Operationele autolease; prijsindex 2015=100
Kenmerken leasevoertuig | Perioden | Nieuwe leasecontracten excl. brandstof Prijsindex (2015=100) | Nieuwe leasecontracten excl. brandstof Kwartaalmutatie (%) | Nieuwe leasecontracten excl. brandstof Jaarmutatie (%) | Nieuwe leasecontracten incl. brandstof Prijsindex (2015=100) | Nieuwe leasecontracten incl. brandstof Kwartaalmutatie (%) | Nieuwe leasecontracten incl. brandstof Jaarmutatie (%) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lease personen- en bestelauto's | 2018 1e kwartaal | 101,3 | 0,4 | 0,6 | 100,7 | 0,6 | 0,0 |
Lease personen- en bestelauto's | 2018 2e kwartaal | 102,9 | 1,5 | 2,5 | 103,9 | 3,1 | 4,0 |
Lease personen- en bestelauto's | 2018 3e kwartaal | 103,3 | 0,4 | 3,1 | 104,5 | 0,6 | 5,5 |
Lease personen- en bestelauto's | 2018 4e kwartaal | 105,1 | 1,7 | 4,1 | 106,3 | 1,8 | 6,2 |
Lease personen- en bestelauto's | 2018 | 103,1 | 2,6 | 103,8 | 3,9 | ||
Lease personen- en bestelauto's | 2019 1e kwartaal | 108,0 | 2,8 | 6,6 | 107,6 | 1,2 | 6,8 |
Lease personen- en bestelauto's | 2019 2e kwartaal | 107,2 | -0,7 | 4,2 | 107,8 | 0,1 | 3,8 |
Lease personen- en bestelauto's | 2019 3e kwartaal | 106,2 | -0,9 | 2,8 | 106,4 | -1,3 | 1,8 |
Lease personen- en bestelauto's | 2019 4e kwartaal | 107,7 | 1,4 | 2,5 | 107,7 | 1,3 | 1,3 |
Lease personen- en bestelauto's | 2019 | 107,3 | 4,0 | 107,4 | 3,4 | ||
Lease personen- en bestelauto's | 2020 1e kwartaal | 109,7 | 1,8 | 1,5 | 108,9 | 1,1 | 1,2 |
Lease personen- en bestelauto's | 2020 2e kwartaal | 111,7 | 1,8 | 4,2 | 108,7 | -0,2 | 0,9 |
Lease personen- en bestelauto's | 2020 3e kwartaal | 111,3 | -0,3 | 4,8 | 109,7 | 1,0 | 3,2 |
Lease personen- en bestelauto's | 2020 4e kwartaal* | 111,5 | 0,1 | 3,5 | 108,9 | -0,8 | 1,1 |
Lease personen- en bestelauto's | 2020* | 111,0 | 3,5 | 109,0 | 1,6 | ||
Lease zakelijke personenauto's | 2018 1e kwartaal | 101,3 | 0,5 | 0,7 | 101,0 | 0,8 | -0,1 |
Lease zakelijke personenauto's | 2018 2e kwartaal | 103,5 | 2,1 | 3,2 | 104,6 | 3,5 | 4,4 |
Lease zakelijke personenauto's | 2018 3e kwartaal | 104,3 | 0,9 | 4,1 | 105,6 | 0,9 | 6,3 |
Lease zakelijke personenauto's | 2018 4e kwartaal | 106,5 | 2,1 | 5,6 | 107,5 | 1,8 | 7,3 |
Lease zakelijke personenauto's | 2018 | 103,9 | 3,4 | 104,7 | 4,5 | ||
Lease zakelijke personenauto's | 2019 1e kwartaal | 109,1 | 2,5 | 7,7 | 109,1 | 1,5 | 8,0 |
Lease zakelijke personenauto's | 2019 2e kwartaal | 108,3 | -0,8 | 4,7 | 109,3 | 0,2 | 4,5 |
Lease zakelijke personenauto's | 2019 3e kwartaal | 107,3 | -0,9 | 2,9 | 107,8 | -1,3 | 2,1 |
Lease zakelijke personenauto's | 2019 4e kwartaal | 108,4 | 1,0 | 1,8 | 108,7 | 0,8 | 1,1 |
Lease zakelijke personenauto's | 2019 | 108,3 | 4,2 | 108,7 | 3,9 | ||
Lease zakelijke personenauto's | 2020 1e kwartaal | 110,0 | 1,5 | 0,8 | 109,8 | 1,0 | 0,6 |
