie: het bbp is de som van de bruto toegevoegde waarde van alle institutionele sectoren of bedrijfstakken en het saldo van productgebonden belastingen en subsidies (die niet aan sectoren en bedrijfstakken worden toegerekend). Het is eveneens de sluitpost van de productierekening van de totale economie;
- vanuit het oogpunt van de bestedingen: het bbp is de som van de finale bestedingen aan goederen en diensten door ingezeten institutionele eenheden (consumptie en bruto-investeringen) en het saldo van uitvoer en invoer van goederen en diensten;
- vanuit het oogpunt van het inkomen: het bbp is de som van de bestedingen in de inkomensvormingsrekening van de totale economie (beloning van werknemers, belastingen op productie en invoer exclusief subsidies, bruto-exploitatieoverschot en gemengd inkomen van de totale economie).
Door het bbp te verminderen met het verbruik van vaste activa, wordt het netto binnenlands product (nbp) tegen marktprijzen verkregen.
- Volumemutatie t.o.v. voorafgaand jaar
- Het gewogen gemiddelde van de veranderingen in de hoeveelheid en de kwaliteit van de onderdelen van een bepaalde goederen- of dienstentransactie of salditransactie, jaarlijkse procentuele veranderingen.
- Beloning van werknemers
- De totale vergoeding, in geld of in natura, die door een werkgever aan een werknemer verschuldigd is voor de arbeid die deze tijdens een verslagperiode heeft verricht. De beloning van werknemers is gelijk aan het totaal van lonen en sociale premies ten laste van werkgevers.
- Totaal
- Lonen
- De vergoedingen voor de werknemer, die in een bepaalde periode arbeid verricht, en die ten laste komen van de werkgever, inclusief de door de werkgever ingehouden loonbelasting en de sociale premies die ten laste komen van de werknemer. De belangrijkste vorm van loon is ‘loon in geld’ (inclusief de ingehouden loonbelasting en werknemerspremies). Dit loon omvat het basis bruto loon, premies, provisies, toeslagen, overwerkloon, gevarengeld, bijzondere beloningen en fooien, maar ook onkostenvergoedingen in verband met de dienstbetrekking (zoals een vergoeding of tegemoetkoming voor de kosten van woon-werkverkeer). Bijzondere beloningen omvatten vakantiegeld, tantième, gratificaties, winstuitkeringen en een dertiende of veertiende maand. Doorbetaald loon bij ziekte behoort niet tot de lonen, maar wordt toegerekend aan de sociale premies t.l.v. werkgevers. Naast 'loon in geld' kan 'loon in natura' onderdeel van het loon uitmaken, als dit voor de werknemer een voordeel uit dienstbetrekking is. Voorbeelden van loon in natura zijn het privégebruik van de auto van de zaak, dienstwoningen, het rentevoordeel van geldleningen, tegen korting of gratis verkregen producten van de zaak en werkgeversbijdragen aan kinderopvang.
- Sociale premies t.l.v. werkgevers
- De sociale premies ten laste van de werkgever hebben betrekking op de werkgeversbijdragen in het kader van de sociale zekerheid. De sociale premies ten laste van werkgevers kunnen onderverdeeld worden in werkelijke sociale premies t.l.v. werkgevers en toegerekende sociale premies t.l.v. werkgevers. De werkelijke sociale premies t.l.v. werkgevers omvatten alle premies voor de wettelijke sociale verzekering en de particuliere sociale premies (waaronder pensioenpremies t.l.v. werkgevers). De toegerekende sociale premies t.l.v. werkgevers zijn rechtstreekse sociale uitkeringen door werkgevers aan (voormalige) werknemers zonder tussenkomst van andere institutionele eenheden of fondsen. Het merendeel bestaat uit doorbetaalde lonen bij ziekte.
- Belastingen en subsidies
- De (al dan niet productgebonden) betaalde belastingen op productie en invoer en de ontvangen subsidies.
- Saldo
- Het verschil tussen de (al dan niet productgebonden) betaalde belastingen op productie en invoer en de ontvangen subsidies.
- Belastingen op productie en invoer
- Verplichte betalingen om niet, in geld of in natura, die door de overheid of door de instellingen van de Europese Unie worden opgelegd in verband met de productie of de invoer van goederen en diensten, het in dienst hebben van arbeidskrachten en de eigendom of het gebruik van grond, gebouwen of andere activa die in het productieproces worden aangewend. Dergelijke belastingen zijn verschuldigd ongeacht gemaakte winst. Zowel productgebonden als niet-productgebonden belastingen behoren hiertoe.
- Subsidies
- Subsidies zijn betalingen om niet die door de Nederlandse overheid of de instellingen van de Europese Unie worden gedaan aan ingezeten producenten. Zowel productgebonden als niet-productgebonden subsidies behoren hiertoe.
- Exploitatieoverschot
- Bruto-exploitatieoverschot / gemengd inkomen.
Het saldo dat resteert nadat de toegevoegde waarde tegen basisprijzen is verminderd met de beloning van werknemers en het saldo van belastingen en subsidies op productie en invoer. Bij zelfstandigen (die deel uitmaken van de sector huishoudens) wordt dit saldo gemengd inkomen genoemd omdat het ook de beloning voor de door hen geleverde arbeid bevat.
In de nationale rekeningen betekent 'bruto' vóór aftrek van afschrijvingen (het verbruik van vaste activa) en 'netto' na aftrek van afschrijvingen. Uit het bruto-exploitatieoverschot moeten het verbruik van vaste activa worden bekostigd.- Bruto
- Verbruik van vaste activa (-)
- De waardevermindering van vaste activa (productiemiddelen) in eigendom als gevolg van normale slijtage en economische veroudering. Ook wel afschrijvingen genoemd.
Bij het berekenen van het verbruik van vaste activa wordt gebruik gemaakt van de PIM methode (perpetual inventory method). Deze methode gaat uit van de waarde van de aan het begin van een jaar aanwezige kapitaalgoederenvoorraad, die op vervangingswaarde wordt gebracht door te corrigeren voor de prijsveranderingen van vergelijkbare kapitaalgoederen in het verslagjaar. Hieraan worden de investeringen in vaste activa van dat jaar toegevoegd en vervolgens wordt de waarde van de buiten gebruik gestelde activa erop in mindering gebracht. Aldus wordt de waarde van de kapitaalgoederenvoorraad aan het eind van het jaar verkregen. Vervolgens wordt via een afschrijvingspercentage de afschrijvingen bepaald. De als hierboven beschreven afschrijvingen behoeven niet overeen te stemmen met de bedrijfseconomische afschrijvingen die zijn vastgesteld op basis van historische kostprijs of fiscale levensduur.
- Netto
- Netto-exploitatieoverschot.
Het bruto-exploitatieoverschot verminderd met het verbruik van vaste activa. Uit het bruto-exploitatieoverschot moeten het verbruik van vaste activa worden bekostigd.
- Bruto binnenlands product
- Het bruto binnenlands product (bbp) is een maat voor de omvang van de economie. De verandering van het volume van het bbp in een bepaalde tijdsperiode is een maat voor de groei (of krimp) van de economie. Het bruto binnenlands product tegen marktprijzen is het eindresultaat van de productieve activiteiten van ingezeten productie-eenheden. Het kan op drie manieren worden gedefinieerd:
- vanuit het oogpunt van de productie: het bbp is de som van de bruto toegevoegde waarde van alle institutionele sectoren of bedrijfstakken en het saldo van productgebonden belastingen en subsidies (die niet aan sectoren en bedrijfstakken worden toegerekend). Het is eveneens de sluitpost van de productierekening van de totale economie;
- vanuit het oogpunt van de bestedingen: het bbp is de som van de finale bestedingen aan goederen en diensten door ingezeten institutionele eenheden (consumptie en bruto-investeringen) en het saldo van uitvoer en invoer van goederen en diensten;
- vanuit het oogpunt van het inkomen: het bbp is de som van de bestedingen in de inkomensvormingsrekening van de totale economie (beloning van werknemers, belastingen op productie en invoer exclusief subsidies, bruto-exploitatieoverschot en gemengd inkomen van de totale economie).
