Motivatie in responsgedrag bij bedrijfsenquêtes: Beïnvloeding van motivatie ter verbetering van enquêteuitkomsten

Omslag, Motivation in Business Survey Response Behavior, Vanesa Torres van Grinsven
© CBS
Proefschrift over de motivatie om nauwkeurig, volledig en tijdig te responderen op bedrijfsenquêtes; en manieren om deze motivatie te vergroten met enquêteontwerp en communicatie.

Het onderzoek dat wordt besproken in dit proefschrift geeft theoretische en empirische inzichten in het concept van motivatie in verband met organisatie- en bedrijfsenquêtes.

Het uitgevoerde onderzoek heeft geleid tot een aantal aanbevelingen over het ontwerp van organisatie-enquêtes, waaronder ook de communicatieaspecten, met het oog op het verbeteren van responsaantallen en data kwaliteit maar ook om klachten over lastendruk door bedrijven en andere soorten organisaties te verminderen.

Met deze kennis kunnen de motivatie van organisaties en respondenten voor organisatie- en bedrijfsenquêtes verbeterd worden. Ook is er een basis gelegd op welke voortgebouwd kan worden met verder onderzoek naar motivatie bij organisatie-enquêtes, en om zo het gat te dichten tussen wat bekend is in andere disciplines over motivatie en hoe deze kennis toegepast kan worden op organisatie-enquêteonderzoek.

Er zijn zowel kwalitatieve als kwantitatieve analyse technieken gebruikt, net als verschillende soorten data. Door verschillende soorten data en analysetechnieken te gebruiken, worden complementariteit en validatie van de resultaten van de verschillende hoofdstukken bereikt. Literatuuronderzoek was ook een deel van deze onderneming om meer kennis over motivatie in het gebied van organisatie- en bedrijfsenquêtemethodologie in te brengen.

Torres van Grinsven, V. (2015). Motivation in business survey response behavior: Influencing motivation to improve survey outcome. Dissertation, Utrecht University, doi:10.13140/RG.2.2.18293.04324.