Lease zakelijke personenauto's | 2020 2e kwartaal | 112,0 | 1,8 | 3,4 | 110,2 | 0,4 | 0,9 |
Lease zakelijke personenauto's | 2020 3e kwartaal | 111,4 | -0,5 | 3,8 | 111,7 | 1,4 | 3,6 |
Lease zakelijke personenauto's | 2020 4e kwartaal* | 111,4 | 0,0 | 2,8 | 111,1 | -0,6 | 2,2 |
Lease zakelijke personenauto's | 2020* | 111,2 | 2,7 | 110,7 | 1,8 | ||
Personenauto's: diesel | 2018 1e kwartaal | 100,4 | 0,1 | 0,0 | 100,5 | 0,3 | -0,2 |
Personenauto's: diesel | 2018 2e kwartaal | 102,9 | 2,5 | 3,4 | 104,6 | 4,0 | 5,2 |
Personenauto's: diesel | 2018 3e kwartaal | 104,2 | 1,2 | 4,5 | 105,9 | 1,3 | 6,8 |
Personenauto's: diesel | 2018 4e kwartaal | 108,0 | 3,6 | 7,6 | 109,9 | 3,7 | 9,6 |
Personenauto's: diesel | 2018 | 103,9 | 3,9 | 105,2 | 5,3 | ||
Personenauto's: diesel | 2019 1e kwartaal | 110,9 | 2,7 | 10,5 | 111,5 | 1,5 | 10,9 |
Personenauto's: diesel | 2019 2e kwartaal | 110,3 | -0,5 | 7,2 | 111,5 | 0,0 | 6,7 |
Personenauto's: diesel | 2019 3e kwartaal | 108,7 | -1,5 | 4,3 | 109,4 | -1,9 | 3,3 |
Personenauto's: diesel | 2019 4e kwartaal | 109,6 | 0,9 | 1,5 | 110,3 | 0,8 | 0,4 |
Personenauto's: diesel | 2019 | 109,9 | 5,8 | 110,7 | 5,2 | ||
Personenauto's: diesel | 2020 1e kwartaal | 112,1 | 2,2 | 1,1 | 112,0 | 1,5 | 0,4 |
Personenauto's: diesel | 2020 2e kwartaal | 113,9 | 1,6 | 3,2 | 112,3 | 0,3 | 0,7 |
Personenauto's: diesel | 2020 3e kwartaal | 113,7 | -0,2 | 4,6 | 113,9 | 1,5 | 4,1 |
Personenauto's: diesel | 2020 4e kwartaal* | 114,1 | 0,3 | 4,1 | 113,3 | -0,5 | 2,7 |
Personenauto's: diesel | 2020* | 113,5 | 3,2 | 112,8 | 2,0 | ||
Personenauto's: benzine | 2018 1e kwartaal | 101,8 | 0,6 | 0,7 | 101,0 | 0,7 | 0,1 |
Personenauto's: benzine | 2018 2e kwartaal | 103,3 | 1,4 | 2,2 | 104,7 | 3,7 | 4,5 |
Personenauto's: benzine | 2018 3e kwartaal | 104,7 | 1,4 | 4,0 | 106,3 | 1,5 | 6,9 |
Personenauto's: benzine | 2018 4e kwartaal | 106,3 | 1,5 | 5,0 | 106,9 | 0,5 | 6,6 |
Personenauto's: benzine | 2018 | 104,0 | 3,0 | 104,8 | 4,5 | ||
Personenauto's: benzine | 2019 1e kwartaal | 110,1 | 3,6 | 8,1 | 109,6 | 2,5 | 8,5 |
Personenauto's: benzine | 2019 2e kwartaal | 109,5 | -0,5 | 6,0 | 111,1 | 1,3 | 6,0 |
Personenauto's: benzine | 2019 3e kwartaal | 108,9 | -0,6 | 4,0 | 109,4 | -1,5 | 2,9 |
Personenauto's: benzine | 2019 4e kwartaal | 109,8 | 0,9 | 3,3 | 110,0 | 0,5 | 2,8 |
Personenauto's: benzine | 2019 | 109,6 | 5,3 | 110,0 | 5,0 | ||
Personenauto's: benzine | 2020 1e kwartaal | 112,0 | 2,0 | 1,7 | 111,3 | 1,3 | 1,6 |
Personenauto's: benzine | 2020 2e kwartaal | 114,6 | 2,4 | 4,7 | 111,4 | 0,1 | 0,3 |
Personenauto's: benzine | 2020 3e kwartaal | 113,7 | -0,8 | 4,4 | 114,3 | 2,6 | 4,4 |
Personenauto's: benzine | 2020 4e kwartaal* | 113,8 | 0,1 | 3,7 | 113,3 | -0,9 | 3,0 |
Personenauto's: benzine | 2020* | 113,5 | 3,6 | 112,6 | 2,3 | ||
Personenauto's: elektrisch | 2018 1e kwartaal | 102,4 | . | . | 101,9 | . | . |
