ICT-gebruik bij bedrijven; bedrijfsgrootte, 2017

ICT-gebruik bij bedrijven; bedrijfsgrootte, 2017

Bedrijfsgrootte Personeel en ICT Personeel dat werkt met een computer (% van werkzame personen) Personeel en ICT Personeel dat werkt met internet (% van werkzame personen) Personeel en ICT Personeel dat werkt met mobiel internet (% van werkzame personen) Personeel en ICT Telewerkers (% van werkzame personen) Personeel en ICT Telewerk komt voor (% van bedrijven) Personeel en ICT ICT-pers. aangenomen/willen aannemen (% van bedrijven) Personeel en ICT ICT-vacatures lastig te vervullen (% van bedrijven) Personeel en ICT ICT-cursus aan ICT-specialisten (% van bedrijven) Personeel en ICT ICT-cursus aan overig personeel (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Internet (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Internet, naar soort verbinding Vast breedband (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Internet, naar soort verbinding Mobiel breedband (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Internet, snelheid snelste verbinding Minder dan 2 Megabit per seconde (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Internet, snelheid snelste verbinding 2 tot 10 Megabit per seconde (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Internet, snelheid snelste verbinding 10 tot 30 Megabit per seconde (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Internet, snelheid snelste verbinding 30 tot 100 Megabit per seconde (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Internet, snelheid snelste verbinding 100 Megabit per seconde of meer (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Snelheid vaste verbinding voldoende (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Mobiel internet verschaft aan werknemers (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Bedrijven met website Bedrijven met website (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Bedrijven met website Website bevat Online bestellen, boeken of reserveren (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Bedrijven met website Website bevat Beschrijvingen van producten, prijslijst (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Bedrijven met website Website bevat Bestelling online volgen (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Bedrijven met website Website bevat Productaanpassing door klant (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Bedrijven met website Website bevat Klantspecifieke info voor de bezoeker (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Bedrijven met website Website bevat Verwijzing naar sociale media (% van bedrijven) Sociale media Sociale media gebruikt (% van bedrijven) Sociale media Type sociale media Sociale netwerken (bijv. Facebook) (% van bedrijven) Sociale media Type sociale media Blogs of microblogs (bijv. Twitter) (% van bedrijven) Sociale media Type sociale media Multimedia delen (bijv. YouTube) (% van bedrijven) Sociale media Type sociale media Wiki's om kennis te delen (% van bedrijven) Sociale media Type sociale media Gebruik voor Marketing producten/bedrijfsimago (% van bedrijven die een account op sociale media gebruiken) Sociale media Type sociale media Gebruik voor Meningen klant, reageren op vragen (% van bedrijven die een account op sociale media gebruiken) Sociale media Type sociale media Gebruik voor Betrekking klant bij productontwikkeling (% van bedrijven die een account op sociale media gebruiken) Sociale media Type sociale media Gebruik voor Samenwerken met zakenrelaties (% van bedrijven die een account op sociale media gebruiken) Sociale media Type sociale media Gebruik voor Werven van personeel (% van bedrijven die een account op sociale media gebruiken) Sociale media Type sociale media Gebruik voor Kennis uitwisselen binnen het bedrijf (% van bedrijven die een account op sociale media gebruiken) Big-data-analyse Uitgevoerd (% van bedrijven) Big-data-analyse Bronnen big data voor analyse Data van bedrijf zelf (% van bedrijven) Big-data-analyse Bronnen big data voor analyse Data over geografische locaties (% van bedrijven) Big-data-analyse Bronnen big data voor analyse Data van sociale media (% van bedrijven) Big-data-analyse Bronnen big data voor analyse Andere bronnen (% van bedrijven) Big-data-analyse Wie analyseerde big data Medewerkers eigen bedrijf (% van bedrijven) Big-data-analyse Wie analyseerde big data Ander bedrijf (% van bedrijven) Software / ICT-applicaties ERP-software (% van bedrijven) Software / ICT-applicaties CRM-software Opslag klantgegevens (% van bedrijven) Software / ICT-applicaties CRM-software Analyse klantgegevens (% van bedrijven) Software / ICT-applicaties Supply Chain Management (SCM) Bedrijven met SCM (% van bedrijven) Software / ICT-applicaties Supply Chain Management (SCM) Gebruik SCM-methode Via websites (% van bedrijven) Software / ICT-applicaties Supply Chain Management (SCM) Gebruik SCM-methode Via automatische verwerking (% van bedrijven) Software / ICT-applicaties Radio Frequency Identification (RFID) RFID gebruikt voor Persoonsherkenning of toegangscontrole (% van bedrijven) Software / ICT-applicaties Radio Frequency Identification (RFID) RFID gebruikt voor Productie en dienstverlening (% van bedrijven) Software / ICT-applicaties Radio Frequency Identification (RFID) RFID gebruikt voor Productherkenning na de productie (% van bedrijven) ICT en innovatie Productinnovatie Nieuwe prod. ontw. of sterk verbeterd (% van bedrijven) ICT en innovatie Productinnovatie Belang van ICT voor productinnovatie Onbelangrijk (In % totaal aantal productinnovatoren) ICT en innovatie Productinnovatie Belang van ICT voor productinnovatie Enigszins belangrijk (In % totaal aantal productinnovatoren) ICT en innovatie Productinnovatie Belang van ICT voor productinnovatie Belangrijk (In % totaal aantal productinnovatoren) ICT en innovatie Productinnovatie Belang van ICT voor productinnovatie Zeer belangrijk (In % totaal aantal productinnovatoren) ICT en innovatie Procesinnovatie Nieuwe proc. ontw. of sterk verbeterd (% van bedrijven) ICT en innovatie Procesinnovatie Belang van ICT voor procesinnovatie Onbelangrijk (In % totaal aantal procesinnovatoren) ICT en innovatie Procesinnovatie Belang van ICT voor procesinnovatie Enigszins belangrijk (In % totaal aantal procesinnovatoren) ICT en innovatie Procesinnovatie Belang van ICT voor procesinnovatie Belangrijk (In % totaal aantal procesinnovatoren) ICT en innovatie Procesinnovatie Belang van ICT voor procesinnovatie Zeer belangrijk (In % totaal aantal procesinnovatoren) ICT-veiligheid Gebruikte ICT-veiligheidsmaatregelen Antivirussoftware (% van bedrijven) ICT-veiligheid Gebruikte ICT-veiligheidsmaatregelen Beleid voor sterke wachtwoorden (% van bedrijven) ICT-veiligheid Gebruikte ICT-veiligheidsmaatregelen Authenticatie via soft of hardware-token (% van bedrijven) ICT-veiligheid Gebruikte ICT-veiligheidsmaatregelen Encryptie voor het opslaan van data (% van bedrijven) ICT-veiligheid Gebruikte ICT-veiligheidsmaatregelen Encryptie voor het versturen van data (% van bedrijven) ICT-veiligheid Gebruikte ICT-veiligheidsmaatregelen Gegevens op andere fysieke locatie (% van bedrijven) ICT-veiligheid Gebruikte ICT-veiligheidsmaatregelen Network access control (% van bedrijven) ICT-veiligheid Gebruikte ICT-veiligheidsmaatregelen VPN bij internetgebruik buiten het eigen (% van bedrijven) ICT-veiligheid Gebruikte ICT-veiligheidsmaatregelen