Operationele autolease; prijsindex 2015=100

Operationele autolease; prijsindex 2015=100

Kenmerken leasevoertuig Perioden Nieuwe leasecontracten excl. brandstof Prijsindex (2015=100) Nieuwe leasecontracten excl. brandstof Kwartaalmutatie (%) Nieuwe leasecontracten excl. brandstof Jaarmutatie (%) Nieuwe leasecontracten incl. brandstof Prijsindex (2015=100) Nieuwe leasecontracten incl. brandstof Kwartaalmutatie (%) Nieuwe leasecontracten incl. brandstof Jaarmutatie (%)
Lease personen- en bestelauto's 2021 113,8 2,5 114,3 4,8
Lease personen- en bestelauto's 2022 1e kwartaal 118,2 3,0 4,1 121,3 2,8 8,6
Lease personen- en bestelauto's 2022 2e kwartaal 122,8 3,9 8,5 128,2 5,7 13,1
Lease personen- en bestelauto's 2022 3e kwartaal 126,5 3,0 11,3 131,0 2,2 14,6
Lease personen- en bestelauto's 2022 4e kwartaal 131,3 3,8 14,4 135,3 3,3 14,8
Lease personen- en bestelauto's 2022 124,7 9,6 128,9 12,8
Lease personen- en bestelauto's 2023 1e kwartaal 136,5 4,0 15,5 136,5 0,9 12,5
Lease personen- en bestelauto's 2023 2e kwartaal 136,7 0,1 11,2 134,7 -1,3 5,1
Lease personen- en bestelauto's 2023 3e kwartaal 136,5 -0,1 7,9 137,0 1,7 4,6
Lease personen- en bestelauto's 2023 4e kwartaal* 138,0 1,1 5,1 139,0 1,4 2,7
Lease personen- en bestelauto's 2023* 136,9 9,8 136,8 6,1
Lease zakelijke personenauto's 2021 113,3 1,9 115,5 4,4
Lease zakelijke personenauto's 2022 1e kwartaal 116,3 2,3 2,7 121,4 2,6 7,0
Lease zakelijke personenauto's 2022 2e kwartaal 120,9 4,0 6,9 127,7 5,2 11,3
Lease zakelijke personenauto's 2022 3e kwartaal 123,7 2,3 9,3 130,3 2,1 12,8
Lease zakelijke personenauto's 2022 4e kwartaal 128,4 3,8 12,9 134,4 3,1 13,6
Lease zakelijke personenauto's 2022 122,3 8,0 128,4 11,2
Lease zakelijke personenauto's 2023 1e kwartaal 133,1 3,6 14,4 136,6 1,6 12,5
Lease zakelijke personenauto's 2023 2e kwartaal 133,7 0,5 10,6 135,8 -0,6 6,3
Lease zakelijke personenauto's 2023 3e kwartaal 133,4 -0,3 7,8 137,5 1,3 5,5
Lease zakelijke personenauto's 2023 4e kwartaal* 135,1 1,3 5,2 139,5 1,4 3,8
Lease zakelijke personenauto's 2023* 133,8 9,4 137,3 6,9
Personenauto's: diesel 2021 117,3 3,4 119,4 5,8
Personenauto's: diesel 2022 1e kwartaal 120,7 2,5 3,2 125,9 2,8 7,6
Personenauto's: diesel 2022 2e kwartaal 125,6 4,0 7,2 133,3 5,9 12,5
Personenauto's: diesel 2022 3e kwartaal 128,5 2,3 9,4 136,3 2,2 14,0
Personenauto's: diesel 2022 4e kwartaal 132,3 3,0 12,3 140,4 3,0 14,6
Personenauto's: diesel 2022 126,8 8,0 134,0 12,2
Personenauto's: diesel 2023 1e kwartaal 138,0 4,3 14,3 141,2 0,6 12,1
Personenauto's: diesel 2023 2e kwartaal 138,8 0,6 10,5 139,1 -1,5 4,3
Personenauto's: diesel 2023 3e kwartaal 138,2 -0,5 7,5 140,9 1,3 3,4
Personenauto's: diesel 2023 4e kwartaal* 139,8 1,2 5,6 143,7 1,9 2,4
Personenauto's: diesel 2023* 138,7 9,4 141,2 5,4
Personenauto's: benzine 2021 116,8 2,9 119,8 6,4
Personenauto's: benzine 2022 1e kwartaal 120,1 2,3 3,2 126,5 2,2 8,7
Personenauto's: benzine 2022 2e kwartaal 124,5 3,7 6,9 132,8 5,0 11,9
Personenauto's: benzine 2022 3e kwartaal 127,3 2,2 8,9 134,7 1,4 12,2
Personenauto's: benzine 2022 4e kwartaal 132,8 4,3 13,1 136,9 1,6 10,5
Personenauto's: benzine 2022 126,2 8,1 132,7 10,8
Personenauto's: benzine 2023 1e kwartaal 138,1 4,0 15,0 138,2 1,0 9,2
Personenauto's: benzine 2023 2e kwartaal 139,3 0,9 11,9 138,5 0,2 4,3
Personenauto's: benzine 2023 3e kwartaal 139,6 0,2 9,7 142,6 3,0 5,9
Personenauto's: benzine 2023 4e kwartaal* 142,1 1,8 7,0 144,6 1,3 5,6