Personenauto's: elektrisch | 2018 2e kwartaal | 104,8 | 2,3 | . | 104,4 | 2,5 | . |
Personenauto's: elektrisch | 2018 3e kwartaal | 104,1 | -0,7 | . | 103,8 | -0,6 | . |
Personenauto's: elektrisch | 2018 4e kwartaal | 103,9 | -0,1 | . | 103,8 | 0,0 | . |
Personenauto's: elektrisch | 2018 | 103,8 | . | 103,5 | . | ||
Personenauto's: elektrisch | 2019 1e kwartaal | 104,3 | 0,3 | 1,8 | 103,5 | -0,3 | 1,6 |
Personenauto's: elektrisch | 2019 2e kwartaal | 102,3 | -1,8 | -2,3 | 102,1 | -1,4 | -2,2 |
Personenauto's: elektrisch | 2019 3e kwartaal | 102,2 | -0,2 | -1,8 | 102,2 | 0,1 | -1,6 |
Personenauto's: elektrisch | 2019 4e kwartaal | 103,6 | 1,4 | -0,2 | 103,4 | 1,3 | -0,3 |
Personenauto's: elektrisch | 2019 | 103,1 | -0,7 | 102,8 | -0,6 | ||
Personenauto's: elektrisch | 2020 1e kwartaal | 102,8 | -0,8 | -1,4 | 103,2 | -0,3 | -0,3 |
Personenauto's: elektrisch | 2020 2e kwartaal | 104,2 | 1,3 | 1,8 | 104,4 | 1,2 | 2,3 |
Personenauto's: elektrisch | 2020 3e kwartaal | 103,3 | -0,9 | 1,1 | 103,6 | -0,7 | 1,4 |
Personenauto's: elektrisch | 2020 4e kwartaal* | 102,5 | -0,8 | -1,1 | 103,3 | -0,3 | -0,1 |
Personenauto's: elektrisch | 2020* | 103,2 | 0,1 | 103,6 | 0,8 | ||
Lease zakelijke bestelauto's | 2018 1e kwartaal | 100,7 | -0,7 | -0,4 | 99,8 | 0,0 | 0,2 |
Lease zakelijke bestelauto's | 2018 2e kwartaal | 100,2 | -0,5 | -0,6 | 101,3 | 1,5 | 2,5 |
Lease zakelijke bestelauto's | 2018 3e kwartaal | 99,4 | -0,8 | -0,7 | 100,7 | -0,6 | 2,6 |
Lease zakelijke bestelauto's | 2018 4e kwartaal | 100,5 | 1,1 | -0,9 | 102,2 | 1,5 | 2,5 |
Lease zakelijke bestelauto's | 2018 | 100,2 | -0,6 | 101,0 | 1,9 | ||
Lease zakelijke bestelauto's | 2019 1e kwartaal | 102,6 | 2,2 | 2,0 | 102,4 | 0,2 | 2,7 |
Lease zakelijke bestelauto's | 2019 2e kwartaal | 102,5 | -0,1 | 2,3 | 102,5 | 0,1 | 1,2 |
Lease zakelijke bestelauto's | 2019 3e kwartaal | 101,7 | -0,7 | 2,4 | 101,3 | -1,1 | 0,6 |
Lease zakelijke bestelauto's | 2019 4e kwartaal | 104,9 | 3,1 | 4,4 | 104,5 | 3,2 | 2,2 |
Lease zakelijke bestelauto's | 2019 | 102,9 | 2,7 | 102,7 | 1,7 | ||
Lease zakelijke bestelauto's | 2020 1e kwartaal | 106,2 | 1,3 | 3,5 | 105,6 | 1,1 | 3,1 |
Lease zakelijke bestelauto's | 2020 2e kwartaal | 107,1 | 0,8 | 4,5 | 103,3 | -2,2 | 0,8 |
Lease zakelijke bestelauto's | 2020 3e kwartaal | 106,5 | -0,6 | 4,7 | 102,8 | -0,5 | 1,5 |
Lease zakelijke bestelauto's | 2020 4e kwartaal* | 105,6 | -0,9 | 0,6 | 101,4 | -1,4 | -3,0 |
Lease zakelijke bestelauto's | 2020* | 106,3 | 3,3 | 103,3 | 0,6 | ||
Bestelauto's: licht | 2018 1e kwartaal | 102,6 | -0,2 | 1,1 | 100,5 | 0,5 | 0,6 |
Bestelauto's: licht | 2018 2e kwartaal | 101,4 | -1,1 | 0,2 | 102,1 | 1,5 | 3,3 |
Bestelauto's: licht | 2018 3e kwartaal | 100,6 | -0,8 | -1,3 | 101,5 | -0,6 | 2,6 |
Bestelauto's: licht | 2018 4e kwartaal | 102,3 | 1,7 | -0,5 | 103,2 | 1,7 | 3,2 |
Bestelauto's: licht | 2018 | 101,7 | -0,1 | 101,8 | 2,4 | ||
