Wegvervoer vaak bouwgerelateerd

Nederlandse transporteurs vervoerden in 2011 ruim 600 miljoen ton aan goederen over de weg. Viervijfde deel hiervan bleef binnen Nederland. Bouwgerelateerde goederen maken een belangrijk deel uit van het binnenlands vervoer èn van het grensoverschrijdend vervoer over de weg. Bij het transport van deze goederen gaat het veelal om korte afstanden.

Nederlandse wegvervoerders vooral actief in binnenland

Het aandeel binnenlands vervoer in het totale transport door Nederlandse wegvervoerders is de afgelopen tien jaren iets toegenomen. Tussen 2002 en 2011 steeg dit met 1 procentpunt tot 80 procent. Bouwgerelateerde goederen zijn de meest vervoerde goederen over de Nederlandse wegen. Door de malaise in de bouw is dit aandeel wel afgenomen. Tussen 2002 en 2009 was gemiddeld 24 procent van het binnenlands vervoerd gewicht bouwgerelateerd, in 2011 was dit nog 20 procent. Het aantal ritten van vrachtauto’s met bouwmaterialen daalde van 6,2 miljoen in 2009 tot 4,6 miljoen in 2011.

Aandeel van goederensoorten in het binnenlands wegvervoer

Aandeel van goederensoorten in het binnenlands wegvervoer

Bouwvervoer vaak over korte afstanden

Vervoer van bouwmaterialen en ruwe mineralen zoals zand, grind en grond kenmerkt zich doordat het transport vaak over korte afstand plaatsvindt. In 2011 werd bij meer dan de helft van de ritten minder dan 50 km afgelegd. Bij andere goederensoorten was dat ruim een derde.

Aandeel ritten korter dan 50 km in het totale wegvervoer, 2011
 
Aandeel ritten korter dan 50 km in het totale wegvervoer, 2011

Ook belangrijke rol bouwmaterialen in internationaal vervoer

Evenals in het binnenlandse wegvervoer zijn bouwmaterialen ook in het internationaal vervoer van en naar ons land de meest vervoerde goederen. Wel is hun aandeel met 17 procent kleiner dan in het binnenlands vervoer.

Ook in het grensoverschrijdend wegvervoer worden bouwgerelateerde goederen relatief vaak over kleine afstanden getransporteerd. Het aandeel ritten korter dan 50 km is zes maal zo hoog als bij de overige goederen. Een groot gedeelte komt van vlak over de grens in de deelstaat Noordrijn-Westfalen in Duitsland. Het betreft veelal zand en grind bestemd voor bijvoorbeeld de wegenbouw, beton- en steenindustrie.

Aandeel van goederensoorten in het bilateraal wegvervoer, 2011

Aandeel van goederensoorten in het bilateraal wegvervoer, 2011

Aandeel grensoverschrijdend vervoer afgenomen

Het aandeel van het internationaal vervoer van en naar Nederland in het totale wegtransport door Nederlandse transporteurs is de afgelopen tien jaren enigszins gekrompen. Hier wordt een steeds belangrijkere rol gespeeld door de buitenlandse wegvervoerders.

Desondanks scoort Nederland in het internationaal wegvervoer nog hoog in vergelijking met de overige EU-landen. Alleen in Litouwen, Luxemburg, Slovenië en Slowakije is het aandeel internationaal vervoer groter dan in Nederland. Deze landen samen vervoeren in totaal echter slechts iets meer dan de helft van het gewicht aan goederen dat Nederland transporteert.

Mathijs Jacobs en Paul Ras

Bronnen: