Operationele autolease; prijsindex 2015=100
Kenmerken leasevoertuig | Perioden | Nieuwe leasecontracten excl. brandstof Prijsindex (2015=100) | Nieuwe leasecontracten excl. brandstof Kwartaalmutatie (%) | Nieuwe leasecontracten excl. brandstof Jaarmutatie (%) | Nieuwe leasecontracten incl. brandstof Prijsindex (2015=100) | Nieuwe leasecontracten incl. brandstof Kwartaalmutatie (%) | Nieuwe leasecontracten incl. brandstof Jaarmutatie (%) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lease personen- en bestelauto's | 2021 | 113,8 | 2,5 | 114,3 | 4,8 | ||
Lease personen- en bestelauto's | 2022 1e kwartaal | 118,2 | 3,0 | 4,1 | 121,3 | 2,8 | 8,6 |
Lease personen- en bestelauto's | 2022 2e kwartaal | 122,8 | 3,9 | 8,5 | 128,2 | 5,7 | 13,1 |
Lease personen- en bestelauto's | 2022 3e kwartaal | 126,5 | 3,0 | 11,3 | 131,0 | 2,2 | 14,6 |
Lease personen- en bestelauto's | 2022 4e kwartaal | 131,3 | 3,8 | 14,4 | 135,3 | 3,3 | 14,8 |
Lease personen- en bestelauto's | 2022 | 124,7 | 9,6 | 128,9 | 12,8 | ||
Lease personen- en bestelauto's | 2023 1e kwartaal | 136,5 | 4,0 | 15,5 | 136,5 | 0,9 | 12,5 |
Lease personen- en bestelauto's | 2023 2e kwartaal | 136,7 | 0,1 | 11,2 | 134,7 | -1,3 | 5,1 |
Lease personen- en bestelauto's | 2023 3e kwartaal | 136,5 | -0,1 | 7,9 | 137,0 | 1,7 | 4,6 |
Lease personen- en bestelauto's | 2023 4e kwartaal* | 138,0 | 1,1 | 5,1 | 139,0 | 1,4 | 2,7 |
Lease personen- en bestelauto's | 2023* | 136,9 | 9,8 | 136,8 | 6,1 | ||
Lease zakelijke personenauto's | 2021 | 113,3 | 1,9 | 115,5 | 4,4 | ||
Lease zakelijke personenauto's | 2022 1e kwartaal | 116,3 | 2,3 | 2,7 | 121,4 | 2,6 | 7,0 |
Lease zakelijke personenauto's | 2022 2e kwartaal | 120,9 | 4,0 | 6,9 | 127,7 | 5,2 | 11,3 |
Lease zakelijke personenauto's | 2022 3e kwartaal | 123,7 | 2,3 | 9,3 | 130,3 | 2,1 | 12,8 |
Lease zakelijke personenauto's | 2022 4e kwartaal | 128,4 | 3,8 | 12,9 | 134,4 | 3,1 | 13,6 |
Lease zakelijke personenauto's | 2022 | 122,3 | 8,0 | 128,4 | 11,2 | ||
Lease zakelijke personenauto's | 2023 1e kwartaal | 133,1 | 3,6 | 14,4 | 136,6 | 1,6 | 12,5 |
Lease zakelijke personenauto's | 2023 2e kwartaal | 133,7 | 0,5 | 10,6 | 135,8 | -0,6 | 6,3 |
Lease zakelijke personenauto's | 2023 3e kwartaal | 133,4 | -0,3 | 7,8 | 137,5 | 1,3 | 5,5 |
Lease zakelijke personenauto's | 2023 4e kwartaal* | 135,1 | 1,3 | 5,2 | 139,5 | 1,4 | 3,8 |
Lease zakelijke personenauto's | 2023* | 133,8 | 9,4 | 137,3 | 6,9 | ||
Personenauto's: diesel | 2021 | 117,3 | 3,4 | 119,4 | 5,8 | ||
Personenauto's: diesel | 2022 1e kwartaal | 120,7 | 2,5 | 3,2 | 125,9 | 2,8 | 7,6 |
Personenauto's: diesel | 2022 2e kwartaal | 125,6 | 4,0 | 7,2 | 133,3 | 5,9 | 12,5 |
Personenauto's: diesel | 2022 3e kwartaal | 128,5 | 2,3 | 9,4 | 136,3 | 2,2 | 14,0 |
Personenauto's: diesel | 2022 4e kwartaal | 132,3 | 3,0 | 12,3 | 140,4 | 3,0 | 14,6 |
Personenauto's: diesel | 2022 | 126,8 | 8,0 | 134,0 | 12,2 | ||