Bestelauto's: licht | 2019 1e kwartaal | 103,9 | 1,6 | 1,3 | 103,0 | -0,2 | 2,5 |
Bestelauto's: licht | 2019 2e kwartaal | 103,3 | -0,6 | 1,9 | 103,5 | 0,5 | 1,4 |
Bestelauto's: licht | 2019 3e kwartaal | 102,6 | -0,7 | 2,0 | 102,7 | -0,8 | 1,2 |
Bestelauto's: licht | 2019 4e kwartaal | 106,2 | 3,5 | 3,9 | 105,9 | 3,1 | 2,6 |
Bestelauto's: licht | 2019 | 104,0 | 2,3 | 103,8 | 1,9 | ||
Bestelauto's: licht | 2020 1e kwartaal | 108,0 | 1,7 | 4,0 | 107,2 | 1,2 | 4,0 |
Bestelauto's: licht | 2020 2e kwartaal | 109,2 | 1,1 | 5,7 | 105,4 | -1,7 | 1,7 |
Bestelauto's: licht | 2020 3e kwartaal | 108,7 | -0,5 | 5,9 | 104,3 | -1,0 | 1,6 |
Bestelauto's: licht | 2020 4e kwartaal* | 108,3 | -0,4 | 1,9 | 104,6 | 0,3 | -1,2 |
Bestelauto's: licht | 2020* | 108,5 | 4,4 | 105,4 | 1,5 | ||
Bestelauto's: zwaar | 2018 1e kwartaal | 100,1 | -0,9 | -0,8 | 99,6 | -0,1 | 0,0 |
Bestelauto's: zwaar | 2018 2e kwartaal | 99,8 | -0,2 | -0,8 | 101,1 | 1,5 | 2,3 |
Bestelauto's: zwaar | 2018 3e kwartaal | 99,0 | -0,8 | -0,5 | 100,5 | -0,6 | 2,6 |
Bestelauto's: zwaar | 2018 4e kwartaal | 99,9 | 0,9 | -1,1 | 101,9 | 1,5 | 2,2 |
Bestelauto's: zwaar | 2018 | 99,7 | -0,8 | 100,8 | 1,8 | ||
Bestelauto's: zwaar | 2019 1e kwartaal | 102,2 | 2,3 | 2,2 | 102,3 | 0,3 | 2,7 |
Bestelauto's: zwaar | 2019 2e kwartaal | 102,2 | 0,0 | 2,4 | 102,2 | -0,1 | 1,1 |
Bestelauto's: zwaar | 2019 3e kwartaal | 101,4 | -0,7 | 2,5 | 100,9 | -1,3 | 0,4 |
Bestelauto's: zwaar | 2019 4e kwartaal | 104,5 | 3,0 | 4,6 | 104,1 | 3,2 | 2,1 |
Bestelauto's: zwaar | 2019 | 102,6 | 2,9 | 102,3 | 1,6 | ||
Bestelauto's: zwaar | 2020 1e kwartaal | 105,6 | 1,1 | 3,4 | 105,2 | 1,0 | 2,8 |
Bestelauto's: zwaar | 2020 2e kwartaal | 106,4 | 0,8 | 4,1 | 102,7 | -2,3 | 0,5 |
Bestelauto's: zwaar | 2020 3e kwartaal | 105,8 | -0,6 | 4,2 | 102,3 | -0,3 | 1,5 |
Bestelauto's: zwaar | 2020 4e kwartaal* | 104,7 | -1,0 | 0,2 | 100,3 | -2,0 | -3,6 |
Bestelauto's: zwaar | 2020* | 105,6 | 3,0 | 102,6 | 0,3 | ||
Lease privéauto's | 2018 1e kwartaal | 102,6 | . | . | |||
Lease privéauto's | 2018 2e kwartaal | 104,3 | 1,7 | . | |||
Lease privéauto's | 2018 3e kwartaal | 104,0 | -0,3 | . | |||
Lease privéauto's | 2018 4e kwartaal | 104,5 | 0,5 | . | |||
Lease privéauto's | 2018 | 103,9 | . | ||||
Lease privéauto's | 2019 1e kwartaal | 110,7 | 6,0 | 7,9 | |||
Lease privéauto's | 2019 2e kwartaal | 109,0 | -1,6 | 4,5 | |||
Lease privéauto's | 2019 3e kwartaal | 107,9 | -1,0 | 3,8 | |||
Lease privéauto's | 2019 4e kwartaal | 109,1 | 1,1 | 4,4 | |||
Lease privéauto's | 2019 | 109,2 | 5,1 | ||||
Lease privéauto's | 2020 1e kwartaal | 114,2 | 4,7 | 3,2 | |||
Lease privéauto's | 2020 2e kwartaal | 118,5 | 3,8 | 8,8 | |||
Lease privéauto's | 2020 3e kwartaal | 120,7 | 1,9 | 11,9 | |||
Lease privéauto's | 2020 4e kwartaal* | 123,8 | 2,5 | 13,5 | |||
Lease privéauto's | 2020* | 119,3 | 9,3 | ||||
Bron: CBS. |
