Krimp commerciële dienstverlening houdt aan

De toegevoegde waarde van de commerciële dienstverlening is in het tweede kwartaal van 2013 gekrompen met 2,0 procent ten opzichte van een jaar eerder. In het eerste kwartaal was er ook sprake van een krimp van 2,4 procent. De niet-commerciële dienstverlening groeide met 0,5 procent.

Groei dienstverlening

Groei dienstverlening

Verdere groei gezondheids- en welzijnszorg

Bij vrijwel alle commerciële dienstverleners kromp in het tweede kwartaal de toegevoegde waarde. De zakelijke dienstverleners gingen er 1,4 procent op achteruit, de uitzendbureaus 2,3 procent. De reisbureaus lieten nog wel een groei zien. De toegevoegde waarde bij de niet-commerciële dienstverlening groeide met 0,5 procent. Zowel de overheid als het  onderwijs krompen. Dat de niet-commerciële  dienstverlening groeide, kwam voornamelijk door een nog altijd forse groei van de gezondheids- en welzijnszorg .

Negatieve bijdrage commerciële dienstverlening aan bbp

De krimp van de commerciële dienstverlening in het tweede kwartaal leidde tot een negatieve bijdrage aan de ontwikkeling van het bbp (1,0 procent). De bijdrage van de niet-commerciële dienstverlening aan de bbp-groei was 0,1 procentpunt.

Bijdrage dienstverlening aan de economische ontwikkeling

Bijdrage dienstverlening aan de economische ontwikkeling

Informatie over de actuele stand van het producentenvertrouwen vindt u in het Conjunctuurbericht.

Meer informatie over de zakelijke dienstverlening vindt u in de Monitor zakelijke diensten.