Transportbedrijven; omzetontwikkeling, index 2015=100
Bedrijfstakken/branches (SBI 2008) | Perioden | Omzetontwikkeling t.o.v. een jaar eerder (%) |
---|---|---|
H Vervoer en opslag | 2017 | 4,6 |
H Vervoer en opslag | 2018 1e kwartaal | 3,5 |
H Vervoer en opslag | 2018 2e kwartaal | 4,7 |
H Vervoer en opslag | 2018 3e kwartaal | 6,0 |
H Vervoer en opslag | 2018 4e kwartaal | 6,3 |
H Vervoer en opslag | 2018 | 5,2 |
H Vervoer en opslag | 2019 1e kwartaal | 4,5 |
H Vervoer en opslag | 2019 2e kwartaal | 3,5 |
49 Vervoer over land | 2017 | 5,1 |
49 Vervoer over land | 2018 1e kwartaal | 4,4 |
49 Vervoer over land | 2018 2e kwartaal | 5,9 |
49 Vervoer over land | 2018 3e kwartaal | 6,0 |
49 Vervoer over land | 2018 4e kwartaal | 5,7 |
49 Vervoer over land | 2018 | 5,5 |
49 Vervoer over land | 2019 1e kwartaal | 5,4 |
49 Vervoer over land | 2019 2e kwartaal | 5,7 |
50 Vervoer over water | 2017 | 4,2 |
50 Vervoer over water | 2018 1e kwartaal | -4,3 |
50 Vervoer over water | 2018 2e kwartaal | 0,9 |
50 Vervoer over water | 2018 3e kwartaal | 7,8 |
50 Vervoer over water | 2018 4e kwartaal | 13,9 |
50 Vervoer over water | 2018 | 4,7 |
50 Vervoer over water | 2019 1e kwartaal | 6,5 |
50 Vervoer over water | 2019 2e kwartaal | 0,8 |
51 Vervoer door de lucht | 2017 | 3,8 |
51 Vervoer door de lucht | 2018 1e kwartaal | 5,3 |
51 Vervoer door de lucht | 2018 2e kwartaal | 4,4 |
51 Vervoer door de lucht | 2018 3e kwartaal | 4,5 |
51 Vervoer door de lucht | 2018 4e kwartaal | 6,1 |
51 Vervoer door de lucht | 2018 | 5,0 |
51 Vervoer door de lucht | 2019 1e kwartaal | 0,3 |
51 Vervoer door de lucht | 2019 2e kwartaal | 1,6 |
52 Opslag, dienstverlening voor vervoer | 2017 | 4,7 |
52 Opslag, dienstverlening voor vervoer | 2018 1e kwartaal | 4,5 |
52 Opslag, dienstverlening voor vervoer | 2018 2e kwartaal | 4,5 |
52 Opslag, dienstverlening voor vervoer | 2018 3e kwartaal | 5,4 |
52 Opslag, dienstverlening voor vervoer | 2018 4e kwartaal | 4,5 |
52 Opslag, dienstverlening voor vervoer | 2018 | 4,7 |
52 Opslag, dienstverlening voor vervoer | 2019 1e kwartaal | 3,8 |
52 Opslag, dienstverlening voor vervoer | 2019 2e kwartaal | 2,4 |
53 Post en koeriers | 2017 | 4,3 |
53 Post en koeriers | 2018 1e kwartaal | 3,3 |
53 Post en koeriers | 2018 2e kwartaal | 6,5 |
53 Post en koeriers | 2018 3e kwartaal | 9,3 |
53 Post en koeriers | 2018 4e kwartaal | 8,2 |
53 Post en koeriers | 2018 | 6,9 |
53 Post en koeriers | 2019 1e kwartaal | 8,0 |
53 Post en koeriers | 2019 2e kwartaal | 5,8 |
Bron: CBS. |
Tabeltoelichting
Deze tabel bevat cijfers over de omzetontwikkeling van de transportbedrijven. De cijfers kunnen worden uitgesplitst naar branche volgens de Standaard bedrijfsindeling (SBI 2008) van het CBS. De ontwikkeling wordt weergegeven als procentuele verandering ten opzichte van een vorige periode en door middel van indexcijfers met als basisjaar 2015.
Gegevens beschikbaar vanaf: eerste kwartaal 2005.
Status van de cijfers:
De cijfers van een kalenderjaar worden uiterlijk vijf maanden na afloop van dat kalenderjaar definitief. Door nagekomen respons kunnen de cijfers tot die tijd nog wijzigen en wordt de status van 'voorlopig' aangehouden.
Na publicatie van definitieve uitkomsten past het CBS de uitkomsten alleen aan als er grote bijstellingen en/of correcties noodzakelijk zijn.
Wijzigingen per 31 mei 2023:
Cijfers over het eerste kwartaal van het jaar 2023 en de definitieve cijfers van het jaar 2022 zijn toegevoegd.
Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Voor kwartaalstatistieken publiceert het CBS op de laatste werkdag van de tweede maand na het kwartaal.
Toelichting onderwerpen
- Omzetontwikkeling t.o.v. een jaar eerder
- De procentuele ontwikkeling van een bepaalde periode (maand, kwartaal, jaar) ten opzichte van dezelfde periode in het daaraan voorafgaande jaar. Het CBS berekent de ontwikkeling aan de hand van niet-afgeronde indexcijfers.
Omzet is de opbrengst uit verkoop van goederen en diensten aan derden, exclusief btw. De omzet omvat zowel de opbrengst uit hoofdactiviteit als uit nevenactiviteiten. Derden zijn consumenten en bedrijven buiten het (Nederlandse deel van het) eigen concernverband.