Tabeltoelichting
Deze tabel toont de prijsontwikkeling per kwartaal van diensten van autoleasebedrijven, namelijk operationele lease van personenauto's, bestelauto's en privéauto’s (private lease). De prijsontwikkeling wordt vastgesteld aan de hand van modelprijzen.
Voor de modelprijzen worden per kwartaal de maandelijks verschuldigde bedragen opgevraagd voor het leasen van diverse type auto’s bij een nieuw contract. Er wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen prijzen inclusief en exclusief brandstofvoorschot. Kosten van financiering, onderhoud, verzekering, wegenbelasting, en - bij onderhoud of reparatie - kosten van een vervangend voertuig zijn inbegrepen. Het moment van waarnemen is de middelste maand van een kwartaal. Het gaat over zogenaamde gesloten contracten waarvan de leaseprijs van tevoren vaststaat. De prijsindexcijfers in deze tabel hebben allemaal het indexreferentiejaar 2015. Het jaargemiddelde, de kwartaalmutatie en de jaarmutatie zijn berekend op basis van niet-afgeronde indexcijfers.
Gegevens beschikbaar vanaf: 3e kwartaal 2001.
Status van de cijfers:
De cijfers voor het meest recente kwartaal en de jaargemiddelden 2020 zijn voorlopig. Deze cijfers worden definitief bij de publicatie van het volgende kwartaal.
Wijzigingen per 15 januari 2021:
De cijfers over het 4e kwartaal 2020 en de jaargemiddelden 2020 zijn toegevoegd. Cijfers van het vorige kwartaal kunnen zijn bijgesteld.
Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Nieuwe cijfers komen circa een halve maand na het aflopen van het verslagkwartaal beschikbaar.
Toelichting onderwerpen
- Nieuwe leasecontracten excl. brandstof
- Prijsontwikkeling van nieuwe leasecontracten exclusief brandstofvoorschot.
- Prijsindex
- De prijsindexcijfers van operationele autolease geven de gemiddelde prijsontwikkeling van nieuwe leasecontracten voor personenauto's, bestelauto's en private leaseauto's weer.
- Kwartaalmutatie
- Procentuele mutatie ten opzichte van het voorgaande kwartaal. De kwartaalmutatie is berekend op basis van niet-afgeronde indexcijfers.
- Jaarmutatie
- Procentuele mutatie ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De jaarmutatie is berekend op basis van niet-afgeronde indexcijfers.
- Nieuwe leasecontracten incl. brandstof
- Prijsontwikkeling van nieuwe leasecontracten inclusief brandstofvoorschot.
- Prijsindex
- De prijsindexcijfers van operationele autolease geven de gemiddelde prijsontwikkeling van nieuwe leasecontracten voor personenauto's, bestelauto's en private leaseauto's weer.
- Kwartaalmutatie
- Procentuele mutatie ten opzichte van het voorgaande kwartaal. De kwartaalmutatie is berekend op basis van niet-afgeronde indexcijfers.
- Jaarmutatie
- Procentuele mutatie ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De jaarmutatie is berekend op basis van niet-afgeronde indexcijfers.