Personenauto's: diesel | 2023 1e kwartaal | 138,0 | 4,3 | 14,3 | 141,2 | 0,6 | 12,1 |
Personenauto's: diesel | 2023 2e kwartaal | 138,8 | 0,6 | 10,5 | 139,1 | -1,5 | 4,3 |
Personenauto's: diesel | 2023 3e kwartaal | 138,2 | -0,5 | 7,5 | 140,9 | 1,3 | 3,4 |
Personenauto's: diesel | 2023 4e kwartaal* | 139,8 | 1,2 | 5,6 | 143,7 | 1,9 | 2,4 |
Personenauto's: diesel | 2023* | 138,7 | 9,4 | 141,2 | 5,4 | ||
Personenauto's: benzine | 2021 | 116,8 | 2,9 | 119,8 | 6,4 | ||
Personenauto's: benzine | 2022 1e kwartaal | 120,1 | 2,3 | 3,2 | 126,5 | 2,2 | 8,7 |
Personenauto's: benzine | 2022 2e kwartaal | 124,5 | 3,7 | 6,9 | 132,8 | 5,0 | 11,9 |
Personenauto's: benzine | 2022 3e kwartaal | 127,3 | 2,2 | 8,9 | 134,7 | 1,4 | 12,2 |
Personenauto's: benzine | 2022 4e kwartaal | 132,8 | 4,3 | 13,1 | 136,9 | 1,6 | 10,5 |
Personenauto's: benzine | 2022 | 126,2 | 8,1 | 132,7 | 10,8 | ||
Personenauto's: benzine | 2023 1e kwartaal | 138,1 | 4,0 | 15,0 | 138,2 | 1,0 | 9,2 |
Personenauto's: benzine | 2023 2e kwartaal | 139,3 | 0,9 | 11,9 | 138,5 | 0,2 | 4,3 |
Personenauto's: benzine | 2023 3e kwartaal | 139,6 | 0,2 | 9,7 | 142,6 | 3,0 | 5,9 |
Personenauto's: benzine | 2023 4e kwartaal* | 142,1 | 1,8 | 7,0 | 144,6 | 1,3 | 5,6 |
Personenauto's: benzine | 2023* | 139,8 | 10,8 | 141,0 | 6,2 | ||
Personenauto's: elektrisch | 2021 | 99,9 | -3,2 | 101,4 | -2,1 | ||
Personenauto's: elektrisch | 2022 1e kwartaal | 101,5 | 1,8 | 0,8 | 104,5 | 3,0 | 2,6 |
Personenauto's: elektrisch | 2022 2e kwartaal | 106,0 | 4,4 | 6,2 | 108,7 | 3,9 | 7,4 |
Personenauto's: elektrisch | 2022 3e kwartaal | 108,8 | 2,6 | 9,6 | 111,9 | 2,9 | 10,8 |
Personenauto's: elektrisch | 2022 4e kwartaal | 113,8 | 4,6 | 14,1 | 118,8 | 6,2 | 17,0 |
Personenauto's: elektrisch | 2022 | 107,5 | 7,7 | 111,0 | 9,4 | ||
Personenauto's: elektrisch | 2023 1e kwartaal | 115,6 | 1,5 | 13,8 | 124,8 | 5,0 | 19,3 |
Personenauto's: elektrisch | 2023 2e kwartaal | 115,1 | -0,4 | 8,6 | 125,1 | 0,2 | 15,1 |
Personenauto's: elektrisch | 2023 3e kwartaal | 114,2 | -0,8 | 5,0 | 122,9 | -1,7 | 9,9 |
Personenauto's: elektrisch | 2023 4e kwartaal* | 115,0 | 0,7 | 1,1 | 123,5 | 0,5 | 4,0 |
Personenauto's: elektrisch | 2023* | 115,0 | 6,9 | 124,1 | 11,8 | ||
Lease zakelijke bestelauto's | 2021 | 108,9 | 2,4 | 110,1 | 6,6 | ||
Lease zakelijke bestelauto's | 2022 1e kwartaal | 113,8 | 2,8 | 5,1 | 120,8 | 3,7 | 14,4 |
Lease zakelijke bestelauto's | 2022 2e kwartaal | 119,0 | 4,6 | 9,9 | 129,8 | 7,5 | 19,8 |
Lease zakelijke bestelauto's | 2022 3e kwartaal | 123,1 | 3,5 | 13,5 | 133,3 | 2,6 | 21,2 |
Lease zakelijke bestelauto's | 2022 4e kwartaal | 128,0 | 4,0 | 15,7 | 138,5 | 4,0 | 18,9 |
Lease zakelijke bestelauto's | 2022 | 121,0 | 11,1 | 130,6 | 18,7 | ||
Lease zakelijke bestelauto's | 2023 1e kwartaal | 133,2 | 4,0 | 17,1 | 136,2 | -1,7 | 12,7 |
Lease zakelijke bestelauto's | 2023 2e kwartaal | 132,2 | -0,8 | 11,1 | 131,0 | -3,8 | 0,9 |
Lease zakelijke bestelauto's | 2023 3e kwartaal | 132,5 | 0,2 | 7,6 | 135,3 | 3,3 | 1,6 |
Lease zakelijke bestelauto's | 2023 4e kwartaal* | 131,9 | -0,5 | 3,0 | 137,2 | 1,4 | -1,0 |
Lease zakelijke bestelauto's | 2023* | 132,4 | 9,5 | 134,9 | 3,3 | ||
Bestelauto's: licht | 2021 | 113,3 | 4,4 | 114,3 | 8,4 | ||
Bestelauto's: licht | 2022 1e kwartaal | 118,5 | 2,8 | 5,4 | 124,5 | 2,9 | 13,0 |
Bestelauto's: licht | 2022 2e kwartaal | 123,5 | 4,2 | 9,9 | 132,8 | 6,7 | 18,3 |
Bestelauto's: licht | 2022 3e kwartaal | 128,7 | 4,2 | 13,7 | 136,1 | 2,5 | 19,6 |
Bestelauto's: licht | 2022 4e kwartaal | 133,7 | 3,9 | 16,1 | 142,7 | 4,8 | 18,0 |
Bestelauto's: licht | 2022 | 126,1 | 11,3 | 134,0 | 17,3 | ||
Bestelauto's: licht | 2023 1e kwartaal | 140,0 | 4,6 | 18,1 | 140,6 | -1,5 | 12,9 |
Bestelauto's: licht | 2023 2e kwartaal | 139,3 | -0,5 | 12,8 | 135,4 | -3,7 | 2,0 |
Bestelauto's: licht | 2023 3e kwartaal | 139,7 | 0,3 | 8,6 | 139,9 | 3,3 | 2,8 |
Bestelauto's: licht | 2023 4e kwartaal* | 139,0 | -0,5 | 3,9 | 141,4 | 1,0 | -0,9 |
Bestelauto's: licht | 2023* | 139,5 | 10,6 | 139,3 | 4,0 | ||
Bestelauto's: zwaar | 2021 | 107,5 | 1,8 | 108,7 | 6,0 | ||
Bestelauto's: zwaar | 2022 1e kwartaal | 112,3 | 2,7 | 5,1 | 119,6 | 4,0 | 14,9 |
Bestelauto's: zwaar | 2022 2e kwartaal | 117,6 | 4,7 | 9,9 | 128,9 | 7,7 | 20,4 |
Bestelauto's: zwaar | 2022 3e kwartaal | 121,3 | 3,2 | 13,4 | 132,4 | 2,7 | 21,8 |
Bestelauto's: zwaar | 2022 4e kwartaal | 126,3 | 4,1 | 15,5 | 137,2 | 3,7 | 19,2 |
Bestelauto's: zwaar | 2022 | 119,4 | 11,0 | 129,5 | 19,1 | ||
Bestelauto's: zwaar | 2023 1e kwartaal | 131,1 | 3,8 | 16,8 | 134,8 | -1,8 | 12,6 |
Bestelauto's: zwaar | 2023 2e kwartaal | 129,9 | -0,9 | 10,5 | 129,6 | -3,8 | 0,5 |
Bestelauto's: zwaar | 2023 3e kwartaal | 130,2 | 0,2 | 7,3 | 133,9 | 3,3 | 1,2 |
Bestelauto's: zwaar | 2023 4e kwartaal* | 129,6 | -0,4 | 2,7 | 135,9 | 1,5 | -1,0 |
Bestelauto's: zwaar | 2023* | 130,2 | 9,1 | 133,5 | 3,1 | ||
Lease privéauto's | 2021 | 127,1 | 6,5 | ||||
Lease privéauto's | 2022 1e kwartaal | 140,5 | 7,6 | 11,1 | |||
Lease privéauto's | 2022 2e kwartaal | 144,3 | 2,7 | 16,0 | |||
Lease privéauto's | 2022 3e kwartaal | 152,9 | 5,9 | 20,4 | |||
Lease privéauto's | 2022 4e kwartaal | 158,3 | 3,6 | 21,3 | |||
Lease privéauto's | 2022 | 149,0 | 17,2 | ||||
Lease privéauto's | 2023 1e kwartaal | 167,3 | 5,7 | 19,1 | |||
Lease privéauto's | 2023 2e kwartaal | 166,2 | -0,7 | 15,1 | |||
Lease privéauto's | 2023 3e kwartaal | 166,5 | 0,2 | 8,9 | |||
Lease privéauto's | 2023 4e kwartaal* | 170,9 | 2,6 | 7,9 | |||
Lease privéauto's | 2023* | 167,7 | 12,6 | ||||
Bron: CBS. |
Tabeltoelichting
Deze tabel toont de prijsontwikkeling per kwartaal van diensten van autoleasebedrijven, namelijk operationele lease van personenauto's, bestelauto's en privéauto’s (private lease). De prijsontwikkeling wordt vastgesteld aan de hand van modelprijzen.
