Internationaal containertransport op Rotterdam gericht

In 2009 werden 13,8 miljoen containers (uitgedrukt in TEU, twintigvoetequivalenten) van en naar Nederland getransporteerd. De grootste containerstroom ging over zee van en naar Rotterdam. Tussen het buitenland en het noorden, oosten en zuiden van ons land werden containers voornamelijk per vrachtwagen vervoerd.

Drie kwart internationaal containervervoer over zee

In 2009 kwam 5,1 miljoen TEU aan containers per zeeschip Nederland binnen. Dit was bijna 72 procent van de containers die in 2009 vanuit het buitenland in Nederland werden gelost.
Over de weg, per binnenschip en over het spoor kwamen respectievelijk 14, 8 en 6 procent van de containers (uitgedrukt in TEU) naar Nederland. Het vervoer van containers binnen Nederland wordt in dit artikel niet meegenomen.

Internationaal containervervoer in TEU's naar modaliteit en richting, 2009

Grafiek 1 bij artikel Internationaal containervervoer

Voor de omgekeerde containerstroom, van Nederland naar het buitenland, gold in 2009 dezelfde verhouding van transport per modaliteit.

Wegvervoer belangrijkste modaliteit voor noorden, oosten en zuiden van het land

Van de containers die van en naar Nederland vervoerd werden, werd – in TEU – ruim 93 procent in het westen gelost of geladen en daarvan ging weer bijna 94 procent via Rotterdam. Weliswaar domineerde het westen voor alle modaliteiten als los- of laadplaats, maar bij het wegvervoer telden ook de andere landsdelen mee. Bijna 25 procent werd gelost of geladen in het zuiden van het land en bijna 12 procent in het oosten of noorden van Nederland. Van de containers (uitgedrukt in TEU) die van en naar het noorden, oosten en zuiden werden vervoerd, werd ruim 72 procent met de vrachtauto vervoerd.

Internationaal containervervoer in TEU's naar modaliteit en landsdeel, 2009

Grafiek 2 bij artikel Internationaal containervervoer

Van de containers die in 2009 per vrachtauto het land binnen zijn gekomen, was – in TEU – 39 procent beladen. De overige 61 procent kwam Nederland leeg binnen. Richting buitenland was juist 60 procent van de containers beladen en 40 procent leeg. Binnen de andere modaliteiten ging het altijd, ongeacht de richting, om meer beladen dan lege containers.

Doreen Ewalds

Bron: Tabel Internationaal containervervoer naar richting, regio en modaliteit, 2009