Personenauto's: benzine 2023* 139,8 10,8 141,0 6,2
Personenauto's: elektrisch 2021 99,9 -3,2 101,4 -2,1
Personenauto's: elektrisch 2022 1e kwartaal 101,5 1,8 0,8 104,5 3,0 2,6
Personenauto's: elektrisch 2022 2e kwartaal 106,0 4,4 6,2 108,7 3,9 7,4
Personenauto's: elektrisch 2022 3e kwartaal 108,8 2,6 9,6 111,9 2,9 10,8
Personenauto's: elektrisch 2022 4e kwartaal 113,8 4,6 14,1 118,8 6,2 17,0
Personenauto's: elektrisch 2022 107,5 7,7 111,0 9,4
Personenauto's: elektrisch 2023 1e kwartaal 115,6 1,5 13,8 124,8 5,0 19,3
Personenauto's: elektrisch 2023 2e kwartaal 115,1 -0,4 8,6 125,1 0,2 15,1
Personenauto's: elektrisch 2023 3e kwartaal 114,2 -0,8 5,0 122,9 -1,7 9,9
Personenauto's: elektrisch 2023 4e kwartaal* 115,0 0,7 1,1 123,5 0,5 4,0
Personenauto's: elektrisch 2023* 115,0 6,9 124,1 11,8
Lease zakelijke bestelauto's 2021 108,9 2,4 110,1 6,6
Lease zakelijke bestelauto's 2022 1e kwartaal 113,8 2,8 5,1 120,8 3,7 14,4
Lease zakelijke bestelauto's 2022 2e kwartaal 119,0 4,6 9,9 129,8 7,5 19,8
Lease zakelijke bestelauto's 2022 3e kwartaal 123,1 3,5 13,5 133,3 2,6 21,2
Lease zakelijke bestelauto's 2022 4e kwartaal 128,0 4,0 15,7 138,5 4,0 18,9
Lease zakelijke bestelauto's 2022 121,0 11,1 130,6 18,7
Lease zakelijke bestelauto's 2023 1e kwartaal 133,2 4,0 17,1 136,2 -1,7 12,7
Lease zakelijke bestelauto's 2023 2e kwartaal 132,2 -0,8 11,1 131,0 -3,8 0,9
Lease zakelijke bestelauto's 2023 3e kwartaal 132,5 0,2 7,6 135,3 3,3 1,6
Lease zakelijke bestelauto's 2023 4e kwartaal* 131,9 -0,5 3,0 137,2 1,4 -1,0
Lease zakelijke bestelauto's 2023* 132,4 9,5 134,9 3,3
Bestelauto's: licht 2021 113,3 4,4 114,3 8,4
Bestelauto's: licht 2022 1e kwartaal 118,5 2,8 5,4 124,5 2,9 13,0
Bestelauto's: licht 2022 2e kwartaal 123,5 4,2 9,9 132,8 6,7 18,3
Bestelauto's: licht 2022 3e kwartaal 128,7 4,2 13,7 136,1 2,5 19,6
Bestelauto's: licht 2022 4e kwartaal 133,7 3,9 16,1 142,7 4,8 18,0
Bestelauto's: licht 2022 126,1 11,3 134,0 17,3
Bestelauto's: licht 2023 1e kwartaal 140,0 4,6 18,1 140,6 -1,5 12,9
Bestelauto's: licht 2023 2e kwartaal 139,3 -0,5 12,8 135,4 -3,7 2,0
Bestelauto's: licht 2023 3e kwartaal 139,7 0,3 8,6 139,9 3,3 2,8
Bestelauto's: licht 2023 4e kwartaal* 139,0 -0,5 3,9 141,4 1,0 -0,9
Bestelauto's: licht 2023* 139,5 10,6 139,3 4,0
Bestelauto's: zwaar 2021 107,5 1,8 108,7 6,0
Bestelauto's: zwaar 2022 1e kwartaal 112,3 2,7 5,1 119,6 4,0 14,9
Bestelauto's: zwaar 2022 2e kwartaal 117,6 4,7 9,9 128,9 7,7 20,4
Bestelauto's: zwaar 2022 3e kwartaal 121,3 3,2 13,4 132,4 2,7 21,8
Bestelauto's: zwaar 2022 4e kwartaal 126,3 4,1 15,5 137,2 3,7 19,2
Bestelauto's: zwaar 2022 119,4 11,0 129,5 19,1
Bestelauto's: zwaar 2023 1e kwartaal 131,1 3,8 16,8 134,8 -1,8 12,6
Bestelauto's: zwaar 2023 2e kwartaal 129,9 -0,9 10,5 129,6 -3,8 0,5
Bestelauto's: zwaar 2023 3e kwartaal 130,2 0,2 7,3 133,9 3,3 1,2
Bestelauto's: zwaar 2023 4e kwartaal* 129,6 -0,4 2,7 135,9 1,5 -1,0
Bestelauto's: zwaar 2023* 130,2 9,1 133,5 3,1
Lease privéauto's 2021 127,1 6,5
Lease privéauto's 2022 1e kwartaal 140,5 7,6 11,1
Lease privéauto's 2022 2e kwartaal 144,3 2,7 16,0
Lease privéauto's 2022 3e kwartaal 152,9 5,9 20,4
Lease privéauto's 2022 4e kwartaal 158,3 3,6 21,3
Lease privéauto's 2022 149,0 17,2
Lease privéauto's 2023 1e kwartaal 167,3 5,7 19,1
Lease privéauto's 2023 2e kwartaal 166,2 -0,7 15,1
Lease privéauto's 2023 3e kwartaal 166,5 0,2 8,9
Lease privéauto's 2023 4e kwartaal* 170,9 2,6 7,9
Lease privéauto's 2023* 167,7 12,6
Bron: CBS.
Verklaring van tekens

Tabeltoelichting


Deze tabel toont de prijsontwikkeling per kwartaal van diensten van autoleasebedrijven, namelijk operationele lease van personenauto's, bestelauto's en privéauto’s (private lease). De prijsontwikkeling wordt vastgesteld aan de hand van modelprijzen.

Voor de modelprijzen worden per kwartaal de maandelijks verschuldigde bedragen opgevraagd voor het leasen van diverse type auto’s bij een nieuw contract. Er wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen prijzen inclusief en exclusief brandstofvoorschot. Kosten van financiering, onderhoud, verzekering, wegenbelasting, en - bij onderhoud of reparatie - kosten van een vervangend voertuig zijn inbegrepen. Het moment van waarnemen is de middelste maand van een kwartaal. Het gaat over zogenaamde gesloten contracten waarvan de leaseprijs van tevoren vaststaat. De prijsindexcijfers in deze tabel hebben allemaal het indexreferentiejaar 2015. Het jaargemiddelde, de kwartaalmutatie en de jaarmutatie zijn berekend op basis van niet-afgeronde indexcijfers.

Om de uitkomsten van de indexreeksen beter aan te laten sluiten bij de actualiteit wordt eens in de vijf jaar een zogenaamde basisverlegging doorgevoerd. Vanwege de implementatie van FRIBS (Framework Regulation Integrating Business Statistics) in 2021 wordt de basisverlegging deze keer met een jaar verschoven naar 2021=100. In paragraaf 3 vindt u een link voor verdere informatie. De daarop volgende basisverlegging zal wel weer in een gebruikelijk jaar plaatsvinden, namelijk 2025=100.
Bij de publicatie van de verslagperiode 1e kwartaal 2024 zal komende basisverlegging plaatsvinden en zal worden overgestapt naar het referentiejaar 2021 (2021=100). De indexreeksen met referentie 2021=100 zullen worden gepubliceerd in nieuwe StatLinetabellen. Deze tabel wordt vanaf dat moment stopgezet en niet meer geactualiseerd. Deze tabel blijft wel beschikbaar in het archief.

Gegevens beschikbaar vanaf: 3e kwartaal 2001.

Status van de cijfers:
De cijfers voor het meest recente kwartaal en de jaargemiddelden 2023 zijn voorlopig. Deze cijfers worden definitief bij de publicatie van het volgende kwartaal.

Wijzigingen per 15 januari 2024:
De cijfers over het 4e kwartaal en de jaargemiddelden 2023 zijn toegevoegd. Cijfers van het vorige kwartaal kunnen zijn bijgesteld.

Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Nieuwe cijfers komen circa een halve maand na het aflopen van het verslagkwartaal beschikbaar.

Toelichting onderwerpen

Nieuwe leasecontracten excl. brandstof
Prijsontwikkeling van nieuwe leasecontracten exclusief brandstofvoorschot.
Prijsindex
De prijsindexcijfers van operationele autolease geven de gemiddelde prijsontwikkeling van nieuwe leasecontracten voor personenauto's, bestelauto's en private leaseauto's weer.
Kwartaalmutatie
Procentuele mutatie ten opzichte van het voorgaande kwartaal. De kwartaalmutatie is berekend op basis van niet-afgeronde indexcijfers.
Jaarmutatie
Procentuele mutatie ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De jaarmutatie is berekend op basis van niet-afgeronde indexcijfers.
Nieuwe leasecontracten incl. brandstof
Prijsontwikkeling van nieuwe leasecontracten inclusief brandstofvoorschot.
Prijsindex
De prijsindexcijfers van operationele autolease geven de gemiddelde prijsontwikkeling van nieuwe leasecontracten voor personenauto's, bestelauto's en private leaseauto's weer.
Kwartaalmutatie
Procentuele mutatie ten opzichte van het voorgaande kwartaal. De kwartaalmutatie is berekend op basis van niet-afgeronde indexcijfers.
Jaarmutatie
Procentuele mutatie ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De jaarmutatie is berekend op basis van niet-afgeronde indexcijfers.