Door het bbp te verminderen met het verbruik van vaste activa, wordt het netto binnenlands product (nbp) tegen marktprijzen verkregen.
- Prijsindexcijfers
- Het gewogen gemiddelde van de prijsveranderingen van de onderdelen van een bepaalde variabele. Deflatoren ten opzichte van het referentiejaar 2015.
- Beloning van werknemers
- De totale vergoeding, in geld of in natura, die door een werkgever aan een werknemer verschuldigd is voor de arbeid die deze tijdens een verslagperiode heeft verricht. De beloning van werknemers is gelijk aan het totaal van lonen en sociale premies ten laste van werkgevers.
- Totaal
- Lonen
- De vergoedingen voor de werknemer, die in een bepaalde periode arbeid verricht, en die ten laste komen van de werkgever, inclusief de door de werkgever ingehouden loonbelasting en de sociale premies die ten laste komen van de werknemer. De belangrijkste vorm van loon is ‘loon in geld’ (inclusief de ingehouden loonbelasting en werknemerspremies). Dit loon omvat het basis bruto loon, premies, provisies, toeslagen, overwerkloon, gevarengeld, bijzondere beloningen en fooien, maar ook onkostenvergoedingen in verband met de dienstbetrekking (zoals een vergoeding of tegemoetkoming voor de kosten van woon-werkverkeer). Bijzondere beloningen omvatten vakantiegeld, tantième, gratificaties, winstuitkeringen en een dertiende of veertiende maand. Doorbetaald loon bij ziekte behoort niet tot de lonen, maar wordt toegerekend aan de sociale premies t.l.v. werkgevers. Naast 'loon in geld' kan 'loon in natura' onderdeel van het loon uitmaken, als dit voor de werknemer een voordeel uit dienstbetrekking is. Voorbeelden van loon in natura zijn het privégebruik van de auto van de zaak, dienstwoningen, het rentevoordeel van geldleningen, tegen korting of gratis verkregen producten van de zaak en werkgeversbijdragen aan kinderopvang.
- Sociale premies t.l.v. werkgevers
- De sociale premies ten laste van de werkgever hebben betrekking op de werkgeversbijdragen in het kader van de sociale zekerheid. De sociale premies ten laste van werkgevers kunnen onderverdeeld worden in werkelijke sociale premies t.l.v. werkgevers en toegerekende sociale premies t.l.v. werkgevers. De werkelijke sociale premies t.l.v. werkgevers omvatten alle premies voor de wettelijke sociale verzekering en de particuliere sociale premies (waaronder pensioenpremies t.l.v. werkgevers). De toegerekende sociale premies t.l.v. werkgevers zijn rechtstreekse sociale uitkeringen door werkgevers aan (voormalige) werknemers zonder tussenkomst van andere institutionele eenheden of fondsen. Het merendeel bestaat uit doorbetaalde lonen bij ziekte.
- Belastingen en subsidies
- De (al dan niet productgebonden) betaalde belastingen op productie en invoer en de ontvangen subsidies.
- Saldo
- Het verschil tussen de (al dan niet productgebonden) betaalde belastingen op productie en invoer en de ontvangen subsidies.
- Belastingen op productie en invoer
- Verplichte betalingen om niet, in geld of in natura, die door de overheid of door de instellingen van de Europese Unie worden opgelegd in verband met de productie of de invoer van goederen en diensten, het in dienst hebben van arbeidskrachten en de eigendom of het gebruik van grond, gebouwen of andere activa die in het productieproces worden aangewend. Dergelijke belastingen zijn verschuldigd ongeacht gemaakte winst. Zowel productgebonden als niet-productgebonden belastingen behoren hiertoe.