Logbestanden voor analyse incidenten (% van bedrijven) ICT-veiligheid Gebruikte ICT-veiligheidsmaatregelen Methodes voor beoordelen ITC-veiligheid (% van bedrijven) ICT-veiligheid Gebruikte ICT-veiligheidsmaatregelen Risicoanalyses (% van bedrijven) ICT-veiligheid Gebruikte ICT-veiligheidsmaatregelen Andere maatregelen (% van bedrijven) ICT-veiligheid Optreden van ICT veiligheidsincidenten Incident opgetreden (% van bedrijven) ICT-veiligheid Optreden van ICT veiligheidsincidenten Kosten gehad aan ICT-incident (% van bedrijven) ICT-veiligheid Optreden van ICT veiligheidsincidenten Incident door aanval van buiten (% van bedrijven) ICT-veiligheid Optreden van ICT veiligheidsincidenten Kosten incident (aanval buitenaf) (% van bedrijven) ICT-veiligheid Oorzaken van ICT veiligheidsincidenten Uitval ICT-dienst door veiligheidsinc. (% van bedrijven) ICT-veiligheid Oorzaken van ICT veiligheidsincidenten Uitval ICT-dienst door aanval buitenaf (% van bedrijven) ICT-veiligheid Oorzaken van ICT veiligheidsincidenten Vernietiging data door veiligheidsinc. (% van bedrijven) ICT-veiligheid Oorzaken van ICT veiligheidsincidenten Vernietiging data; aanval van buitenaf (% van bedrijven) ICT-veiligheid Oorzaken van ICT veiligheidsincidenten Onthulling gegevens door ict-inbraak (% van bedrijven) ICT-veiligheid Oorzaken van ICT veiligheidsincidenten Onthulling gegevens door intern incident (% van bedrijven) ICT-veiligheid Kosten ICT-veiligheidsincidenten Uitval ICT-dienst door veiligheidsinc. (% van bedrijven) ICT-veiligheid Kosten ICT-veiligheidsincidenten Uitval ICT-dienst door aanval buitenaf (% van bedrijven) ICT-veiligheid Kosten ICT-veiligheidsincidenten Vernietiging data door veiligheidsinc. (% van bedrijven) ICT-veiligheid Kosten ICT-veiligheidsincidenten Vernietiging data; aanval van buitenaf (% van bedrijven) ICT-veiligheid Kosten ICT-veiligheidsincidenten Onthulling gegevens door ict-inbraak (% van bedrijven) ICT-veiligheid Kosten ICT-veiligheidsincidenten Onthulling gegevens door intern incident (% van bedrijven) ICT-veiligheid Melding ICT-veiligheidsincidenten bij De politie (aangifte) (% van bedrijven) ICT-veiligheid Melding ICT-veiligheidsincidenten bij De autoriteit persoonsgegevens (% van bedrijven) ICT-veiligheid Melding ICT-veiligheidsincidenten bij Sectorale, nat. of andere securityteams (% van bedrijven) ICT-veiligheid Melding ICT-veiligheidsincidenten bij Een bank (% van bedrijven) ICT-veiligheid Uitvoering ICT-beveiliging Door eigen personeel (% van bedrijven) ICT-veiligheid Uitvoering ICT-beveiliging Door externe leveranciers (% van bedrijven) ICT-veiligheid Uitvoering ICT-beveiliging Niet van toepassing (% van bedrijven) ICT-veiligheid ICT-veiligheidsdiensten verleend (% van bedrijven) ICT-veiligheid Uitvoeren updates (security patching) Meestal volledig automatisch (% van bedrijven) ICT-veiligheid Uitvoeren updates (security patching) Meestal (deels) handmatig (% van bedrijven) ICT-veiligheid Uitvoeren updates (security patching) Niet van toepassing (% van bedrijven) Facturen Facturen verzonden aan Andere bedrijven (% van bedrijven) Facturen Facturen verzonden aan Overheden (% van bedrijven) Facturen Facturen verzonden aan Consumenten (% van bedrijven) Facturen Wijze van verzending van facturen E-factuur (% van verzonden facturen) Facturen Wijze van verzending van facturen Elektronisch, maar geen e-factuur (% van verzonden facturen) Facturen Wijze van verzending van facturen In papieren vorm (% van verzonden facturen) Facturen Wijze van ontvangst van facturen E-factuur (% van ontvangen facturen) Facturen Wijze van ontvangst van facturen Geen e-factuur (% van ontvangen facturen) Facturen E-facturen verzonden (% van bedrijven) Facturen E-facturen ontvangen (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Verkoop via e-commerce (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Verdeling omzet: eigen site of extern Via website of apps van eigen bedrijf (% van omzet) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Verdeling omzet: eigen site of extern Via website of apps van andere bedrijven (% van omzet) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Moeilijkheden verk. aan andere EU-landen Hoge kosten bezorgen of retourneren (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Moeilijkheden verk. aan andere EU-landen Oplossen klachten en geschillen (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Moeilijkheden verk. aan andere EU-landen Labels/etiketten aanpassen (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Moeilijkheden verk. aan andere EU-landen Onvoldoende kennis van andere talen (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Moeilijkheden verk. aan andere EU-landen Beperkingen opgelegd door zakenpartner (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Verkoopwaarde < 1% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Verkoopwaarde >= 1% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Verkoopwaarde >= 2% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Verkoopwaarde >= 5% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Verkoopwaarde >= 10% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Verkoopwaarde >= 25% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Verkoopwaarde >= 50% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Via een website/app Verkoop via een website/app (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Via een website/app Verkoopwaarde < 1% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Via een website/app Verkoopwaarde >= 1% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Via een website/app Verkoopwaarde >= 2% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Via een website/app Verkoopwaarde >= 5% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Via een website/app Verkoopwaarde >= 10% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Via een website/app Verkoopwaarde >= 25% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Via een website/app Verkoopwaarde >= 50% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Via een website/app Naar afnemer Nederlandse consumenten (% van omzet via website/app) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Via een website/app Naar afnemer Buitenlandse consumenten (% van omzet via website/app) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Via een website/app Naar afnemer Bedrijven (% van omzet via website/app) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Via een website/app Naar afnemer Overheden (% van omzet via website/app) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Via een website/app Naar regio Klanten in Nederland (% van omzet via website/app) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Via een website/app Naar regio Klanten in andere EU-landen (% van omzet via website/app) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Via een website/app Naar regio Klanten in landen buiten de EU (% van omzet via website/app) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Via EDI Verkoop via EDI (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Via EDI Verkoopwaarde < 1% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Via EDI Verkoopwaarde >= 1% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Via EDI Verkoopwaarde >= 2% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Via EDI Verkoopwaarde >= 5% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Via EDI Verkoopwaarde >= 10% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Via EDI Verkoopwaarde >= 25% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Via EDI Verkoopwaarde >= 50% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Via EDI Naar regio Klanten in Nederland (% van omzet via EDI) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Via EDI Naar regio Klanten in andere EU-landen (% van omzet via EDI) E-commerce in 2016 Gebruik voor verkoop Via EDI Naar regio Klanten in landen buiten de EU (% van omzet via EDI) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Inkoop via e-commerce (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Inkoopwaarde < 1% van de totale inkoop (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Inkoopwaarde >= 1% van de totale inkoop (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Inkoopwaarde >= 2% van de totale inkoop (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Inkoopwaarde >= 5% van de totale inkoop (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Inkoopwaarde >= 10% van de totale inkoop (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Inkoopwaarde >= 25% van de totale inkoop (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Inkoopwaarde >= 50% van de totale inkoop (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Via een website/app Inkoop via een website/app (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Via een website/app Inkoopwaarde < 1% van de totale inkoop (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Via een website/app Inkoopwaarde >= 1% van de totale inkoop (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Via een website/app Inkoopwaarde >= 2% van de totale inkoop (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Via een website/app Inkoopwaarde >= 5% van de totale inkoop (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Via een website/app Inkoopwaarde >= 10% van de totale inkoop (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Via een website/app Inkoopwaarde >= 25% van de totale inkoop (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Via een website/app Inkoopwaarde >= 50% van de totale inkoop (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Via een website/app Naar regio Aanbieders in Nederland (% van inkoop via website/app) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Via een website/app Naar regio Aanbieders in andere EU-landen (% van inkoop via website/app) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Via een website/app Naar regio Aanbieders in landen buiten de EU (% van inkoop via website/app) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Via EDI Inkoop via EDI (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Via EDI Inkoopwaarde < 1% van de totale inkoop (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Via EDI Inkoopwaarde >= 1% van de totale inkoop (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Via EDI Inkoopwaarde >= 2% van de totale inkoop (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Via EDI Inkoopwaarde >= 5% van de totale inkoop (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Via EDI Inkoopwaarde >= 10% van de totale inkoop (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Via EDI Inkoopwaarde >= 25% van de totale inkoop (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Via EDI Inkoopwaarde >= 50% van de totale inkoop (% van bedrijven) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Via EDI Naar regio Aanbieders in Nederland (% van inkoop via EDI) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Via EDI Naar regio Aanbieders in andere EU-landen (% van inkoop via EDI) E-commerce in 2016 Gebruik voor inkoop Via EDI Naar regio Aanbieders in landen buiten de EU (% van inkoop via EDI)
10 of meer werkzame personen 75 72 35 33 78 12 7 16 18 100 98 79 0 13 19 39 27 89 76 86 33 76 10 7 30 57 69 67 29 29 7 83 46 32 38 72 30 23 11 8 11 9 20 7 47 46 27 20 15 15 16 4 2 22 9 18 32 41 29 3 14 45 41 94 68 34 29 28 82 47 54 55 40 40 23 50 25 21 11 43 13 8 13 3 4 19 7 4 6 2 1 2 2 1 2 28 58 14 4 51 33 17 87 36 47 9 47 44 16 84 20 42 24 85 15 2 1 1 1 1 9 15 13 11 9 6 4 21 9 12 10 8 6 4 3 43 6 46 4 86 11 3 7 3 4 4 4 3 2 1 78 17 4 58 27 31 26 20 16 10 6 57 27 29 24 18 14 8 5 92 6 2 6 2 4 3 3 2 2 1 83 13 4
10 tot 20 werkzame personen 73 69 30 28 70 6 4 7 10 100 98 72 0 16 23 39 20 88 69 82 32 72 9 6 27 50 63 61 22 22 5 83 44 32 37 63 25 17 7 6 9 7 14 6 31 37 20 12 9 9 7 3 1 17 12 18 35 41 20 5 10 45 40 92 61 27 23 22 77 39 42 42 31 29 16 43 20 15 8 37 10 6 9 2 2 16 5 3 5 1 1 1 1 1 2 21 58 21 3 48 30 22 84 31 49 8 45 47 17 83 17 42 20 86 14 2 1 1 1 1 8 12 11 9 7 5 3 18 7 11 10 8 6 4 3 47 6 42 5 87 10 3 3 1 2 2 1 1 1 1 85 10 4 54 23 31 27 21 17 11 7 53 23 30 25 20 16 10 6 93 5 2 5 2 3 2 2 2 1 1 87 9 4
20 tot 50 werkzame personen 73 69 29 28 80 12 8 14 18 100 99 81 0 12 18 40 29 89 79 88 33 78 9 7 29 58 69 67 29 29 6 84 45 33 39 77 30 23 11 8 11 8 21 6 54 50 30 19 14 15 15 4 2 23 9 17 30 43 29 3 14 41 41 95 68 34 28 28 85 49 57 60 41 42 23 54 26 23 12 47 15 9 14 3 4 21 8 4 7 2 1 2 1 1 1 28 62 9 4 52 34 14 90 36 46 7 52 41 14 86 19 39 25 85 15 2 1 1 1 1 10 15 13 11 9 7 4 21 9 12 10 8 6 5 3 42 7 48 3 86 11 3 7 3 4 4 4 3 2 0 77 19 3 61 30 31 25 18 14 8 5 60 30 29 24 17 12 7 4 92 6 2 5 2 3 2 2 2 1 1 82 14 4
50 tot 100 werkzame personen 73 70 31 27 89 18 9 28 27 100 99 88 0 10 15 39 35 91 86 91 33 81 12 9 33 64 75 73 38 38 10 84 45 31 37 83 36 30 17 9 14 13 29 8 66 56 36 30 23 24 28 6 3 30 7 23 30 40 40 3 15 45 40 96 78 44 36 36 89 57 70 72 52 56 31 60 30 26 14 50 16 10 16 2 5 23 9 5 7 1 2 3 3 1 1 36 58 5 5 56 34 10 92 43 42 10 51 39 16 84 25 42 29 84 17 2 1 1 1 0 10 18 16 13 11 8 5 22 10 12 10 7 6 4 2 41 5 51 4 86 11 4 12 3 9 8 7 6 4 2 79 17 4 63 33 30 24 19 14 10 6 60 34 26 20 15 11 7 4 92 6 3 8 2 6 5 5 4 3 2 84 13 2
100 tot 250 werkzame personen 73 69 34 30 95 31 15 47 41 100 99 93 0 6 14 37 42 94 92 95 34 83 15 11 35 74 83 81 45 46 12 84 49 33 41 87 41 39 23 12 15 19 35 13 77 65 45 39 29 33 41 8 5 34 9 21 32 41 51 2 10 45 43 98 86 56 47 45 92 66 80 82 62 64 41 65 34 34 16 53 19 10 22 3 8 28 10 5 8 1 3 4 5 2 2 51 46 3 5 54 40 6 91 45 40 12 47 41 18 82 33 47 33 82 18 1 1 1 1 1 13 20 18 15 13 10 6 24 11 13 11 9 7 4 2 32 6 58 5 82 13 5 15 5 10 10 9 8 6 3 73 23 5 61 32 29 25 19 15 9 6 58 33 25 19 15 10 7 3 89 7 3 10 3 7 6 6 5 3 2 75 19 6
250 tot 500 werkzame personen 75 71 34 32 97 42 24 61 52 100 100 94 0 6 13 35 46 92 93 96 39 83 20 13 45 77 85 83 53 53 18 86 55 34 42 88 42 46 29 17 21 24 44 15 80 68 45 48 35 43 43 10 5 39 3 18 41 38 56 2 11 45 43 98 92 65 54 56 94 65 82 86 70 72 50 67 35 36 18 52 20 12 23 4 12 27 12 5 8 2 3 7 9 2 1 56 42 2 5 55 40 4 91 49 43 16 44 40 20 80 41 53 38 91 9 1 1 2 1 1 14 24 23 20 17 13 8 27 13 15 13 11 9 6 2 40 6 48 6 86 11 3 21 7 14 13 12 11 8 4 73 21 6 65 34 31 27 23 19 12 8 61 35 26 21 18 14 8 4 89 8 3 14 6 8 8 7 6 4 3 77 19 4
500 of meer werkzame personen 78 74 39 37 99 60 38 74 68 100 99 97 0 3 7 25 65 93 95 99 44 87 23 17 53 86 93 91 71 69 28 88 63 41 48 91 53 55 35 19 25 34 52 23 75 67 49 56 43 52 57 14 8 44 5 11 36 48 62 2 8 40 50 98 94 78 61 67 95 70 89 90 74 77 62 73 38 42 19 58 25 15 24 8 21 30 13 9 9 3 5 11 23 6 2 61 36 2 5 50 45 5 90 62 58 23 35 41 27 73 54 66 39 87 14 1 2 1 1 1 17 22 20 17 15 11 8 31 15 16 14 12 9 6 3 42 6 47 6 87 9 4 19 8 12 11 9 8 6 4 78 13 9 74 36 38 33 28 25 14 10 68 37 32 27 22 19 9 5 88 7 4 19 8 11 10 9 8 6 5 81 14 6
Bron: CBS.
Verklaring van tekens