Voor de modelprijzen worden per kwartaal de maandelijks verschuldigde bedragen opgevraagd voor het leasen van diverse type auto’s bij een nieuw contract. Er wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen prijzen inclusief en exclusief brandstofvoorschot. Kosten van financiering, onderhoud, verzekering, wegenbelasting, en - bij onderhoud of reparatie - kosten van een vervangend voertuig zijn inbegrepen. Het moment van waarnemen is de middelste maand van een kwartaal. Het gaat over zogenaamde gesloten contracten waarvan de leaseprijs van tevoren vaststaat. De prijsindexcijfers in deze tabel hebben allemaal het indexreferentiejaar 2015. Het jaargemiddelde, de kwartaalmutatie en de jaarmutatie zijn berekend op basis van niet-afgeronde indexcijfers.
Om de uitkomsten van de indexreeksen beter aan te laten sluiten bij de actualiteit wordt eens in de vijf jaar een zogenaamde basisverlegging doorgevoerd. Vanwege de implementatie van FRIBS (Framework Regulation Integrating Business Statistics) in 2021 wordt de basisverlegging deze keer met een jaar verschoven naar 2021=100. In paragraaf 3 vindt u een link voor verdere informatie. De daarop volgende basisverlegging zal wel weer in een gebruikelijk jaar plaatsvinden, namelijk 2025=100.
Bij de publicatie van de verslagperiode 1e kwartaal 2024 zal komende basisverlegging plaatsvinden en zal worden overgestapt naar het referentiejaar 2021 (2021=100). De indexreeksen met referentie 2021=100 zullen worden gepubliceerd in nieuwe StatLinetabellen. Deze tabel wordt vanaf dat moment stopgezet en niet meer geactualiseerd. Deze tabel blijft wel beschikbaar in het archief.
Gegevens beschikbaar vanaf: 3e kwartaal 2001.
Status van de cijfers:
De cijfers voor het meest recente kwartaal en de jaargemiddelden 2023 zijn voorlopig. Deze cijfers worden definitief bij de publicatie van het volgende kwartaal.
Wijzigingen per 15 januari 2024:
De cijfers over het 4e kwartaal en de jaargemiddelden 2023 zijn toegevoegd. Cijfers van het vorige kwartaal kunnen zijn bijgesteld.
Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Nieuwe cijfers komen circa een halve maand na het aflopen van het verslagkwartaal beschikbaar.
Toelichting onderwerpen
- Nieuwe leasecontracten excl. brandstof
- Prijsontwikkeling van nieuwe leasecontracten exclusief brandstofvoorschot.
- Prijsindex
- De prijsindexcijfers van operationele autolease geven de gemiddelde prijsontwikkeling van nieuwe leasecontracten voor personenauto's, bestelauto's en private leaseauto's weer.
- Kwartaalmutatie
- Procentuele mutatie ten opzichte van het voorgaande kwartaal. De kwartaalmutatie is berekend op basis van niet-afgeronde indexcijfers.
- Jaarmutatie
- Procentuele mutatie ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De jaarmutatie is berekend op basis van niet-afgeronde indexcijfers.
- Nieuwe leasecontracten incl. brandstof
- Prijsontwikkeling van nieuwe leasecontracten inclusief brandstofvoorschot.
- Prijsindex
- De prijsindexcijfers van operationele autolease geven de gemiddelde prijsontwikkeling van nieuwe leasecontracten voor personenauto's, bestelauto's en private leaseauto's weer.
- Kwartaalmutatie
- Procentuele mutatie ten opzichte van het voorgaande kwartaal. De kwartaalmutatie is berekend op basis van niet-afgeronde indexcijfers.
- Jaarmutatie
- Procentuele mutatie ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De jaarmutatie is berekend op basis van niet-afgeronde indexcijfers.