- Subsidies
- Subsidies zijn betalingen om niet die door de Nederlandse overheid of de instellingen van de Europese Unie worden gedaan aan ingezeten producenten. Zowel productgebonden als niet-productgebonden subsidies behoren hiertoe.
- Exploitatieoverschot
- Bruto-exploitatieoverschot / gemengd inkomen.
Het saldo dat resteert nadat de toegevoegde waarde tegen basisprijzen is verminderd met de beloning van werknemers en het saldo van belastingen en subsidies op productie en invoer. Bij zelfstandigen (die deel uitmaken van de sector huishoudens) wordt dit saldo gemengd inkomen genoemd omdat het ook de beloning voor de door hen geleverde arbeid bevat.
In de nationale rekeningen betekent 'bruto' vóór aftrek van afschrijvingen (het verbruik van vaste activa) en 'netto' na aftrek van afschrijvingen. Uit het bruto-exploitatieoverschot moeten het verbruik van vaste activa worden bekostigd.- Bruto
- Verbruik van vaste activa (-)
- De waardevermindering van vaste activa (productiemiddelen) in eigendom als gevolg van normale slijtage en economische veroudering. Ook wel afschrijvingen genoemd.
Bij het berekenen van het verbruik van vaste activa wordt gebruik gemaakt van de PIM methode (perpetual inventory method). Deze methode gaat uit van de waarde van de aan het begin van een jaar aanwezige kapitaalgoederenvoorraad, die op vervangingswaarde wordt gebracht door te corrigeren voor de prijsveranderingen van vergelijkbare kapitaalgoederen in het verslagjaar. Hieraan worden de investeringen in vaste activa van dat jaar toegevoegd en vervolgens wordt de waarde van de buiten gebruik gestelde activa erop in mindering gebracht. Aldus wordt de waarde van de kapitaalgoederenvoorraad aan het eind van het jaar verkregen. Vervolgens wordt via een afschrijvingspercentage de afschrijvingen bepaald. De als hierboven beschreven afschrijvingen behoeven niet overeen te stemmen met de bedrijfseconomische afschrijvingen die zijn vastgesteld op basis van historische kostprijs of fiscale levensduur.
- Netto
- Netto-exploitatieoverschot.
Het bruto-exploitatieoverschot verminderd met het verbruik van vaste activa. Uit het bruto-exploitatieoverschot moeten het verbruik van vaste activa worden bekostigd.
- Bruto binnenlands product
- Het bruto binnenlands product (bbp) is een maat voor de omvang van de economie. De verandering van het volume van het bbp in een bepaalde tijdsperiode is een maat voor de groei (of krimp) van de economie. Het bruto binnenlands product tegen marktprijzen is het eindresultaat van de productieve activiteiten van ingezeten productie-eenheden. Het kan op drie manieren worden gedefinieerd:
- vanuit het oogpunt van de productie: het bbp is de som van de bruto toegevoegde waarde van alle institutionele sectoren of bedrijfstakken en het saldo van productgebonden belastingen en subsidies (die niet aan sectoren en bedrijfstakken worden toegerekend). Het is eveneens de sluitpost van de productierekening van de totale economie;
- vanuit het oogpunt van de bestedingen: het bbp is de som van de finale bestedingen aan goederen en diensten door ingezeten institutionele eenheden (consumptie en bruto-investeringen) en het saldo van uitvoer en invoer van goederen en diensten;
- vanuit het oogpunt van het inkomen: het bbp is de som van de bestedingen in de inkomensvormingsrekening van de totale economie (beloning van werknemers, belastingen op productie en invoer exclusief subsidies, bruto-exploitatieoverschot en gemengd inkomen van de totale economie).
Door het bbp te verminderen met het verbruik van vaste activa, wordt het netto binnenlands product (nbp) tegen marktprijzen verkregen.