Tabeltoelichting


Deze tabel bevat gegevens over het gebruik van informatie- en communicatietechnologie (ICT) door bedrijven naar bedrijfsgrootte. De verslagperiode van deze tabel betreft medio 2017. Een aantal onderwerpen heeft echter betrekking op het jaar 2016. Als dit het geval is wordt dit vermeld in de toelichting bij het onderwerp.

Gegevens beschikbaar over 2017.

Status van de cijfers:
De cijfers in deze tabel zijn definitief.

Wijzigingen per juni 2020:
Verbetering bij het onderwerp inkoop via EDI inkoopwaarde >= 2% van de totale omzet dit moet zijn Inkoopwaarde >= 2% van de totale inkoop.

Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Cijfers over 2018 komen in december 2018 beschikbaar.

Toelichting onderwerpen

Personeel en ICT
Personeel dat werkt met een computer betreft zowel ICT-specialisten als ICT-gebruikers. ICT staat voor informatie- en communicatietechnologie. Een ICT-specialist is een werknemer voor wie ICT het belangrijkste werk vormt, bijvoorbeeld een software-ontwikkelaar, systeembeheerder of een 'hoofd automatiseringsafdeling'. Een ICT-gebruiker is een werknemer die bij het eigen werk gebruikmaakt van een computer en standaardpakketten (zoals tekstverwerking, spreadsheets, databases) en/of branchegerelateerde software (zoals boekhoudpakketten, CAD/CAM pakketten, SPSS).
Personeel dat werkt met een computer
Werkzame personen die werk verrichten met behulp van een computer.
Personeel dat werkt met internet
Werkzame personen die voor het eigen werk geregeld een computer met toegang tot het internet gebruiken.
Personeel dat werkt met mobiel internet
Werkzame personen met door het bedrijf verstrekte draagbare apparatuur, zoals draagbare computers, tablets of smartphones, waarmee voor het werk een mobiele verbinding gelegd kan worden met het internet.
Wanneer de verbinding uitsluitend via Wifi gelegd kan worden, en niet via mobiele telefoonnetwerken, wordt deze apparatuur niet meegeteld.
Telewerkers
Werkzame personen die regelmatig buiten de bedrijfsvestiging werken en van daaruit toegang hebben tot het ICT-systeem van het bedrijf. Bedoeld is dat de medewerker toegang heeft tot bestanden en/of programmatuur, dus meer dan alleen e-mail.
Telewerk komt voor
Bedrijven met medewerkers die regelmatig buiten de bedrijfsvestiging werken en van daaruit toegang hebben tot het ICT-systeem van het bedrijf. Bedoeld is dat de medewerkers toegang hebben tot bestanden en/of programmatuur, dus meer dan alleen e-mail.
ICT-pers. aangenomen/willen aannemen
Bedrijven die in 2016 personeel aangenomen hebben, of hebben willen aannemen, voor functies waarvoor specifieke ICT-vaardigheden vereist waren. Het gaat hierbij om vaardigheden gericht op onderhoud en ontwikkeling van ICT-systemen.
ICT-vacatures lastig te vervullen
Bedrijven die in 2016 vacatures voor ICT-specialisten hadden, die moeilijk te vervullen waren.
ICT-cursus aan ICT-specialisten
Bedrijven die aan ICT-specialisten in 2016 opleidingen of cursussen aanboden, om hun ICT-vaardigheden verder te ontwikkelen.
ICT-cursus aan overig personeel
Bedrijven die het personeel, anders dan ICT-specialisten, in 2016 opleidingen of cursussen aanboden, om hun ICT-vaardigheden verder te ontwikkelen.
Toegang en gebruik internet
Internet
Internet, naar soort verbinding
Het soort verbinding dat bedrijven gebruiken. In een bedrijf kunnen meerdere soorten verbindingen naast elkaar voorkomen.
Vast breedband
Bedrijven met een internetaansluiting van het type ADSL, VDSL, SDSL en dergelijke, of een andere hoogwaardige vaste verbinding zoals glasvezel of kabel. (A/S/V)DSL: (Asymmetric/Symmetric/Very-high-bitrate) Digital Subscriber Line.
Mobiel breedband
Bedrijven met mobiel breedbandinternet zoals 3G (UMTS) of 4G via een draagbare computer, tablet en/of via een mobiele telefoon (smartphone). Wanneer de verbinding uitsluitend via Wifi gelegd kan worden, en niet via mobiele telefoonnetwerken, telt deze apparatuur niet mee.
Internet, snelheid snelste verbinding
Minder dan 2 Megabit per seconde
2 tot 10 Megabit per seconde
10 tot 30 Megabit per seconde
30 tot 100 Megabit per seconde
100 Megabit per seconde of meer
Snelheid vaste verbinding voldoende
Is de snelheid van de vaste internetverbinding(en) doorgaans voldoende voor wat het bedrijf nodig heeft.
Mobiel internet verschaft aan werknemers
Bedrijven die aan het personeel draagbare apparatuur verstrekken, zoals draagbare computers of smartphones, waarmee voor het werk een verbinding gelegd kan worden met het internet via mobiele telefoonnetwerken. Wanneer de verbinding uitsluitend via Wifi gelegd kan worden, en niet via mobiele telefoonnetwerken, telt deze apparatuur niet mee.
Bedrijven met website
Bedrijven die een eigen website hebben.
Bedrijven met website
Bedrijven die een eigen website hebben.
Website bevat
Online bestellen, boeken of reserveren
Bedrijven met een website die de mogelijkheid biedt om online te bestellen, boeken of reserveren.
Beschrijvingen van producten, prijslijst
Bedrijven met een website waarop beschrijvingen van goederen/diensten of prijslijsten staan.
Bestelling online volgen
Bedrijven met een website die de mogelijkheid biedt een bestelling online te volgen, of met informatie over de status van een bestelling.
Productaanpassing door klant
Bedrijven met een website die klanten de mogelijkheid biedt zelf hun product (goederen of diensten) te ontwerpen of aan te passen.
Klantspecifieke info voor de bezoeker
Bedrijven met een website met klantspecifieke informatie voor reguliere bezoekers.
Verwijzing naar sociale media
Bedrijven met een website met verwijzingen of links naar pagina's van het bedrijf op sociale media.
Sociale media
Het gebruik van internettoepassingen of communicatieplatforms voor contact met klanten, leveranciers, zakenrelaties of medewerkers van het eigen bedrijf. Daarbij wordt online informatie uitgewisseld. Voorbeelden zijn Twitter, Facebook, YouTube, LinkedIn, Yammer. Bedrijven die sociale media gebruiken hebben een account, een gebruikersprofiel of een gebruikerslicentie.
Sociale media gebruikt
Bedrijven die ten minste 1 van de volgende typen sociale media gebruiken: sociale netwerken, blogs of microblogs, sites die multimedia delen, of wiki's om kennis te delen. Bedrijven die deze sociale media uitsluitend gebruiken om advertenties te plaatsen, vallen hier niet onder.
Type sociale media
Bedrijven die de volgende typen sociale media gebruiken: sociale netwerken, blogs of microblogs, sites die multimedia delen, of wiki's om kennis te delen. Bedrijven die deze sociale media uitsluitend gebruiken om advertenties te plaatsen, vallen hier niet onder.
Sociale netwerken (bijv. Facebook)
Sociale netwerken zoals Facebook, LinkedIn en Yammer.
Blogs of microblogs (bijv. Twitter)
Blogs of microblogs van het bedrijf, zoals Twitter.
Multimedia delen (bijv. YouTube)
Websites die multimedia (filmpjes, foto's) delen, zoals YouTube, Flickr of Picasa.
Wiki's om kennis te delen
Op wiki gebaseerde middelen om kennis te delen. Een wiki is een website waarop gebruikers zelf de inhoud kunnen aanpassen, en waarop ze zelf inhoud kunnen bijdragen.
Gebruik voor
Bedrijven die sociale media gebruiken voor de volgende doeleinden.
Marketing producten/bedrijfsimago
Ontwikkelen van het imago van het bedrijf of de marketing van producten (adverteren, productlanceringen, etc.)
Meningen klant, reageren op vragen
Meningen of recensies van klanten verkrijgen, of op vragen reageren.
Betrekking klant bij productontwikkeling
Klanten betrekken bij de ontwikkeling of innovatie van goederen of diensten.
Samenwerken met zakenrelaties
Samenwerken met zakenrelaties of andere organisaties.
Werven van personeel
Werven of aantrekken van kandidaten voor een (vaste) baan of tijdelijk werk.
Kennis uitwisselen binnen het bedrijf
Meningen, kennis of visies uitwisselen binnen het eigen bedrijf.
Big-data-analyse
Met 'big data' wordt hier bedoeld informatie die wordt gegenereerd uit elektronische activiteiten van gebruikers, en uit onderlinge communicatie tussen apparaten (machine-to-machine). Het gaat bijvoorbeeld om gegevens die voortkomen uit het gebruik van sociale media, en uit productieprocessen in een bedrijf. Big-data-analyse is het gebruik van technieken, technologieën en software-tools voor analyse van big data uit het eigen bedrijf, of uit andere gegevensbronnen.

Big data hebben meestal kenmerken zoals:
- grote hoeveelheden gegevens die in de loop van de tijd zijn gegenereerd;
- grote diversiteit van de gegevens doordat er verschillende indelingen van complexe data bestaan, gestructureerd of ongestructureerd. Het gaat bijvoorbeeld om gegevens in de vorm van tekst, video, afbeeldingen, spraak, documenten, sensorgegevens, activiteitenlogboeken, 'click streams', en coördinaten;
- hoge omloopsnelheid, de data worden in hoge snelheid gegenereerd, beschikbaar gesteld en gewijzigd.


Uitgevoerd
Bedrijven die big-data-analyse hebben uitgevoerd. Big-data-analyse is het gebruik van technieken, technologieën en software-tools voor analyse van big data uit het eigen bedrijf, of uit andere gegevensbronnen.
Bronnen big data voor analyse
Data van bedrijf zelf
Data van het bedrijf zelf, uit apparaten of sensoren (bijv. uit onderlinge communicatie tussen apparaten (machine-to-machine), digitale sensoren, Radio Frequency Identification tags (RFID).
Data over geografische locaties
Data over geografische locaties uit het gebruik van draagbare apparaten (bijv. apparaten die mobiele telefoonnetwerken, draadloze verbindingen of GPS gebruiken).
Data van sociale media
Data afkomstig van sociale media (bijv. sociale netwerken zoals Facebook, blogs en microblogs zoals Twitter, en websites die multimedia delen zoals YouTube).
Andere bronnen
Wie analyseerde big data
Wie heeft voor het bedrijf big data geanalyseerd.
Medewerkers eigen bedrijf
Medewerkers van het eigen bedrijf. Inclusief medewerkers van moeder-, dochter- of zustermaatschappijen.
Ander bedrijf
Software / ICT-applicaties
ERP-software
Bedrijven met Enterprise Resource Planning (ERP) software.
ERP-software integreert systematisch de gegevens van de verschillende bedrijfsonderdelen zoals inkoop, planning, logistiek en productie.
CRM-software
Customer Relationship Management (CRM) software. CRM-software verzamelt, analyseert en verspreidt bedrijfsbreed klantgegevens om de verkoopmogelijkheden van de organisatie te vergroten; ook cross selling.
Opslag klantgegevens
Bedrijven met CRM-software voor opslag/distributie van klantgegevens binnen het bedrijf.
Analyse klantgegevens
Bedrijven met CRM-software die klantgegevens analyseert teneinde de marketingstrategieën van het bedrijf te optimaliseren, waaronder prijsbepaling, keuze distributiekanalen, promotieactiviteiten en dergelijke.
Supply Chain Management (SCM)
Supply Chain Management (SCM, ketenintegratie) betreft de integratie van het bedrijfsproces en ICT-systeem van een bedrijf met dat van zakenpartners om de beschikbaarheid en levering van producten/diensten te coördineren. Het gaat om elektronische gegevensuitwisseling over verwachte productie, voorraden, vraag, levering, productontwikkeling en dergelijke en kan plaatsvinden via internet of een ander netwerk.
Een handgetypte e-mail valt hier niet onder.
Bedrijven met SCM
Bedrijven die aan Supply Chain Management (ketenintegratie) doen.
Gebruik SCM-methode
Via websites
Bedrijven die ten behoeve van SCM websites gebruiken voor de elektronische gegevensuitwisseling. Het kunnen websites zijn van het eigen bedrijf, die van zakenpartners of webportals.
Via automatische verwerking
Bedrijven die elektronisch bedrijfsinformatie uitwisselen via een formaat dat geschikt is voor automatische verwerking (EDI: XML, EDIFACT, XBRL).
Radio Frequency Identification (RFID)
Radio Frequency Identification (RFID) is een manier om voorwerpen automatisch te herkennen via radiogolven. RFID-chips kunnen aan een voorwerp worden bevestigd en via radiogolven gegevens overbrengen. Deze techniek wordt bijvoorbeeld gebruikt in plaats van een streepjescode.
RFID gebruikt voor
Persoonsherkenning of toegangscontrole
Aantal bedrijven dat gebruikmaakt van Radio Frequency Identification (RFID) voor persoonsherkenning of toegangscontrole (toegangspasje).
Productie en dienstverlening
Aantal bedrijven dat gebruikmaakt van Radio Frequency Identification (RFID) om de productie, leveringen en voorraden te volgen.
Productherkenning na de productie
Aantal bedrijven dat gebruikmaakt van Radio Frequency Identification (RFID) voor productherkenning (onder andere tegengaan diefstal, merkvervalsing).
ICT en innovatie
Innovatie: het ontwikkelen van nieuwe of sterk verbeterde producten (productinnovatie) en/of het in gebruik nemen van nieuwe of sterk verbeterde productieprocessen (procesinnovatie).
Productinnovatie
Er is sprake van productinnovatie wanneer bedrijven bezig zijn (geweest) met het ontwikkelen of door derden laten ontwikkelen van nieuwe of sterk verbeterde producten. Het gaat hier om producten die uw bedrijf voor het eerst op de markt heeft gebracht en/of om producten waarvan de gebruiksmogelijkheden of de kwaliteit aanzienlijk verbeterd zijn. Ook productinnovaties die niet zijn afgerond, tellen hier mee.
Nieuwe prod. ontw. of sterk verbeterd
Nieuwe producten ontwikkeld of sterk verbeterd.
Heeft uw bedrijf in 2016 gewerkt aan nieuwe of sterk verbeterde PRODUCTEN (goederen en/of diensten), of deze door derden laten ontwikkelen?
Belang van ICT voor productinnovatie
Onbelangrijk
Enigszins belangrijk
Belangrijk
Zeer belangrijk
Procesinnovatie
Er is sprake van procesinnovatie wanneer bedrijven die bezig zijn (geweest) met het ontwikkelen of door derden laten ontwikkelen van nieuwe of sterk verbeterde processen. Ook procesinnovaties die niet zijn afgerond, tellen hier mee. Let op: (louter) organisatorische wijzigingen in uw bedrijf tellen niet mee als procesinnovatie.
Nieuwe proc. ontw. of sterk verbeterd
Nieuwe processen ontwikkeld of sterk verbeterd.
Heeft uw bedrijf in 2016 gewerkt aan nieuwe of sterk verbeterde PROCESSEN binnen uw bedrijf, of deze door derden laten ontwikkelen?
Belang van ICT voor procesinnovatie
Onbelangrijk
Enigszins belangrijk
Belangrijk
Zeer belangrijk
ICT-veiligheid
Informatie over maatregelen, controles en procedures die een bedrijf toepast met betrekking tot ICT-systemen, met als doel de integriteit, authenticiteit, beschikbaarheid en vertrouwelijkheid van gegevens (data) en systemen te borgen.
Gebruikte ICT-veiligheidsmaatregelen
Antivirussoftware
Het gebruikt van antivirussoftware betreft zowel gratis als betaalde software.
Beleid voor sterke wachtwoorden
Wachtwoorden die ten minste acht gemengde karakters hebben, die veranderd moeten worden na een bepaalde periode en/of naar aanleiding van bijvoorbeeld een ICT-veiligheidsincident, en die versleuteld worden verstuurd en opgeslagen.
Authenticatie via soft of hardware-token
Identificatie en authenticatie van gebruikers via software of hardware-tokens om toegang te krijgen tot de ICT-systemen (oftewel twee-factor authenticatie).
Bijvoorbeeld via smartcards, USB-beveiligingssleutels of mobiele telefoons (eenmalige inlogcodes via SMS of app).
Encryptie voor het opslaan van data
Versleutelingstechnieken (encryptie) voor het opslaan van data en / of documenten.
Encryptie voor het versturen van data
Versleutelingstechnieken (encryptie) voor het versturen van data en / of documenten, bijvoorbeeld via e-mail.
Gegevens op andere fysieke locatie
Op een andere fysieke locatie (reserve)gegevens bewaren (offsite data-backup) Opslag in de cloud telt ook mee.
Network access control
Alleen apparaten die voldoen aan bepaalde eisen krijgen toegang tot het bedrijfsnetwerk, bijvoorbeeld alleen apparaten die de laatste update van een besturingssysteem hebben geïnstalleerd.
VPN bij internetgebruik buiten het eigen
Virtual private network (VPN) bij internetgebruik buiten het eigen bedrijf.
Een VPN zorgt ervoor dat alle internetverkeer tussen de gebruiker en de VPN-server wordt versleuteld. Daardoor kan het verkeer niet worden afgeluisterd, en kan de inhoud van bezochte websites niet worden gemanipuleerd door kwaadwillenden (bijv. man-in-the-middle-aanvallen).
Logbestanden voor analyse incidenten
Logbestanden opslaan om incidenten achteraf te analyseren.
Methodes voor beoordelen ITC-veiligheid
Methodes om de ICT-veiligheid in uw bedrijf te kunnen beoordelen, zoals de veiligheidsmaatregelen laten controleren door derden, of tests uitvoeren.
Bijvoorbeeld penetration testing (pen test), red teaming, ethisch hacken, back-up systemen testen of gesimuleerde ICT-veiligheidsincidenten zoals nep-phishing-mails versturen. Dergelijke tests worden uitgevoerd om op een veilige manier kwetsbaarheden in ICT-systemen op te sporen.
Risicoanalyses
Periodiek beoordelen wat de kans is dat uw bedrijf wordt getroffen door een incident, en wat daarvan de mogelijke gevolgen zouden zijn.
Andere maatregelen
Optreden van ICT veiligheidsincidenten
Hoe vaak kwamen de ICT-veiligheidsincidenten in 2016 voor in het bedrijf.
Incident opgetreden
Bedrijven waarbij een of meerdere ICT-incidenten zijn voorgevallen in 2016.
Kosten gehad aan ICT-incident
Bedrijven die kosten hebben gehad voor een of meerdere ICT-incidenten in 2016.
Incident door aanval van buiten
Bedrijven waarbij een of meerdere ICT-incidenten zijn voorgevallen in 2016 veroorzaakt door een aanval van buitenaf.
Kosten incident (aanval buitenaf)
Bedrijven die kosten hebben gehad voor een of meerdere ICT-incidenten in 2016 veroorzaakt door een aanval van buitenaf.
Oorzaken van ICT veiligheidsincidenten
Hoe vaak kwamen de volgende oorzaken van ICT-veiligheidsincidenten in 2016 voor in het bedrijf.        
Uitval ICT-dienst door veiligheidsinc.
Uitval ICT-dienst door veiligheidsincidenten.
Uitval ICT-dienst als gevolg van ICT-gerelateerde veiligheidsincidenten (bv storing in hardware of software).
Uitval ICT-dienst door aanval buitenaf
Uitval ICT-dienst als gevolg van aanval van buitenaf.
Vernietiging data door veiligheidsinc.
Vernietiging data door veiligheidsincidenten.
Vernietiging of verminking van data als gevolg van ICT-gerelateerde veiligheidsincidenten (bv storing in hardware of software).
Vernietiging data; aanval van buitenaf
Vernietiging data door aanval van buitenaf.
Vernietiging of verminking van data als gevolg van aanval van buitenaf.
Onthulling gegevens door ict-inbraak
Onthulling van vertrouwelijke gegevens door inbraak, pharming of phishing.
Onthulling gegevens door intern incident
Onthulling van vertrouwelijke gegevens door acties van eigen personeel, opzettelijk of per ongeluk.
Kosten ICT-veiligheidsincidenten
Kosten ICT-veiligheidsincidenten als gevolg van.    
Uitval ICT-dienst door veiligheidsinc.
Uitval ICT-dienst als gevolg van ICT-gerelateerde veiligheidsincidenten (bv storing in hardware of software).
Uitval ICT-dienst door aanval buitenaf
Uitval ICT-dienst als gevolg van aanval van buitenaf.
Vernietiging data door veiligheidsinc.
Vernietiging of verminking van data als gevolg van ICT-gerelateerde veiligheidsincidenten (bv storing in hardware of software).
Vernietiging data; aanval van buitenaf
Vernietiging data door aanval van buitenaf.
Vernietiging of verminking van data als gevolg van aanval van buitenaf.
Onthulling gegevens door ict-inbraak
Onthulling van vertrouwelijke gegevens door inbraak, pharming of phishing.
Onthulling gegevens door intern incident
Onthulling van vertrouwelijke gegevens door acties van eigen personeel, opzettelijk of per ongeluk.
Melding ICT-veiligheidsincidenten bij
Melding naar aanleiding van ICT-veiligheidsincident bij.
De politie (aangifte)
De autoriteit persoonsgegevens
Sectorale, nat. of andere securityteams
Sectorale, nationale of andere securityteams.
Een bank
Uitvoering ICT-beveiliging
Door wie werd het werk aan ICT-beveiliging en de bescherming van data voornamelijk uitgevoerd.
Door eigen personeel
Door eigen personeel (incl. werkzaam bij moeder-, dochter- of zustermaatschappijen).
Door externe leveranciers
Niet van toepassing
ICT-veiligheidsdiensten verleend
ICT-veiligheidsdiensten aan andere bedrijven of overheidsorganisaties verleend door het bedrijf.
Uitvoeren updates (security patching)
Manier waarop het bedrijf software-updates (security patching) meestal uitvoert.
Een security patch is een aanpassing van de software met als doel een kwetsbaarheid te verhelpen.
Meestal volledig automatisch
Meestal (deels) handmatig
Niet van toepassing
Facturen
Facturen verzonden aan
Andere bedrijven
Overheden
Consumenten
Wijze van verzending van facturen
Bedrijven kunnen hun facturen elektronisch verzenden, of op papier. Deze variabelen geven weer welk deel van de facturen van het bedrijf in 2016 elektronisch is verzonden, en welk deel op papier. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen twee verschillende vormen van elektronische facturen.
Het betreft hier alleen facturen die aan andere bedrijven, of aan overheden zijn verstuurd. Facturen die verzonden zijn aan consumenten zijn niet meegeteld.
Er is niet gewogen met het aantal facturen dat een bedrijf verzendt (d.w.z. een bedrijf dat duizenden facturen verzendt, telt even zwaar mee in dit gemiddelde als een bedrijf dat slechts enkele facturen verzendt).
E-factuur
Facturen in een standaardopmaak die geschikt zijn voor automatische verwerking (bijv. EDI, XML, UBL). Deze worden e-facturen genoemd. Zij worden ofwel direct uitgewisseld door elektronische systemen van bedrijven onderling, of via elektronische systemen van dienstverleners zoals 'Billing Service Providers'.
Elektronisch, maar geen e-factuur
Facturen in elektronische vorm die niet geschikt zijn voor automatische verwerking, zoals e-mails en e-mailbijlagen in PDF-formaat.
In papieren vorm
Wijze van ontvangst van facturen
Bedrijven kunnen facturen elektronisch ontvangen, of op papier. Deze variabelen geven weer welk deel van de facturen die het bedrijf in 2016 ontving, is ontvangen als e-factuur, en welk deel is ontvangen op papier of als elektronische factuur maar niet als e-factuur. Er is niet gewogen met het aantal facturen dat een bedrijf ontvangt (d.w.z. een bedrijf dat duizenden facturen ontving, telt even zwaar mee in dit gemiddelde als een bedrijf dat slechts enkele facturen ontving).
E-factuur
Facturen in een standaardopmaak die geschikt zijn voor automatische verwerking (bijv. EDI, XML, UBL). Deze worden e-facturen genoemd. Zij worden ofwel direct uitgewisseld door elektronische systemen van bedrijven onderling, of via elektronische systemen van dienstverleners zoals 'Billing Service Providers'.
Geen e-factuur
Facturen in papieren vorm of facturen in elektronische vorm die niet geschikt zijn voor automatische verwerking, zoals e-mails en e-mailbijlagen in PDF-formaat.
E-facturen verzonden
Bedrijven die in 2016 één of meerdere e-facturen hebben verstuurd. Het betreft hier alleen facturen die aan andere bedrijven, of aan overheden zijn verstuurd. Facturen die verzonden zijn aan consumenten zijn niet meegeteld.
Het betreft hier facturen in een standaardopmaak die geschikt zijn voor automatische verwerking (bijv. EDI, XML, UBL). Deze worden e-facturen genoemd. Zij worden ofwel direct uitgewisseld door elektronische systemen van bedrijven onderling, of via elektronische systemen van dienstverleners zoals 'Billing Service Providers'.


E-facturen ontvangen
Bedrijven die in 2016 één of meerdere e-facturen hebben ontvangen. Het betreft hier alleen facturen die aan andere bedrijven, of aan overheden zijn verstuurd. Facturen die verzonden zijn aan consumenten zijn niet meegeteld.
Het betreft hier facturen in een standaardopmaak die geschikt zijn voor automatische verwerking (bijv. EDI, XML, UBL). Deze worden e-facturen genoemd. Zij worden ofwel direct uitgewisseld door elektronische systemen van bedrijven onderling, of via elektronische systemen van dienstverleners zoals 'Billing Service Providers'.
E-commerce in 2016
E-commerce is het ontvangen of plaatsen van orders voor goederen of diensten over elektronische netwerken, ongeacht de wijze van betalen en afleveren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het bestellen van producten op een website.
Bestellingen per telefoon, fax of (handmatig getypte) e-mail tellen niet mee als e-commerce.

Let op: het betreft hier de E-commerce-omzet in het jaar 2016.
Gebruik voor verkoop
Verkoop via externe netwerken of elektronische verkoop is hier gedefinieerd als elektronische orderontvangst (exclusief handgeschreven e-mail). Verkoop kan plaatsvinden via de website van een bedrijf (openbaar, algemeen toegankelijk), of via EDI (Electronic Data Interchange). Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Verkoop via e-commerce
Bedrijven die gebruikmaken van websites, apps en/of EDI om goederen en/of diensten te verkopen.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Verdeling omzet: eigen site of extern
Via website of apps van eigen bedrijf
Aandeel van de omzet behaald via de website of apps van uw eigen bedrijf
(inclusief die van moeder- dochter- of zusterondernemingen, en extranets).
Via website of apps van andere bedrijven
Aandeel van de omzet behaald via websites of apps van andere bedrijven : platforms voor e-commerce die meerdere aanbieders gebruiken om hun producten te verkopen.
Bijvoorbeeld booking.com, bol.com, eBay, Amazon.
Moeilijkheden verk. aan andere EU-landen
Moeilijkheden verkoop aan andere EU-landen.        
Hoge kosten bezorgen of retourneren
Hoge kosten voor het bezorgen of retourneren van producten bij verkoop aan andere EU-landen.
Oplossen klachten en geschillen
Moeilijkheden bij het oplossen van klachten en geschillen bij verkoop aan andere EU-landen.
Labels/etiketten aanpassen
Labels / etiketten van producten aanpassen voor verkoop aan andere EU-landen.
Onvoldoende kennis van andere talen
Onvoldoende kennis van andere talen om te communiceren met klanten in andere EU-landen.
Beperkingen opgelegd door zakenpartner
Beperkingen opgelegd door uw zakenpartners om te (mogen) verkopen aan andere EU-landen.
Verkoopwaarde < 1% van de totale omzet
Bedrijven die verkopen via websites, apps en/of EDI en waarbij de waarde van die omzet minder is dan 1% maar meer dan 0% van de totale omzet van het bedrijf in 2016.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Verkoopwaarde >= 1% van de totale omzet
Bedrijven die verkopen via websites, apps en/of EDI en waarbij de waarde van die omzet 1% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2016.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Verkoopwaarde >= 2% van de totale omzet
Bedrijven die verkopen via websites, apps en/of EDI en waarbij de waarde van die omzet 2% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2016.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Verkoopwaarde >= 5% van de totale omzet
Bedrijven die verkopen via websites, apps en/of EDI en waarbij de waarde van die omzet 5% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2016.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Verkoopwaarde >= 10% van de totale omzet
Bedrijven die verkopen via websites, apps en/of EDI en waarbij de waarde van die omzet 10% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2016.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Verkoopwaarde >= 25% van de totale omzet
Bedrijven die verkopen via websites, apps en/of EDI en waarbij de waarde van die omzet 25% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2016.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Verkoopwaarde >= 50% van de totale omzet
Bedrijven die verkopen via websites, apps en/of EDI en waarbij de waarde van die omzet 50% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2016.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Via een website/app
Via een website en/of app (openbaar, algemeen toegankelijk).
Verkoop via een website/app
Bedrijven die gebruikmaken van een website en/of app om goederen en/of diensten te verkopen.
Verkoopwaarde < 1% van de totale omzet
Bedrijven die verkopen via een website/app en waarvan de waarde van die omzet minder is dan 1% maar meer dan 0% van de totale omzet van het bedrijf in 2016.
Verkoopwaarde >= 1% van de totale omzet
Bedrijven die verkopen via een website/app en waarvan de waarde van die omzet 1% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2016.
Verkoopwaarde >= 2% van de totale omzet
Bedrijven die verkopen via een website/app en waarvan de waarde van die omzet 2% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2016.
Verkoopwaarde >= 5% van de totale omzet
Bedrijven die verkopen via een website/app en waarvan de waarde van die omzet 5% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2016.
Verkoopwaarde >= 10% van de totale omzet
Bedrijven die verkopen via een website/app en waarvan de waarde van die omzet 10% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2016.
Verkoopwaarde >= 25% van de totale omzet
Bedrijven die verkopen via een website/app en waarvan de waarde van die omzet 25% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2016.
Verkoopwaarde >= 50% van de totale omzet
Bedrijven die verkopen via een website/app en waarvan de waarde van die omzet 50% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2016.
Naar afnemer
Nederlandse consumenten
Buitenlandse consumenten
Bedrijven
Overheden
Naar regio
Klanten in Nederland
Klanten in andere EU-landen
EU-landen:
België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden.
Klanten in landen buiten de EU
Via EDI
EDI (Electronic Data Interchange): het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Verkoop via EDI
Bedrijven die gebruikmaken van EDI om goederen en/of diensten te verkopen.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.

Verkoopwaarde < 1% van de totale omzet
Bedrijven die verkopen via EDI, en waarvan de waarde van die omzet minder is dan 1% maar meer dan 0% van de totale omzet van het bedrijf in 2016.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Verkoopwaarde >= 1% van de totale omzet
Bedrijven die verkopen via EDI, en waarvan de waarde van die omzet 1% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2016.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Verkoopwaarde >= 2% van de totale omzet
Bedrijven die verkopen via EDI, en waarvan de waarde van die omzet 2% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2016.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Verkoopwaarde >= 5% van de totale omzet
Bedrijven die verkopen via EDI, en waarvan de waarde van die omzet 5% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2016.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Verkoopwaarde >= 10% van de totale omzet
Bedrijven die verkopen via EDI, en waarvan de waarde van die omzet 10% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2016.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Verkoopwaarde >= 25% van de totale omzet
Bedrijven die verkopen via EDI, en waarvan de waarde van die omzet 25% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2016.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Verkoopwaarde >= 50% van de totale omzet
Bedrijven die verkopen via EDI, en waarvan de waarde van die omzet 50% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2016.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Naar regio
Klanten in Nederland
Klanten in andere EU-landen
EU-landen:
België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden.
Klanten in landen buiten de EU
Gebruik voor inkoop
Inkopen via externe netwerken of elektronisch inkopen is hier gedefinieerd als het elektronisch plaatsen van een order (exclusief handgeschreven e-mail). Tot de inkopen behoren bijvoorbeeld grondstoffen en halffabricaten, maar ook kantoorartikelen en energie (gas, water, elektriciteit). Ook diensten zoals externe accountants en juristen, onderhoud, telecom en verzekeringen horen bij de inkopen. Loonkosten van eigen personeel behoren niet tot de inkopen.
Inkoop via e-commerce
Bedrijven die gebruikmaken van websites, apps en/of EDI om goederen en/of diensten in te kopen.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Inkoopwaarde < 1% van de totale inkoop
Bedrijven die inkopen via websites, apps en/of EDI en waarvan de waarde van die inkoop minder is dan 1% maar meer dan 0% van de totale inkoopwaarde van het bedrijf in 2016.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Inkoopwaarde >= 1% van de totale inkoop
Bedrijven die inkopen via websites, apps en/of EDI en waarvan de waarde van die inkoop 1% of meer bedraagt van de totale inkoopwaarde van het bedrijf in 2016.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Inkoopwaarde >= 2% van de totale inkoop
Bedrijven die inkopen via websites, apps en/of EDI en waarvan de waarde van die inkoop 2% of meer bedraagt van de totale inkoopwaarde van het bedrijf in 2016.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Inkoopwaarde >= 5% van de totale inkoop
Bedrijven die inkopen via websites, apps en/of EDI en waarvan de waarde van die inkoop 5% of meer bedraagt van de totale inkoopwaarde van het bedrijf in 2016.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Inkoopwaarde >= 10% van de totale inkoop
Bedrijven die inkopen via websites, apps en/of EDI en waarvan de waarde van die inkoop 10% of meer bedraagt van de totale inkoopwaarde van het bedrijf in 2016.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Inkoopwaarde >= 25% van de totale inkoop
Bedrijven die inkopen via websites, apps en/of EDI en waarvan de waarde van die inkoop 25% of meer bedraagt van de totale inkoopwaarde van het bedrijf in 2016.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Inkoopwaarde >= 50% van de totale inkoop
Bedrijven die inkopen via websites, apps en/of EDI en waarvan de waarde van die inkoop 50% of meer bedraagt van de totale inkoopwaarde van het bedrijf in 2016.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Via een website/app
Bedrijven die gebruikmaken van een website en/of app om goederen en/of diensten in te kopen.
Inkoop via een website/app
Bedrijven die gebruikmaken van een website en/of app om goederen en/of diensten in te kopen.
Inkoopwaarde < 1% van de totale inkoop
Bedrijven die inkopen via een website/app en waarvan de waarde van die inkoop minder is dan 1% maar meer dan 0% van de totale inkoopwaarde van het bedrijf in 2016.
Inkoopwaarde >= 1% van de totale inkoop
Bedrijven die inkopen via een website/appen waarvan de waarde van die inkoop 1% of meer bedraagt van de totale inkoopwaarde van het bedrijf in 2016.
Inkoopwaarde >= 2% van de totale inkoop
Bedrijven die inkopen via een website/app en waarvan de waarde van die inkoop 2% of meer bedraagt van de totale inkoopwaarde van het bedrijf in 2016.
Inkoopwaarde >= 5% van de totale inkoop
Bedrijven die inkopen via een website/app en waarvan de waarde van die inkoop 5% of meer bedraagt van de totale inkoopwaarde van het bedrijf in 2016.
Inkoopwaarde >= 10% van de totale inkoop
Bedrijven die inkopen via een website/app en waarvan de waarde van die inkoop 10% of meer bedraagt van de totale inkoopwaarde van het bedrijf in 2016.
Inkoopwaarde >= 25% van de totale inkoop
Bedrijven die inkopen via een website/app en waarvan de waarde van die inkoop 25% of meer bedraagt van de totale inkoopwaarde van het bedrijf in 2016.
Inkoopwaarde >= 50% van de totale inkoop
Bedrijven die inkopen via een website/app en waarvan de waarde van die inkoop 50% of meer bedraagt van de totale inkoopwaarde van het bedrijf in 2016.
Naar regio
Aanbieders in Nederland
Aanbieders in andere EU-landen
EU-landen:
België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden.

Aanbieders in landen buiten de EU
Via EDI
EDI (Electronic Data Interchange): het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Inkoop via EDI
Bedrijven die gebruikmaken van EDI voor het inkopen van goederen en diensten.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Inkoopwaarde < 1% van de totale inkoop
Bedrijven die inkopen via EDI, en waarvan de waarde van die inkoop minder is dan 1% maar meer dan 0% van de totale inkoopwaarde van het bedrijf in 2016.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Inkoopwaarde >= 1% van de totale inkoop
Bedrijven die inkopen via EDI, en waarvan de waarde van die inkoop 1% of meer bedraagt van de totale inkoopwaarde van het bedrijf in 2016.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Inkoopwaarde >= 2% van de totale inkoop
Bedrijven die inkopen via EDI, en waarvan de waarde van die inkoop 2% of meer bedraagt van de totale inkoopwaarde van het bedrijf in 2016.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Inkoopwaarde >= 5% van de totale inkoop
Bedrijven die inkopen via EDI, en waarvan de waarde van die inkoop 5% of meer bedraagt van de totale inkoopwaarde van het bedrijf in 2016.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Inkoopwaarde >= 10% van de totale inkoop
Bedrijven die inkopen via EDI, en waarvan de waarde van die inkoop 10% of meer bedraagt van de totale inkoopwaarde van het bedrijf in 2016.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Inkoopwaarde >= 25% van de totale inkoop
Bedrijven die inkopen via EDI, en waarvan de waarde van die inkoop 25% of meer bedraagt van de totale inkoopwaarde van het bedrijf in 2016.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Inkoopwaarde >= 50% van de totale inkoop
Bedrijven die inkopen via EDI, en waarvan de waarde van die inkoop 50% of meer bedraagt van de totale inkoopwaarde van het bedrijf in 2016.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Naar regio
Aanbieders in Nederland
Aanbieders in andere EU-landen
EU-landen:
België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden.

Aanbieders in landen buiten de EU